Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bootje is altijd een zij ;) , suikerboontjes in plaats van champangne daar vald over na te denken :)
 
@ Ward Electronica beroep misvorming, mijn 1/1 schip ook met 3 lagen fineer maar dan 3 mm ocoumee 7 X 2.5 m weegt zonder lood ballast en uitrusting 440 kg

Ik bedoelde, René, dat ik kan dromen van zo'n schip :D
'k vind een zeilschip, Yacht, toch enig om te bouwen
Ik heb modellen van yachten gezien in het scheepvaartmuseum van antwerpen, en als bouwer van 1600-1800 schepen, heb ik toch lang die yachten gekeken.
Groetjes
Ward
 
Even off topic als ik mag... vroeger als tiener (toen mama en papa nog de aankopen deden die ik vroeg) had ik een catalogus van Hegi, helaas had ik toen geen interesse in zeilyachten (als tiener wil je nu eenmaal "snelheid" hé)... helaas, want geen enkel merk RC boten maakt heden ten dage nog zulke mooie kits als Hegi destijds, spijtig genoeg is deze dochter van Revell destijds, vele jaren geleden gesloten, en blijkbaar heeft niemand ooit het merk overgenomen :(

Maar het zien van dit yacht-in-wording geeft me wel enige voldoening :)
 
als tiener wil je nu eenmaal "snelheid" hé

?? Nee hoor. Hoe ouder hoe sneller.... hierzo.
Mooie link. Ik had het al gezien, jammer van dat zeil dat scheurde... Was echt nek aan nek. Dat is echt topsport hoor zo´n zeil race. Heb er wel eens aan mee gedaan toen mijn broer en ik nog wel eens gingen zeilen samen. Op het ei hier in Nederland. Maar dat water heeft een korte maar hoge golfslag waar je mee om moet kunnen gaan. En met windkracht 6 lijkt het daar net 12 te zijn. Dat was altijd erg gaaf. Gewoon het want in om zeilen verder uit te zetten. Spietstok voor de fok En gaan...

Maar man wat een techniek word hier getoond.
Ben zeer benieuwd naar de rest van de aandrijvers enzo.. En natuurlijk de afbouw.
 
Tjonge inderdaad erg spannende race, bij het begin van het filmpje dacht van het meteen weg te klikken vanwege m'n allergie voor de woordje Louis Vuiton, maar ik ben blij dat dan toch niet gedaan heb :)
Maar ik had het in mijn post wel over de zeilyachten van Hegi, dat waren het soorten zeilyachten dat je niet in een wedstrijd ziet, maar eerder in de yachthaven van Monaco of Nice (de stad, niet het adjektief :D )


BTW het is "Dany", niet "Danny", de Ierse versie, niet de Engelse :D
 
dat ziet r weer heel netjes uit rené
 
Furioza;77621 Maar man wat een techniek word hier getoond. Ben zeer benieuwd naar de rest van de aandrijvers enzo.. En natuurlijk de afbouw.[/QUOTE zei:
Alles zit hier centraal, uitgezonderd de stuur servo die kun je op vorige afbeelding zien en de windvaan op het achterschip.
De rest zijn de verbindings lijnen , schoten en blokjes die zeilen en achterstag bedienen .
Rode trommel ( lege soldeer bobijn ) bediend de zeilen, kleine messing trommel bediend achterstag. Wit stukje plastiek afvoerbuis 32 mm sencor die de helling van het schip meet om achterstag te spannen bij 15 ° en terug te lossen als de helling verminderd, ook geeft deze bij te veel helling het comando om de zeilen te lossen. Verder nog foto sencoren eindloop van de leinen en 2 foto sencoren controle spanning van de lijnen deze beletten dat de trommels de lijnen vieren als er geen spanning op staat en te beletten dat de boel in de war draaid :ohmy:
 
Dat is niet mis dus. Die foto sensoren, hoe meten zij die spanning? De rest snap ik wel.
 
Ziet er netjes uit René, maar ik blijf toch ook maar modellen bouwen van voor het electronica-tijdperk :laugh:.
 
Foto sensor is een reflex sensor, meet de lichtinval op een wit/zwart vlak of een wit vlak dat tussen 0.5 mm en 5 mm varieerd.
Dit verschil in licht wijzigd de weerstand van de reseptor en deze weerstand word door een prog. in de microcontroller gelezen en op die manier worden de motoren aangestuurd foto geeft de opbouw van het windvaantje wit schijfje heeft een diameter van 40 mm

WINDVAAN.jpg
 
Aha, je laat de kleur van het vlak dus de invloeden geven. Maar zit dit dan met spanning van de draad. Ik neem even aan dat we het hebben dat er gemeten word hoe strak het touwtje staat. Vandaar de spanning. Hoe dit verband houd snap ik nog niet echt...
 
Heb bij de foto een pijl geplaatst, dit wit staafje rust op de gespannen lijn, van zodra de lijn verslapt zakt deze naar omlaag en dekt de foto sensor af de micro controller test dit voor dat er een comando aan de winch word gegeven lijn lossen. Eindloop controle een stop op de lijn die alu latje rechts van de pijl naar links beweegt en het inhalen stop omdat hier ook weer de sensor word afgedekt.
De microcontroller test dit met een frec. van 80 Mhz dus heel dit prog. word duizende keren / sec overlopen


lijnspanning.jpg
 
Nog een foto ter verduidelijking
Bruin lijn achterstag
Geel blokje eindstop
Groen beweging eindstop
Blauw schoot GZ en fok
Rood beweging eindstop schoot
Zwarte pijl voeler die naar omlaag vald als blauwe lijn geen spanning heeft

lijnspanning.jpg
 
dit gaat ver boven mijn petje rené maar ik heb er alle vertrouwen in dat het werkt. en het ziet er allemaal heel netjes uit moet ik zeggen
 
Ja man, dit is voor mij ook chinees hoor.
Je mag er heel trots op zijn dat je zoiets kan maken René want dit is toch weinigen gegeven hoor!
 
Hmmm, ah ja... enfin, ik ben blij dat ik nog snap wat de voorkant en de achterkant van de boot zijn :unsure:
 
Hey mannen bedankt voor de complimenten :-$ bootjes bouw ik al 50 jaar , en beroepsmatig bureel machines, van schrijfmachines tot bankautomaten dus is een beetje beroepsmisvorming die ik na mijn brugpensioen niet kon missen ;). dus nu veel tijd om nog bij te leren, een paar goede electronica boeken IC en micro contollers. En dan zoek je naar een project om dat op toe te passen dus alles een beetje gecombineerd met dit resultaat. Dus nu dit groter schip om meer robot te kunnen inbouwen :unsure:
 
Juist ja. Dus je werk als het ware met een val over de lijn heen, Die geeft omdat deze wit een licht vlak, En als deze niet gemeten word omdat deze gezakt is dus minder weerstand of juist meer zodat dit door de ic opgevangen word en geinterpreteerd om juist iets niet te doen. Of juist wel, net hoe dit geprogrameerd is.

Welke ic heb hiervoor ingebruik? En hoe zet je de software hierop. Via usb naar je laptop?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan