Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Thx mannen,

Eerste grootzeil getekend met prog. sailcut.

gz01.jpg
 
Beloofde foto van gereedschap om bolling in het zeil te snijden
Oude gordijn roede in het midden met een schroef op een rechte plank ( 60 cm ) bevestigd.
Wanneer er tussen de roede en de plank een plaatje word geschoven gaat de roede buigen, door de dikte en de afstand van het plaatje te veranderen, wijzigd de buiging van de roede.
Dit VB plaatje 1.8 mm dik 200 mm uit het midden, op de roede word een dubbelzijdig plakband gekleeft, hierop komt de zeilbaan waar we in het midden 1.8 mm extra doek in willen.
Als we de plaatjes verwijderen veert de roede terug recht en de zeilbaan zal in het midden lichtjes bollen.
Op de zeilbaan komt een dubbelzijdige plakband en hierop komt de volgende zeilbaan met een rechte zijde.
De 2 zeilbanen kleven nu aan elkaar en worden samen van het gereedschap verwijderd, de lijmresten aan de onderzijde voorzichtig verwijderen en de 2 banen aan elkaar stikken.
Dit kan voor iedere baan herhaald worden.

De volledige uitleg op de link van Claudio Diolaiti met stap voor stap foto's


HPIM1218.jpg

HPIM1217.jpg
 
onze rene is ne fijnen jongens
 
Tekening die door prog. sailcut kan uitgeprint worden.
Alle maten worden gemeten vanaf de X en Y as 0 punt links onder dikke pijl.
Deze maten worden overgebracht op de gekozen zeildoek breette van 520 mm.
Aan de bovenzijde extra 10 mm hier word de volgende baan op gekleeft en genaaid
De dX en dY maten om ronding aan het onderlijk te snijden.


GZ0200.jpg
 
Totaalzicht van het grootzeil
De tekening van de vorigen posting is de baan hier juist boven de giek.

GZ02%203D.jpg
 
Tekenplank en T lat uit de motteballen gehaald.
1 ste baan van de FOK getekend


HPIM1220.jpg
 
Fok klaar

Het resultaat van een dagje meten, snijden, plakken en stikken fok klaar om te passen.
Nu kan het achterlijk met een warme soldeerbout op maat gebrand worden, zo kan het niet meer uitrafelen.
Bij model RC boten word geen zoom gestikt omdat deze de nijging heeft om naar binnen te krullen en zo de vorm van het zeil negatief te beinvloeden.
Om sterk genoeg te zijn word om die reden de banen zodanig gelegd dat de draad van het zeildoek evenwijdig aan het achterlijk loopt

HPIM1221.jpg

De gelijmde en gestikte top versterking, hier is duidelijk te zien dat het achterlijk nog moet bijgesneden worden

HPIM1223A.jpg

Een trimlijn gelijmd, altijd in een contrasterende kleur dit om de bolling van het zeil van op een afstand te kunnen beoordelen

HPIM1224A.jpg

Onderlijk met een trimlijn om de bolling in het onderste deel van het zeil te regelen, versterkte hals en schoothoek

HPIM1225.jpg
 
Thx Droop, ben met het kleinste begonnen is ook het eerste zeil dat ik met verjongde banen maak, vandaar dat tooltje.
Onderste baan 1.9 mm middenste 0.4 mm bovenste 0.1 mm :8.
Totaal 3 m² doek bij mijn zeilmaker gehaald, daar kan ik 2 GZ en 3 fokken uit maken. Fok 0.33 m² GZ 0.77m²
Van de overschot van mijn carbon mast heb ik al doorlopende zeillatten gemaakt.
 
amaai 3 m² dat zal wel wind pakken rené 8)

zoek je in de toekomst mee te doen aan wedstrijden ?
 
Dirk, de boot heeft maar 1 m², 3 m² bij de zeilmaker gehaald ;)
Meedoen aan wedstrijden moet je een eenheids classe boot hebben of binnen een bepaalde formule bouwen, die boten zijn ook extreem licht en smal met veel te diepe kiel zou daar mijn robot niet in kwijt kunnen :8
 
Laatst bewerkt:
Prachtig gedaan, wat kan een mens hier op zeggen, niet veel, alleen genieten van het resultaat, WOW ;)
 
René dat is weer eens schitterend nietwaar,wat een vak kennis en mooi ook nog,vind het zeer mooi genaaid.
Ik doe dit niet na.Patje.
 
Thx mannen, grootzeil staat juist in elkaar, morgen passen en foto's maken :)
 
Noemen ze dat zeiltjes maken....pffffff, amai
Meer wiskunde dan stof:D:D...hé René
groetjes
ward
 
Thx Ward, wiskunde is ook zo een beetje mijn hobby :laugh:, tekenen meten en passen een fobie :) doe ik geen 2 X voor ik snij of zaag maar wel 5 X O-oO
 
Achterlijk afbranden

HPIM1229.jpg

Plastiek deksel kan dienen om topplankje uit te snijden , merk met de schaar afgedekt :P

HPIM1230.jpg

De doorlopende zeillatten drukken de ingesneden bolling in het GZ ook zonder wind

HPIM1235.jpg

Topplankje gemonteert

HPIM1239.jpg

Steunplaatjes met schroefje door de doorlopende zeillatten dienen als eindstuk .

HPIM1237.jpg

En zo ziet een GZ van 0.76 m² er uit , voorlijk lengte 197 cm onderlijk 55 cm

HPIM1243.jpg
 
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi rené 8)

als er wat wind staat gaan de speedboten mooite hebben om deze bij te houden
 
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi rené 8)

als er wat wind staat gaan de speedboten mooite hebben om deze bij te houden

THx Dirk, wat de snelheid betreft 4.5 kn ( ~ 8 km/u ) was bij de vorige de top, voor de speedboten moogt ge daar een 0 achter zetten en meer :8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan