Hoofdsponsor

1/24 Revell: custom Ferrari 308 GTS QV [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Na een zijstap naar het vliegtuig en het militaire voertuigen gedeelte begon het weer te kriebelen om nog eens een auto te bouwen.
Wat bedoeld was als een snelle "uit de doos"-bouw is intussen uitgegroeid tot een ombouw van een Revell 308 GTB naar een 308 GTS QV.

Voor de leken onder ons zet ik de verschillen tussen de 2 modellen op een rij:

- De GTS heeft een targa dak, de GTB is een coupe

- De QV (quatrovalvole = 4 kleppen per cilinder, de opgefokte versie van een "gewone" v8 heeft extra louvres (luchtinlaten) in de motorkap + een extra spoiler net achter het dak + als optie was ie verkrijgbaar met een diepere voorspoiler (deze ga ik echter niet veranderen)

- Aangezien de 308 GTS andere zijruiten (achteraan) heeft moest ik ook hier iets op verzinnen.

- De QV heeft standaard een grotere maat velgen. Mogelijk kies ik mogelijk voor totaal andere.

- De grille moet voorzien worden van een steigerend paardje en extra rijlichten

Aangezien het interieur goed zichtbaar is dankzij het open targadak wil ik ook hier het één en ander toevoegen:

- Andere pedalen i.p.v. de meegegoten exemplaren uit de kit

- De zetels voorzien van verstelbare hoofdsteunen

- Toevoegen van flocking en gordels (uiteraard!)

- Zonnekleppen maken

- Dakbekleding maken (flocking?)

-...

Om te beginnen ter vergelijking een foto van een 308 GTB en een 308 GTS QV:

Clipboard024.png

Clipboard013.png

En om een idee te geven van wat het moet worden: nog een paar foto's:

308_QV_euro2.png

Clipboard01.png

Clipboard014.png

Clipboard02.png

Clipboard016.png

De laatste foto is trouwens van een GTB maar geeft een goed idee van wat ik bedoel met verstelbare hoofdsteunen.

Ondertussen heb ik al wat vooruitgang geboekt:

De belangrijkste ingrepen zijn het wegsnijden van het targa dak en de motorkap.
Het uitgesneden daal van het dak heb ik bewaard. de bedoeling is om het altijd nog terug te kunnen plaatsen om een gesloten targa versie te kunen verkrijgen.

De motorklep heb ik vervangen door een exemplaar van een Ferrari 288 GTO.
Deze heeft reeds de louvres die ik nodig heb én aangezien de 288 GTO gebaseerd is op de 308 GTB heeft ze ook al min of meer de juiste maten.

Clipboard017.png

Clipboard019.png

Clipboard020.png

Clipboard021.png

Als bijkomend voordeel kan ik nu gebruik maken van de ruitenwissers van de 288 GTO i.p.v. die lelijke meegegoten dingen op de 308. :P
Het komt er nu vooral op aan om de motorkap naadloos te laten passen door te plamuren en te schuren, schuren, schuren,...

De stoelen heb ik ook reeds onder handen genomen. De hoofdsteunen heb ik losgesneden van de zetels en het geheel voorzien van metalen stangen m.b.v. koperdraad.

Clipboard23.png

De pedalen komen uit de spare parts box:

Clipboard22.png

Tot dusver ben ik weinig problemen tegen gekomen. Nu wordt het tijd om eens na te denken hoe ik de dakspoiler kan maken.
Iemand enig idee?

Commentaar of opbouwende kritiek altijd welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan proberen om je dak spoiler om op deze manier te maken.

Neem een lengte plastiek strip, een metalen buisje in de dikte van de bocht, je weet wel waar de spoiler naar het dak toebuig, dan met wat gefriemel het plastiek om het buisje vouwen en vastzetten met een klemmetje.

Daarna dat gedeelte onder onder heet houden en direct af laten koelen onder koud water.

Als alles goed is gegaan heb je de bocht die je nodig heeft, het is even een rot werkje maar het werkt wel.

Ron
 
B-art,
mooie start en voorstelling van een nieuw project. het doet bij mij ook de handen weer jeuken.

Ron,
schitterende tip die je hier meegeeft.
 
Die spoiler-escapades wil ik hier zeker volgen, want gebogen delen maken is toch een uitdaging. Het doet plezier om een nieuwe auto topic te zien verschijnen !
 
Bedankt voor de reacties mannen. Het doet deugd om te zien dat dit gedeelte van het forum ook nog leeft...

De spoiler leek me vooraf het moeilijkste gedeelte aan deze ombouw te zijn...tot ik op het idee kwam om de spoiler van een Hasegawa 328 GTS die ik hier nog liggen heb te gebruiken als template.

Ik heb eenvoudigweg die spoiler beplakt met Tamiya tape en langs de randen de overtollige tape weggesneden met een scherp mesje.
Vervolgens de tape er vanaf getrokken en op een stukje plast card geplakt, het plastic op maat gesneden, de randen wat omgeplooid et voila: een spoiler.

Aangezien ik vrij dun en flexibel plastic card gebruikt heb was het zelfs niet nodig om het te verwarmen alvorens het te plooien.

Clipboard0k2.png

Clipboard0k2.png

Voorlopig hangt de spoiler nog vast met wat tape.
Nu ben ik bijna verplicht ben om de spoiler vast te lijmen alvorens de body te spuiten aangezien ik niet wil liggen kl*ten met lijm op een reeds gespoten body.
Het nadeel is dat ik dan de onderkant van de spoiler nauwelijks kan spuiten met de airbrush aangezien ik er dan nog moeilijk bij kan.

De achterste zijruiten heb ik dicht gemaakt met op maat gesneden plastic card met daarop stukjes volle ronde plastic staafjes.
Op foto lijkt het niet zo fantastisch maar in realiteit valt het heel goed mee.
Ik denk dat eens die "louvres" zwart zijdemat zijn gespoten dat ze voor deze schaal wel kunnen.
Het liefst had ik echt open louvres gehad maar dat was meer gepruts dan me lief was...

De oplettende kijker heeft ook opgemerkt dat ik met plastic strip en een stukje geïsoleerde ijzerdraad ook de rubber afdichting van het targa dak (zie foto's uit mijn eerst post) reeds achter de zetels heb gelijmd.
Als dit straks ook zwart zijdemat is geverfd en mooi contrasteerd met het rood geeft dat volgens mij net dat beetje extra...
 
Kan alleen maar zeggen dat het er goed uit ziet.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Erik.
 
Ondertussen heb ik toch weer wat vorderingen gemaakt.
Het is te zeggen: dit project nadert stilaan de eindstreep maar we zijn er nog niet...

De body is voorzien van enkele lagen Tamiya TS 8 Italian Red, gevolgd door de decals (crazy Modeller) en 2 lagen Tamiya TS 13 vernis.
Op het ogenblik dat ik deze foto's genomen heb was de 2e laag nog niet helemaal droog

body2.png

body1.png

Volgende stap na het droogproces is het polijsten waarna ik de luchtroosters, de spoiler, de bumpers en de dwarsstreep zwart zijdemat kan spuiten.

Het interieur is reeds klaar: beige met zwart zijdemat accenten (zoals dit model in 90% van de gevallen de fabriek verliet), aangevuld met flocking.
De gordels heb ik gemaakt van reepjes ietwat dikkere tape met structuur uit de Gamma, dei heb ik geverfd met zwart zijdemat. Eigenlijk best wel handig aangezien je de onderkant van de tape meestal niet hoeft te verven (ziet niemand + dan blijft hij wat plakkerig) waardoor je de gordels makkelijk kan draperen. Je kan deze tape overigens in eender welke kleur verven voor diegenen die eens blauwe of rode gordels willen...

cockpit3.png

cockpit2.png

cockpit1.png

Zoals altijd: opmerkingen of positieve kritiek altijd welkom...
 
Hey B-art,

Hoe heb je die "ribbels" in de zetels geaccentueerd? Je interieur ziet er trouwens zeer strak uit.
 
Hoe heb je die "ribbels" in de zetels geaccentueerd? Je interieur ziet er trouwens zeer strak uit.

Door ze te pre-shaden met zwart zijdemat vooraleer ze te spuiten in het bruin.
Dit is een techniek die ik vaker toepas in interieurs om wat schaduw aan te brengen en de eentonigheid van kleuren wat te breken.

Het is iets dat ik opgepikt heb uit de militaire tak van de modelbouw.

Voor het interieur van de Ferrari 599 GTB uit mijn andere post heb ik dezelfde techniek toegepast, aangevuld met een dry-brush effect (hoger gelegen delen accentueren d.m.v. een lichtere tint van de basiskleur) maar dan met de airbrush.

Spijtig dat zulke details niet altijd even goed "pakken" op foto want in het echt ziet het er nog realistischer uit.
 
Merci voor deze uitleg. Dit is er weer eentje om te onthouden.
 
mooi gedaan

het interieur is sjiek

grtz

huge
 
Na de comments van Ron te hebben gelezen en weer naar de foto's te zijn gaan kijken, vind ik dat Ron hier zeker een goed punt aangehaald heeft.
Desalniettemin is mag je toch al fier zijn op je eigen resultaat hoor.
 
Gordels zijn zeer mooi moet ik zeggen, en die uitleg over het preshaden is ook interessant hoor.
 
Mooi B-art
Ik heb deze in de beginjaren van mij modelbouwtijd ook eens gemaakt
Ook een eigen verbouwde creatie van 308 gtb, hier een foto hoe hij er uit ziet.
Niet te nauw kijken het was in de beginperiode dat ik die heb gemaakt.
p1080089.jpg
 
B-Art,

is deze ondertussen reeds afgewerkt geraakt?
 
Allereerst bedankt voor de interesse!

Helaas is deze nog niet af maar opgegeven heb ik haar ook niet!
Heel veel valt er niet meer aan te doen hoor.

Het meeste werk gaat zitten in het afplakken van alle onderdelen die in het (mat of zijdemat) zwart moeten gespoten worden.
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om deze weer eens boven te halen maar het komt er maar niet van.

Mijn aandacht dwaalt altijd weer af naar andere projecten.

Op dit moment ben ik bezig met de Shelby opnieuw te spuiten en ik had ook nog een onafgewerkte Ferrari 348 liggen waar ik weer eens aan begonnen ben.
De Ferrari 599 is ook nog niet af, al had ik mezelf voorgenomen om deze toch voor 1 mei (Modelforce '11) af te werken aangezien ik aan dit model vorig jaar op de beurs al bezig was.
Op het net ben ik op een bouwverslag van een ombouw Ferrari 348 tb naar 348 Spider gestuit en daar ben ik ook al een tijdje meer info voor aan het verzamelen...
Dan praat ik nog niet over de F-5 E tiger II, de F-14 Tomcat en de vele andere projecten...

Het modelbouwvirus is nog steeds heel erg aanwezig alleen moet ik eens leren om projecten af te werken en iets meer resultaat gericht te werken.

Dit klinkt misschien ook voor anderen bekend in de oren?
Jullie gaan me toch niet vertellen dat ik de enige ben? :P
 
Eindelijk nog eens wat tijd en goesting gehad om deze verder af te werken.
Voor diegenen die de kit niet kennen een korte samenvatting van wat er zoal veranderd en toegevoegd is om van deze Ferrari 308 GTB een Ferrari 308 GTS qv te maken:

* motorkap weggesneden en vervangen door één van een Revell Ferrari 288 GTO.
* de oorspronkelijke kit heeft ruitenwissers die meegegoten zitten aan de motorkap en deze heb ik ook vervangen door die van de GTO
* dakpaneel verwijderd en zijruiten dichtgemaakt om de typische louvres na te bootsen met stukjes plastic tube
* voorste bumper aangepast om plaats te maken voor een extra stel lichten onder de richtingaanwijzers.
* nieuwe velgen + remschijven
* kopsteunen van de originele stoelen losgemaakt en voorzien van beugels om de steunen in hoogte te kunnen verstellen
* gordels, zonnekleppen, achteruitkijkspiegel en flocking toegevoegd
* extra details: wegenkaart op het dashboard en Ferrari magazines op de passagiersstoel
* spoiler gemaakt van plasticcard

De foto's:

14.png

13-1.png

12-1.png

11-1.png

10-1.png

9.png

8-1.png

7-1.png

6-1.png

5-1.png

4-1.png

3-1.png

2-1.png

1-1.png

15.png

Ik denk erover om voor dit model een klein grondplaatje te maken met een stukje weg en een (palm)boom of zoiets om het model nog beter tot zijn recht te laten komen maar daar moet ik nog eens over nadenken.

Als de zon van de week een keertje wil schijnen zal ik nog wat buitenopnames maken. Dat geeft toch altijd een beter resultaat dan foto's onder kunstmatig licht...
 
Is deze gepolijst?
Want de verf ziet er heel strak uit, volgens wat ik kan inschatten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan