Hoofdsponsor

1/35 Tiger René Rusland [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja Famo.

komt nog becijfering bij en die buizen zijn canvas vermoed ik.
De chips zijn de basis voor het potlood waar ik ze mee polijstte.

groet,

René
 
René weet je wat , we maken een deal :ph34r:
Gij komt af naar de ledendag en geeft een demo ivm die chipping en polijsten met potlood en ik zal zeer aandachtig opletten (ik kom toch weer af) . OK ?:))
Man man man, great Tiger, ik ga met de moed in mijn schoenen maar een beetje verder prutsen aan mijn jagdpanzer,tjonge jonge
 
Die ziet er anders zeer goed uit Famo. Mede door de mooie kleuren.
De becijfering is net de jus in het geheel...

gewoon eens proberen Famo, vanuit den Haag zijn sommige bijeenkomsten me net te ver, deze techniek is niet lastig.
Potlood gebruik ik al zolang als ik bouw, het is gewoon voorzichtig aanstrijken met het potloodje ( ik gebruik 6b) en dan polijsten met een kwastje, doe het ook op tracks die ik nog met pigmenten moet aanstrijken.
Tja, met zon roestbruine onderlaag ziet het er wel beter uit.

over pigmenten trouwens... worden die altijd droog aangebracht of zijn er nog andere toepassingen voor het gebruik van de poeders?
En wat zou het effect zijn wanneer je het sealt met lak, verliest het dan niet zijn stoffige look?

groet,

René
 
Wat ik doe als ik pigmenten aanbreng is ze fixeren met geurarme whitespirit en that's it. ge kunt zo'n pigmentenfixer van MIG kopen als je wil maar het resultaat is hetzelfde vind ik.
Ik breng mijn pigment aan , Ik neem een penseeltje en dop die in de whitespirit en dan gewoon eens lichtjes afdeppen op een stukje wc- of keukenpapier en daarna lichtjes je aangebrachte pigmenten tamponeren met dat penseeltje. Wat ik dan doe, indien ik geen vloeistofranden wil hebben door het opdrogen ,is vanaf dat je pigmenten bevochtigd zijn gewoon lichtjes op blazen, zodanig dat de whitespirit vlugger vervliegt. Laat je ze gewoon opdrogen heb je kans dat je opgedroogde vloeistofranden hebt zoals je hebt met een opgedroogde koffievlek. Nu zulke vlekken heb je natuurlijk ook op een tank of vliegtuig of whatever.

Met pigmenten sealen met lak heb ik geen ervaring maar ik denk dat je dan het uitzicht verkrijgt van nat slijk of zand. Want als je mig pigmenten mengt "acrylic resin for pigments"(MIG) en je doet daar gloss vernis bij en je laat dat drogen verkrijg slijk of smeurie dat een nat uitzicht heeft.

Voila René ,ik hoop dat je er iets aan hebt aan mijn uitleg.

Dat met die potlood zal ik zeker uitproberen. Om blinkend metaal te bekomen gebruik ik altijd grafietpoeder of grafietpotlood, maar dat is eigenlijk als het metaalvlakken zijn waar iets anders over glijd of wringt zoals tracks,handgrepen of die geleiders waar de loop van een kanon over achteruit glijd wanneer het kanon afvuurt.
 
Ik heb hier zeker iets aan, Famo.
Was me altijd een raadsel, die pigmenten. Heb laatst eens een paar potjes gekocht hoewel ik vroeger ook weleens met pastelkrijt werkte.
Heb dat contékrijt nog ergens liggen, samen in een doosje met een grote staaf graniet en zachte gom die je ook kan gebruiken om velden af te bakenen om te sprayen.
Daar had ik dan ook een flesje fixeer bij, wilde weleens wat schetsen. Misschien werkt dat ook goed ipv de WS.

in elk geval dank voor de gedachtewisseling, ga nog eens zoeken vandaag naar mijn spullen :-)

René
 
Aha .......pastelkrijt !!!!
Daar bewerkte ik ook altijd mijn modellen mee voordat ik met pigmenten begon. Als je die pasteltechniek éénmaal onder de knie hebt is het ook een leuke weathetring techniek.
Maar als je eens rond je kijkt zijn er niet veel modelbouwers die dat gebruiken. Ik pas het wel nu en dan nog eens toe.

Ik ben toch wel eens benieuwd hoe je de kentekens zal aanbrengen nu je reeds al gechipt hebt, tis wel met de haarlakmethode maar toch. Je kentekens chippen toch mee af met de verf als ik niet verkeerd ben ? nu jou kennende zal dat wel opgelost worden.
 
en ja,....de cijfers worden inderdaad aangepast...
 
Het ziet er goed uit hoor Rene, daar niet van, maar ik snap niet hoe je cijfers zo compleet blijven, terwijl de gele verf die toch de cijfers draagt, plaatselijk gans is verdwenen. Wedden dat ik het weer niet vat ?
 
ik denk dat de becijfering door een enthousiast bemanningslid plaatselijk overgeschilderd was toen deze Tiger mocht aansluiten bij de afdeling.
Dit gebeurde wel vaker. Of de bemanning hier de moeite voor nam, is twijfelachtig.

Voor mij zijn het wel leuke plekken waar het oog even onderbroken wordt in de roestige, afgebladderde gele brei.
 
Zeg René, gij zijt ook geen gewone hoor ;)
 
jawel hoor Famo, ben maar heel gewoon...al denk ik wel dat sommige mensen me soms een beetje raar vinden, maar verder wel ok :-)

heej, plaatjes!

DSCF0423.jpg

DSCF0424.jpg

DSCF0427.jpg

DSCF0428.jpg

DSCF0431.jpg

DSCF0433.jpg

DSCF0435.jpg

ze zitten erop.
eens kijken wat ik ermee doe.

René
 
Serieus chippen zeker ?!
 
jah, of déchippen he...ik laat hem even bezinken...figuurlijk dan.

hoh man, het jeukt om aan de figuren te beginnen....
 
René, ik weet niet goed wat vinden omdat het zo'n specialeke is!? De beschadigingen en de verwering zijn gedurfd en zeer goed gelukt, echter twijfel ik of een voertuig zolang leefde om er zo versleten uit te zien. Als je hem daar in tegen zou plaatsen in een setting bijvoorbeeld op een boerenerf een paar jaar na de oorlog, ben ik helemaal mee. Maar modelbouw is ook nog altijd iets persoonlijks, je moet gewoon doen wat leuk vindt.

Verder zijn de getoonde technieken subliem uitgevoerd en ik blijf je dan ook zeker volgen.
 
ja dank je Swa.
Weet je, heb ook weleens mijn twijfels over de gangbare modellen, eenieder legt zijn eigen gevoel en smaak erin. Hebben de voertuigen er daadwerkelijk zo uitgezien met washes en chips?
Ik denk dat we zouden schrikken van verveling mochten we kiekjes nemen met een tijdmachine.
je hebt gewoon helemaal gelijk, wanneer een voertuig er zó uitzag mag je functioneel boos zijn op me als commandant.
Geloof dat zelfs een aanval met molotovcocktails of vlammenwerpers de lak niet schaadden zoals hier het geval is.
Een diorama van een museumhal met wat kinderen voor het hekje van de Tiger en een paar duitsers als pop in een vitrine zou wel aardig zijn.
Een manneke dat een grote granaat richting tank trekt na de oorlog ook wel...hier en daar mosplekjes en vastgegroeide klimop...

toch vind ik een stukje fantasie wel bijdragen, een paar keiharde doorgewinterde soldaten erop...

zoals ik zei, ben nog aan het denken.
 
ja dank je Swa.
Weet je, heb ook weleens mijn twijfels over de gangbare modellen, eenieder legt zijn eigen gevoel en smaak erin. Hebben de voertuigen er daadwerkelijk zo uitgezien met washes en chips?
Ik denk dat we zouden schrikken van verveling mochten we kiekjes nemen met een tijdmachine.
je hebt gewoon helemaal gelijk, wanneer een voertuig er zó uitzag mag je functioneel boos zijn op me als commandant.
Geloof dat zelfs een aanval met molotovcocktails of vlammenwerpers de lak niet schaadden zoals hier het geval is.
Een diorama van een museumhal met wat kinderen voor het hekje van de Tiger en een paar duitsers als pop in een vitrine zou wel aardig zijn.
Een manneke dat een grote granaat richting tank trekt na de oorlog ook wel...hier en daar mosplekjes en vastgegroeide klimop...

toch vind ik een stukje fantasie wel bijdragen, een paar keiharde doorgewinterde soldaten erop...

zoals ik zei, ben nog aan het denken.

Gelijk heb je René, naar ieder zijn smaak.
Maar ik zit eerlijk gezegd ook zo een beetje met die tank van jou. Fantastisch geschilderd en de gebruikte technieken, niets op aan te merken maar er is iets in het geheel dat mij stoort.
Zoals Swa zegt, als na-oorlogse static en met wat burgers er rond, ja, maar in een oorlogssituatie .......
En vind je idee van dat mos en wat klimop er rond zeker niet slecht maar heel origineel.

Zelf baseer ik mij zoveel als mogelijk op foto's van het echte voertuig, voor zover die te vinden zijn natuurlijk.
Wanneer ik dan zo een model presenteer dan leg ik er de foto naast, kan er niemand meer over discuteren.
 
Je slaat de spijker precies op zijn kop René, het zijn aannames die men doet qua kleurstelling, verwering enz. Niemand zal met zekerheid nog kunnen zeggen of ze correct zijn, dus gewoon lekker doen wat je aanspreekt. En een tijdmachine om wat kiekjes te gaan nemen in het verleden, een natte droom voor heel wat bouwers denk ik!!:D:D
 
hey, :)

Inderdaad, prachtig beestje, maar o zo sterk verweerd. Schoon gedaan de verwering, maar een klein opmerkingsken, Op de achterkant van de kofferbak op de toren is de verf al goed weggesleten, maar je nummers daarop zijn zo goed als nieuw, kan me moeilijk voorstellen dat deze nadien terug opgeschilderd worden zonder dat men de verf wat zouden herstellen.
Is maar een gedacht om deze nummers ook wat af te slijten, kwestie van dat alles gelijk meeloopt met elkaar, maar is in ieder zijn goesting he.;)
 
ik weet. 't zijn de kleine dingskes die nog gedaan moeten.

'k zit al in de fase dat ik hem ga plaatsen, weet ook hoe en het is nog effkes wat werk.
Geen hoogdravende oorlogstaferelen maar toch iets na-oorlogs.

Ben op zoek naar de juiste plank en visualiseer de juiste hoogte van het grondje en vlas ook op wat watereffecten met hars.

denk dus nog steeds :sleep:

beste groeten,

René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan