Hoofdsponsor

1/35 SFH 18 met transportwagen. (Dragon) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo jongens,

In afwachting van de voltooiïng van de tweede LeFH 18 (ik heb er drie te gaan), wil ik jullie alvast wat warm maken voor de volgende kit die ik graag zou bouwen in de nabije toekomst, de SFH 18 (Schwere Feld Haubitze).

Dit is Dragon's boxart en wat je zoal in hun kit vindt :

6392poster-s.jpg

Een afbeelding van Wikipedia met daarop een SFH in volle actie :

7-8.jpg

Een stukje geschiedenis :

Het uitzicht van dit gevaarte doet onmiddellijk denken aan de zware stukken geschut uit de Eerste Wereldoorlog, en het klopt, want dit is gewoon een verbeterde versie uit de stellingenoorlog van '14-'18.

Rheinmetall en Krüpp lagen aan de basis van de ontwikkeling, ttz. ze kregen beide de taak een zwaar veldgeschut te ontwikkelen, maar later werd gewoon het beste van de twee staalgiganten bijeengesmeed, een Rheinmetall kanon en een Krüpp draagstel.

Het was een zwaar wapen dat niet even snel mee kon oprukken in de achterhoedes der infanteristen en tankeenheden, dus het was al snel achterhaald. Bovendien was vergelijkbare Russische artillerie van deze orde veel krachtiger, in afstand zo'n 7 kilometer ! Dit maakte het mogelijk om barrages van Russische granaten te leggen over een batterij SFH's 18, die geen antwoord hadden tegen hun belagers.
Er werden 2295 stukken gebouwd, gewicht 5530 kg.

Naarmate ik info sprokkel, zal ik dit luikje blijven aanvullen.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy ik denk dat je een miskoop hebt gedaan want op de box staat SMART KIT :laugh::laugh::laugh:
Dat is veel te gemakkelijk voor jou

Grapje mooie geschiedenis en veel succes met de bouw.
Blijf weer volgen
 
LOL !

Smart kit, dat zal tegenvallen met de set Pe die ik ervoor aangeschaft heb jongens !
 
Enne Guy, Op je doosje staat het niet maar op de foto wel......................................................................................................................................................................................een 3-tonen vlekken camo !AHA!
 
Guy..........man er is een tijd geweest,dat de chineese restaurants als paddestoelen uit de grond kwamen....maar jij bent dit toch aan het overtreffen met je artillerie stukken.......gewoon subliem....hier moet je echt een pattent op nemen...............:dry::dry::dry:
 
Guy,
Dat wordt weer eentje om te volgen. Ik heb die hier ook nog in mijn uitgebreide (nog-niet-begonnen-modellen) kast staan, echter zonder PE ;)
 
Hallo Famo, ik was eigenlijk van plan om hem in het grijs te hijsen. De reden hiervan is dat ik dit kanon zo WOI vind qua uitstraling, dat er wel grijs op hoort. Maar als de bouw ervan meevalt, kan het best dat ik nog een tweede bouw, en welke ik dan in een camo steek. Ik laat de kleur best nog even sudderen in de bovenkamer, ik zal al blij zijn dat ik deze kit gebouwd heb zonder problemen.

Hallo Ardennenoffensief, zeer mooie woorden ! Toen ik aan de AFV kits begon, artillerie, vielen de ragfijne onderdelen en de tere opbouw van zo'n project op, een serieuze uitdaging want soms bleek het verwijderen van de sprue al een chirurgische operatie op zich ! Of het plaatsen van het schild op de steunarmen, al die lijmpunten die éxact moeten zitten, of je hebt een scheef uitzicht (!). Telkens weer spannend, want met secondenlijm is een vergissing onvergeeflijk, terwijl de gewone plasticlijm vrijwel onmiddellijk een smeltproces in gang zet...maarrrrrrr als dat dan allemaal toch lukt ben je weeral zo content he. Ik denk dat het dat is wat me zo aantrekt in artillerie, die uitdaging, constant tijdens het bouwen het gevoel te hebben van "Ola, hier ben ik nog niet mee aan de nieuw patatten !"

Hallo Peter, het zou fantastisch leuk zijn dat we onze kit samen bouwen, we zouden mekaar er goed mee kunnen helpen denk ik ! We zouden het boeltje zelfs in één topic kunnen versmelten ? Maar ik weet dat jij zelf ook lopende projecten hebt en dat je zoiets niet kan of mag forceren. Ach en anders wil ik best even op je wachten hoor ! Wat denk je ?
 
Zeg guy het schiet me hier te binnen , ik heb hier ook nog ééntje liggen van AFV. Een Long Tom en das een serieus kereltje , maar dat is voorraad dat ook nog moet gemaakt worden.
 
Guy,
Bedankt voor het aanbod. Het zou natuurlijk een uitdaging worden, maar ik kan er helaas niet op ingaan. Ik heb nog een heleboel zaken op stapel staan en de laatste weken kom ik aan modelbouw absoluut niet meer toe. Ik spendeer momenteel al mijn vrije tijd aan een (vrij ingewikkeld) programma dat ik moet ontwerpen... De enige vrije momenten (als mijn gedachten eens wat anders willen) bekijk ik de twee fora waar ik lid ben en probeer ik hier en daar een topic te beantwoorden.

Ga gerust je gang en wacht niet op mij (het zou nog lang kunnen duren eer ik weer kan beginnen bouwen...).
Maar,... als een dief in de nacht... (ik werk vaak laat en zet dan nog eens mijn PC op)... zal ik je ideeën stelen en mij ermee vertrouwd maken. Je weze gewaarschuwd... :ohmy:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, het lijkt wel of deze bij iedereen nog in de kast staat, want dju laat ik hem nu ook nog hebben staan. Weliswaar niet van Dragon maar van VP, een SuperTech model. En de naam doet de kit wel eer aan, hij is zoals van VP te verwachten in resin met de nodige PE erbij. Enkel het bouwplan is om mee te janken. Ik heb de kit trouwens vorig jaar gescoord in Hoboken aan een spotprijsje.

Welke update ga je toevoegen? En heb je al genoeg naslagwerk? Anders heb ik nog wel wat, heb een keer ergens een "walkaround" gedownload (80 pics).

We gaan de build zeker volgen, sucses in ieder geval. Misschien wordt ik nog wel door je "geschut"virus aangestoken.;):D
 
Laatst bewerkt:
Swa,
Ik heb hier ook nog een volledige in resin staan van Precision Models; destijds bij de maker zelf gekocht voor heel veel geld en nu vermoedelijk hopeloos verouderd...
 
Ik durf het bijna niet te vragen, maar als ik soms de prijzen zie op beurzen en internet wat ze voor resin kits vragen zou je van minder ziek worden. Maar de kit verouderd Peter? Dat zal toch niet, omdat resin toch normaliter de nodige extra detailering bezit? En anders kan je er altijd nog voor kiezen om er een PE update-je tegenaan te zwieren.
 
Peter als je model van precision models is dan is hij zeker niet verouderd want die waren hun tijd al ver voorruit met geschut.

Ron
 
De kit ligt hier al een tiental jaren in de kast en ik heb enkel de doos eens open gedaan om te zien. Ik ben blij te horen dat de kit nog niet verouderd is en misschien begin ik er dan nog ooit eens aan...

Voor foto's te nemen, kan dat zelfs in België: in Cherain staat er nog eentje (tussen enkele bomen) die nog in vrij goede staat is (ik zoek wel eens wat foto's) en in Luxemburg staat er nog eentje in Boulaide (heb ik nog oude, analoge foto's van).
 
Zeg guy het schiet me hier te binnen , ik heb hier ook nog ééntje liggen van AFV. Een Long Tom en das een serieus kereltje , maar dat is voorraad dat ook nog moet gemaakt worden.

Dat was mijn derde project ever ! Een prachtige kit was dat, zeer fijn toen ie helemaal klaar was. Ondertussen is hij wel verworden tot een testmodel. Maar ik wil deze ooit zeer zeker nog opnieuw bouwen.
 
Guy,
Bedankt voor het aanbod. Het zou natuurlijk een uitdaging worden, maar ik kan er helaas niet op ingaan. Ik heb nog een heleboel zaken op stapel staan en de laatste weken kom ik aan modelbouw absoluut niet meer toe. Ik spendeer momenteel al mijn vrije tijd aan een (vrij ingewikkeld) programma dat ik moet ontwerpen... De enige vrije momenten (als mijn gedachten eens wat anders willen) bekijk ik de twee fora waar ik lid ben en probeer ik hier en daar een topic te beantwoorden.

Ga gerust je gang en wacht niet op mij (het zou nog lang kunnen duren eer ik weer kan beginnen bouwen...).
Maar,... als een dief in de nacht... (ik werk vaak laat en zet dan nog eens mijn PC op)... zal ik je ideeën stelen en mij ermee vertrouwd maken. Je weze gewaarschuwd... :ohmy:

Peter, ik hoop dat er veel af te kijken valt voor je. Ik ga er wellicht dit weekend mee starten. Geen probleem dat je momenteel de tijd niet hebt, wel spijtig voor jou op zich, want een modelbouwer wil maar één ding : bouwen !
 
Hehe, het lijkt wel of deze bij iedereen nog in de kast staat, want dju laat ik hem nu ook nog hebben staan. Weliswaar niet van Dragon maar van VP, een SuperTech model. En de naam doet de kit wel eer aan, hij is zoals van VP te verwachten in resin met de nodige PE erbij. Enkel het bouwplan is om mee te janken. Ik heb de kit trouwens vorig jaar gescoord in Hoboken aan een spotprijsje.

Welke update ga je toevoegen? En heb je al genoeg naslagwerk? Anders heb ik nog wel wat, heb een keer ergens een "walkaround" gedownload (80 pics).

We gaan de build zeker volgen, sucses in ieder geval. Misschien wordt ik nog wel door je "geschut"virus aangestoken.;):D

Swa, ik heb een upgradeset klaarliggen, met tamelijk wat pe. Ik dacht van Eduard ? En anders Aber ? Als ik start, toon ik toch de boxart, de inhoud, planimpressie...en het pe !
Tja, dat geschut, weinigen zijn er echt fan van. Maar voor mij is het de uitdaging, deze kits zijn niet altijd de gemakkelijkste (ttz. de AFV kits zijn tandenkrakers, deze SMART kit van Dragon zal wel meevallen hoop ik ?).
 
De kit ligt hier al een tiental jaren in de kast en ik heb enkel de doos eens open gedaan om te zien. Ik ben blij te horen dat de kit nog niet verouderd is en misschien begin ik er dan nog ooit eens aan...

Voor foto's te nemen, kan dat zelfs in België: in Cherain staat er nog eentje (tussen enkele bomen) die nog in vrij goede staat is (ik zoek wel eens wat foto's) en in Luxemburg staat er nog eentje in Boulaide (heb ik nog oude, analoge foto's van).

Peter, ik heb een batterij foto's gevonden en ik denk dat ik het daarmee wel zal redden, maar uw aanbod wordt zeer geapprecieerd vriend !
 
Peter, ik heb een batterij foto's gevonden en ik denk dat ik het daarmee wel zal redden, maar uw aanbod wordt zeer geapprecieerd vriend !

Zijn van deze locatie? Want als je nog andere hebt, heb ik wel interesse om ze van jou te zien!

sFH180.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan