Hoofdsponsor

Century Radikal G20 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ammaai Nick...........prachtig...........nu zijn jullie wel uit de problemen..knap man...:O:O:O:O
 
Opbouw van de koppeling

Tussen de motoras en de hoofdas wordt er een koppeling gemonteerd.
Dit maakt het mogelijk dat de motor kan draaien terwijl de hoofd- en staartrotor stilstaan en dat de rotoren kunnen vrijlopen terwijl de motor af staat.

Onderdelen van de koppeling.

frame040onderdelenkoppe.jpg


Helaas, helaas zit er een lager te kort in de verpakking!!!>(


De samengestelde koppeling met welliswaar een lager te kort...

frame041gemonteerdekopp.jpg
 
De motoropbouw

Onderdelen van de motor, koppeling, carburator, koeling en elektronische ontsteking.

frame042onderdelenmotor.jpg


En lap, het is weer van dat... de koppelingsschoen mankeert ook...
Tijd om een mail te sturen naar Century. 'k Ben benieuwd naar hun service omtrend "missing parts"?

De Duitste en Amerikaanse RC-helikits zijn algemeen kwalitatief beter dan de kits uit Azië, maar de Westerlingen slagen er blijkbaar niet in om een kit samen te stellen zonder "missing parts" (Vario durft ook aan deze ziekte lijden).
Ook de handleiding van de Radikal is door nen amateur gemaakt die dikwijls steken laat vallen of bepaalde bouwfazes heel onduidelijk weergeeft...

En nu ik toch kritiek aan het geven ben...
Bij de aankoop had ik gevraagd om alles te voorzien wat nodig is om de Radikal te kunnen opbouwen, maar ook hier heeft men een steek laten vallen en vergeten om de onderdelen voor de verbinding tussen het trekstartmechanisme en de motoras te voorzien...

frame043missingconnecti.jpg


Dit is allemaal geen ramp, maar wel vré ambetant.

Nu, in afwachting van de reactie op mijn klachtenmail is er nog genoeg te doen...
 
ja nick ge zult de missing parts moeten schratsen vermoed ik . :-)

het is zeker geen goede reclame en vreed ampetant voor de bouwers die tog genoeg eurotjes neertellen voor deze kid. het is een schande vind ik.

maar nog veel bouwplezier en hopen dat de stukken rap gelevert kunnen worden
 
De motoropbouw (vervolg)

De missing parts en de ontbrekende onderdelen om te trekstarter te kunnen monteren zijn besteld.
In afwachting van de levering wordt er verder geassembleerd...


De elektronische ontsteking, de carburator, de venturi, de ventilator en de windtunnel zijn samengesteld.
De ontbrekende koppelingsschoen wordt later gemonteerd.

frame044gemonteerdemoto.jpg
 
Montage van de voorste framehelft.

De onderdelen van de voorste framehelft en de elektronicatrays

frame045onderdelentrays.jpg



Gemonteerd ziet dit er zo uit...

frame046gemonteerdevoor.jpg
 
Samenstelling motor en frame.

De achterste en voorste framedelen en de motor kunnen samengebracht worden tot één geheel.

frame048framedelenenmot.jpg



De motor hangt in het skelet.

frame047achtersteframemz.jpg



Het skelet, het frame, de trays en de motor vormen netjes één robuust geheel.

frame049samengesteldfra.jpg


De montage is voorlopig daar later nog een lager en de koppelingsschoen moeten worden ingebouwd en heel de zaak nog moet worden uitgelijnd.
 
Montage landingsgestel

De onderdelen van het landingsgestel.

frame050onderdelenlandix.jpg



Het gemonteerde landingsgestel.

frame051samengesteldeng.jpg
 
dat gaat goed vooruit nick, en het begin staat er al.
is dat frame van aluminium ,? of is het van een andere legering
 
Alle dragende delen van het skelet zijn gemaakt uit een aluminiumlegering.
De franken en de trays zijn uit carbon.
Heel de constructie op zich vormt een stevig en stabiel platform.
De afwerking van de onderdelen zou wat netter kunnen. 't Is op zijn Amerikaans,... robuust maar slordig. Redelijk wat braamkes. 't Is dus opletten geblazen met die carbon.

Momenteel zit ik een beetje klem door de missing parts...
Het frame wordt dus eventjes opzij gezet tot de missertjes er zijn.
Ondertussen zijn er twee opties: ofwel de staartboom en de staartrotoraandrijving + mekaniek ofwel de canopy...

Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick
 
Yoooo Nick, ge hebt me gisteren nieuwsgierig gemaakt , dus was een bezoekje hier in je topicstje noodzakelijk.
Het ziet er een flashy heli uit moet ik wel zeggen ,maar dan denk ik dat je toch een beetje een serieuze technieker moet zijn om zo'n machine in elkaar te steken. Nu ja ,als het je dada is zal het wel geen probleem zijn denk ik, maar toch !
Enne misschien kom je naar de ledendag met je beide choppers in zo'n aanhangwagen é , ben benieuwd.
In ieder geval veel succes en dat de missing links maar rap opgestuurd worden.
 
Hey Nick, :)

Awel jongen, weeral erin vliegen, schoon dingsken aan het bouwen, ik volg wel , maar in stilte he, weet er niet veel van...:$
Wel schoon gerief, in die carbon-toestanden, licht en toch sterk.
 
maar dan denk ik dat je toch een beetje een serieuze technieker moet zijn om zo'n machine in elkaar te steken.

Ik was net hetzelfde aan het denken,voor mensen die niet veel van techniek afweten zou dit een bijna onbegonnen werk zijn, ziet er goed uit en hopelijk ben ik op de ledendag aanwezig hoor, was afgelopen jaar een zeer geslaagde demo flight en hopelijk dees jaar terug van datte ;)

Blijf je in stilte volgen Nick
 
Thx voor de reacties jongens.

Het RC-helivlieggebeuren is idd. een technisch vrij complex en uitgebreid gegeven. Een beetje praktische basiskennis mechanica, elektronica en aerodynamica is meegenomen.
Maar je bouwt een netwerk van kameraden op die mekaar door dik en dun proberen te helpen. Iedereen is wel goed in iets en zo geraken we vooruit.
Voor mij bestaat de grootste uitdaging erin om de techniek functioneel te combineren met de modelbouwkunst. Vandaar da'k ook nog aktief blijf in het plastiek-modelbouwgebeuren.

Heligroeten,

Nick
 
De missing parts zijn deze week geleverd.
Goeie service van Century Germany.
Er steekt zelfs meer in het doosje dan gevraagd. Vermoedelijk weten ze reeds dat de kans groot is dat er nog enkele onderdeeltjes te kort zouden kunnen zitten in de kit ???

frame052themissingparts.jpg


Nu is het te mooi weer om te bouwen en van Belga Control mogen RC-helis vliegen, dus...
time for a flight...

Heligroeten,

Nick
 
Nou, nou, net het hele topic doorgelezen. Ziet er goed uit.

Wel voor de volgende keer met buigen van kleine buisjes.

Kijk eens een keer bij iemand die gaat tegels zetten in cement. Dus niet bij iemand gaat lijmen. Deze persoon gebruikt zilverzand. Dit is een heel fijn zand dat niet samenpersbaar is zoals zout. Dan krijg je je buisje nog beter gebogen. Dan enkel nog werken zonder tang en gewoon buigen rond een staafje met daarboven een aanslagje. Je zou dit gewoon via een werkbankschroef kunnen doen door twee ronde staafjes langs elkaar te klemmen en daar je buisje tussen te steken. Dan krijg je ook geen deuken en krasjes in je buisje. Werkt echt goed.

Verder weer de complimenten, word weer een flinke brok techniek, dat is wel weer goed te zien.

Wanneer zien we je nieuwe recruut hier zijn intrede doen? Of zitten ze nu gezellig bij elkaar om kennis te maken. :)
 
Hey Blue Bird,

Hoe is de 1e F3C wedstrijd verlopen ?
Niet teveel den "track" gehad ? Ik vond er terug vrij veel wind staan zondag, dat maakt het natuurlijk extra moeilijk !

Hou ons op de hoogte , hé !

Groeten,
DDV
 
De wedstrijd afgelopen zondag was prachtig.
Hééél veel volk, zowel kwa toeschouwers als deelnemers. In de categorie "F3C Newcomers" waren er 4 deelnemers. Ik heb die manches meegevlogen met de Alouette om wat te trainen en tot mijn verbazing ben ik tweede geworden.
Bij de schaal waren er maar liefst 8 deelnemers en daar behaalde ik de vierde plaats. Nu moet ik er wel bijzeggen dat er nog geen static beoordeling is geweest. Die is voor in St.-Truiden gepland. Dus de schaalplaatsen voor de eerste manche zijn nog niet representatief. Nu, ik ben content van mijn prestatie, gezien het de eerste keer is da'k meedoe en de concurrentie nu ook weer niet de eerste de beste zijn. De nummers 1 en 2 in de schaal zijn in het verleden zijn reeds meerdere keren Belgisch kampioen geweest en vliegen met meerbladskoppen en eentje zelfs met een turbine... Ma, we blijven ons best doen om ze vroeg of laat te kloppen hé...
Nu de Radikal afwerken en invliegen da'k iets intensiever kan trainen, want trainen met de Alouette is te riskant en vraagt teveel onderhoudtijd achteraf.

Heligroeten,

Nick
 
Samenstelling van de hoofdoverbrenging.

Na een week heerlijk vliegplezier wordt er door de weergoden bepaald dat het opnieuw tijd is om verder te bouwen...


De onderdelen van de hoofdoverbrenging.

frame053onderdelentandw.jpg



De samengestelde hoofdoverbrenging.

frame054samengesteldeta.jpg
 
Inbouw van de rotorkop en de hoofdoverbrenging.

De in te bouwen samenstellingen.

frame055inbouwrotorkope.jpg



De ingebouwde rotorkop en overbrenging.

frame056ingebouwderotor.jpg



Nog enkele detailfoto's van de overbrenging.

frame057detailopnamerot.jpg


frame058detailopnamerot.jpg



Zoals reeds eerder verteld bouwt de Radikal behoorlijk makkelijk. Alles past netjes in mekaar. Doch 100% accuraat zijn de onderdelen NIET.
Op het aandrijfwiel voor de staartrotoraandrijving zit er slag!!! Evenals op de koppelingsklok !!!
Tot driemaal toe heb ik de mekaniek uit mekaar gehaald en opnieuw gemonteerd, maar de slag die op het staartrotoraandrijfwiel en op de koppelingsklok zit krijg ik er niet uit. De onderdelen zelf zijn correct, maar ik vrees dat het boorwerk niet is wat het zou moeten zijn...
Op RunRyder heb ik gelezen dat er nog Radikalbouwers zijn die dit hebben opgemerkt.
Sommigen beweren dat alles zich zet tijdens de eerste runs... We zullen zien, maar echt gerust ben ik er niet in. De Radikal is de vijfde benzine-aangedreven heli die ik bouw en nooit eerder stelden deze problemen zich. De vorige vier waren welliswaar Vario's...

Heligroeten,

Nick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan