Hoofdsponsor

Century Radikal G20 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

Blue Bird

Guest
Ik ben van plan om dit vliegseizoen een gooi te doen naar de titel van Belgisch kampioen schaalhelivliegen. F3C-scale noemt deze dicipline in het milieu.
Punten sprokkelen hiertoe kan door deel te nemen aan F3C-scale wedstrijden. Op de wedstrijddagen (3 à 4 per vliegseizoen) worden de toestellen statisch beoordeeld op bouwvaardigheid en realisme.
Daarna dien je als deelnemer per wedstrijddag een vlucht te maken die bestaat uit opgelegde en vrije figuren. Het komt er dan op aan om de vliegeigenschappen van het echte toestel zo realistisch mogelijk voor te vliegen.

Deelnemen ga ik doen met de Alouette II. Maar om mijn vliegskills naar een hoger niveau te tillen heb ik dringend nood aan een goeie trainer.
Ja, met een wedstrijdtoestel ga je nu eenmaal niet trainen hé... te riskant. Met de Alouette vlieg ik enkel figuren die ik voor 100% beheers en ik vrees da'k na deze ellendig lange winterstop niet veel meer zal beheersen...:(
Dus voor het nieuwe seizoen goed en wel aanbreekt moet er een trainer op tafel staan...

Gezien mijn voorliefde voor benzine aangedreven toestellen heb ik gekozen voor het nieuwste wat er op dat vlak te verkrijgen is: een Radikal G20 van het Amerikaanse merk Century.
In tegenstelling tot de Vario Benzinetrainers* zou dit toestel geschikt moeten zijn om F3C** en lichte 3D te vliegen.

* Vario benzinetrainers zijn een ideaal platform om in schaalhelikopters in te bouwen.
** F3C is de formule 1-dicipline in het Belgische heliwedstrijdvliegen.

Enige weken geleden werd deze beauty door "Heli-tempel" uit Liedekerke geleverd (thx Guy).

frame001radikaljpg.jpg


frame002radikaljpg.jpg


frame003radikaljpg.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Enkele technische gegevens:

Lengte: 1305mm
Hoogte: 410mm
Breedte: 710mm

Hoofdrotordiameter: 1400mm
Heckrotordiameter: 260mm

Vliegtijd: ca. 30Minuten met een tankinhoud van 300ml. (ben benieuwd...)

Leergewicht met ZG20 Motor: 3659g
Gewicht compleet met Elektronica, zonder brandstof ca.4431g
 
De kwa vorm prachtige kap ga ik niet ontsieren met de meegeleverde stickers, maar ik ga ne keer het beste uit mijn airbrush halen en mij laten inspireren door dit voorbeeld:

frame004canopyjpg.jpg


Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nick...........wat je hier weer laat zien...overtreft weer alles....en de doelstelling die je hebt om te strijden naar de kampioenstitel.....kan ik alleen maar aanmoedigen........pracht van een trainer....en ik denk dat die trainer ook niet goedkoop is...maar ja dat is de hobby hé....in ieder geval houd ons op de hoogte...want dit intresseert mij uitermate....gaat er voor ...maatje........;);););)
 
Leergewicht met ZG20 Motor: 3659g

Bedoel je hier niet "leeggewicht"? :8

Enfin, in elk geval weer een mooi item om te volgen hier.
Succes met de heli en het proberen binnenhalen van de titel.
 
@ Dominiek,

natuurlijk bedoelde ik "leeggewicht".
Op het moment da'k het aan het intokkelen was ik waarschijnlijk te dromen over een Duitse schone haar "leergewicht"...

Heligroeten,

Nick
 
frame005uitpakkenradica.jpg



Al het moois is uitgepakt. De onderdelen blijven wel nog in hun plastiek verpakking tot ik ze nodig heb. Kwestie van er een beetje structuur in te houden en te voorkomen dat er stukjes gaan lopen...

frame006uitgepakteonder.jpg
 
Opbouw van de rotorkop

Montage van de flybar-aanstuurbeugel

frame007aanstuurbeugelf.jpg
 
Opbouw van de rotorkop

De onderdelen voor de flybar.

frame008montagelflybar0.jpg



De gemonteerde flybar.

frame009montagelflybar0.jpg
 
Veel plezier met de bouw Blue Bird en veel succes met het wedstrijdvliegen!
 
Opbouw van de rotorkop

De onderdelen voor de bladhouders

frame010montagelbladhou.jpg



De gemonteerde bladhouders

frame011montagelbladhou.jpg
 
Opbouw van de rotorkop

Hoofdas, pitch compensator, swashplate en de linken

frame012hoofdaspitchcom.jpg



De volledig gemonteerde rotorkop

frame013vollediggemonte.jpg
 
Hoi Nick,

Heel indrukwekkend zeg!!:ohmy:
Hoeveel tijd heb je daar voor nodig ???8)
Ik neem aan dat je niet te veel afgeleid mag worden!!;)
 
@ John,

ik schat dat de bouw een uur of 30 gaat duren (zonder de kap)... en het zijn inderdaad secure werkskes. Soms is het tot in den treure herbeginnen tot alles spelingsvrij en smooth functionneert...
Het inbouwen van de lagers in de bladhouders duurt eigenlijk maar enkele minuten, maar het heeft mij uren gekost tegen dat ze perfect uitgelijnd waren. Bij de minste spanning zetten de lagers zich enkele tienden scheef en tegen dadde da goe krijgt... pffffffffffff

Heligroeten,

Nick
 
@ John,

ik schat dat de bouw een uur of 30 gaat duren (zonder de kap)... en het zijn inderdaad secure werkskes. Soms is het tot in den treure herbeginnen tot alles spelingsvrij en smooth functionneert...
Het inbouwen van de lagers in de bladhouders duurt eigenlijk maar enkele minuten, maar het heeft mij uren gekost tegen dat ze perfect uitgelijnd waren. Bij de minste spanning zetten de lagers zich enkele tienden scheef en tegen dadde da goe krijgt... pffffffffffff

Heligroeten,

Nick

Helaas heb je alles nodig hé.8)
Maar als het in de lucht vliegt ben je dat al lang vergeten hoor.;););)
Ga vooral door hé heel leerrijk zeg!!!
 
amaai nick ik dacht dat hij inelkaar stont als je hem aan kocht.

nu zie ik dat je alles zelf moet inelkaar vijzen. wat een werk zeg maar moet wel plezant zijn als je dat kunt. mecanick is niet voor mij weg gelegt dus veel plezier met de bouw .
 
Proberen om pure techniek te combineren met de kunst van het modelbouwen is voor mij de uitdaging Dirk... en van het eerste tot het laatste onderdeel is het secuur werken.
De tankinstallatie bijvoorbeeld... het lijkt iets van niets, maar er komt toch wel wat bij kijken wil je er geen omkijken meer naar hebben eens gemonteerd...
 
Samenstellen van de benzinetank

De onderdelen voor de tankinstallatie

frame014onderdelenbenzi.jpg



Over de meegeleverde benzinedarm heb ik mijn twijfels, alsook over de clunk. Voor alle zekerheid vervang ik de darm door een exemplaar uit het Variogamma, waar ik al jaren vertrouwen in heb en de clunk vervang ik door een Walbro.

frame015upgradepartswalg.jpg



Eén van de koperen buisjes zal dienst doen als verluchtingsbuis, maar moet hiervoor in een soort S-vorm worden gebogen.

frame016ventilatiebuisr.jpg



Maar hoe plooi je nu netjes zo'n koperen buisje zonder dat het knikt? ...
De ene kant afsluiten met een propje en aan het andere einde een zelfgedraaid papieren trechtertje bevestigen en het buisje vervolgens...

frame017trechterjpg.jpg



... opvullen met zout en ook deze kant afsluiten met een propje.
Op deze manier is de buis niet meer hol, maar een schijnbaar volle staaf die probleemloos kan worden geplooid zonder te knikken.

frame018zoutvullenjpg.jpg



Als de propjes eruit gehaald zijn en het zout gerecycleerd is voor op de frietjes heb ik een zo goed als knikvrije S-vormige ventilatiebuis.

frame019geplooideventil.jpg



Het volledige binnenwerk van de tank.

frame020binnenwerkjpg.jpg



Eens alles alles is uitgelijnd wordt de dop in de tankopening gespannen.

frame021gemonteerdetank.jpg


De clunk hapert nergens en kan alle hoeken en kanten van de tank bereiken.
 
Hoi Nick,

ik zie dat je helemaal in je hobby in op gaat!:D:D
Een goed teken en zeker voor ons leken.
Je verslagen zijn zeer leerzaam , zeker je leerkacht die in je te boven komt !;);)
Maar ik heb toch nog een vraagje: - doe je het koperen buisje verwarmen tijdens het buigen ??
 
Goede tip, om je buisje tijdelijk op te vullen alvorens te plooien!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan