Hoofdsponsor

Century Radikal G20 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inbouw van de servo's en stroomschakelaar.

De servo's.
3 x Futaba S9351 voor de swash, en 1 x Futaba S3152 voor de gas.

frame085inbouwservosjpg.jpg



De ingebouwde servo's en schakelaar.

sjpge.jpg


sjpg.jpg
 
Samenstelling en installatie van de stuurstangen.

De stangen en de linken.

frame088samenstellingen.jpg



De gemonteerde stuurstangen.

frame089samenstellingen.jpg


frame090samenstellingen.jpg
 
Montage van de uitlaatlijn.

De knaldemper.

frame091deuitlaatjpg.jpg



De gemonteerde uitlaat.

frame092degemonteerdeui.jpg
 
Inbouw van de avionica

Ontvanger, gyro, elektronische ontsteking, ontvangerbatterij en ontstekerbatterij.

frame093installatievand.jpg



De ingebouwde avionica.
Van de bekabeling is er niet veel te merken daar alles aan de binnenzijde van het frame is ingewerkt. Om dit een beetje proper te kunnen doen was het wel noodzakelijk om zo goed als de volledige Radikal weer uit mekaar te gooien.

frame094installatievand.jpg


frame095installatievand.jpg


frame096installatievand.jpg



Alle onderdelen steken op hun plaats, de mekaniek is statisch afgeregeld en de zender geprogrammeerd. Nu is het wachten op een beetje zomers weer om enkele afstelvluchten te kunnen maken. Daarna de maiden... hopelijk volgend weekend.
 
Jihaa !!!! weer machtig om te zien :nowink:

Ik kan mij zeer goed voorstellen hoeveel tijd er in het wegwerken van de bekabeling gekropen is.
Zo mooi weggewerkt allemaal, dat zie je niet veel ... geduld is toch een schone deugd hé.
( Kan je mij niet een pakje geduld opsturen :D )

Ben beniewd naar de vliegeigenschappen !

Greetings,

DDV
 
Het geheim van modelbouwgeduld...

Veel geduld en rustig blijven doorzetten zijn idd. skills die elke modelbouwer kan gebruiken.
Bij mij werkt het (meestal) terapeutisch.
De truuk is om het eindrezultaat NIET als doel te zien, maar als een gevolg van je werk.
Het eigenlijke doel moet zijn: het modelbouwplezier. Stel dus geen deadlines! Never!
Als je deze filosofie in je kopje en handen krijgt lukt alles vanzelf.

Heligroeten,

Nick
 
FX-40 problemen

De maiden zal helaas niet voor morgen zijn, want ik heb problemen met mijn FX-40!
Reeds geruime tijd durfde de Alouette zowel tijdens het hoveren als tijdens translaties serieus wegtikken (soms tot 90° en meer). De Logitecgyro stuurde dit binnen een fractie van een seconde bij en herstelde de juiste koers, maar het gevolg was wel dat ik alle vertrouwen in mijn machiene kwijt was.
Aanvankelijk dacht ik aan storing als gevolg van de elektromagnetische stralen (hoogspanning), afkomstig van de bougie... tot vorige week de nieuwe mini-Cobra ook begon weg te tikken, deze keer 180° en meer. 'k Kan iedereen verzekeren dat het alles behalve rustig vliegen is als je helitje plots in volle vlucht een onkontroleerbare bijna-pirouette heen en terug draait. Op de koop toe trad dit fenomeen ook op tijdens de eerste afstelvlucht van de Radikal.
De oorzaak van het wegtikken moest dus niet langer gezocht worden bij de ontvangst, maar in de zender! Ofwel is er een (soms optredende) kortsluiting in het kabeltje van de rudderstick, ofwel is de potentiometer waarmee ik de richting aanstuur naar de foeter.

Enerzijds ben ik enorm kontent dat de oorzaak van het beangstigende wegtikken, zonder brokken te maken, naar boven is gekomen, maar anderzijds is dit geen reklame voor Futaba. Bij een apparaat van over de 2000 Euro zouden dergelijke grappen niet mogen kunnen voorkomen.

De zender is opgestuurd naar Robbe in Duitsland. Hopelijk krijg ik hem gauw en compleet hersteld terug.

In afwachting ga ik mij een beetje amuzeren met de Radikalcanopy...

Heligroeten,

Nick
 
De canopy

De canopy, de beglazing en de bevestigingsonderdelen.

frame097montagecanopyen.jpg



Proefmontage

frame098montagecanopyen.jpg



De bouwtafel is weer omgebouwd tot airbrushplatform.

frame099airbrushstudioj.jpg



't Is de bedoeling om aan de kap een min of meer StarWars-ruimteschipachtige look te geven... De basis hiertoe is een alu-metaallook.

frame101canopypaintingj.jpg


frame100canopypaintingj.jpg


wordt vervolgd als de lak is uitgehard...
 
Canopyplezier

Na ettelijke avonden en een weekendje luchtschilderen is de Radikal zo goed als af.
Prentjes vertellen meer dan woorden...

frame102canopypaintingj.jpg


frame103canopypaintingj.jpg


frame104canopypaintingj.jpg


frame105canopypaintingj.jpg


Om mijn voorliefde voor militaire machines niet helemaal te moeten onderdrukken heb ik er nog een streepje mottle camo opgezet.

frame106canopypaintingj.jpg


frame107canopypaintingj.jpg


Ten slotte, een beetje belettering en het windshield.

frame108canopypaintingj.jpg


frame109canopypaintingj.jpg


Uiterlijk is hij zo goed als af. Hier en daar nog wat finetuning want de kap zit een beetje te strak. Bij volledige negatieve pitch en volledige rol naar links of rechts zouden de stuurstangen de kap durven raken. Nog een beetje extra vijl- en schuurwerk, voor alle veiligheid.

frame110radikaljpg.jpg


frame111radikaljpg.jpg


Klaar voor de maiden. Nu is't wachten op wat zomers weer en natuurlijk op de terugkeer van de FX-40 uit Duitsland. Hopelijk deze week...

Heligroeten,

Nick
 
NICE !!! lekker kleurtje. Jammer van de Futaba, komt hopelijk dik in orde terug dat we dees snel zien vleigen.

G.
 
Schitterend vliegweer en een zender die in reparatie is... je zou voor minder onvriendelijke woorden uitbraken. Maar gelukkig heeft de service van Robbe ervoor gezorgd dat de FX-40 netjes voor het weekend terug werd afgeleverd, volledig nagekeken en hersteld. Ook het aanraakscherm is vervangen. En dat allemaal graties en voor niks. Dikke pluimen en lof voor de services van Heli-Tempel en Robbe-Duitsland.

Ook de service van Century-Duitsland is gewoonweg fantastisch. Toen ik vroeg om mij een upgrade te leveren van de tailpitchplate kreeg ik een weekje later gewoonweg een pakketje met daarin alle onderdelen die ondertussen door Century zijn ge-upgraded.

Het vertrouwen dat je als klant stelt wordt tegenwoordig door de invoerders gewardeerd door een meer dan perfecte service.

Om de nieuwe onderdelen te monteren moet de Radikal helaas zowat tot op de grond worden ontmanteld en daar heb ik nu helemaal geen zin in. 'k Wil ermee vliegen...
En het voorbije weekend is dat dan ook gebeurd...
 
Vliegen met de Radikal

Voor de maiden nog enkele statische foto's maken...

frame112radikalmaidenat.jpg


frame113radikalmaidenat.jpg



Voorzichtig met de pattins van de grond.

frame114radikalmaidenat.jpg



De motor draait rijk en stroef. Hopelijk komt hij gauw los.
Nog een beetje bijtrimmen en voorzichtig een eerste rondvluchtje.

frame115radikalmaidenat.jpg


frame116radikalmaidenat.jpg



't Zijn echte topdagen om onze machienes te fotograferen bij een nagenoeg perfect blauwe achtergrond... dus een beetje hoogte winnen en plaatjes schieten.

frame117radikalmaidenat.jpg


frame118radikalmaidenat.jpg



Na een geslaagde maiden wordt de Radikal binnen getaxied.

frame119radikalmaidenat.jpg
 
Einde bouwverslag

Na de maiden van de Radikal zit ook het bouwverslag er op.

Thx aan iedereen die het heeft gevolgd en ne grote mercie aan iedereen die gereageerd heeft.
Enne, nog nen dikkere mercie aan Guy Vanderschelden voor het in goeie banen leiden van de afstelling van deze machiene.

Heligroeten en tot de volgende...

Nick
 
Leuk te horen dat de maiden goed is verlopen Nick.
Het ziet er een leuk toestel uit om je techniek mee te oefenen.

Ik heb niet gereageerd in je bouwverslag omdat ik er geen bal verstand heb :)

Nog veel vliegplezier met je Radikal!
 
Let the beast go !

Ha goed nieuws ! -foto-
En, zijn alle storing nu verdwenen ? Hebben ze bij Robbe kunnen zeggen wat nu de uiteindelijk oorzaak was ?

In elk geval dikke proficiat met de maiden !
Het ziet er een machtig toestel uit !
Ben je tevreden met het vlieggedrag ? Laat het ons weten, hé !

Groetjes,

Dirk
 
hoi nick dat ziet er weer een geslaagde bouw uit. en ook mooie foto s die er genomen zijn met dit prachtig weer. maar wie loopt er nu nog met een lange broek rond :laugh:

je zult je op de vlieg schows nu wel gaan amuzeren met al die heli s.

veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee l plezier toegewenst en een ongeval vrij vliegjaar ;)
 
amazone zei:
wie loopt er nu nog met een lange broek rond
'k Weet, maar 't is ter bescherming van mijn kuiten die het voorbije weekend een beetje te veel van het goeie hebben gehad...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan