Hoofdsponsor

Century Radikal G20 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Samenstellen van de staartboom

De componenten...

frame059onderdelenstaar.jpg



... en de samengestelde staart

frame060samengesteldest.jpg
 
Hey, :)

Nick jongen, ge zijt zeer goed bezig, proficiat met uw vierde plaats, terecht verdiend zou ik zeggen, uwen heli is echt schoon gedaan.8)8):wub:;)
Wat de slag betreft van de mekaniek, als het maar bestaat uit enkele tiende van een milimeter zou ik mij geen zorgen maken (alles moet zich nog zetten) ,uiteraard, is de slag groter, dan zou ik toch oppassen bij de eerste vluchten, en kijken hoe hij zich gedraagd in de vlucht. :wub:
Veel genot gewenst man. 8);)
 
Thx voor je wijze reactie Swaken.
Nu die vierde plaats is maar een voorlopige stand hé. Er zijn nog drie manches te gaan en er is nog geen Static-beoordeling geweest.
Alles ligt dus nog open...
Als alles goed gaat hoop ik op zijn minst nog één plaatsje te kunnen opschuiven.

Heligroeten,

Nick
 
Samenstellen van de achterste staartrotortransmissie

De onderdelen.

frame061onderdelenachte.jpg



De gemonteerde achterste staartrotortransmissie.

frame062samengesteldeac.jpg


frame063samengesteldeac.jpg
 
Samenstellen van de staartrotor.

De onderdelen

frame064onderdelenstaar.jpg



Het samenstellen van een RC-heli is meer dan het samenschroeven van onderdelen. Daarom deze keer iets meer foto's en uitleg om te tonen wat voor "pruts" het is.

De tools

frame065detoolsjpg.jpg



Eerst en vooral de staartrotorbladen uitballanceren, anders wordt dit vergeten met alle mogelijke geschud van de staart als gevolg...
Het volgende prentje toont dat er wel degelijk gewichtsverschil is!

frame066uitballancerens.jpg



Een doorzichtig stukje plakband brengt de zaak in evenwicht.

frame067uitballancerens.jpg



De armpjes van de pitchaansturing zitten zo stug als het maar zijn kan.

frame068stuggepitshplat.jpg



Voorzichtig vijlen, schuren en veel passen tot de armen spelingsvrij over de gewrichten glijden.

frame069ajusterenpitshp.jpg



Na het ajusteren (aanpassen) willen de armpjes nog steeds niet vallen omdat de montagepennetjes nog net iets te veel spannen. Voorzichtig uitruimen met een niet al te scherpe boor is de oplossing.

frame070ruimenpitcharme.jpg



Het rezultaat van al dit prutswerk... de armpjes vallen spelingsvrij naar beneden... oef.

frame071vallendepitchar.jpg



't Is nog niet gedaan... morgen het vervolg...
 
Zoals gebruikelijk, is dit weer zeer interessant om volgen, Nick.
En behalve "oh" en "ah", kan ik hier niks zinnigs inbrengen.
Wel mooi om zien, de truc om de rotor uit te balanceren.
 
Hoi Nick,

zoals Dominiek al zij mooi verslag man!ApplausApplaus
Die borgpinnetjes lijm je die vast met loctite??
 
Best leuk om op deze manier een heli zien geboren worden.
Mooi fotoverslag van de bouw Nick.
Een mens zou nog zin krijgen om ook eens met RC heli's te beginnen.

Erik.
 
ziet er goed uit nick.

maar van dat plakbandje snap ik niet goed. moet dat er nu altijt aan blijven ?
is het dan niet beter om langs de andere kant iets afteschuren tot ze in balans zijn ?

dat moet je eens uitleggen hoe dat juist zit
 
ExSerCo zei:
Wel mooi om zien, de truc om de rotor uit te balanceren.
Niet verder vertellen hé...:dry:


JOHN DE ROOY zei:
Die borgpinnetjes lijm je die vast met loctite??
De borgpinnetjes worden niet gelijmd, maar zitten geperst in de gewrichten.


amazone zei:
maar van dat plakbandje snap ik niet goed. moet dat er nu altijt aan blijven ?
is het dan niet beter om langs de andere kant iets afteschuren tot ze in balans zijn ?
dat moet je eens uitleggen hoe dat juist zit
De plakband blijft er gewoon aan. Die lost nooit meer en je ziet dat nauwelijks.
Afschuren zou een optie zijn, maar die oplossing heb ik nog nooit weten toepassen. Ik vermoed dat het profiel van het blad zo zou gewijzigd worden. Wat wel soms wordt gedaan ipv met een lakje te werken is op het lichtste blad extra lagen verf en/of vernis aanbrengen.
Maar aangezien de staartrotorblaadjes hier van plastiek zijn en geen verflaag krijgen doe ik het met een lakje. De truuk met het lakje heb ik trouwens van F3C-wedstrijdpiloten. En die mannen hun manier van werken is meestal wel de goeie...

Heligroeten,

Nick

PS Een volgende update zal voor volgende week zijn. Er is wat onderhoud- en preventief herstelwerk aan de Alouette en de komende week zit ik in Duitsland op de jaarlijkse RC-helikermis...

Heligroeten,

Nick
 
Eeuuuu.... :O

Een plakbandje dat alles in evenwicht brengt? :ohmy:
Met zo'n machine wil je natuurlijk niet met een plakbandje werken? Kun je niet aan de andere zijde iets van braampjes verwijderen of iets dergelijks? Of is dit nu te balanceren met bijvoorbeeld het systeem zoals we wielen balanceren met loodjes. :huh: Al zullen ze dan wel heel klein moeten zijn. :|
 
Materiaal wegnemen van het zwaarste blad wordt NOOIT gedaan, niet bij hekrotorbladen, niet bij hoofdrotorbladen en niet bij autowielen.
Het lichtste blad wordt verzwaard. Dure productiebladen worden door de producent uitgeballanceerd met lood. Goedkope bladen en plastiek hekrotorblaadjes moeten we zelf uitbalanceren en dat kan door in het lichtste blad een gaatje te boren en er vislood in te stoppen. Maar de truuk met het plakbandje werkt zoveel efficiënter en gemakkelijker. Bovendien wordt het toegevoegde gewicht verdeeld over de gehele bladomtrek. Met lood breng je zeer plaatselijk gewicht bij waardoor het zwaartepunt over de lengte van het blad wijzigd, wat dan ook weer niet deugd en voor miserie zorgt.
Rik, ik zie totaal niet in wat er mis is aan het uitballanceren met een doorzichtig plakbandje... Je ziet dat nauwelijks en ik heb er ook nog nooit eentje weten loslaten.
Het gebruik van een plakbandje bij het uitballanceren van rotorbladen bij RC-helikopters is al zo oud als het RC-helikoptergebeuren zelf.
En deze methode is een schoolvoorbeeld van: "waarom dingen moeilijk maken als het ook simpel kan".
Ik heb het grote voorrecht om jaarlijks enkele keren Ewald Heim te kunnen zien en spreken. Ewald Heim is eigenlijk de vader van het RC-heligebeuren. De man ontwierp de "Heimmekaniek" waarmee Graupner en Vario groot zijn geworden.
Al de andere helitechnologie is afgekeken of gebaseerd op de Heimmekaniek. En het is Ewald himself die ons aanraad om het kleefbandje te gebruiken om bladen te balanceren...
En joepie-éé, komende zaterdag ga ik weer genieten van een display die wordt gegeven door deze groothelimeester. En 's avonds mogen we samen met hem gaan eten en babbelen. Dat wordt dus weer genieten en leren.

Jongens, tot volgende week hé, want vanaf straks ben ik weg voor een weekje Duitsland. 't Is daar een hele week RC-helikopterkermis. Donderdag staat de grootste schaalhelimeeting ter wereld in Heidelberg op het programma en zaterdag is het "Open Tag" bij Vario en dat alles opgesmukt met een sausje Ewald Heim... het heligeluk zal weer niet op kunnen.

Heligroeten,

Nick
 
Samenstellen van de staartrotor - vervolg -

Na het weekje helikopterkermis in Duitsland kan er verder worden gewerkt aan de Radikal.


Ruimen van de linken.

frame072ruimenvandelink.jpg



Reinigen van alle glijvergbindingen met methylalcohol.

frame073reinigenvanalle.jpg



Proefmontage en uitlijnen van de hekrotoraansturing.

frame074proefmontagevan.jpg



Invetten van de druklagers met siliconenvet.

frame075invettenvandedr.jpg



Montage van de bladhouderlagering.

frame076bladhouderlager.jpg



De gemonteerde staarrotorbladhouders.

frame077gemonteerdestaa.jpg



De gemonteerde staartrotormekaniek.

frame078staartrotormeka.jpg



De volledig gemonteerde staartrotor.

frame079gemonteerdestaa.jpg
 
jaja da vordert hé, das ook omdat ge veel hulp krijgt zo te zien :-) een heel leger..
 
Ratticus zei:
jaja da vordert hé, das ook omdat ge veel hulp krijgt zo te zien :-) een heel leger

Een heel leger, maar eigenlijk nog volk te weinig. De alouette moet dringend in het heliatelier komen, maar wegens wachten op de nodige parts doen we verder aan de Radikal.
Trouwens, er zijn nieuwe recruten op komst, maar daar lees je gauw in de Alouettebouwstrip meer over...

Heligroeten,

Nick
 
Samenstellen van de staartrotortransmissie.

De onderdelen

frame080onderdelenvoord.jpg



De samengestelde staarrotortransmissie

frame081gemonteerdestaa.jpg
 
De staart-frame bevestiging.

De staart en het frame zijn klaar voor assemblage.

frame082samenstellingst.jpg



De volledig gemonteerde mekaniek.
Nu begint het stillekes op een POD en Boom te gelijken.

frame083samengesteldest.jpg


frame084samengesteldest.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan