Hoofdsponsor

1/72 Sukhoi "Frogfoot" SU-25 (Revell) [!]

Ik heb hem al een paar keer live mogen bewonderen op een aairshow zal eens kijken of ik er een paar fotos van kan vinden.
Ik denk er ook aan om eens een frogfoot te bouwen maar ik wacht nog wel even tot trumpeter met zijn 1/32 versie komt;)

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Jah maar die zal voor mij voorlopig te groot zijn om ergens te plaatsen :)

Ik hou het op 1/72 en 1/48 voor vliegtuigen :)
Volgende dat ik zal maken is mijn klassieker ERTL peterbilt takelwagen ( de oude versie), ooit eens aan begonnen...
 
De rotorblades en luchthappers die beide in aluminium zijn heb ik geschilderd met aluminium gemengd met blue clear zodat ze een blauwig effect hebben.
Dat effect kan je ook zien op fotos van de motor.

vanavond de cockpit vastzetten en de upper en lower fuselage vastlijmen, ik heb een dryfit gedaan en gezien dat het pure miserie is, lijnen die niet overeen komen en putty zal nodig zijn ook...
 
Laatst bewerkt:
Toch niet slecht geboerd hoor Ratticus. Heb er zelf nog één liggen van KP, waarschijnlijk dezelfde moule als deze die Revell nu gebruikt.
Maar jouw decals zien er in ieder geval stukken beter uit dan deze bij mij in de doos.
 
En nu een vervolg :
Ik heb dus de rotors en luchthappers (zeg me als ik iets verkeerd noem, ik ben geen piloot) dus geschilderd met aluminium met clear blue erin.
Het center van de rotor wordt nog bewerkt met dat russisch groen zoals ik op fotos heb gezien.



Nu een paar fotos van de toch niet geweldige fit van die bovenste met de onderste fuselage.
Zie de panellines die niet overeen komen, dit is zo op veel plaatsen.
Hoe kan je goed panellines namaken ?





Hier zie je links van de vleugelbevestiging dat de bovenkant uitsteekt, dat wordt ook putty smeren.



De cockpit, let op dat het enorm is ingezoomd en zie je het amper, toch valt het panzergrijs wat tegen, dit ga ik nog een beetje bij moeten werken.
Ik vind hem toch goed gelukt, het is nog niet af he en m'n eerste vliegmachine :)




Nu is de putty aangebracht :




Afgeschuurd en bewerkt, ook al een aantal andere delen in orde gebracht.
Hoe krijg je die vleugels enzo mooi recht aangebracht op het vliegtuig ?
Die buigen door en je moet gewoon op het zicht werken ?





Ik had door na het plakken van de hull en aanbrengen van de klemmen dat ik deze 2 decals (3 en 5) vergeten ben. Dit stond ook niet in de manual (foutje) maar ik wist dat ze er moesten komen.
hopelijk krijg ik die er nog tussen :/


Ook heb ik een stoot uitgehaald, doordat ik weinig plek (lees: veel rommel) op mijn tafeltje heb liggen moest ik m'n canopy verplaatsen, maar er hong nog een beetje lijm aan m'n vingers...
Typisch I know, ik ga die proberen eraf te schuren met een zacht schuurpapier en water.
Iemand andere manieren ?


En een overzicht van de chaos op m'n tafeltje :)



Tot zover deze post, meer op komst.
 
Laatst bewerkt:
Voor de vleugels recht te krijgen kun je het vliegtuig gewoon op zijn buik leggen en de vleugels met iets ondersteunen zodat deze niet gaan doorbuigen.
Voor de pannellines die kun je best her scribben ik weet niet hoeveel het schilt natuurlijk.

Voor de rest ziet het er al goed ut.

Mark
 
@markske thx, op de logische manier, een mini-krik zou dus handig zijn :)


mannen geef tips en dinges hé ! :)
 
Hey hey Ratticus,

de showtread waar Dominiek naar verwijst is echt de max. Met tandpasta en sol plus doe je wonderen, maar het vergt wat tijd om tot rezultaat te komen.
Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen... dus mijn tip van de dag is... ruim eens je werkplek op. Schaf een trolley of zo aan of installeer enkele legplanken waar je al je spullen kwijt kan, maar verwijder STEEDS alles wat je niet nodig hebt voor de taak waarmee je bezig bent van je bench... Het vergt een beetje dicipline en inspanning, maar het werkt O zoveel ontspannender en je wint er massa's tijd mee...

Heligroeten,

Nick
 
Thx voor de tip dominiek, ga ik zeker proberen, die canopy moet terug ok zijn

@blue doe ik meestal dat opruimen, maar telkens als ik aan iets nieuw begin, ondertussen is eht zo een nest geworden, dus jah tussentijds opkuisen, trolley heb ik maar kan ik niet naast me zetten.
We zijn op zoek naar een huisje met een grote zolder of extra kamer :)


ps: waar zit droop eigenlijk, ik heb die al een tijdje niet meer online gezien... ?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er alvast heel erg mooi uit, ik hou van dat blauwe (nu ja, aquamarijn, zullen we het maar noemen) dat de Russen gebruik(t)en in hun pits. Het toestel zelf, kan me helaas niet bekoren de Frogfoot (Nato-naam, beginnend met een "F" staat voor een fighterplane) is zowat mijn minst geappreciëerde sovjet toestel uit de lange reeks, maar dit terzake.
Even nog iets over die flightsim of flightgame, als ik me niet vergis is (was) dit een game met Nederlands/Belgische roots, en als dit het game is waar ik aan denk, is de gameplay (zeg maar : het besturen van die digitale heli) te danken aan een vrouwelijke belgische heli-pilote die de uitdaging aangenomen had (in die tijd zat zo een beetje in-between jobs, net terug uit de VS), na deze job, heeft ze een cursus gevolgd met betrekking tot programmeren (terwijl ze nog steeds piloot was voor de ambulance heli van AZ St-Jan Brugge), en heeft ze zich ondertussen opgewerkt tot ceo van een gamedesign bedrijf (vraag me nu niet dewelke hé.... als ik dat zou weten zou ik zelf wel kontakt met haar opnemen, want het is een verrekt knap ding).
 
dat was Novalogic, dat bedrijf, dat zijn in ieder geval de designers.

ik zou niet zeggen dat hij minst geaprecieerd is hoor de frogfoot, gezien het aantal dat ze momenteel nog altijd gebruiken.
Ook al veel positiefs over gelezen
 
Hmm ineens testje of alles terug werkt :-)
Blijkbaar wel, thx guys.
Heb na lang zoeken m'n avatar terug gevonden en terug geupload.

Al beetje verder gewerkt aan het beestje, ben bezig met de wapens en de bevestigingsgeleiders (hoe noem je die ?)
De luchtinlaat staat er ook al op (beschilderd).
De vleugels en deel van de staart staat er ook al op, wel lastig op die recht te krijgen, niet 100% content mee.
Voor de rest nog wat andere prullen, meer komt nog :-)
 
Laatst bewerkt:
nu nog een klein updateje.
gaps zijn opgevuld, enkel nog aan de punt vanvoor aan de vleugels meot nog wat pasta bij.

Ondertussen had ik vorig weekend de rocket pods (top) zwart gespoten en erna met aluminium met de hand overschilderd.
krijg je dit effect.




Alclad zal ik eens bekijken op helchteren
 
Ziet er niet slecht uit....kleurenjasje van de kikkervoet ben ik razendbenieuwd naar :)
 
Ja ik wacht ook op vervolg :-)

Nog wat bijgeschuurd en nog wat geschuurd en euh nog schuren, wat panel lines terug dieper getrokken, bwa komt wel goed.
Ik ben niet zo ne snelle in bouwen (lees te stressy en dus geen zin) maar ik probeer het mooi te maken ;-)

ondertussen halvelings besloten met m'n vriendin dat er schap (legplank) gaat komen boven m'n modelbouw tafeltje waardoor ik het meeste dat ik niet dringend nodig heb daar kanb zetten met het resultaat dat ik meer plaats ga hebben op m'n tafeltje.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel niet veel aan gedaan.
De bewapening nog wat ineen geflanst en bekeken wat ik ging doen.
Ik dacht (van binnen naar buiten) eerst een raket, dan 3 rocketlaunchers en dan 2 bommetjes.
Nu blijkt toch dat de meesten met hun tanks vliegen dus ga ik die raket vervangen door een kerosinetank.
De 2 kleine bommetjes kon ik ook nog vervangen door een kleine raket maar ik vind ze schattig :-)


Dit is het kleurschema waarin ik hem zal maken, of toch proberen :)



Ik zal ze eerst met zwart beschilderen (preshade), dan afplakken en zo de kleuren airbrushen volgens het kleurschema.
Daarna een glanzende tamiya vernis erover.
Decals erop.
Terug laagje tamiya vernis.
Dan de panellines enzo een beetje "duidelijk en vuil maken" wash met beetje grijs verdund met thinner (1/8 ?)
Dan terug laagje vernis erover.

Ik vraag me af of die thinner gaat reageren met de tamiya vernis mits ik de wash met humlbrol/revell doe.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik wat tijd heb en goesting heb ik nog wat verder gedaan.
Ik hoop nu terug wat meer tijd te hebben...

De KH-25Ml raketten na hun 3de laag wit (*zucht*)
En de wielen en gear in hun eerste laag, hiervoor heb ik light gray gebruikt en voor de wielen tank grey omdat die kleur dichter bij werkelijkheid ligt dan belachelijk zwart.
Ik heb ze ook, na paar slechte pogingen, een beetje plat kunnen maken.

De wieloverkapseling zal zoals het midden van de wielen, zal het bekende russisch groen krijgen.
De exhauste heeft ook tank grey kleurtje langs binnen gekregen.


--------------------------------

De bay doors krijgen ook hun eerste laag light grey, op de foto is die kleur donkerder dan in het echt ;-)

--------------------------------

Tot mijn teleurstelling heb ik veel putty moeten gebruiken en uren moeten schuren om de gaatjes te vullen wat delicaat werk is op schaal 1/72.
Zelf ben ik nog niet tevreden met het resultaat.
Ook de rudder wing heb ik gisteren geplaatst en moet ik nog bijvullen met putty.
Je ziet ook dat al eventjes bezig ben geweest met afplakken :p





-------------------------------

Het vliegtuig langs de voorzijde voorlopig.
Je ziet de air intake mooi zitten en vind die persoonlijk mooi gelukt.

-------------------------------

En dit is nu de Su-25 die ik aan het nabouwen ben en waar revell de decals voor gemaakt heeft.
Dit lijkt me geen makkelijke opgave ;-)


Meer komende.... geef reacties en tips !
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan