Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

Luc,
Inderdaad je opmerking is voor het ogenblik heel terecht.
De spantenuiteinden zijn op een viertal stukken wat slordig ( zaagwerk) geëindigd, aan bak en stuurboord.
Ze moeten nog allemaal afgeschuurd worden voor de gangbochten.
Daarmee zal deze exact de sponning volgen van de kiel.

Luc, hebben wij het op hezelfde houtsoort?? Marupa
Die plankjes die men kan kopen in de doehetzelfzakens, hubbo, gamma,....?
Ik heb toch en andere ervaring mee, hoor.
Marupa, sinds de bouw van de doorsnede, en die is helemaal gemaakt uit marupa, heb ik het hout leren kennen.
De dekplanken (4mm. op 1,5mm.)op de doorsnede zijn ook uit marupa en hebben een toch een fijne struktuur. Vroeger gebruikte ik linden of esdoorn
Het is, ja, een bros houtsoort voor kleine gebogen dingen, ze breken gemakkelijk.
Kletsnat gemaakt, maar dan wel door en door, kun je die echter wel goed plooien.

groetjes
Ward
 
ik koop deze plankjes in de brico meestal 35mm op 4mm en 2500mm lang.

als ik hier stukjes uitzaag met de figuurzaag,(gebogen stukjes) gebeurt het zeer dikwijls dat er een stukje afbreek.

gebruik veel liever notenhout.

alleen duurder en moeilijker tevinden.
 
Luc,

Luc, hebben wij het op hezelfde houtsoort?? Marupa
Die plankjes die men kan kopen in de doehetzelfzakens, hubbo, gamma,....?
Ik heb toch en andere ervaring mee, hoor.
Marupa, sinds de bouw van de doorsnede, en die is helemaal gemaakt uit marupa, heb ik het hout leren kennen.
De dekplanken (4mm. op 1,5mm.)op de doorsnede zijn ook uit marupa en hebben een toch een fijne struktuur. Vroeger gebruikte ik linden of esdoorn
Het is, ja, een bros houtsoort voor kleine gebogen dingen, ze breken gemakkelijk.
Kletsnat gemaakt, maar dan wel door en door, kun je die echter wel goed plooien.




groetjes
Ward

Luc,ik moet hier ward toch bijtreden,bij mijn laatste bezoek bij Ward..heeft hij mij zo een plankje Marupa mee gegeven...en moet zeggen...ik heb het gezaagt,gefreest en houtsnijwerk mee gedaan........en ik ben er echt een favoriet van geworden...en mede dat het nog goedkoop is...en ook een mooie struktuur heeft....;);););)
 
Luc,
je mag niet verwisselen met Ramien.
Dat is het hout soort die ook meestal in die rekken liggen van de doehetzelfzakens.
Met Ramien heb ik geen ervaring, maar 't ziet er ongeveer hetzelfde uit als Marupa.
groetjes
Ward
 
zo,...... 'k ben terug op het forum.
Alledagen een strook nat maken, een ronde vorm geven en laten drogen.

DSC02921-1.jpg


DSC02922.jpg

Dan de stroken, op de spanten lijmen.
aanpassen, verjongen en verloren gangen plaatsen.
Daar er spanningen zijn op sommige spanten, en ik gebruik gewone houtlijm, is het noodzakelijk dat de gangen zeker min. een nacht drogen.


DSC02919.jpg

de verloren gangen bij de voorsteven


DSC02920.jpg

Ben al zover vandaag.
Zen-muziek ken ik al van buiten ondertussen.


DSC02923.jpg

De raampjes op de spiegel zijn ook zo goed als afgewerkt.
Staan er nog lossjes op, of beter in.


DSC02918.jpg

Nog een aantal dagen plakken, en dan schuren van de romp, afwerken van de spiegel tot een mooi geheel.
Voor het ogenblik staat de romp ruw en eigenlijk niet mooi voor het oog.

groetjes
Ward
 
hoi ward het heeft ff geduurt voor je update er kwam :sleep:

maar als de meester spreekt ( bouwd ) is het geen half werk :D

adembenemend mooi je moet mij ook eens een kopie van die zenn muziek sturen :D

en voor op schaal 1:48 te zijn toont ze wel heel groot .
laat de updates nu maar komen want ik ben er helemaal klaar voor :laugh:8)
 
Na het schuren is het de beurt van de voorsteven, kiel en roersteven.
Eerst het maken van de boeg versiering.
deze in een soort Buxushout


DSC03032.jpg

Zagen, snijden en vijlen in vorm
DSC03034.jpg

Het boegstuk is in een stukje plank gemaakt, omdat het een gekleurde model wordt.
Naden zullen door het kleursel niet zichtbaar worden.
DSC03035.jpg

De oude kiel,boeg en roersteven vervangen door nieuwe onderdelen
DSC03037.jpg


DSC03038.jpg

Eindelijk uit zijn bouwplank gehaald voor verder afwerking.
DSC03041.jpg


DSC03044.jpg


DSC03045.jpg

Nu nog de verdere huidgangen en schuren tot een geheel.
Mengsel van houtlijm met schuurstof zorgen tijdens het wrijven dat de kleine kieren dicht worden.

groetjes
Ward
 
Wow. Dat gaat lekker Ward. Mooi zo met die verschillende kleuren hout.

Welk hout gebuik je voor de versiering, Buxus is toch gelig?
 
Het betere vakwerk Ward!
Wat een mooi gevormde romp.
Ik mis alleen de raampjes??
 
ziet er keurig uit ward wel een heel scherp achterschip als je dat met een holander vergelijkt. ook een mooi snij werkje maar naar mijn oordeel iets te dik . maar mooilijk te schatten op een foto natuurlijk 2 mm is al snel 4 duim breed 1/1 en dit lijkt bijna een 0.5 cm breed te zijn. mischien ff in je boek kijken of het juist is.

voor de rest kan ik hier alleen nog maar van dromen ;)
 
Vakwerk Ward, mooi schip zou ook mijn keuze zijn als ik me eens aan historische scheepsbouw waag :D
 
ziet er keurig uit ward wel een heel scherp achterschip als je dat met een holander vergelijkt. ook een mooi snij werkje maar naar mijn oordeel iets te dik . maar mooilijk te schatten op een foto natuurlijk 2 mm is al snel 4 duim breed 1/1 en dit lijkt bijna een 0.5 cm breed te zijn. mischien ff in je boek kijken of het juist is.

voor de rest kan ik hier alleen nog maar van dromen ;)

Dirk, je vergeet dat Witsen op zo'n 1500km. ten noorden woont van de marine scheepswerf te Marseille.
Witsen leefde in +-/1600.
La Renommée werdt gebouwd in 1744.
Alle zeemogendheden en scheepwerven hadden eigen maateenheden en werkmethoden.
Ik weet het, soms zondigd ik me ook aan sommige verslagen waarbij zakens me vreemd oogt
Maar er is verder ook een verschil tussen vracht en oorlogsschepen.

groetjes
Ward
 
np ward. de franse bouwmetode is me geheel onbekent . maar wou het tog maar eens vragen enn mens kan altijt wat bij leren :)
 
Ik zal je wel de eerste volgende keer dat wij elkaar zullen tegenkomen met veel plezier je vragen beantwoorden.
Geen nood, soms is het teveel om hier in geschiedkundige details te gaan.
Trouwens veel stukken worden op het zicht gemaakt en is meten voor bepaalde schalen niet te doen.
Franse en Russische scheepsbouwers en grootmeesters in hun vak, beamen dat er stukken niet mogen weggelaten worden, en als de schaal deze niet toelaat zelf te bouwen, moet men overgaan op het oog en gevoel.

groetjes
Ward
 
het oogt in iedergeval goed ward en het voelen zal ik wel op de forum bijeenkomst doen ;)
 
Ik zal je wel de eerste volgende keer dat wij elkaar zullen tegenkomen met veel plezier je vragen beantwoorden.
Geen nood, soms is het teveel om hier in geschiedkundige details te gaan.
Trouwens veel stukken worden op het zicht gemaakt en is meten voor bepaalde schalen niet te doen.
Franse en Russische scheepsbouwers en grootmeesters in hun vak, beamen dat er stukken niet mogen weggelaten worden, en als de schaal deze niet toelaat zelf te bouwen, moet men overgaan op het oog en gevoel.

groetjes
Ward

Ok, maar die Russische grootmeesters mogen we ook niet echt vergelijken met hobbyisten hé, die maken scheepsmodellen om den brode, kostprijs voor een klein modelleke zo'n kleine 25000 euro
 
Nu eventjes iets anders.
Het boegbeeld van La renommeé.
Beeldhouwen voor een beeldje van 5,5cm in hout is voor mij persoonlijk niet te doen.
Het volgende werd mij een 14 dagen geleden medegedeeld:

Na een zware discutie in het scheepvaartmuseum te Parijs, werd overeen gekomen dat beeldhouwwerk op miniaturen, mag gemaakt worden uit klei of andere technieken.
MITS dat deze beelden "uitsluitend", geschilderd of verguld moeten zijn.
Ik volg die strekking niet, maar probeer zoveel mogelijk modellen te maken in museum afspraken.
DSC03080.jpg

Hierbij heb ik gekozen om eventjes te experimenteren met Fimo-klei.
Beeldenbouw werkplaats

DSC03096.jpg


DSC03074.jpg



DSC03076.jpg


Na toch een 20 uren modeleren, kan de klei in de oven om te harden.
30 minuten aan 110 graden.

Nu het beleggen met bladgoud, ook een 5 uren bezig geweest onder vergrootglas en afwerken
DSC03101.jpg


DSC03122.jpg


DSC03119.jpg

groetjes
Ward
 
Ward, een ware kunstenaar in het klei geworden!!
Hoe werkt dat met het bladgoud? Dat ken ik niet.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan