Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

Het langverwachte verslag is gearriveerd :)

Ik kijk alvast rijkhalzend uit naar het vervolg.
 
De foto is onscherp, toestel verkeerd ingesteld, sorry mensen.
De volgende stap was de kiel een sponing geven, zodat straks de gangen mooi erin zouden liggen. Het voordeel is dat de dikte van de kiel blijft behouden.
het is wel een secuur werkje, je bent er zo doorheen de kielplank aan het frezen.


DSC02783.jpg

Nu de spanten om beurt definitief op de kiel vast zetten


DSC02786.jpg

verschillende meetpunten goed kontroleren, alsook de haaksheid.
Alle papier van de spanten vewijderd, en niet vergeten op de kiel de nodige lijnen aan te brengen die nodig zullen zijn voor de waterlijn en het berghoutsgang.


DSC02784.jpg


DSC02787.jpg

De achtersteven (spiegel) is ingebouwd in de huid.
Dus die moet nu gemonteerd worden.
Deze kan ik niet anders opbouwen dan met het timmermanswerk.


DSC02789.jpg


DSC02788.jpg


Zo tot zover.
Bedankt voor jullie feed back en aandacht.
groetjes
Ward
 
Met al dat materiaal zou het me verwonderen dat hem niet in de haak staat.
Leuk om volgen, veel om bij te leren ;)
 
ziet er goed uit ward maar het lijkt mij een heel stijl voorsteven dus veel hoger dan het lang is ( valt)
 
Dirk,
Het is een Franse fregat uit de perjode 1744.
Deze fregat is het eerste type die ontworpen is geweest door een van de beste leerlingen, françois Clairin-Duslaurriers, van Marine meester scheepsbouwer, Blais Ollivier.
dit scheepstype werd bestempeld al " Frégate moderne".
Hij had een topsnelheid van rond de 15 knopen. En was zeer wendbaar;
De Engelsen hebben "LA Renommée", op een zeeslag veroverd en meegenomen naar Engeland, waar hij daar in de vaart werd genomen als "Renown".
Je mag nu die Franse fregatten niet vergelijken met de andere schepen uit die tijd.
De hollanders hadden een andere manier van bouwen
groetjes
Ward
 
Hoi Ward,

toe de foto's in het zicht kwamen viel mijn mond in eens helemaal open.:ohmy::ohmy::ohmy:
Zo te zien met zo een gereedschap, dat ik eerlijk gezegt nog nooit gezien heb.:|
Zal alles zeker haaks staan.:D
Ga vooral door ik bij zeker alles op de voet volgen, zeker weten !!!!!!!!!!!!!!ApplausApplaus
 
ward,
eers en vooral,mag ik u bedanken voor dit schiterend bouwverslag.
het is voor my,en ik denk voor de vrienden hier op het forum
zeer leer zaam, zeker als ge alles stap voor stap uitlegt.
zal ik zeker op de voet volgen.
sucses,groetjes ronny
 
Nu de zijspanten van de spiegel.
Die heeft twee ronde vormen.
De vloeing van de romp en die van de wulfboog boven het roergat.
Daarnaast is er de hellingshoek tenopzichte van de waterlijn waar de ramen en bovenlofwerk zit.
Ik was genoodzaakt deze in een stuk te maken en later te profileren naar zijn exacte vorm.
3 plankjes op elkaar gelijmd met de wulfboog en dan van daaruit bij benadering de rompvorm. Deze laatste kan maar juist komen met de huidgangenlijn.

DSC02797-1.jpg


DSC02798-1.jpg


DSC02799-1.jpg


DSC02800-1.jpg


DSC02802-1.jpg

Het raamtje??????ben niet heel tevrede mee.
Zal zien om op een andere manier te maken.
DSC02803.jpg


groetjes
Ward
 
amaai ward ge vliegt er nogal in :D

het ziet er veel belovend uit zo.

ik vraag me wel af als de hekbalk er nog opkomt of de holle wulf dan niet te ver naar achtervalt. dan valt die zoals ik het nu zie een stuk achter de hekbalk .

maar ik kan natuurlijk verkeert zijn . ;)
 
Gezichtsbedrog, Dirk.
De foto vertekent ietsjes het beeld.
Alles is persies zoals op de tekeningen van de Monografie en de Franse scheepsbouwkundige versalgwerk uit de jaren 1750

groetjes
ward
 
Kijk, dat is nu eens een mooie foto om te illustreren hoe kwestsbaar die schepen weren bij een zogenaamde "enfilering" (beschoten worden van kont naar kop), terwijl de zijkanten gedurende vele uren beschoten konden worden zonder al te veel erg, volgstond één enkele enfilering soms om een ware ravage aan te richten onder de bemanning, zowel als materiaal.

Wat het raampje betreft, zou het niet lonen om dit te (laten) etsen ?

PS : die horizontale balken in de spiegel (ik kan nu niet op de juiste naam komen), zijn die weer in dat profielen/kader-hout gemaakt ? De nerf komt me precies bekend voor.
 
Ward, nog weinig vragen of commentaar, geweldig werk om te volgen en van te leren.
 
ward ik weet zelv goed hoe somige foto s kunnen bedriegen heb het zelv bij mijn foto s ook al gezien. en ik twijfel ook geen seconde aan jou werk.

maar het zag er een beetje raar uit langs deze kant. maar nu ben ik gerust gestelt ;-)
 
.

Wat het raampje betreft, zou het niet lonen om dit te (laten) etsen ?

PS : die horizontale balken in de spiegel (ik kan nu niet op de juiste naam komen), zijn die weer in dat profielen/kader-hout gemaakt ? De nerf komt me precies bekend voor.[/QUOTE]


Ik heb ook al aan die ets-techniek gedacht voor de raamkozijnen.
Want de ruiten waren door loodstrips aan elkaar gezet.
En die kan ik tekenen met zwarte inkt en trekpen.
Zal nog eens goed kijken naar detailtekeningen van een "1750" raamkonstruktie.

Het houtwerk is "Marupa", gezaagd op 1,3mm. vierkant. En is zelf nog wat te groot.

Zal zien, maar bedankt voor de tip. Zeker is die etsen voor het ogenblik mijn eerste optie.
groetjes
Ward
 
ward ik weet zelv goed hoe somige foto s kunnen bedriegen heb het zelv bij mijn foto s ook al gezien. en ik twijfel ook geen seconde aan jou werk.

maar het zag er een beetje raar uit langs deze kant. maar nu ben ik gerust gestelt ;-)


Dirk, maak je niet ongerust, hoor
da's juist het levende van een forum, vragen, opmerken en antwoorden.
Zo leer jullie en ik ook.
Het kan zijn dat een opmerking komt die......dat is "juist dat" dat de bouwer over het hoofd heeft gezien.
Ook ik kan ergens verkeerd bezig zijn, of een tip krijgen, en.......ja, uiteindelijk "'t is beter zoals.(.......).heeft voorgesteld"
Dus Dirk, laat maar je vragen en opmerkingen los , hoor!
In geval van twijfel zal ik die nazien en verslag uitbrengen. Goed of niet goed. En zal die eventueel worden aangepast op het model.
Dus niet beschaamt zijn en feed-back

groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een pracht van een foto gevonden van "La Renommée".
gemaakt door een Frans top scheepsbouwer en tentoongesteld op een tentoonstelling te Parijs


341.jpg

dromen, hé en proberen te evenaren.

groetjes
Ward
 
Zo zie ik het graag ward alles mooi en juist gefixeerd op een bouwplank, ben soms verbaasd als ik zie hoe bij sommige projecten kiel ongesteund en spanten vrijhangend aan de beplanking word bewerkt. Applaus
 
DSC02784.jpg

Ward ,mooi werk, maar ik wil nog iets vragen over deze foto.

Vind dat uw Rabbat(insnijding) ver van uw spanten afligt en ook niet de kromming volgt van uw spanten ,of geeft de foto uit deze hoek dit verkeerd weer.
 
Het houtwerk is "Marupa", gezaagd op 1,3mm

Vind dit geen plezant hout om mee te werken.

Maak je kleine onderdelen ,dan gebeurt het dikwijls dat er een stukje afbreekt.
Te grof, niet geschikt voor het fijnere werk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan