Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

ward

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
638
Na een lange en grondige studie van de monografie, ben ik eindelijk klaar om het Franse fregat op stapel te zetten.
Een doorsnede bouwen van die fregat was een onderdeel van de voorbereidingen.


DSC02686.jpg

DSC02676.jpg


La Renommée zal op een tradionele manier gemaakt worden. Zie bouwwijze van modelbouwdozen.
De kiel en de spanten worden uit berkentriplex van 7mm gesneden.

Eerst de plannen vereenvoudigen naar het noodzakelijkste van het basisframe, rekening houden met uitsparingen, dekholten, mastdoorgangen en wat uiterst belangrijk voor later, de sterkte van het geheel.
Op een copy alles bestuderen en tekenen, zodat later er geen problemen komt met plaatsen en bewerken van sommige onderdelen.
Hierbij is steeds de volgend stap in de bouw ontwikkeling uiterst belangrijk.


DSC02758.jpg

DSC02759.jpg

De spanten met fotolijm op de berkentriplex lijmen

DSC02757.jpg


Nu uitzagen van de onderdelen

DSC02761.jpg


DSC02760.jpg

Nadat alle spanten zijn gezaagd komt dan maar pas de kiel aan de beurt, want die heeft een bijkomende behandeling nodig, maar dat is voor de volgende item.

Groetjes
Ward
 
dit gaat weer smullen worden 8)
ik heb je doorsnede op de voet gevolgt ward en ga het nu zeker weer doen. en je bent al goed van start gegaan . en al veel bouwplezier gewenst natuurlijk
 
Ga dit ook zeker volgen Ward.

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor de traditionele wijze ??

Dit heb je in mijn ogen al lang onder de knie. De doorsnede is daar een bewijs van !

Waarom geen stapje hoger en naar admiraliteitsmodel gaan.
 
Ward....maatje het verheugt mij uitermate.....deze start te mogen aanschouwen....ik heb mijn slaapzak gewoon naast mijn PC gelegt....gewoon omdat ik hier niks van wil missen...ben toch benieuwt naar je speciale bewerking van de kiel...en wat de reden daar van is..."ik ga hier weer bijleren" in ieder geval ik heb je voorbereidingen een héél klein beetje mogen beleven.......en daardoor ben ik héél zeker dat dit een prachtige Franse fregat gaat worden....tof..maatje..^^^^^^^^
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk komt het verslag er aan :), kon er bijna niet op wachten.
Dit ga ik dus helemaal op de voet volgen.
Heel veel plezier met de bouw Ward.
 
Veel succes en plezier met de bouw Ward.
 
1/48.
Is dat niet beestig groot?
Of vergis ik me?
Veel plezier met de bouw.

Erik.
 
Jaaahhhhhhhh er is een begin van een heus schip. Gelijk in mijn favo´s gezet. :) Ik ga je natuurlijk volgen, met zoveel gedetailleerde voorbereiding kan dit niet verkeerd gaan, ik zit natuurlijk eerste rij. :)
 
Dat word mooi Ward ga je zeker volgen succes
 
Hoi Ward,

ook van mij het wegen veel bouw plezier!!!
Ik zal zeker op gepaste tijden een kijkje komen nemen.
Suc6 hoor.
 
Luc, waarom geen admiraliteit bouw.
Ik ben inderdaad bekwaam om een schipje te maken in die klasse, maar eigenlijk heb ik er evenveel plezier om een gewone bouwwijze. Natuurlijk zal het detailwerk straks de volledige aandacht krijgen.
Erik, beestig groot? nee hoor.
De romp op 1/48 heeft een totale lengte van 94cm.
Natuurlijk met de boegspriet zal het uiteidelijk rond 1,35m. draaien. Met een hoogte van om en bij de 1,10.

Nu alle spanten zijn uitgezaagd is het monteren van de spanthouders.
Ik ga mijn romp omgekeerd bouwen en de waterlijn van het schip als referentielijn nemen.
waarom:
De kiel heeft een helling naar achterschip toe.
De spanten staan altijd loodrecht op de waterlijn.
De beplanking van de romp begin ik altijd vanuit de zandstrook, (Kiel) zo naar de berghouten.
Een berghoutgang wordt geplaatst voor de rompbeplanking. Eventueel een paar sentgangen.
De regelmatige tussencontrole tijdens het bouwen is nauwkeuriger te meten via de basisplank, omdat die perfect en evenwijdig loopt met de waterlijn van het schip.
Ik een betere visueel zicht hebt op de gangen en verschevingen.

Bouwhoogte afmeten
DSC02764.jpg

Spant plaatsen op bouwhouder
DSC02765.jpg

Bouwhouder bewerken.
Boren van gaten voor vijs en moer, omdat ........, nadat de romp is afgewerkt, die zonder problemen kan gedemonteerd worden zonder zagen, slijpen enz.
DSC02766.jpg

Eventjes op de tekenig geplaatst voor meting en visueel controle
DSC02763.jpg


DSC02762.jpg


DSC02767.jpg

Een sentlijn geplaatst om de ronding van het verloop te bekijken.
Dit is eventjes op losse schroeven gezet.
Nu heb ik al een idee wat voor probleempje zullen komen.
Die spanten stroken perfect, geen onnatuurlijke of te heftige rondingen
DSC02768.jpg

groetjes
Ward
 
het ziet er best een scherp onderwaterschip uit op de voorboeg als ik zo de spanten zie staan.

maar je gaat presies een hele hoge kiel gebruiken ward of was dit zo ?
 
dirk,
de voorstevens en achterstevens van franse fregatten zijn onderwater zo scherp als messen.
't is maar vanaf de berghouten dat de ronde boegvorm volledig komt.
Daardoor hebben die schepen een snelle vaarsnelheid en wendbaarheid.
Ik gebruik geen hoge kiel, of fantasieën :dry: Dirk
Het is zuiver historische scheepsbouwkunde.

groetjes
Ward
 
Prachtige update Ward..........maar is het dan zo..dat deze fregat...een serieuze diepgang had....:huh:........hoeveel spanten heeft De Renommée..zijn er wat precies...ik volg je op de voet maatje.........:8:8:8
 
Zo nu eventjes denken hoe het verder moet, en ik niets heb vergeten in het bouwproces:laugh:
Het is nu van kapitaal belang om alles nog eens te overlopen, voor later bij het demonteren van het afgewerkte romp zonder schade.


DSC02769.jpg

Alle spanten afgewerkt, midden uitgezaagd om straks de gangen met spanvijsjes, wasspeldjes,....één per één vast te houden tot de lijm is gedroogd.
DSC02778.jpg

Visueel nazicht van het verloop van de spanten
DSC02780.jpg


zo zal de romp uiteindelijk vast gezet worden op zijn grondplaat.
DSC02775.jpg

DSC02774.jpg


Nu nog de keil verder afwerken en dan de montagen.
Voor het ogenblik ziet het zeer goed uit, niettegenstaande het geheel los is geplaatst.
Swa:)
De dieptegang van het schip is 4,50m., in werkelijkheid
In miniatuur zijn er 18 spanten genoeg om een vloeiende spantenvorm, dan nog de boegstukken en de montage van het achterschip.

Ik heb nog een hoop te doen voor de eigenlijke beplanking kan begonnen worden.

groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Ward.

Toch prachtig als je zo'n gedetailleerde plannen hebt. Anderzijds kan je dan soms wel niet meer de bomen in het bos zien.

Maar dat heb jij opgelost met de sectie.
 
je hebt zeker niet stil gezeten ward.

en het ziet er nog goed uit ook. ik kan er verder niet veel van zeggen dan doe rustig door en denk bij elke stap die je maakt eerst 10 x na ;-)
 
Heheheheheh, Ward is aan zijn Renommée begonnen, dat maakt me blij hoor :)
Je bent al redelijk goed aan het opschieten ward, ziet er zeer goed uit, dit kom ik straks wel eens in levende lijve bekijken hoor als het mag.
 
De basis ziet er zeer solide uit Ward, knap hoor !
Blijf op de voorste rij zitten..
 
Ziet er goed uit Ward blijf ik zeker volgen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan