Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]
Pagina 1 van 16 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 233

Discussie: La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

  1. #1

    Standaard La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

    Na een lange en grondige studie van de monografie, ben ik eindelijk klaar om het Franse fregat op stapel te zetten.
    Een doorsnede bouwen van die fregat was een onderdeel van de voorbereidingen.







    La Renommée zal op een tradionele manier gemaakt worden. Zie bouwwijze van modelbouwdozen.
    De kiel en de spanten worden uit berkentriplex van 7mm gesneden.

    Eerst de plannen vereenvoudigen naar het noodzakelijkste van het basisframe, rekening houden met uitsparingen, dekholten, mastdoorgangen en wat uiterst belangrijk voor later, de sterkte van het geheel.
    Op een copy alles bestuderen en tekenen, zodat later er geen problemen komt met plaatsen en bewerken van sommige onderdelen.
    Hierbij is steeds de volgend stap in de bouw ontwikkeling uiterst belangrijk.






    De spanten met fotolijm op de berkentriplex lijmen




    Nu uitzagen van de onderdelen






    Nadat alle spanten zijn gezaagd komt dan maar pas de kiel aan de beurt, want die heeft een bijkomende behandeling nodig, maar dat is voor de volgende item.

    Groetjes
    Ward
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

  2. #2

    Standaard

    dit gaat weer smullen worden
    ik heb je doorsnede op de voet gevolgt ward en ga het nu zeker weer doen. en je bent al goed van start gegaan . en al veel bouwplezier gewenst natuurlijk

  3. #3

    Standaard

    Ga dit ook zeker volgen Ward.

    Waarom heb je eigenlijk gekozen voor de traditionele wijze ??

    Dit heb je in mijn ogen al lang onder de knie. De doorsnede is daar een bewijs van !

    Waarom geen stapje hoger en naar admiraliteitsmodel gaan.
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  4. #4
    swa I
    Gast

    Standaard

    Ward....maatje het verheugt mij uitermate.....deze start te mogen aanschouwen....ik heb mijn slaapzak gewoon naast mijn PC gelegt....gewoon omdat ik hier niks van wil missen...ben toch benieuwt naar je speciale bewerking van de kiel...en wat de reden daar van is..."ik ga hier weer bijleren" in ieder geval ik heb je voorbereidingen een héél klein beetje mogen beleven.......en daardoor ben ik héél zeker dat dit een prachtige Franse fregat gaat worden....tof..maatje..
    Laatst gewijzigd door swa I; 13-03-10 om 18:23

  5. #5

    Standaard

    Eindelijk komt het verslag er aan , kon er bijna niet op wachten.
    Dit ga ik dus helemaal op de voet volgen.
    Heel veel plezier met de bouw Ward.

  6. #6
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Veel succes en plezier met de bouw Ward.

  7. #7

    Standaard

    1/48.
    Is dat niet beestig groot?
    Of vergis ik me?
    Veel plezier met de bouw.

    Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  8. #8

    Standaard

    Jaaahhhhhhhh er is een begin van een heus schip. Gelijk in mijn favo´s gezet. Ik ga je natuurlijk volgen, met zoveel gedetailleerde voorbereiding kan dit niet verkeerd gaan, ik zit natuurlijk eerste rij.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  9. #9

    Standaard

    Dat word mooi Ward ga je zeker volgen succes
    Groetjes

    René

  10. #10

    Standaard

    Hoi Ward,

    ook van mij het wegen veel bouw plezier!!!
    Ik zal zeker op gepaste tijden een kijkje komen nemen.
    Suc6 hoor.
    grtjes John
    -------------

    varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

    schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

  11. #11

    Standaard

    Luc, waarom geen admiraliteit bouw.
    Ik ben inderdaad bekwaam om een schipje te maken in die klasse, maar eigenlijk heb ik er evenveel plezier om een gewone bouwwijze. Natuurlijk zal het detailwerk straks de volledige aandacht krijgen.
    Erik, beestig groot? nee hoor.
    De romp op 1/48 heeft een totale lengte van 94cm.
    Natuurlijk met de boegspriet zal het uiteidelijk rond 1,35m. draaien. Met een hoogte van om en bij de 1,10.

    Nu alle spanten zijn uitgezaagd is het monteren van de spanthouders.
    Ik ga mijn romp omgekeerd bouwen en de waterlijn van het schip als referentielijn nemen.
    waarom:
    De kiel heeft een helling naar achterschip toe.
    De spanten staan altijd loodrecht op de waterlijn.
    De beplanking van de romp begin ik altijd vanuit de zandstrook, (Kiel) zo naar de berghouten.
    Een berghoutgang wordt geplaatst voor de rompbeplanking. Eventueel een paar sentgangen.
    De regelmatige tussencontrole tijdens het bouwen is nauwkeuriger te meten via de basisplank, omdat die perfect en evenwijdig loopt met de waterlijn van het schip.
    Ik een betere visueel zicht hebt op de gangen en verschevingen.

    Bouwhoogte afmeten


    Spant plaatsen op bouwhouder


    Bouwhouder bewerken.
    Boren van gaten voor vijs en moer, omdat ........, nadat de romp is afgewerkt, die zonder problemen kan gedemonteerd worden zonder zagen, slijpen enz.


    Eventjes op de tekenig geplaatst voor meting en visueel controle








    Een sentlijn geplaatst om de ronding van het verloop te bekijken.
    Dit is eventjes op losse schroeven gezet.
    Nu heb ik al een idee wat voor probleempje zullen komen.
    Die spanten stroken perfect, geen onnatuurlijke of te heftige rondingen


    groetjes
    Ward
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

  12. #12

    Standaard

    het ziet er best een scherp onderwaterschip uit op de voorboeg als ik zo de spanten zie staan.

    maar je gaat presies een hele hoge kiel gebruiken ward of was dit zo ?

  13. #13

    Standaard

    dirk,
    de voorstevens en achterstevens van franse fregatten zijn onderwater zo scherp als messen.
    't is maar vanaf de berghouten dat de ronde boegvorm volledig komt.
    Daardoor hebben die schepen een snelle vaarsnelheid en wendbaarheid.
    Ik gebruik geen hoge kiel, of fantasieën Dirk
    Het is zuiver historische scheepsbouwkunde.

    groetjes
    Ward
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

  14. #14
    swa I
    Gast

    Standaard

    Prachtige update Ward..........maar is het dan zo..dat deze fregat...een serieuze diepgang had............hoeveel spanten heeft De Renommée..zijn er wat precies...ik volg je op de voet maatje.........

  15. #15

    Standaard

    Zo nu eventjes denken hoe het verder moet, en ik niets heb vergeten in het bouwproces
    Het is nu van kapitaal belang om alles nog eens te overlopen, voor later bij het demonteren van het afgewerkte romp zonder schade.




    Alle spanten afgewerkt, midden uitgezaagd om straks de gangen met spanvijsjes, wasspeldjes,....één per één vast te houden tot de lijm is gedroogd.


    Visueel nazicht van het verloop van de spanten



    zo zal de romp uiteindelijk vast gezet worden op zijn grondplaat.





    Nu nog de keil verder afwerken en dan de montagen.
    Voor het ogenblik ziet het zeer goed uit, niettegenstaande het geheel los is geplaatst.
    Swa
    De dieptegang van het schip is 4,50m., in werkelijkheid
    In miniatuur zijn er 18 spanten genoeg om een vloeiende spantenvorm, dan nog de boegstukken en de montage van het achterschip.

    Ik heb nog een hoop te doen voor de eigenlijke beplanking kan begonnen worden.

    groetjes
    Ward
    Laatst gewijzigd door ward; 26-03-10 om 10:52
    Wat je ook maak of doe,
    voeg er steeds je ziel aan toe

Pagina 1 van 16 1234511 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. cross-section La Renommée 1:48
    By siemenraets in forum Houten Schepen
    Reacties: 66
    Laatste bericht: 20-12-09, 09:04
  2. schaal: Andere - Skyraider A1 (1:5) [DONE]
    By mijn-kotter in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 13-12-08, 19:50

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •