Hoofdsponsor

1/35 M1A2 Abrams (Trumpeter) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Hallo gasten,

Het is +- 8 jaar geleden dat ik mij nog eens aan een tank gewaagd had maar na het bezoeken van een paar beurzen en het zien van een paar prachtige brouwsels ,ook op dit forum natuurlijk, kreeg ik goesting om het ook nog eens te proberen. Ik heb het nooit over mijn hart gekregen mijn twee eerdere bouwsels weg te doen, ook al is het merendeel dat ik in die tijd bouwde al lang met de vuilkar mee :)

Deze kit ligt al een tijdje op de werkbank en er zijn dan ook al heel wat vorderingen gemaakt.
"Af" is ze nog zeker niet maar het einde komt wel al in zicht.

Ik heb voor deze kit gekozen omdat het onderwerp mij wel aansprak (zeer actueel) én omdat de doos zo lekker goedkoop (€ 14.50) was.
De ideale doos om eens wat op te oefenen dacht ik zo.
Jammer dat ik ervoor heb gekozen om de vinyl tracks te gebruiken want achteraf gezien was het misschien beter geweest de schakels te gebruiken.
Helaas was ik reeds te ver in het boumproces om daarop nog terug te komen. Ik kon niet goed meer aan de wielen en ophanging aan om de losse schakels in de juiste vorm te verlijmen. :(

Aangezien ik bij wil leren (en omdat mijn vrouw het beu is om telkens naar mijn bouwsels te komen kijken :P) heb ik besloten een topic over deze bouw te openen en jullie te laten "meegenieten :tongue:" van mijn werk...

Dit zijn alvast enkele foto's van hoe ze er op dit moment bij staat:

a1-1.png

a10.png

a11.png

a2.png

a3.png

a4.png

a5.png

De dekens heb ik zelf gefabriceerd mbv de "wc papier en verdunde houtlijm"-methode
Vrij goed gelukt al blinken ze nog veel te fel.
Iemand nog tips om zelf andere vormen van stowage te maken?

a7.png

a8.png

a9.png

Ik heb haar gespoten met Humbrol en Revell enamel, vervolgens de P+ boven gehaald, decals geplaatst, en weer P+.
Na het drogen heb ik gekozen voor een wash met Olieverf (burnt umber en black) en een ( eerste) stoflaag aangebracht met sterk verdunde Tamiya buff. Het roet aan de uitlaten en de loop is gespoten met sterk verdunde Tamiya mat zwart.

Ik hoop dat ik niet overdreven heb met de verwering en de bedoeling was dat de kleur een iets lichtere tint zou zijn.

Hier en daar moet nog wat afgewerkt worden ook:

- Antennes
- Mitrailleurs
- wat extra materiaal (munitieboxen, wapens,...)
- de figuren (meegeleverd in de kit)
- stof (wou ik proberen met krijt? ik heb niet meteen de beschikking over (dure) Mig pigmenten enz...)
- Ben ik nog wat vergeten?

Opmerkingen en/of suggestie altijd welkom!
 
Schitterend model... kwa technieken eenvoudig maar fraai uitgewerkt.

Heligroeten vanwege een recentelijk door het militaire voertuigen virus aangestoken helifreak,

Nick
 
Enkele complimenten richting op B-art :

1) uw foto's zijn magistraal ! De kleuren van uw project komen naar voor zoals in de boekjes !

2) de tank heeft heel mooie kleurvariaties in zich, ik kan niet meer zeggen dan dat ik dit heel verleidelijk vind.

Een zeurpunt :

De stowage heeft volgens mij niet de ideale 'grain'. Probeer anders eens met Milliput.

Groeten ! GUnit.
 
Bedankt voor de reacties.

Van Miliput heb ik reeds gehoord maar ik heb het hier nog nergens tegen gekomen.

Hoe ga je er mee aan het werk?
Zijn daar niet meerdere soorten in te verkrijgen of vergis ik me?
Is er een alternatief voor te vinden?
 
Milliput bestaat in diverse fijnheden en is normaal te verkrijgen in elke goeie modelbouwwinkel.
Alternatieven zijn er zeker daar dergelijke pasta's ook door andere merken (MIG bijvoorbeeld) worden geproduceerd. Ook deze zijn te verkrijgen in de betere modelbouwwinkels en bij vele standhouders op modelbouwbeurzen.
(Ik vermeld bewust geen namen om niemand voor het hoofd te stoten.)
Hoe je Milliput kunt verwerken ifv de gewenste toepassing staat netjes (engelstalig) uitgelegd op de productverpakking.

Heligroeten,

Nick
 
Yoooooo Erik, bijlange niet slecht é.
Indien je geen Mig-pigmenten gebruikt kan je nog altijd pastelkrijt gebruiken. Je neemt zo'n staafje en je schraapt erover ,zodat je poeder krijgt. Dan neem je een penseeltje knipt di evoor de helft af (de haartjes ) en brengt voorzichtig het poeder aan op de gewenste plaats . Het overtollige poeder dat steeds op je model komt te liggen blaas je eraf, NIET afwrijven anders wrijf het het er gewoon op vast.
Dat is een nadeel ,en nog een nadeel ge mag er niet meer aankomen met je vingers anders heb je een mooie vingerafdruk. Het ziet er misschien allemaal maar een beetje zus en zo uit maar je kan er mooie resultaten mee behalen, het is even oefenen maar als je er mee over weg kan is het leuk. Ik gebruikte jaren deze manier van wheatheren voordat ik ongeveer een jaar geleden pigmenten aanschafte.
Als je pastelkrijtjes koopt moet je er wel op letten dat je de harde neemt ( Rembrandt) daar kan je fijn poeder van schrapen. Je hebt ook een zachtere soort en daar is het poeder bijlange niet zo fijn.
Enne ,niet bang zijn als je er leert mee werken dat de handjes wel een beetje vuil kunnen worden, maar naarmate je het beter onder de knie krijgt kan je na "het gewheather"stoppen met propere handjes ;)

Nog een tip: Om camo-netten te maken gebruik ik gaasverband . je neemt een stukje gaasverband drenkt dat goed in verdunde houtlijm (zelfde manier als je zeilen ) en legt dat op zijn plaats om te drogen. Opgerolde netten zelfde manier maar met eventueel met een koordje errond. Wat ik wel doe als ik een opgerold net ergens opleg is hem eerst een beetje platdrukken want in werkelijkheid zakt dat ook in elkaar door zijn gewicht. Ik zal eens kijken als ik hier fotoos vind van mijn netten en zal ze dan eens plaatsen.

Ge ziet maar Erik en indien je die tips uitprobeerd ......succes
 
Hé Famo.

Ik voel me vereerd, maar het is wel een werkje van B-art dat je hier te zien krijgt.

Erik.
 
Hey gasten,

Allereerst bedankt voor de reactie en de tips.

@ Famo: Als ik jouw verhaal over het pastelkrijt lees begin ik meer en meer te twijfelen.
Mischien dat ik toch maar eens op zoek ga naar die Mig pigmenten.

Kan je deze trouwens vergelijken met die setjes die Tamiya op de markt heeft gebracht, je weet wel die schmink-doosjes voor venten :P.
Die kan ik wel krijgen (=kopen :() in de "lokale" modelbouwzaak. Anders moet ik trachten een paar Mig pigmenten te scoren op één of andere beurs...
 
Hey B, allereerst mijn complimenten voor deze build want het ziet er mijn inziens netjes uit.

MIG pigmenten kun je zeker niet vergelijken met de "schmink doosjes" van Tamiya deze zijn vetter van substantie dan de pigmenten, MIG is echt een poeder. Voor een idee zou het te vergelijken kunnen zijn met gemalen pastelkrijt. Het voordeel van MIG is dat je het met vanalles kunt aanlengen om een diversiteit aan afwerkingen te bekomen bv. zand, modder enz...

Hoop dat je er wat aan hebt.
 
Hey B-art jongen ,Wat een kemel heb ik hier geschoten zeg :wacko: sorry hoor
Jou topic verwarren met dat van Erik, dat is toch een blamage voor jou werk é :ohmy::laugh::laugh::laugh::laugh:
Nee serieus nu, die Mig poedertjes zijn wel interressanter om mee te werken dat geef ik eerlijk toe en zijn bijlange zo geen vuile bedoening om te leren mee werken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan