Hoofdsponsor

Anders / onbekend TOS Cylon Raider 30th anniversary [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jadefalconguard

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
832
Hey jongens, omdat ik wat vastgeroest zat in het mechaverhaal het eens over een andere boeg gegooid en zaterdag opd e beurs deze jongen meegepikt, een heruitgave van de Revell kit uit 1979 : de Battlestar Galactica Cylon Raider.

De serie : Moet die eigenlijk voorgesteld worden :unsure: Begin de jaren '80 was er een reeks war denk ik iedereen van mijn generatie halsreikend naar uitkeek, de volgende aflevering van de avonturen van de "rag tag fugitive fleet" onder begeleiding van de Battlestar Galactica

De kit : toont zijn ouderdom, onderaan kun je trouwens nog de stempel vinden van Revell uit 1979 :8, geen pasvorm:O, opliggende paneellijnen en opgemaakt zoals het originele filmmodel met veel tankonderdelen :

attachment.php


Een zeer lijvig bouwverslag hoeven jullie niet te verwachten : 4 stappen en net iets meer onderdelen :tongue:, maar wat ga ik een fun hebben aan deze kit.

Dus, zonder getalm, het bouwverslag :

Stap 1 : inlijmen van de twee inlets vooraan :
inlet_onder.jpg


Stap 2 : oplijmen van twee cockpitpanelen en de eigenlijke cockpitkap :
detail_cockpitok.jpg


Stap 3 : verlijmen van de nozzlevanes :
nozzlesok.jpg


Stap 4 : motorafscherming op zijn plaats lijmen :
rearok.jpg


En presto, je kan de twee helften samenvoegen en op de meegeleverde sokkel plaatsen :
front_dryfit.jpg


Zoals je kan zijn zijn er twee knoerten van openingen vooraan de inlets. De orignele kit uit '79 kon torpedo's afschieten via de twee openingen :ohmy: Moeten dus nog dicht gedaan worden.

Je vraagt je wellicht af wat de fun nu kan zijn aan deze kit :

Deel 1 van de fun : paneellijnen herschrijven

Ik heb er al veel over gelezen, maar nog nooit een volledige kit herschreven, dit wordt dus de eerste.
Dit is voor :
wing_opliggende_lijnen.jpg


En dit is na een 'schrijfsessie' en een eerste verflaag om het resultaat te bekijken :
wing_ingesneden_lijnen.jpg


Niet slecht voor een eerste keer als zeg ik het zelf.

Het tweede deel van de fun komt pas veel later. Ik ga kijken als ik er in slaag om hier fiberverlichting en LED verichting in te bouwen.

CU
 
Een mooie start Geertje... ga door, ga door...

Insteekvraagje... waar haal je toch al die tijd vandaan om zo tijdrovend bezig te zijn??? :tongue:

Heligroeten,

Nick
 
Ja die ken ik, ik keek er zelf naar zonder er ook maar eentje te missen. En toen de serie voorbij was, herinner ik me, begon de leuke serie met Buck Rogers aan een populaire serie ruimte-avonturen.

Deze Cylon fighter is geweldig als kit zeg ! In gedachten zie ik zo'n hele vloot door het heelal klieven, van die swingende duikvluchten nemend, nostalgie !

Ik zit op uw staart Jadefalconguard, maar dat moet ge (gelukkig) niet te letterlijk nemen, lol !
 
Mooie kit is dat Jadefalconguard ,, die van buck heb ik nog in de schuur liggen ik weet niet hoe lang .... een oldi , de starfighter heet ie geloof ik ...
 
Geert,

2 dingen:

1/ mooie kit, ik zal zeer aandachtig volgen. Ik hou wel van deze soort bouwdozen.
2/ kun je eens, om alle mensen die het moeilijk hebben met het gebruik van de foto's nu, een simpele uitleg schrijven en naar mij sturen over "HOE JE EXACT TE WERK BENT GEGAAN" om de foto's te uploaden en te publiceren in je bericht hier? Merci. Daar gaan veel leden iets aan hebben en ik zal zelf ook iets schrijven en ik krijg nog iets van Modelbouwerke. Dan ga ik distilleren daaruit wat het gemakkelijkst is en publiceren als hulp voor alle leden. ps: Er zou een plugin in de maak zijn om dit gemakkelijk te kunnen gebruiken, maar tot die tijd .....
 
Hey jongens, hier nog eens een update.

Ik heb me de afgelopen tijd ledig gehouden met het volledig herschrijven van de kit en de voorbereidingen voor de verlichting. Na heel wat opzoekwerk en ook wat info van Homeghost hier op het forum toch de eerste wankele stapjes gezet in het verlichten van een model. Moet zeggen, eenmaal je weet hoe het moet valt het nog goed mee :)

Een aanzet van de lichtdoos voor één van de uitlaten :

lampje_1.jpg


Ik heb zilverpapier toegevoegd voor de verdeling van het licht

Ziet er zo uit als het brandt :

lampje_1_branden.jpg


en in het volledig donker toch wel heel wat lichtopbrengst (nozzle er voor gezet) :

lampje_1_branden_donker.jpg


De kit zelf vraagt heel wat voorbereiding. Om er voor te zeorgen dat je geen 'lightbleeds' krijgt heb ik hier en daar de binnenkant afgewerkt met overschotten plastiek (hier komt nog een gele lamp in) :
verduistering.jpg


Evenals de extra gaten die er zijn/waren voor de raketten af te schieten in de originele uitvoering :

Let ook op de enorme kieren tussen de luchtinlaten en de bovenkant van de romp :

dichten.jpg


En ondertussen is de volledige kit herschreven, niet slecht voor een eerste modelletje :)

herschreven.jpg


Thx for looking en tot de volgende :):
 
Beetje verder gedaan met dit beestje. Volledig gedicht en opgevuld, lichtjes ingebouwd en draadjes gevoerd met dit als resultaat :

front.jpg


Flyby

flyby.jpg


Achterzijde, met de lichtjes in actie. De nozzlevanes zijn er nog niet opgeplaatst, deze zullen de led's zelf verbergen grotendeels zodat je enkel de blauwe gloed hebt

litup.jpg


En een overzicht

top.jpg


To de volgende
 
Ja man, das tof zeg die lichten en uitlaten, knap gevonden.
Misschien heb ik iets gemist, ik weet het niet, maar dat herschrijven wat is dat eigenlijk ? is dat opliggende naden afschuren en dan opnieuw inliggende naaden inkrassen ? Indien het dat is weet ik hoe de techniek in elkaar zit. Maar allez tis het vragen waard é
 
Komt goed voor zo een oud kitje te zijn.

Mark
 
Famo, opliggende panneellijnen afschuren en dan opnieuw intrekken met een speciaal mesje.... werkt vrij makkelijk :)

Markske, bedankt

Nadat alle naden waren gedicht en gecontroleerd was het tijd voor de kleurtjes :

weatherkleur.jpg


weatherkleur2.jpg


Noppe, het wordt geen gecamoufleerde Raider, maar ik wond het wel eens leuk om de haarlakmethode terug te gebruiken voor de panelen te verouderen :):

Daarna een preshading met lichtgrijs/zwart gemengd (ong. 50/50)
Daarna de panelen ingekleurd stuk per stuk met hetzelfe mengsel maar met 25% wit bij
Daarna een aantal andere panelen met nog eens 25% wit bij
Daarna een paar paneeltjes met wat 'hemelsblauw' erbij (+/- 15%)
Daarna nog een aantal met Buff bij (+/- 25%)

Eenmaal dat gedaan de volledige bovenkant oversproeit van vèèèèèr met het laatste mengsel, ziet er dus zo uit :

kleurtjes_voor.jpg


kleurtjesboven.jpg


En we zijn dan maar begonnen aan het weatheren ook

weathering_started.jpg


Reacties meer dan welkom,

groeten,
 
Ziet er zeer goed uit Jadefalconguard , zeer mooi spuitwerk ,,,, wat voor schaal is dit model , hij is zo groot .... ik heb die uit de jaren begin tachtig ook gemaakt maar leek kleiner ....
 
Azo een sjieke dinges Geertje. Ge zijt weer het beste van jezelf aan het geven hé.
Kunt zien dadde de volgende bijeenkomst van het IPMS-genootschap nie mist om live tekst en uitleg te geven over je kunstwerk...

Heligroeten,

Nick
 
Thx guys, Bubble, schaal is ongeveer 1/60 en is ongeveer 30cm van vleugeltip naar vleugeltip. Is gegarandeerd dezelfde want onderaan staat nog de Revell 1978 stempel :):

Ondertussen hebben we de chipping afgewerkt bovenaan en zijn we begonnen met de decals :
markings.jpg


Zoals je ziet, verschrikkelijk veel decals die er nodig zijn :8. Om ze wat beter te blenden in het geheel heb ik de paneellijnen gevolgd om de decal uit te knippen.

Diegene die op een zwaarder geweathered deel komen heb ik zachtjes opgeschuurd en dan pas geplaatst :

decal_in_place.jpg


decal_2.jpg


Daarna een sealer erover en dat ziet er voorlopig zo uit :

beautyshot.jpg


front1.jpg


side.jpg


Nu gaan we de onderkant op dezelfde manier aanpakken :)
 
mooi :) Adama zal schrikken om plots deze tegen te komen op het net lolz
 
Weer schitterend gedaan Geert... ik zit te kwijlen.

Heligroeten,

Nick
 
Geen probleem Nickske, de Raider wordt geleverd met een slabbetje bij...:laugh:

We hebben d'er ondertussen een wash opgesmeerd en her en der wat streaks gemaakt. Klassieke manier met olieverf en wat thinner, ziehier het resultaat :

boven.jpg


cockpit.jpg


motor.jpg


side1.jpg


vleugel_1.jpg


Klein beetje battledamage mocht niet ontbreken natuurlijk

vleugel_2.jpg


Dat was 'm voor nu
 
Heb ik altijd een mooi ruimteschip gevonden, helaas nooit gebouwd.
Het is wel grappig eigenlijk, die Ferrari stransmissibak op een ruimte schip :D
 
Geweldig met lampjes..... :D:D:D
Gaat helemaal goed komen zo te zien. Mooie kleuren alweer. Ben benieuwd naar de rest van het kleuren verloop.
 
Prachtig. Vooral de details van de verlichting en dan de verftechnieken. Indrukwekkend.

Hoe heb je het weatheren precies gedaan?

Christophe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan