Hoofdsponsor

Emperor Qianlong [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Carl56

Guest
Aangezien ik toch, zoals nogal wat mensen hier op het forum, liefst met een
aantal projecten tegelijk bezig ben :)

Het wordt de volgende buste :



De Emperor Qianlong, een model van de Koreaanse Firma Seil Model in 200mm. De geruchten gaan dat
Seil Model binnenkort de deuren gaat sluiten.
Ik ben dus wel blij dat ik deze nog op de kop heb kunnen tikken.

In mijn enthousiasme vergeten een foto te maken van de oorspronkelijk inhoud
van de doos, het ziet er nu zo uit :

1_emperor_2.jpg


en de hoofdbrok, met de prachtige detaillering, is al gelijmd en in de primer gezet



Bovendien ben ik al een beetje begonnen met schilderen. Deze buste wordt, uitgezonderd
het aangezicht, met acryl afgewerkt. Het zal allerminst een gemakkelijke klus
worden en ik weet eerlijk gezegd niet of me dit gaat lukken, maar het schijnt
dat mislukkingen op dit forum ook mogen getoond worden :p

1_emperor_3.jpg


Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat mislukkingen op dit forum ook mogen getoond worden

Natuurlijk, daar leren we allemaal van. Maar ik denk dat het jou best gaat lukken. Ik ben er zeker van. ;)
 
al die leuke projecten waar jij iets prachtigs van maakt :D
ben zeer benieuwd naar het eindresultaat
 
Zelfs al wordt deze figuur half zo mooi als de vorige, dan nog zal het een juweeltje worden.

cool2.gif

Droop
 
Even een kleine update. Eerst de gele basislaag schilderen was niet mijn beste start,
dus terug verwijderd (met de nodige problemen), terug een grondlaag en deze
keer begonnen met enkele details, groen en goud. Dit is vrijwel de eerste keer dat ik
me kon verzoenen met acrylverf :). Ik vreesde eerst dat ik alles in een donkergroene
kleur moest schilderen en daarna highlights moest aanbrengen met een lichtgroene kleur.
Maar door de donkergroene (=MC napoleonic green) acryl genoeg te verdunnen kreeg
ik automatisch een schakering, lichtgroen bovenaan en waar de verdunde verf samenkwam
een donkerder groen.



1_IMG_0223.jpg


Voor de rest is het gewoon een beetje 'tussen de lijnen schilderen' maar na een half uurtje geconcentreerd
bezig te zijn begint de bibber toe te slaan,dus al met al ben ik toch al gauw een paar uurtjes bezig met al die details.

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:eek:

Geel eraf? Waarom, je was toch goed begonnen. Ik kan niets bedenken dat je daarmee verkeerd doet. Het lijkt mij dat eerst de onderste delen gedaan moeten worden en dan de details. Omdat ik nu mijzelf aan het voorbereiden ben is dit dus de vraag voor mij. :D Omdat ik straks ook met een de buste kom op het forum. Ik krijg al de bibbers bij de maat. :eek: Dit is toch wel heel groot.
 
Geel eraf? Waarom, je was toch goed begonnen. Ik kan niets bedenken dat je daarmee verkeerd doet. Het lijkt mij dat eerst de onderste delen gedaan moeten worden en dan de details.

Ja Rik dat dacht ik dus ook maar in de praktijk pakte dit toch anders uit, vooral
te wijten aan die acryl verf. Het zal echt nooit goed komen met mijn verhouding tot acryl :mad: .
Door de verdunning van de groene verf liep alles een beetje door elkaar en kreeg je echt
heel lelijke overgangen. Wanneer eenmaal de details zijn geschilderd ga ik nog even langs
de lijntjes met witte (grond?)verf omdat ik verwacht dat de gele verf niet echt dekkend zal zijn
en daarna terug afwerken met de gele achtergrond. Ik kan niet garanderen dat het op deze manier
beter gaat lukken, maar desnoods beginnen we nog maar eens opnieuw ;) .
Wat de mode ook mag zijn, ik ga terug overschakelen op Humbrol, ik heb echt geen zin drie
of vier lagen verdunde acryl te schilderen om hetzelfde effect te krijgen als één laag enamel.
Ik troost me met de gedachte dat de beste figuurschilder ooit, Bill Horan, ook niet overweg kon met acryl :).

Groetjes

Carl
 
Dat snap ik, ik weet uit de praktijk dat geel heel slecht dekt in alle verf soorten. Maar met acryl verf is dit helemaal beroerd. Maar zoals ik had begrepen schilder je toch altijd met olieverf? Dat geeft hele mooie resultaten. Kun je daar geen basis van aanleggen.

Sorry voor de vele vragen. Is leerzaam voor mij. ;)
 
Wel dat 'paradekleed' is gemaakt uit zijde en moet dus een uiterst gladde en satijnglans afwerking hebben,
dat effect kan je spijtig genoeg nooit verkrijgen met olieverf, de pigmenten,zelfs in de beste olieverf,
zijn daarvoor in mijn ogen toch iets te grof.
Bovendien kan je wel 'mager op vet schilderen' (=acryl op olieverf) maar in dit geval wordt
dit een beetje moeilijker wegens de 'raised details'. En tenslotte kan je over acryl en/of enamel beter
een satijn- of hoogglanslaag aanbrengen wat dan weer het eindeffect ten goede moet komen.
Dit is natuurlijk allemaal maar één mening...
Het is bij elke figuur weer afwegen welke verf je best gebruikt, zoals gewoonlijk is een algemene regel nooit te geven.

Groetjes

Carl
 
Okee, heel veel dank voor de mooie uitleg. Dit is voor mij best wel even de hersenen kraken. Dus ik ga nu eerst eens goed kijken naar hoe ik mijn figuur wil schilderen. En beslis dan welke verf ik ga kiezen aan de hand van de uitkomst. Had ik nooit aan gedacht.
 
Rik, nog één ding, ik wil niets opdringen maar in mijn ogen is die buste de ideale figuur om
de olieverf eens uit te proberen. Ik denk even aan de groffe wintermantel, de rugzak (leder
bv. is heel realistisch na te bootsen), hoofddeksel enz alles (behalve de geweerloop) perfect
voor olieverf die bovendien gemakkelijk te verwijderen is mocht het overhoopt niet lukken de eerste keer.

Groetjes

Carl
 
We zijn eigenlijk een beetje off topic, maar heel veel dank voor deze steun. Ik ga jou tip zeker opvolgen. :D En dus met olie verf aan de gang. :D
 
Een kleine update van de schilderwerken :

Voorkant :



en achterkant :

1_emperor_6.jpg



Zoals jullie zien is er nog heel wat werk te doen. Probleem is dat na een half uurtje schilderen
de bibber begint toe te slaan, alles duurt dus een beetje langer :)

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik blijf hier van de ene verbazing in de andere vallen.

Knap werk, Carl.


Droop
 
als ik dit hier allemaal zo zie, dan begin ik ongerust te worden en aan mijn capaciteiten te twijfelen om aan die legionnair te beginnen....
 
Tja de bibber. Dat is toch idd wel heel lastig. Maar het resultaat mag er wezen. En het gaat er toch niet om hoe lang je over iets doet. Het plezier dat je er in beleeft telt toch meer dan al het andere toch.

Wel weer een vraagje. Waarom schilder je niet eerst de draak aan de buitenkant. Dit is toch makkelijker omdat dat een draak is die in niveau's is opgebouwd toch. Dus die vinnen zou ik eerst schilderen en dan het lijf van de draak.
 
Ik weet niet of ik je vraag juist begrijp maar de bedoeling is wel dat de 'vinnen' wit blijven.
Deze moeten nog wel verder worden geaccentueerd en waarschijnlijk afgelijnd...
En iedereen hartelijk dank voor het commentaar!

Groetjes

Carl
 
de bedoeling is wel dat de 'vinnen' wit blijven.
Deze moeten nog wel verder worden geaccentueerd en waarschijnlijk afgelijnd...

Ik dacht dat ze een andere kleur gingen krijgen. Dan heb ik niets te vragen gehad. :confused:
 
Een kleine update van onze emperor :

Ik heb nogal wat (zoals gewoonlijk :p ) problemen met de ogen, maar deze keer ligt het een
beetje aan het model zelf (of dat maak ik mezelf dan toch graag wijs), het rechteroog is een beetje
dieper gesculpteerd en geeft daardoor een andere schaduwinval :confused: .
Ik heb voor- en achterkant een laagje satin vernis gegeven maar de satin lijkt (zeker op foto) meer
op gloss, dus er zal nog wel een laagje satin+matt overkomen, maar eerst nog een zachte wash aanbrengen.



De achterkant met hetzelfde glansprobleem (ook hier nog een wash nodig) :

1_emperor_8.jpg


En tenslotte een zijzicht met proefopstelling van de paardenstaart ( de oneffenheid
aan de zijkant van het gelaat wordt volledig verdoezeld door het hoofddeksel) :

1_emperor_9.jpg


Tips en kritiek...héél graag :)

Groetjes

Carl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan