Hoofdsponsor

1/8 Ferrari 126C2 van Promocom group toys, update 281111 [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Peperbus

Guest
Dit is een hernieuwde poging om een bericht te starten over een nieuw project waar ik aan begonnen ben. Door de hoeveelheid foto´s en smileys is het vorige keer mislukt.

Het model is van de Ferrari 126C2 die in 1982 door Gilles Villeneuve in Imola werd gereden. Dit is ook de auto waarin hij in Zolder helaas om het leven gekomen is.
Het model is wat mij betreft enig in zijn soort ( in dubbel opzicht, maar daar later over meer) De detaillering is enorm, maar ook de materiaal keuze is schitterend.
Het model kent geen één stukje plastic: alles is zoveel mogelijk met de oorspronkelijke materialen gemaakt. Aluminium, messing,metaal,carbon fiber, rubber, fiberglas om maar een paar te noemen. Het detail is fenomenaal en is in samenwerking met Ferrari ontwikkeld en heeft ongeveer 2900 onderdelen.

Hier zijn wat foto´s van de kit die op het internet ook terug te vinden zijn

126c2_0.jpg

Dit is een plaatje van de onderkant

126c2_1.jpg

Hier is er nog een beetje ingezoomd op het "pijpwerk"

126c2_2.jpg

carbon fiber

126c2_3.jpg

126c2_4.jpg

Hier zijn wat fotootjes van de motor

126c2_5.jpg

126c2_6.jpg

126c2_7.jpg

en van een veerpoot

126c2_8.jpg

126c2_9.jpg

en van de achterwielophanging. De luchthapper voor de remmen is van fiberglas gemaakt

126c2_10.jpg

126c2_11.jpg

126c2_12.jpg

De monocoque is met een CNC bank uit een blok aluminium gefreesd en de banden zijn echt gevulcaniseerd rubber.

126c2_13.jpg

Hier zijn nog wat foto´s uit eigen beheer toen het "pakje van 9 kilo arriveerde

DSC_0181%7E0.jpg

Willekeurige inhoud want om het op deze manier te doen, ging mij wat ver :D

Content01.jpg


DSC_0182%7E0.jpg

Hier is de top van de auto uit echte carbon fibre gemaakt

DSC_0183%7E0.jpg

Hier is wat op de afwerking ingezoomd

DSC_0183a.jpg

En hier kun je zien hoe CF opgebouwd is

DSC_0184%7E0.jpg

De monocoque is uit twee blokken aluminium gedraaid

DSC_0185%7E0.jpg

Het bijgeleverde "certificaat van echtheid"

DSC_0186%7E0.jpg

De verdere inhoud van de doos

DSC_0187.jpg

Bronzen velgharten met de moeren

DSC_0188.jpg

Nog iets over de handige systematiek van de bouwkit: op de foto zie je S40 staan en dat staat ook op het zakje...alle onderdelen voor deze stap zitten dus in plastic zakjes waardoor je niets hoeft op te zoeken.

Tot zover de introductie

Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het al eerder gezegd dat dit model, deze kit enig in zijn soort is en wel in dubbel opzicht.

Als je zo´n kit voor 3000 euro aanschaft dan verwacht je daar heel veel van. Uit de foto´s blijkt dat je ook heel veel krijgt. Alleen de maker blijkt volstrekt onbetrouwbaar te zijn. Voor de bestelling had ik intensief mail contact met Berry Manzoni, de "grote" man achter Promocom. Toen ik eenmaal betaald had en ik een leveringsdatum vroeg kreeg ik als antwoord: "Give me a couple of days to pick the parts for the kit ". Nou die days werden weeks en de weeks werden months. En de man reageerde bijna niet meer op mijn aanhoudende vraag...waar blijft die kit??? Na twee maanden kreeg ik eindelijk de doos en ik was natuurlijk blij.

Na een check van de doos was er weinig van die blijheid over: De kit is onderverdeeld in 53 secties en bij zo´n sectie hoort dus een zak(je).
Van de 53 zakjes/onderdelen waren er 16 incompleet en 1 ontbrak er gewoon. 67 onderdelen in zijn totaliteit ontbraken en de kit was gewoon niet te bouwen omdat essentiële onderdelen als de wielophanging, steun voor de "wing" en de versnellingsbak grotendeels ontbraken :angry:

Ik ga een lang verhaal dat een jaar geduurd heeft heel kort weergeven: na bijna honderd emails, tig loze beloftes van Manzoni en allerlei ander ges********r heb ik de missende onderdelen nog steeds niet en ik zal ze ook nooit krijgen :(
Na een jaar was ik het spuugzat en heb ik besloten om de ontbrekende onderdelen zelf en met de fantastische hulp van anderen te gaan maken. Je kunt je wel kwaad blijven maken, maar het lost toch niets op. Het enige contact dat ik nu nog heb met Manzoni heb is een periodieke "gedachtewisseling" over zijn karakter, betrouwbaarheid, het ontbreken van zijn ruggengraat enz. :D

het volgende bericht zal dus gaan over het reproduceren van de ontbrekende onderdelen

Ton
 
Dit is een pracht van een kit.
Tot je de tweede topic leest.
Voor dat geld verwacht je natuurlijk wel een complete bouwdoos.
Blijf deze toch volgen.

Erik
 

oempfff, dan mag je idd wel wat verwachten ja. En zeker wel iets van service. Dat geeft Revell al bij een kitje van 16 euro....

Maar goed, je kunt idd niet boos blijven, en maar gewoon gaan genieten van de modelbouw, word je weer rustig van. Maar het is wel het vermelden waard denk ik.

Ik ga jou bouw natuurlijk volgen en hoop dan wel op een voorspoedige bouw.
 
Hoi Ton,

Het is mooi te zien dat je een nieuwe poging waagt om ons toch te laten meegenieten.
Deze ga ik met belangstelling volgen, gezien mijn interesse in F1-wagens.
Wanneer je hetzelfde niveau behaald als je vorige projecten, dan mogen de tekortkomingen hier voor jou geen probleem zijn. Hoewel het idd niet de bedoeling is bij een dergelijke kit.

Succes met de bouw, ik zit in de VIP lounge :-)
 
De 67 ontbrekende onderdelen variëren van schroefjes en buisjes tot driekwart van de versnellingsbak.
De echte grote dingen zijn :

2 veerpoten
2 uitlaten
2 naven
1 ophanging achter
1 remklauw
1 inlaatbuis
vleugelsteun
versnellingsbak

Aangezien deze laatste het moeilijkst is heb ik ervoor gekozen om hiermee te beginnen: als dit niet lukt..dan heeft het ook geen zin om aan andere dingen te beginnen. Ik heb gekozen voor scratchen in plastic, messing en balsa. De maten heb ik van een andere bouwer gekregen.

Hier ze je de versnellingsbak waarbij rood de missende onderdeken zijn.

gearbox-missing.jpg

De tekeningen

DSC_0439.jpg

de eerste scratch gemaakt : het deksel aan de zijkant. Voor de duidelijkheid heb ik er maar een vierkant om heen gezet :)

DSC_0440.jpg

De afzonderlijke onderdelen die (bijna) klaar zijn op een rijtje gelegd. Het middelste onderdeel is de overgang tussen motorblok en versnellingsbak en is niet meer dan een mal. In tegenstelling tot alle ander onderdelen ga ik dit van messing maken omdat er aan weerszijden aardig wat gewicht komt te hangen. Het blauw omkaderde zijn de originele onderdelen, waar alles aan gehangen moet worden.

DSC_0441.jpg

Hier is alles in elkaar geschoven zodat je een indruk krijgt van de stand van zaken tot nu toe. Het kleine fotootje laat het resultaat zien als ALLE onderdelen geleverd waren!

DSC_0442.jpg

De diverse onderdelen aan elkaar gezet, waarbij de mal inmiddels in messing is gemaakt

DSC_0443.jpg

Links bovenin de mal en de foto laat hetzelfde resultaat in messing zien. Hieronder zijn de gaten met koper opgevuld en met profielen gedetailleerd.
DSC_0444.jpg

De versnellingsbak is klaar: plastic, wit metaal en messing/koper is in één kleur gezet en met drybrushen verder opgeleukt

DSC_0445.jpg

Op de volgende foto´s zie je de steunen waar de complete ophanging, vering en remmen aan opgehangen worden. Ik heb van een andere eigenaar een zeer belangrijk ophangingsonderdeel gekregen en dat ga ik nu gebruiken om de andere kant te reproduceren.

DSC_0447.jpg

DSC_0448.jpg

DSC_0449.jpg

Ik ga nu maar weer verder in een volgend bericht anders loop ik mischien weer tegen limieten op :)
 
Op de foto zijn twee missende onderdelen te zien, die gescratcht moeten worden: de vleugelsteun (oranje) en een onderdeel van de ophanging (blauw). De vleugelsteun ontbreekt volledig en van het ophangingsgedeelte heb ik alleen de rechter.

DSC_0452a.jpg

Hier zie je het binnenwerk van de vleugelsteun, enigszins verstevigd met koperen pennetjes. Er komt alleen een aluminium vleugel op dus het draagt bijna niets aan gewicht.

DSC_0453.jpg

De steun is bijna klaar: boven op het frame heb ik twee kwart rondjes geplakt en de zijkant is met plastic plaat bekleed en metalen nieten (0.7mm) zijn in de profielen vastgezet.

DSC_0454.jpg

Klaar, bovenop het PE wordt later de vleugel gezet.

DSC_0455.jpg

Het ophangingsdeel was iets waar ik wel tegenop zag: het is geen recht stuk noch aan de voorkant noch aan de zijkant

DSC_0455a.jpg

Hoe krijg je dat aan elkaar gesoldeerd??? Op de volgende foto zie je grofweg de weg die ik bewandeld heb: ik heb het origineel (boven) genomen en die lijntjes op de vorige foto vervangen door koperen buisjes en deze vervolgens aan elkaar gesoldeerd (midden). Toen had ik een template en daarna heb ik het binnenwerk van de ophanging erop geschoven en toen had ik een frame (onder) dat onder de juiste hoeken was vastgesoldeerd.

DSC_0456.jpg

Omdat dit frame stevig in elkaar zit durfde ik voor de buitenkant wel plastic te gebruiken ipv messing

DSC_0458.jpg

En weer een onderdeel klaar klaar

DSC_0461.jpg

Bij dit onderdeel hoefde ik niet van tekeningen af te werken: één van de twee is wel geleverd.

DSC_0462.jpg

Als hij geverfd is dan is het verschil niet meer zo te zien

DSC_0463.jpg

Toen maar even de hele "sub-assembly" afgemaakt...is er maar weer een onderdeeltje klaar. De lamp en de flits geven een oranje gloed

DSC_0464.jpg

DSC_0465.jpg

Aangezien mijn draai-en freescapaciteiten sub zero was ik afhankelijk van anderen. Gelukkig is de hulp bij dit soort projecten fantastisch en heeft iemand zijn hulp aangeboden. Hij is momenteel bezig met 2 naven achter en twee veerpoten voor. De uitlaten heeft hij al klaar

DSC_0465a.jpg

Er zijn nog wel wat ontbrekende onderdelen maar dat zijn fluitjes van een cent en die neem ik gewoon in de bouw mee.

Er ontbrak nog en stukje ophanging aan weerszijden...dat was wat soldeerwerk

DSC_0466.jpg

Als laatste deel -door zijn grillige vormen- een hoofdbrekertje: een remklauw. Eén is geleverd dus ik had een voorbeeld

DSC_0467.jpg

Ik heb besloten om hem in plakjes te fabriceren

DSC_0468.jpg

...en deze op elkaar te lijmen

DSC_0469.jpg

Dan plak je er van alles op en aan..verf het een beetje en dan heb je dit eindresultaat

DSC_0470%7E0.jpg

DSC_0471%7E0.jpg

geen 100% kopie, maar een goeie 95-er :D

Dit is de stand van zaken tot vandaag ..de volgende bijdrage is een gewone update van dit project.

Ton
 
-fck-

Jawadde.....dat is niet meer normaal wat je hier toont.
Zou jij niet beter kits gaan fabriceren en verkopen? De service zou op zijn minst al beter zijn dan die van jou verkoper van de kit.
 
Ik zou de moed opgeven moest ik zo'n duur pakket gekocht hebben en de helft er niet inzit...
Jij maakt ze gewoon zelf... manman, moest ik 50% van de skills hebben van het gemiddelde op dit forum zou ik al blij zijn :p
 
Nou, nou, nou, dat zit er idd goed uit. De vleugel drager zie hier onder heeft dus nog wat naadjes, ik weet ik heb een kritisch oog. Maar het zit volgens mij nog wel in zicht. Daarbij vind ik het wat dik of massief uitgevoerd. Het lijkt wel alsof de originele smaller of platter is.
DSC_0454.jpg

Verder allemaal heel kunstig gemaakt moet ik zeggen.
 
Mensen, bedankt allemaal voor jullie aardige opmerkingen. Ik ben inderdaad blij dat het gevoel van onmacht - wat ontstaat als je zo´n bak geld voor iets betaald en je wordt consequent afgescheept met smoezen, vage beloftes en leugens- nu min of meer verdwenen is zodat ik nu weer met dat ding aan de slag kan.

@Dominiek: ik beperk mij toch maar tot bouw voor mijzelf anders loop ik het risico dat ik uiteindelijk ook door allerlei klanten vanwege levertijden en productieproblemen belaagd word :)

@Rik: De onverbiddelijke makro opname :) Ik heb de plek 2 keer geplamuurd en dat naadje bleef zichtbaar. Omdat de "beplating" heel dun (0.5mm) plastic is liep ik het risico dat ik er na een derde keer doorheen ging. In werkelijkheid zie je het niet of nauwelijks. Ik heb de opgegeven maten aangehouden, die ik uit China doorgekrgen heb en alles past precies in de sparingen....dus hij zal wel goed zijn :)

groet

Ton
 
heb ik dat goed gelezen 3000euro voor die kit die dan nog niet eens compleet was.
daar moet ik efkens van slikken.
respect man dat je het nog goed opneemt of allezins dat je het serieus relativeert
chapeau
 
Deze update is na de reproductie van de missende onderdelen in feite de start van de bouw. :D

Ik ben begonnen met de motor, de handleiding begint daar ook mee. Deze verzameling witmetaal is het blok van de motor. Aan de rechter kant zie je ook de versnellingsbak.

DSC_0472%7E0.jpg

De pasvorm van het geheel is be******d, ik ben uren bezig geweest met het vijlen om alles zoveel mogelijk te laten passen...en dan hou je nog dit soort kieren over. Ik heb alles met 2 componentenlijm vastgezet omdat er nog al wat aan wordt gehangen.

DSC_0473.jpg

Kijken of de zelf gefabriceerde versnellingsbak ook nog wel wil passen

DSC_0477.jpg

Dit soort detailwerk geeft mij altijd wel lol: dit plaatje past prima op een vijf centstuk

DSC_0479.jpg

Hier is de door een ander gemaakt uitlaat aan zijn basisstuk vastgezet...alles past! :D

DSC_0479a.jpg

Het blok weegt ruim een pond! en is behoorlijk groot. In deze fase had ik al problemen met de zwaarte en de onhandelbaarheid

DSC_0481.jpg

Na enig puzzelen was dit de oplossing

DSC_0482.jpg

DSC_0483.jpg

DSC_0485.jpg

een keurige draaibare standaard waarop de motor vaststaat en waardoor ik niet steeds allerlei onderdelen eraf breek. :D

Nu nog wat detailfoto´s van de motor

DSC_0486.jpg

DSC_0487.jpg

DSC_0488.jpg

DSC_0489.jpg

DSC_0490.jpg

De volgende stap is het aanbrengen van allerlei motoronderdelen
 
Die standaard, dat is de oplossing, Ton! Ik denk dat je hier wel verschillende mensen aanzet geeft voor een dergelijke oplossing. (zeker wetende dat ik nog 3 1/8 modellekes liggen heb). Op deze manier ga je zeer gedetailleerd kunnen werken MET BEIDE handen.
Waar haal je die messing profielen trouwens, die je hebt gebruikt om die standaard te maken?

Maar ik heb toch de indruk dat het motorblok beter past dan die kl$$$e-versnellingsbak?
 
Het staat leuk en het ljkt me handig...ik heb al zoveel keer uitstekende onderdeeltjes weer opnieuw moeten lijmen omdat je met je handen aardig wat verwoestingen aan kan brengen. Ik koop die profielen bij mijn locale modelbouwboer...hij heeft alles in plastic, messing, metaal en hout..dus dat is wel handig. En de versnellingsbak past prima hoor :)

groet

Ton
 
Na ruim een jaar rust ben ik weer aan dit "monster" begonnen. Maar eerst eens even de boel updaten

de remschijven

DSC_0533.jpg

DSC_0534%7E0.jpg

DSC_0537%7E0.jpg

DSC_0539.jpg

De monocoque, gefreesd uit een stuk aluminium

DSC_0544.jpg

DSC_0541%7E0.jpg

DSC_0543.jpg

Het inwendige van de monocoque

DSC_0547%7E0.jpg

DSC_0548%7E0.jpg

DSC_0549%7E0.jpg

schokbrekers (missing part)

DSC_0554%7E0.jpg

DSC_0556%7E0.jpg

DSC_0557%7E0.jpg

voor sluiting

DSC_0558%7E0.jpg

DSC_0559%7E0.jpg

DSC_0560%7E0.jpg

gesloten monocoque

DSC_0587.jpg

DSC_0588.jpg

DSC_0589.jpg

DSC_0590.jpg

Ik hoop dat het laatste traject minder ellende kent dan het eerste traject

groet

Ton
 
mooie update

was al het wachten op het vervolg hiervan
 
Deze ga ik met veel aandacht volgen.
Van al je scratch technieken kan ik veel bijleren en genieten.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan