Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/8 Ferrari 126C2 van Promocom group toys, update 281111 [!]
Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 117

Discussie: Ferrari 126C2 van Promocom group toys, update 281111 [!]

Ferrari meesterbouwer Peperbus's schermafbeelding

Standaard Ferrari 126C2 van Promocom group toys, update 281111 [!]

Dit is een hernieuwde poging om een bericht te starten over een nieuw project waar ik aan begonnen ben. Door de hoeveelheid foto´s en smileys is het vorige keer mislukt.

Het model is van de Ferrari 126C2 die in 1982 door Gilles Villeneuve in Imola werd gereden. Dit is ook de auto waarin hij in Zolder helaas om het leven gekomen is.
    Het model is wat mij betreft enig in zijn soort ( in dubbel opzicht, maar daar later over meer) De detaillering is enorm, maar ook de materiaal keuze is schitterend.
    Het model kent geen één stukje plastic: alles is zoveel mogelijk met de oorspronkelijke materialen gemaakt. Aluminium, messing,metaal,carbon fiber, rubber, fiberglas om maar een paar te noemen. Het detail is fenomenaal en is in samenwerking met Ferrari ontwikkeld en heeft ongeveer 2900 onderdelen.

Hier zijn wat foto´s van de kit die op het internet ook terug te vinden zijn

Dit is een plaatje van de onderkant

Hier is er nog een beetje ingezoomd op het "pijpwerk"

carbon fiber

Hier zijn wat fotootjes van de motor

en van een veerpoot

en van de achterwielophanging. De luchthapper voor de remmen is van fiberglas gemaakt

De monocoque is met een CNC bank uit een blok aluminium gefreesd en de banden zijn echt gevulcaniseerd rubber.

Hier zijn nog wat foto´s uit eigen beheer toen het "pakje van 9 kilo arriveerde

Willekeurige inhoud want om het op deze manier te doen, ging mij wat ver

Hier is de top van de auto uit echte carbon fibre gemaakt

Hier is wat op de afwerking ingezoomd

En hier kun je zien hoe CF opgebouwd is

De monocoque is uit twee blokken aluminium gedraaid

Het bijgeleverde "certificaat van echtheid"

De verdere inhoud van de doos

Bronzen velgharten met de moeren

Nog iets over de handige systematiek van de bouwkit: op de foto zie je S40 staan en dat staat ook op het zakje...alle onderdelen voor deze stap zitten dus in plastic zakjes waardoor je niets hoeft op te zoeken.

Tot zover de introductie

Ton
    Laatst gewijzigd door Camaro69; 19-10-14 om 19:20

Standaard

Ik heb het al eerder gezegd dat dit model, deze kit enig in zijn soort is en wel in dubbel opzicht.

Als je zo´n kit voor 3000 euro aanschaft dan verwacht je daar heel veel van. Uit de foto´s blijkt dat je ook heel veel krijgt. Alleen de maker blijkt volstrekt onbetrouwbaar te zijn. Voor de bestelling had ik intensief mail contact met Berry Manzoni, de "grote" man achter Promocom. Toen ik eenmaal betaald had en ik een leveringsdatum vroeg kreeg ik als antwoord: "Give me a couple of days to pick the parts for the kit ". Nou die days werden weeks en de weeks werden months. En de man reageerde bijna niet meer op mijn aanhoudende vraag...waar blijft die kit??? Na twee maanden kreeg ik eindelijk de doos en ik was natuurlijk blij.

Na een check van de doos was er weinig van die blijheid over: De kit is onderverdeeld in 53 secties en bij zo´n sectie hoort dus een zak(je).
    Van de 53 zakjes/onderdelen waren er 16 incompleet en 1 ontbrak er gewoon. 67 onderdelen in zijn totaliteit ontbraken en de kit was gewoon niet te bouwen omdat essentiële onderdelen als de wielophanging, steun voor de "wing" en de versnellingsbak grotendeels ontbraken

Ik ga een lang verhaal dat een jaar geduurd heeft heel kort weergeven: na bijna honderd emails, tig loze beloftes van Manzoni en allerlei ander ges********r heb ik de missende onderdelen nog steeds niet en ik zal ze ook nooit krijgen
    Na een jaar was ik het spuugzat en heb ik besloten om de ontbrekende onderdelen zelf en met de fantastische hulp van anderen te gaan maken. Je kunt je wel kwaad blijven maken, maar het lost toch niets op. Het enige contact dat ik nu nog heb met Manzoni heb is een periodieke "gedachtewisseling" over zijn karakter, betrouwbaarheid, het ontbreken van zijn ruggengraat enz.

het volgende bericht zal dus gaan over het reproduceren van de ontbrekende onderdelen

Ton

Standaard

Dit is een pracht van een kit.
    Tot je de tweede topic leest.
    Voor dat geld verwacht je natuurlijk wel een complete bouwdoos.
    Blijf deze toch volgen.

Erik
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

Standaard

3000 euro
    oempfff, dan mag je idd wel wat verwachten ja. En zeker wel iets van service. Dat geeft Revell al bij een kitje van 16 euro....

Maar goed, je kunt idd niet boos blijven, en maar gewoon gaan genieten van de modelbouw, word je weer rustig van. Maar het is wel het vermelden waard denk ik.

Ik ga jou bouw natuurlijk volgen en hoop dan wel op een voorspoedige bouw.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Hoi Ton,

Het is mooi te zien dat je een nieuwe poging waagt om ons toch te laten meegenieten.
    Deze ga ik met belangstelling volgen, gezien mijn interesse in F1-wagens.
    Wanneer je hetzelfde niveau behaald als je vorige projecten, dan mogen de tekortkomingen hier voor jou geen probleem zijn. Hoewel het idd niet de bedoeling is bij een dergelijke kit.

Succes met de bouw, ik zit in de VIP lounge :-)
    Grtz,

Dominiek

Standaard

De 67 ontbrekende onderdelen variëren van schroefjes en buisjes tot driekwart van de versnellingsbak.
    De echte grote dingen zijn :

2 veerpoten
    2 uitlaten
    2 naven
    1 ophanging achter
    1 remklauw
    1 inlaatbuis
    vleugelsteun
    versnellingsbak

Aangezien deze laatste het moeilijkst is heb ik ervoor gekozen om hiermee te beginnen: als dit niet lukt..dan heeft het ook geen zin om aan andere dingen te beginnen. Ik heb gekozen voor scratchen in plastic, messing en balsa. De maten heb ik van een andere bouwer gekregen.

Hier ze je de versnellingsbak waarbij rood de missende onderdeken zijn.

De tekeningen

de eerste scratch gemaakt : het deksel aan de zijkant. Voor de duidelijkheid heb ik er maar een vierkant om heen gezet

De afzonderlijke onderdelen die (bijna) klaar zijn op een rijtje gelegd. Het middelste onderdeel is de overgang tussen motorblok en versnellingsbak en is niet meer dan een mal. In tegenstelling tot alle ander onderdelen ga ik dit van messing maken omdat er aan weerszijden aardig wat gewicht komt te hangen. Het blauw omkaderde zijn de originele onderdelen, waar alles aan gehangen moet worden.

Hier is alles in elkaar geschoven zodat je een indruk krijgt van de stand van zaken tot nu toe. Het kleine fotootje laat het resultaat zien als ALLE onderdelen geleverd waren!

De diverse onderdelen aan elkaar gezet, waarbij de mal inmiddels in messing is gemaakt

Links bovenin de mal en de foto laat hetzelfde resultaat in messing zien. Hieronder zijn de gaten met koper opgevuld en met profielen gedetailleerd.

De versnellingsbak is klaar: plastic, wit metaal en messing/koper is in één kleur gezet en met drybrushen verder opgeleukt

Op de volgende foto´s zie je de steunen waar de complete ophanging, vering en remmen aan opgehangen worden. Ik heb van een andere eigenaar een zeer belangrijk ophangingsonderdeel gekregen en dat ga ik nu gebruiken om de andere kant te reproduceren.

Ik ga nu maar weer verder in een volgend bericht anders loop ik mischien weer tegen limieten op

Standaard

Op de foto zijn twee missende onderdelen te zien, die gescratcht moeten worden: de vleugelsteun (oranje) en een onderdeel van de ophanging (blauw). De vleugelsteun ontbreekt volledig en van het ophangingsgedeelte heb ik alleen de rechter.

Hier zie je het binnenwerk van de vleugelsteun, enigszins verstevigd met koperen pennetjes. Er komt alleen een aluminium vleugel op dus het draagt bijna niets aan gewicht.

De steun is bijna klaar: boven op het frame heb ik twee kwart rondjes geplakt en de zijkant is met plastic plaat bekleed en metalen nieten (0.7mm) zijn in de profielen vastgezet.

Klaar, bovenop het PE wordt later de vleugel gezet.

Het ophangingsdeel was iets waar ik wel tegenop zag: het is geen recht stuk noch aan de voorkant noch aan de zijkant

Hoe krijg je dat aan elkaar gesoldeerd??? Op de volgende foto zie je grofweg de weg die ik bewandeld heb: ik heb het origineel (boven) genomen en die lijntjes op de vorige foto vervangen door koperen buisjes en deze vervolgens aan elkaar gesoldeerd (midden). Toen had ik een template en daarna heb ik het binnenwerk van de ophanging erop geschoven en toen had ik een frame (onder) dat onder de juiste hoeken was vastgesoldeerd.

Omdat dit frame stevig in elkaar zit durfde ik voor de buitenkant wel plastic te gebruiken ipv messing

En weer een onderdeel klaar klaar

Bij dit onderdeel hoefde ik niet van tekeningen af te werken: één van de twee is wel geleverd.

Als hij geverfd is dan is het verschil niet meer zo te zien

Toen maar even de hele "sub-assembly" afgemaakt...is er maar weer een onderdeeltje klaar. De lamp en de flits geven een oranje gloed

Aangezien mijn draai-en freescapaciteiten sub zero was ik afhankelijk van anderen. Gelukkig is de hulp bij dit soort projecten fantastisch en heeft iemand zijn hulp aangeboden. Hij is momenteel bezig met 2 naven achter en twee veerpoten voor. De uitlaten heeft hij al klaar

Er zijn nog wel wat ontbrekende onderdelen maar dat zijn fluitjes van een cent en die neem ik gewoon in de bouw mee.

Er ontbrak nog en stukje ophanging aan weerszijden...dat was wat soldeerwerk

Als laatste deel -door zijn grillige vormen- een hoofdbrekertje: een remklauw. Eén is geleverd dus ik had een voorbeeld

Ik heb besloten om hem in plakjes te fabriceren

...en deze op elkaar te lijmen

Dan plak je er van alles op en aan..verf het een beetje en dan heb je dit eindresultaat

geen 100% kopie, maar een goeie 95-er

Dit is de stand van zaken tot vandaag ..de volgende bijdrage is een gewone update van dit project.

Ton

Standaard

Jawadde.....dat is niet meer normaal wat je hier toont.
    Zou jij niet beter kits gaan fabriceren en verkopen? De service zou op zijn minst al beter zijn dan die van jou verkoper van de kit.
    Grtz,

Dominiek

Standaard

Ik zou de moed opgeven moest ik zo'n duur pakket gekocht hebben en de helft er niet inzit...
    Jij maakt ze gewoon zelf... manman, moest ik 50% van de skills hebben van het gemiddelde op dit forum zou ik al blij zijn :p
    - There are no stupid questions, only stupid people. -

Groetjes van Davy aka Ratticus

Standaard

Nou, nou, nou, dat zit er idd goed uit. De vleugel drager zie hier onder heeft dus nog wat naadjes, ik weet ik heb een kritisch oog. Maar het zit volgens mij nog wel in zicht. Daarbij vind ik het wat dik of massief uitgevoerd. Het lijkt wel alsof de originele smaller of platter is.

Verder allemaal heel kunstig gemaakt moet ik zeggen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Mensen, bedankt allemaal voor jullie aardige opmerkingen. Ik ben inderdaad blij dat het gevoel van onmacht - wat ontstaat als je zo´n bak geld voor iets betaald en je wordt consequent afgescheept met smoezen, vage beloftes en leugens- nu min of meer verdwenen is zodat ik nu weer met dat ding aan de slag kan.

@Dominiek: ik beperk mij toch maar tot bouw voor mijzelf anders loop ik het risico dat ik uiteindelijk ook door allerlei klanten vanwege levertijden en productieproblemen belaagd word

@Rik: De onverbiddelijke makro opname Ik heb de plek 2 keer geplamuurd en dat naadje bleef zichtbaar. Omdat de "beplating" heel dun (0.5mm) plastic is liep ik het risico dat ik er na een derde keer doorheen ging. In werkelijkheid zie je het niet of nauwelijks. Ik heb de opgegeven maten aangehouden, die ik uit China doorgekrgen heb en alles past precies in de sparingen....dus hij zal wel goed zijn

groet

Ton

kleinen
    Gast

Standaard

heb ik dat goed gelezen 3000euro voor die kit die dan nog niet eens compleet was.
    daar moet ik efkens van slikken.
    respect man dat je het nog goed opneemt of allezins dat je het serieus relativeert
    chapeau

Standaard

Deze update is na de reproductie van de missende onderdelen in feite de start van de bouw.

Ik ben begonnen met de motor, de handleiding begint daar ook mee. Deze verzameling witmetaal is het blok van de motor. Aan de rechter kant zie je ook de versnellingsbak.

De pasvorm van het geheel is be******d, ik ben uren bezig geweest met het vijlen om alles zoveel mogelijk te laten passen...en dan hou je nog dit soort kieren over. Ik heb alles met 2 componentenlijm vastgezet omdat er nog al wat aan wordt gehangen.

Kijken of de zelf gefabriceerde versnellingsbak ook nog wel wil passen

Dit soort detailwerk geeft mij altijd wel lol: dit plaatje past prima op een vijf centstuk

Hier is de door een ander gemaakt uitlaat aan zijn basisstuk vastgezet...alles past!

Het blok weegt ruim een pond! en is behoorlijk groot. In deze fase had ik al problemen met de zwaarte en de onhandelbaarheid

Na enig puzzelen was dit de oplossing

een keurige draaibare standaard waarop de motor vaststaat en waardoor ik niet steeds allerlei onderdelen eraf breek.

Nu nog wat detailfoto´s van de motor

De volgende stap is het aanbrengen van allerlei motoronderdelen

Standaard

Die standaard, dat is de oplossing, Ton! Ik denk dat je hier wel verschillende mensen aanzet geeft voor een dergelijke oplossing. (zeker wetende dat ik nog 3 1/8 modellekes liggen heb). Op deze manier ga je zeer gedetailleerd kunnen werken MET BEIDE handen.
    Waar haal je die messing profielen trouwens, die je hebt gebruikt om die standaard te maken?

Maar ik heb toch de indruk dat het motorblok beter past dan die kl$$$e-versnellingsbak?
    Grtz,

Dominiek

Standaard

Het staat leuk en het ljkt me handig...ik heb al zoveel keer uitstekende onderdeeltjes weer opnieuw moeten lijmen omdat je met je handen aardig wat verwoestingen aan kan brengen. Ik koop die profielen bij mijn locale modelbouwboer...hij heeft alles in plastic, messing, metaal en hout..dus dat is wel handig. En de versnellingsbak past prima hoor

groet

Ton

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten