Hoofdsponsor

Gladiator [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geweldig Dominiek, ik ben in blijde verwachting :)

en het vijlen en schuren heb ja alvast prachtig gedaan...

Groetjes

Carl
 
Hoe groot is dit figuurtje nu. Dus in cm gemeten? Maar het begin is er. Nu wacht ik even jou schilderskunsten af. Kijken of je het zelfde tegenkomt als ik. :D Al hoop ik van niet. ;)
 
Hier weer een kleine update.
Ondertussen is zijn hoofd erop gelijmd en heb ik met secondenlijm een barst in de dunne rand van de helm en in het schild hersteld.

En voor Modelengeneer, de hoogte van het figuurtje is zo'n 12 cm.


1_upd1.jpg

1_upd2.jpg

1_upd3.jpg

Ik was tamelijk tevreden met de kwaliteit van mijn vijl- en schuurwerk, maar het is toch geen 100 %.
Zoals je kunt zien in de rode kadertjes, blijft er toch een miniscule opening bestaan. Deze rond de middel heb ik gedicht met Slozap secondelijm. Deze geeft me toch even de tijd om het mooi open te smeren (40 seconden ongeveer) en is een gel-achtige lijm. Dus iets dikker dan gewone secondenlijm, waardoor deze dan ook beter geschikt is om kleine kiertjes mee te vullen.

1_upd2a.jpg

De naad bij het hoofd baart me wel iets meer zorgen. Deze is toch nog iets te breed om te vullen op dezelfde manier.
Carl, vulde jij deze niet met verdunde putty (50% water en 50% putty)

1_upd3a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carl, vulde jij deze niet met verdunde putty (50% water en 50% putty)

Klopt, maar het blijft prutswerk ( en meer bepaald prutswerk waar ik niet zo happig op
en niet zo sterk in ben :) )

Het onderste vierkant zou ik me niet zo druk over maken dat vormt naderhand wel een natuurlijke schaduw ( hoop ik ;) )
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar het blijft prutswerk ( en meer bepaald prutswerk waar ik niet zo happig op
en niet zo sterk in ben :) )

Ik begrijp je voor 200%.
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van, maar wat "has to be done...........":confused:
Ik ben wel verplicht om eerst te kleven en daarna te schilderen, want die kieren kan ik nadien nooit dichten. Deze manier zal trouwens ook nog niet zo eenvoudig zijn, want kijk maar eens goed naar de foto's. Hoe moet ik in godsnaam deftig de onderkant van zijn linkerschoen gaan schilderen?
En zo zijn er nog een paar kleine, gelijkaardige items op dit figuur. Enfin, het schild ga ik afzonderlijk schilderen en nadien kleven, dat kan wel.

Niet getreurd, we gaan er toch voor :D
 
Gaat mooi in elkaar zitten. Misschien heb ik nog een kleine tip voor je. ;)

1_SANY1320.jpg

Met deze tube dicht ik de kiertjes in allerlei zaken, meestal figuren. Dit is van Vallejo dus gewoon in de modelbouw winkel te krijgen.

1_SANY1321.jpg

Juist vanwege de punt kun je het goed in de kiertjes krijgen. En daarna laten drogen. En je kunt het schuren en snijden. Het wordt niet geheel hard als steen. Het krimpt wel ietsje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze heb ik ook en gebruik ik op mijn plastic modellen.

Carl, waarom verdun je die putty eigenlijk?
 
@ Rik : deze had ik nog niet, bedankt voor de tip; ga ik me zeker aanschaffen!

@ Dominiek : Eigenlijk heb ik gisteren iets te vlug en te vaag gereageerd.Ik ben begonnen met
dat verdunnen omdat sommige figuren in white metal een nogal ruw oppervlak hebben, heel kleine putjes
(vooral vervelend bij de huiddelen). De remedie daarvoor is een 'bergje' putty te nemen,
daarin een 'putje' te maken met daarin wat water (of iets dergelijks, zie verder ) en dan met een penseel
over de figuur gaan, je hebt dan meer een 'verdunning' van putty met 80 of 90% water.
Resultaat is wel een gladder oppervlak :) .
Dit alles is in 95% van de gevallen niet nodig bij figuren in resin (hars) zoals dat van jou!
Van dit gegeven ben ik wat gaan experimenteren met lagere verdunningen omdat daardor de putty,
voor mij althans, wat makkelijker was aan te brengen.
Gebruik je een putty die na droging makkelijk is te bewerking (zoals blijkbaar die van Vallejo)
is die verdunning zeker niet nodig.
Een bijkomend probleem bij verdunnen is dan nog dat sommige putty's niet vermengbaar zijn met water,
zoals bv die van Tamiya (die moet verdund worden met de Tamiya Lacquer Thinner) andere dan weer wel,
experimenteren dus :)

Hopelijk heb je iets aan!

Groetjes

Carl

(je bent wel ongelooflijk geduldig en precies bezig, eigenschappen die ik na al die jaren bij mezelf wel
eens mis, dus dit alles is ook voor mij een heel goede leerschool :D )
 
Dominiek,
Ziet er al strak uit, ben benieuwd naar het schilderwerk. Ik hoop hier ook weer wat van te leren;).

Bij de kieren die je laat zien gebruik ik wel eens Tamiya putty verdund met Slozap van Pacer. Voordeel het droogt snel en je kunt tijdens het drogen het al gaan bewerken met je mes. Na droging is het keihard, valt de putty nog wat dieper weg:mad: nogmaals uitvoeren! Voor het aanbrengen gebruik een 3-tal kleine "spatels" in verschillende vormen. Voor het afwerken van de gevulde naad een mes, micro-chisel van Mission-Models en diverse soorten fijn schuurpapier.:rolleyes:

Succes en blijf de bouw en vooral het schilderwerk volgen,

Groet,

Swa
 
(je bent wel ongelooflijk geduldig en precies bezig, eigenschappen die ik na al die jaren bij mezelf wel
eens mis, dus dit alles is ook voor mij een heel goede leerschool :D )

Ik heb niet altijd evenveel tijd, dus dan dan we het stilletjes aan. Wat betreft precies, de ene keer gaat dit beter dan de andere keer. Dat is te zien waar ik modelbouw en hoeveel men mij lastigvalt....


Maar het belangrijkste is:

Ik geniet ervan......

@ Swa: Ik ben een beetje lui vandaag en moet dringend gaan werken.
De vraag is dus: die micro-chisel, wat is dat juist voor een tool?
 
Dominiek,

Ja, hoe omschrijf ik een micro-chisel? Dit is een soort van scherp mesje met een tip van 1 en/of 2 mm. Tevens zijn hiervoor ook nog een aantal verschillende atributen voor te koop. Je kunt er alle soorten materiaal mee bewerken. Kijk anders eens op de site van Mol plastic modelbouw.

https://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&catalogId=181523

Werk ze.

Groet,

Swa
 
@ Swa: Ok, nu weet ik wat het is. Ik heb iets dergelijks waarvan het heft van X-acto (hoe schrijf je dit nu eigenlijk) en het mes zo'n 4 mm breed is. Handig stukje gereedschap trouwens.

Nu even een paar foto's van onze vriend.

Ondertussen is hij voorzien van alle onderdelen, behalve het schild. Dat kan ik gemakkelijk eerst schilderen en nadien zonder problemen bevestigen. Indien ik het nu zou doen, dan heb ik gegarandeerd grote probs om bij de achterliggende delen te komen en ze te schilderen..... Het zal sowieso al niet van de poes zijn in de huidige toestand. Hij is slechts 120mm groot hé, remember?

Maar genoeg geleuterd....
1_glad1.jpg

Hieronder kun je goed zien dat het groen vanachter zijn oren is. Ttz. De kieren zijn gevuld met Vallejo Putty.
1_glad2.jpg

1_glad3.jpg

1_glad4.jpg

Nu alles goed laten drogen en daarna de laatste controle op kieren en gaten. Dan kunnen we aan de slag met de grondverf.
O ja, de barst in het schild heb ik gelijmd met gewone secondenlijm, net zoals zijn helmrand (man, wat is die dun). Je kunt er niks meer van merken, dus weer een geslaagde operatie.:rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een gladiator die groen achter zijn oren is, dat is gevaarlijk :D

ziet er al zeer mooi uit
 
Voor dat je gaat primeren wel eerst netjes de putty schuren he. ;)

En natuurlijk even zwemles geven in een sopje van afwasmiddel. Anders hecht de primer niet goed. :)

Maar ik heb helemaal niet aan te merken op het werk. Volgens mij gaat het gewoon hartikke lekker.
 
De kieren en hun vulsel moesten eerst nog een beetje drogen alvorens deze te schilderen. Daarom ziet het er hier en daar nog wat ruw uit.
Goed dat je dat nog eens zegt van die zwemles, dat was ik bijna vergeten.
 
Geweldige voorbereiding Dominiek!!!!
Laat de primer maar komen :)

Groetjes

Carl
 
Nu nog hopen dat mijn schilderwerk hetzelfde niveau haalt als dat van de voorbereidingen.
 
Vraag aan de experts:

wie kan me aan een realistisch kleurenschema voor mijn vriend helpen?
 
Er zijn niet echte kleurenschema's Goed kijken naar afbeeldingen is toch beter. Maar ik wil we wat zoeken, alleen zal dat even duren. Waarschijnlijk na het weekeinde. Dit ivm, verjaardagen enzo. ^^
 
Dat zou ik tof vinden Rik.

Maar Siemen is toch ook thuis in historische figuren dacht ik?
Enne, Carl uiteraard ook.

Ik zal wel een en ander bruikbaar materiaal krijgen van jullie.

Merci d'avance.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan