Hoofdsponsor

1/9 Mel Gibson Buste [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

BertUS

Guest
Vaak sterven mij projecten vaak een zacht dood, maar deze sluit eigenlijk heel mooi aan bij mij nieuw ontdekte tak van hobby, het sculpten. niets is mooier dan het na kunnen maken van een bekend persoon........tevens is dit dus ook heel erg moeilijk, bleek uit de potretbuste van mijn jongste dochter, misschien had ik haar nog jonger moeten laten lijken, als een eicel of zo Laughing

Omdat ik tegenstelling tot 99% van de modelbouwers niets met duits heb, was een US film dus stap 1. Ik ben gek op Vietnamfilms, dus das stap 2 en als tie dan ook nog een beetje realistisch is, helemaal goed dus.

Alles bij elkaar opgeteld komen we dus uit op de film We were Soldiers waarin Gibson de rol speelt van Hal Moore, een lt col die door een zeer ambitieuze generaal gedwongen wordt een heuvel te bestormen, koste wat kost.
Het was dus zoeken naar een goede foto..............ja, affiches zat, maar ik heb er 1 gevonden, nou, meerdere eigenlijk, maar 1 die ik wil gebruiken als voorbeeld. Jammer dat men de rugpartij niet ziet, niet zozeer voor de uitrusting oid, maar meer voor de plooien, want die zie je aan de voorkant zat, ach we gaan gewoon kijken hoe het wordt.
Ik ga de buste maken van opnieuw Fimo en de schaal, ach ongeveer 1/9
 
Ik ahd een paar minuten op mijn werk over en had alvast wat getypt, lijkt het net alsof ik bezig ben

Maar de foto's

Hier de filmaffice

0277434.jpg

vriend Gibson in de Huey, dit is ook de figuur die ik ga proberen te maken
3c885b65eda04-6-1.jpg
En voor de liefhebbers, de echte Hal Moore heb ik dus ook gevonden

halmoore_mic.jpg_____
 
Het begin is er, jammer dat ik iets teveel druk uitoefende en de boel brak

rompmel.jpg

Nou ja, secondenlijm doet een hoop en het meeste wordt toch bedekt door de jas
 
Maar goed, even laten zien met wat voor hulpmiddelen ik werk. Ik werk sowieso in de modelbouw met een minimalistische hoeveelheid gereedschap, een vijl, een mesje wat schuurpapier en een paar klemmen zijn voor al vaak voldoende, maar voor het spelen met de Fimo heb ik van lasdraad wat dingetjes gemaakt, lekker op gewenste grootte, verder gebruik ik een vijltje, kwastje, spateltje, mesje en een paar bollen Fimo en daar kom ik een heel eind mee. Daarnaast nog een huistuin en keuken oven en BertUS is best gelukkig
geredschap.jpg
Soms zie je mensen met zo'n enorme hoeveelheid spatels, ik zou dna gewoon niet weten wat ik moest kiezen
 
Maar ik heb een helm gemaakt, gezien de schaal waarin ik werk moest ik dus de helm zelf maken. Het stomme is dat je soms dagen bezig bent met iets lulligs en andere dingen rollen direct uit je vingers

Dus hier de helm
helmmel.jpg

helmmel1.jpg

En ook de romp een stukje verder, maar dat valt dus wel tegen, ten eerste snap ik niet dat ze Mel geen beter passend uniformjasje hebben gegeven want het zit wel heel ruim om zijn vel als je al die plooien ziet, en daar is dan gelijk mijn makke, ik heb daar dus moeite mee

rompmel2.jpg

Maar goed, Fimo is geduldig en uiteraard is alles te verbeteren
 
Ik had diverse foto's van Mel gedownload, maar op elke foto was tie weer net even anders, dus heb ik voornamelijk de chopperfoto als leidraad gehanteerd. Nu kloppen de verhoudingen best wel goed (als je de kop naast het plaatje houdt kan je dat mooi vergelijken,) maar dan nog is het heel moeilijk om een gelijkenis te treffen vind ik. Het ene moment denk ik, yes, dat is hem, maar als je kop dan iets draait, denk je, mwah tis hem net niet.
Opvallend bij Mel zijn de zware wenkbrouwen en de stierennek, dus hopenlijk heb ik die goed getroffen, ook heeft hij van die puntoren aan de onderzijde. Toen ik de helm pas wilde maken (als de fimo net uit de oven is is het nog iets vervormbaar, heb ik het rechteroor een beetje beschadigd, de schelp is dus afgebroken en die moet ik nog namaken.

Op de wangen is tie ergens net even te vol, lijkt het, maar ik durf er niet meer van af te halen omdat ik bang ben dat ik meer kapot maak dan de bedoeling.

Het is een beetje raar zo zonder het haar en volledig kop, het gezicht lijkt nu wel boller daardoor, maar met de helm er een beetje losvast opgezet krijg je een aardig idee.

maar goed, hier de foto's van 1.5 week noeste arbeid

helmmel5.jpg
helmmel4.jpg
helmmel3.jpg
helmmel2.jpg

Die wittige neerslag is van het oppoetsen met fijn staalwol en dan niet helemaal goed afspoelen
 
Ik weer wat gedaan aan de romp, de armen en de rugpartij zitten er nu op..........grotendeels, de webbing is nog bewerkbaar. Ik ben wel weer bezig m plooien dicht te sneren, want het was een beetje heel overdadig geworden, maar als je het stapje voor stapje doet, blijf je wel een beter beeld behouden

rompmel5.jpg

rompmel4.jpg
 
het is best moeilijk om een gelijkenis te treffen, maar we doen ons best

Inmiddels heb ik het koppie er maar opgezet en de kraag gemaakt, dat moet wel want dan bleef de kop goed zitten.

Voor jullie beginnen over de rare oren, dat klopt inmiddels zijn van beide de oorschelpen afgebroken.
Z
De romp ziet er wat gehavend uit, ik had even met fijn staalwol de boel een beestje schoongepoets en geschuurd, ik moet zo het en der nog wat plooigedeeltes aanpassen, de kraag moet verder gemaakt worden net als de sluiting van de jas en borstzakken, dan de webbing wat beter maken, de zaklamp maken, het horloge en de diverse opnaaiemblemen, de oren restaureren en de helmriem maken, ik zit te twijfelen of ik nog een gedeelte van de webbingtas zal maken aan de achterzijde.

De helm heb ik er effe voor de show opgezet en door de warmte is er een scheurtje bijgekomen bij het t-shirt

rompmel10.jpg
rompmel8.jpg
rompmel7.jpg
rompmel6.jpg
 
In mijn nachtdienstweek doe ik vaak bijzonder weinig dus het is nu meer een detailupdate.
Ik heb de kraag en revers van de jack gemaakt, de borstzakken, her en der wat kleine foutjes weggewerkt en dat was het wel een beetje. Nu moet ik delinkerrever een beetje aanpassen en de borstzakken zijn niet helemaal gelukt. Ik was er gemakshalve van uitgegaan dat er maar 1 knoop per borstzak was, maar nu blijkt dat het steeds opletten op je referentiefoto's toch wel belangrijk is, ik ga het niet aanpassen, maar het is niet juist wat ik gedaan heb. Het mouwembleem moet even wat netter worden afgewerkt zag ik op de foto

Maar goed, weer even een paar in progressfoto's

rompmel11.jpg
rompmel12.jpg
rompmel13.jpg
 
Het ziet er geweldig uit Bert ,,,,,

Dit is pas finger spitze gefühl ,, ik doe het je nog niet na .... uit niets iets ....

Ga zo door ..................
 
Zeer mooie start, blijf ik volgen, die figuren mannen gaan er hard tegen aan tegenwoordig, ze zien er dan ook geweldig uit hoor.
 
Dit ziet eruit als degelijk sculpteerwerk. Verder kan ik je niets zeggen want bustes zijn niet mijn bezigheid. Ik zie wel trekjes van Mel Gibson en da's al heel wat want dit kàn niet gemakkelijk zijn geweest.
 
Het is zeker niet slecht, hoor.Maar wat je in volgende buste-projekten eens moet proberen is het vermijden dat alles op 1 lijn staat, in profiel bekeken dan.Schouders naar achter, nek en hoofd iets naar voor gekanteld.Ook de borstkas mag iets meer volume hebben.
 
Ik ga daar op letten, alleen bij deze buste is dat niet het geval, Mel zit hier in de helicopter op de rand en leunt iets naar voren .tenminste zo is het mij gebleken uit de fil en mijn interpretatie van de foto.............het is wel erg moeilijk om van een foto iets 3 dimensionaals te maken heb ik bemerkt. Maar elke keer leer ik iets bij en voor mijn gevoel boek ik wel wat progressie in de techniek
 
Thanks
Ben nu al een paar dagen bezig om de ordetekens te maken, maar tot nu toe ligt alles elke keer weer in de prullebak, pokkewerk
 
Laat ons gerust de stukken van de prullebak ook zien, dan zien wij ook wat er verkeerd gaat en is zo terug een leerschool voor ons allen ;)

Anders ben je zeer goed op weg om er een mooi buste van te maken hoor.
 
Ai, dat wordt moeilijk, die dingen zijn ongeveer 2 bij 2 mm en niet meer terug te vinden ben ik bang. Het gaat met name om het teken welke op de refer zit. Ik ga het nu eens proberen met loodfolie, dat drukt je minder in elkaar dan Fimo. Ik heb geen Magic sculpt of miliput voorradig, anders had ik het daarmee geprobeerd, beetje laten uitharden dan zou het mss ook lukken, na 10 pogingen :lol:

Die bloem op de rechter refer is niet direct het probleem, dat is op de helm ook gelukt, het gaat meer om de gekruiste zwaarden
 
hoi bertus het ziet er erg mooi uit
ik was hier nog niet komen kijken en tog deed het gezigt van je buste me direkt aan iemand denken en het lijkt er sprekent op. en het was niet mel gibson :nowink:

maar John Wayne van the longest day

1zbs6j8.jpg


ik wil helemaal geen afbraak doen aan je werk want het ziet er fantastis uit 8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan