Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
De eindfoto's van de Bon Retour staan nog niet in de galerij, maar dat belet me niet op mijn nieuwe project te introduceren.

Dit is mijn volgende project na de Bon Retour, een Chinese Piraten Jonk van Amati in de schaal 1:100. De lengte van de Jonk is 40 cm, iets meer dan de Bon Retour.
De Chinese Jonk is in China en Hong Kong al meer dan tweeduizend jaar in gebruik en in feite nog steeds, uiteraard met aanpassingen.
De Jonk is van oorsprong een handelsschip. De te bouwen uitvoering is de piratenuitvoering, de schrik van de zeeën en havengebieden van China en Hong Kong. Dit kwam omdat men pas op het laatste moment zag dat dit een bewapende jonk was.
Een groot verschil met Europese schepen is de wijze van tuigage - plaatjes zeggen meer dan woorden, kijk daarom eens op de onderstaande link van wikipedia Junk_Rig.

Er is heel veel te vinden op het internet over jonken, hier in ieder geval linken van wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Junk_(ship)

Junk Rig - Wikipedia, the free encyclopedia

De doos (had scherper gekund):
Jonk01.png

Zeilen, dikke decals (!):
De decals bevallen me niet echt. Wellicht haal ik mijn olieverf weer eens tevoorschijn.
Jonk02.png

Inhoud van de doos:
Hier zijn de bijbootjes in plastic uitgevoerd. Wellicht interessant om hier een andere oplossing voor te zoeken.
Jonk03.png

Meer hout:
Jonk04.png

Bouwtekening deel 1:
Tuigage is duidelijk aangegeven.
Jonk05.png

Bouwtekening deel 2:
Jonk06.png

Bouwbeschrijving:
Jonk07.png

Het begin is er al, de start van een topic.
Het daadwerkelijke bouwen zal nog wel een weekje duren.
 
Laatst bewerkt:
Wim...dit is wéér een pracht exemplaar...en ik zal hem zeker van de éérste dag volgen...wat een mooie...:8:8:8
 
hoi wim ik ga je hier ook volgen en het ziet er weer om van te smullen uit :laugh:

weer veel bouwgenot gewenst uiteraard en dat hij even mooi mag worden dan zijn voor ganger ;)


er zit presies wel wijnig hout in de doos voor het dek en de romp.
 
Hoi Wim,

ook namens mij veel bouwplezier gewenst!!!
Ga geregeld een bezoekje brengen.
 
Mooi model van schepen vind ik. Veel plezier ermee!

Wel een kleine schaal vind ik, het zal soms wel wat priegelwerk worden.
 
Veel plezier met dit prachtige project Wim, dat ik met veel spanning zal volgen;)
 
Swa,
Mooi is tie zeker, een heel apart schip.

Dirk,
Dat weinige hout is toch alles waarmee het schip dicht moet :D. Alles lijkt er bij te zitten (laten we het hopen).

John,
Bezoekjes en commentaar zijn altijd welkom.

Rinie,
Dank je wel.

Michel,
Priegelwerk heb ik al wat ervaring mee inmiddels :D
De bijgeleverde kanonnen zijn amper een cm.

Kurt,
Dank je wel.
 
Veel succes met de bouw. Het zal weer een pareltje worden !
 
heel mooi schip.
Zal mn best doen om het zoveel mogelijk op te volgen.
 
Dank jullie Roof en Pa Fifi, ik ga mijn best er op doen :)
 
succes

Wim ,


heel veel succes met deze kit !!!!
ga je zeker volgen .
de inhoud van de doos ziet er prima uit !!
heel veel succes
maak er wat moois van dat zal wel gaan lukken denk ik

groeten Davey
 
Jaaaahhhhhh.....

Hij gaat beginnen. Geweldig. :laugh::laugh::laugh:


Ben er al helemaal klaar voor.

Mooie, zeer mooie kit. Maar de transferts moet je niet gebruiken. Gewoon zelf proberen te schilderen, echt veel mooier. De volgende stap. :laugh:
 
Mooi project Wim. Wat ik aan deze schepen zo mooi vind zijn de zeilen. Althans de constructie daarvan. Misschien een idee om de zeilen later van rijstpapier te maken?. Ik weet niet of je dat kent, maar nadat je ermee hebt bekleed moet je dat papier nat maken. Dan gaat het zich strak spannen.

Nu weet ik alleen niet of de spanning dan misschien te groot wordt voor de masten, maar dat is wel te testen. Het geeft in ieder geval mooie strakke resultaten.

Veel plezier en succes met dit project.

Ron.
 
Rik,
De start is er inderdaad, het openen van een topic :D.
Nog eens die transfers bekeken, maar ik kan er maar niet enthousiast van raken. Dat wordt gewoon schilderen, ga daar maar van uit.

Ron,
Dat idee met het rijstpapier is zeker het overwegen waard, daar ga ik mij eens in verdiepen. In de buurt zit een hobbywinkel waar ze dat best zullen hebben. Je hoort nog :D
 
geen rijst papier in de oven steken he wim zoals sommigen hier vliegers in de oven steken om te laten drogen want dan komt het er ook verfrommelt uit :laugh:
 
geen rijst papier in de oven steken he wim zoals sommigen hier vliegers in de oven steken om te laten drogen want dan komt het er ook verfrommelt uit :laugh:

:)::): ga ik zeker niet doen..
 
Het zit even niet mee met de Jonk.
De kiel zag er sterk overdreven uit als een boemerang. Na 3 avonden weken in water, plat leggen onder spanning en drogen was het acceptabel. Daarna heb ik de spanten met de Lego-methode geplaatst en na het drogen zag ik dat nu de hele kiel iets tordeert.

Jonk08.png

Moest nog één spant, te zien op de foto.
Ook te zien is dat de voorzijde wat naar naar links neigt en de achterzijde naar rechts. Ik heb wel hoop dat het goed komt, maar moet even de juiste trucendoos weten te vinden.
Benieuwd of ik ergens een fout heb gemaakt.
Tips en trucs zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Geen tips of trucs.
Maar ben wel benieuwd hoe je dit oplost.
Want anders zou het jammer zijn, stranden op de startlijn.

Erik.
 
Wim....als het zo erg is .....mischien zelf een nieuw kieltje maken.....je hebt toch de tekening.....:):)..en het is ook heel belangrijk...dat je bassis (fundering)..juist is...voor de verdere bouw van dit prachtig schip .....;);)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan