Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
amati verkoopt deze tekeningen gewoon los. Even googlen.


[mod]
Verder jongens. Weer lekker ontopic. :)
[mod] modelengeneer
 
Ondanks het mooie weer heb ik toch iets aan de Jonk kunnen doen.
Alle latjes geplaatst van de verschansing en bakboord en stuurboord waren niet even hoog (scheelde iets meer dan 1 mm). Opgelost door een extra latje plaatsen en schuren. Inmiddels ben ik als extra ook nog een keertje de binnenkant aan het bekleden. De verschansing vond ik wat dun en er moeten nog gaten in voor de kanonnen.

Jonk31.jpg
 
Laatst bewerkt:
netjes opgelost met de verschansing wim. en het ziet er heel netjes uit
 
Dank je Dirk.

Helaas moest het schilderwerk buiten even wachten
icon_mrgreen.gif

Dan maar weer verder met bouwen..
De verschansingen zijn in ruwe vorm klaar en ze voelen nu best een stuk steviger aan...ik durf er nu gaten in te gaan maken voor de kanonnen.

Jonk32.jpg


Het platform aan de voorzijde van het schip bestaat een een 1mm triplexplankje bekleed met 1 mm plankjes. Daarboven moest van de BB een latje van 1 x 1 mm komen...de zijkant zou dan zo blijven.

Jonk33.jpg


Gelukkig ben ik al eigenwijzer geworden dan de BB, dus maar weer een aanpassing:

Jonk34.jpg


Aan de achterzijde nog bezig een uitsparing te maken voor het roer.
Volgens de BB moest ik het roer van 1 mm dik vastgemaakt aan een 2 mm rondhoutje al voor het bekleden van de romp plaatsen ???.

Jonk35.jpg
 
Laatst bewerkt:
hmm was het mischien de boedoeling dat je de roer stang dan achter de huidlatjes stak ?.

de verschansing ziet er top uit en ook het dekje is mooi zo met de latjes lang opzij .

goed bezig wim
 
Zeer goed bezig, word een mooi bootje, het dek is ook prachtig afgewerkt.
Welke lak zal je gebruiken voor uw dek?
 
hmm was het mischien de boedoeling dat je de roer stang dan achter de huidlatjes stak ?.

de verschansing ziet er top uit en ook het dekje is mooi zo met de latjes lang opzij .

goed bezig wim

Dirk, daar heb je me op iets gewezen :ohmy: de roerstang moet een fractie voor de latjes komen. Tekeningen nog eens bestudeerd en hoewel het niet helemaal duidelijk is ben ik inmiddels bezig meer ruimte voor de roerstang te maken. Het lijkt er op dat dit wel gaat lukken. Er komt nu iets ruimte en het valt niet op dat er niet overal huidlatjes zitten. Wel fijn dat het je opviel, want nu kan ik er nog iets aan doen.
 
Zeer goed bezig, word een mooi bootje, het dek is ook prachtig afgewerkt.
Welke lak zal je gebruiken voor uw dek?

Dank je Dirk, naar alle waarschijnlijkheid gaat het meeste van het hout in de olie. Vooraf misschien nog even bewerekn met waterverf om een wat verouderd uiterlijk te krijgen. Met dat laatste moet ik nog even experimenteren. Wellicht kom je op je reis van nu nog wel een jonk tegen :)
 
Het dek ziet er goed uit hoor. En heb je de breeuwnaden met papier/karton gedaan? Volgens mij wel he. Dus straks wel schrapen en niet schuren. Anders trekt de zwarte stof in de houtnerf. ;)

Keep on going. :)
 
Het dek ziet er goed uit hoor. En heb je de breeuwnaden met papier/karton gedaan? Volgens mij wel he. Dus straks wel schrapen en niet schuren. Anders trekt de zwarte stof in de houtnerf. ;)

Keep on going. :)

Dank je Rik, de dekplankjes heb ik aan beide zijden bewerkt met een zacht potlood (dacht B4). Wil het dek een beetje 'doorleefd' uiterlijk gaan geven, dus ben nog even aan het bedenken wat ik precies ga doen.
 
Dit is het werk nog van gisteren, vandaag niets gedaan vanwege de weersomstandigheden
drink.gif

Weer even updaten, de voorplecht er op gezet, is toch net iets minder werk dan bij een galjoen
laugh.gif

Moet uiteraard nog verder afgewerkt worden.

Jonk36.jpg


De achterzijde maar opengemaakt om de roerstang netjes te kunnen plaatsen. De stang zat er anders niet helemaal goed tegen aan. Alvast een 1 mm brede geul gemaakt voor het roer en vastgeplakt. Daarna weer vlakschuren...er komt straks nog een plaatje triplex overheen, dus dat komt helemaal goed.

Jonk38.jpg


En nog even een dryfit met het roer.

Jonk39.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi ingewerkt wim dat roerstangetje . de chinezen zullen blij zijn met de beslissing die je genomen hebt
 
Dirk, en straks zie je er ook niets meer van, er komt een geschilderd plaatje overheen (geen decal in ieder geval).

Gaat momenteel niet zo snel
undecided.gif


Aan beide zijden al grof de kanonsgaten gemaakt en de 'berghouten' geplaatst.
Die laatsten zijn van gehalveerde 2 mm brede rondhoutjes. Volgens de fotobeschrijving moesten ze in het groen, volgens de BB in donkerbruin, vandaar in het rood gemaakt.

Jonk40.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi wim ziet er heel netjes uit maar verf jij je hout met emual verf ,
als het maar een beetje is zal dat wel gaan maar het lijkt me een beetje kostelijk
 
hoi wim ziet er heel netjes uit maar verf jij je hout met emual verf ,
als het maar een beetje is zal dat wel gaan maar het lijkt me een beetje kostelijk

Dank je Dirk, maar het potje had ik nog staan. Die kosten ong 1,5 euro en voor die paar latjes had ik eigenlijk maar een paar druppeltjes nodig.
Probeer altijd zoveel mogelijk te gebruiken wat ik nog heb staan (bruin en groen had ik ook nog trouwens).
 
Dank je Davy, binnenkort ook maar weer eens bij de militaire afdeling kijken (heb nog steeds iets in de wacht staan :ohmy: ).

Nog even een andere hoek:

Jonk41.jpg


Op een stukje 1 mm dik triplex zou de decal moeten komen. Dat stukje triplex eerst in de gesso gezet en vervolgens een keertje in het rood gezet.
Nu nog een patroon bedenken/opzoeken. Zit er nu even voor de foto op.

Dit was de decal trouwens:

Jonk42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even 'spammen' met een paar foto's.

De gaten voor de kanonnen zijn gemaakt. Voor de positiebepaling heb ik een papieren mal vanaf de bouwtekening gemaakt. Om alle gaten even groot te krijgen een vierkantje van 7x7 mm gemaakt in 1 mm triplex. Daarna latjes geplaatst van 1x1 mm in verstek. Dit is nu niet te zien merk ik, volgende keer eens een close-up.

Jonk43.jpg


Deze nogal Westers uitziende kanonnen komen achter de gaten te staan.
Heb al wat op internet rond gezocht, maar kan nog niet echt vinden of ze ook in China eo in gebruik waren.
Ga ze wel gebruiken (zijn dan maar gewoon buitgemaakt
razz.gif
), uiteraard verander ik de kleur nog.

Jonk44.jpg


En de overige delen die met decals beplakt moesten worden ook maar aan het rood schilderen.
Ben nog steeds aan het denken over het verdere inschilderen...

Jonk45.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er alemaal netjes uit wim de gaten en het kanon en ook het verfjobje mag gezien worden hoor. en als je de nijging voelt om te spammen hou uw vooral niet in ;)

want het wort een prachtige jonk
 
mmoie kleurtjes en details, schattig kannonetje, doe zo verder :-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan