Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wim, rustig aan hoor.

Ik zie dat je de spiegel nog wel wat verder moet afschuinen, die hoeken tussen twee op elkaar gelijmde vlakken gaat straks moeilijkheden geven. De lijm zal daar niet voldoende hechting hebben. Daarom ook vroegtijdig los laten. Of zelfs al tijdens de bouw. Hij hier goed mee uit hoor.

Verder gewoon lekker op jou eigen tempo blijven bouwen.
 
Dank je Dirk :)

Rik, inderdaad moet ik bij de spiegel nog meer afschuinen, moet nog even goed uitrekenen tot hoever de latjes komen.
 
Zo, eindelijk is de romp dan dicht. Dat was een langdurig karweitje deze keer, mede omdat ik ook druk was met andere dingen maar ook omdat ik me niet wilde haasten. Hoewel niet op de foto te zien zitten hier en daar wel heel kleine kiertjes. De volgende stap wordt het beplanken van het dek en daarna nog een aantal plankjes op de zijkanten. Na deze fase zal ik pas weer even verder gaan met de scratchversie.

Jonk23.jpg


Jonk24.jpg
 
Laatst bewerkt:
wim mooi werk zou ik zeggen,waar heb je die houder gekocht zou ik ook wel kunnen gebruiken als scheepsbouwer
 
Gelijk maar weer even een update. Eén van de zijkanten ben ik aan het beplanken. Ook nu komt het ventielslang weer van pas. En even laten zien op de laatste foto hoe breed de latjes moesten worden :8

Jonk25.jpg


Jonk26.jpg


Jonk27.jpg
 
Laatst bewerkt:
hoi wim dat ziet er heel netjes tegen die beplanking 8)

vakmans schap ;)
 
Netjes hoor. En bijna helamaal strak tegen elkaar.
Even een kleine tip voor later werk. :)

Een latje nooit meer afschuinen dan tot 1/3e van de totale breedte van de plank. Dan krijg je de kans dat het schip gaan schimien. En dat is iets wat je niet wilt. Tenminste, bij een 1 op 1 model. Dus als we planken kunnen zien zitten, dan moeten we daar straks zeker rekening mee houden. :)

Verder behalve de tip. Ziet er mooi strak uit allemaal. Ben benieuwd naar hoe de boeg er op komt te zitten. :)
 
Rik, dank je. Met de latjes ben ik inderdaad tot het uiterste gegaan wat nog zou kunnen. Over het algemeen zijn ze 1,2mm of iets groter, alleen de onderste 2 zijn 1mm :huh:.
 
Weer verder gegaan met de Jonk....en ik kon beginnen met een reparatie van het dek
icon_redface.gif
Zo'n plankje van 1 mm dat uitsteekt vraagt er bij mij om af te breken..

Jonk28.jpg


Na de reparatie verder beplanken.

Jonk29.jpg


En daarna het dek beplankt..bijna klaar...

Jonk30.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit wim maar niet te veel hout breken dat is niet goed
 
Even een kleinigheidje ik zou eerst de romp afmaken zoals het hoort. Dus eerst de verschansing aan beide zijde afmaken tot het einde. Dan de tweede laag of de plamuur laag er op zetten. Dit om te voorkomen dat het dek niet goed, mooi, vies onder het stof, enz zou komen. Dan de rest gaan afwerken.

Verder niets op aan te merken, mooi dekje. :)
 
Zal m'n best doen om niets meer te breken, maar beloven kan ik het niet :sleep:

Rik, dit schip heeft vanuit de kit slechts 1 laag beplanking en daar hoef ik nu nog maar 3 plankjes van te doen, tenminste als ik tevreden ben met de romp :D en tot nu toe wel..

Ik speel trouwens met de gedachte dit schip niet zo clean af te werken als de vorige 2, met andere woorden: ze mag er best een beetje gebruikt uitzien. Ik dacht aan wat kleurverschillen op de romp, de zeilen niet helderwit, het dek wat verweerd en waar gelopen wordt wat uitgesleten, etc.. Ben benieuwd naar jullie mening...
 
Of je clean gaat werken of niet dat is heel persoonlijk, je hebt natuurlijk wel te maken met een schaal effect. Dus de deukjes butsje enz. Zijn dan minimaal verfeffecten zullen het zeker wel goed doen hierin. Ik heb zelf altijd nieuw staat gebouwd. Ben nu met de Kareldoorman begonnen om dit voor het eerst verouderd te doen. Dus ook voor mij is het proberen.
 
wim moest het echt mislukken je hebt altijt nog een tweede kans met je andere jonk maar het gaat zeker goed komen hoor.
 
wim moest het echt mislukken je hebt altijt nog een tweede kans met je andere jonk maar het gaat zeker goed komen hoor.

:laugh: Inderdaad heb ik een tweede kans...

Ben niet zo bang dat het mis kan gaan, maar ik moet over een streep heen om het ook te gaan doen. Van nature wil ik netjes werken, kijk maar naar de raderboot en het vissersscheepje. Daar is niets mis mee, maar ik wil het dit keer gewoon eens anders doen ^^
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Dag Wim ik ben nieuw op de blog Kan je mij zeggen waar ik een plan kan kopen van de Mississippi raderboot.
Ik ben een zeesleepboot Abeille van 96 cm in hout aan het bouwen en ben nog op zoek naar kleine onderdelen in brons de boot heb aangekocht bij Stab in Parijs in de jaren 80 maar door tijd gebrek nooit aan begonen nu ben ik met pensioen en ben ik gestart.
 
Hallo,
Dag Wim ik ben nieuw op de blog Kan je mij zeggen waar ik een plan kan kopen van de Mississippi raderboot.
Ik ben een zeesleepboot Abeille van 96 cm in hout aan het bouwen en ben nog op zoek naar kleine onderdelen in brons de boot heb aangekocht bij Stab in Parijs in de jaren 80 maar door tijd gebrek nooit aan begonen nu ben ik met pensioen en ben ik gestart.

>w Welkom zeerover, geen idee waar je plannen voor de Mississippi kunt kopen, zelf hoop ik de tekeningen binnenkort weer te krijgen. Amati verkoopt de bouwplannen van de Robert E Lee ook los en ook van andere 'paddlesteamers' heb ik wel bouwplannen gevonden, maar die zijn toch weer net iets anders dan de Mississippi. Mocht je meer willen weten stuur dan maar een PB'tje.
 
Laatst bewerkt:
hoi zeerover en welkom op dit mooie forum. er zijn best wel een aantal modelbouw winkels die enkel plannen verkopen hoor. je kan daar best eens informeren en mischien kunnen ze die ook wel bestellen, kostprijs ligt ongeveer tussen de 15 a 20 euro ligt er een beetje aan welke boot het is en hoeveel vellen er aanwezig zijn voor de bouw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan