Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hierbij de beloofde foto.

Na de tekeningen te hebben bekeken ga ik 1 touw op positie 1 of 2 (vermoedelijk 1 omdat deze het beste uitkomt op het dek) en 1 touw op positie 3 naar de winches geleiden.
Door voor 1/2 en 3 te kiezen heb ik de twee grootste zeilen aan de winches zitten en er zit dan ook nog een zeker verband in.

1_Jonk113.jpg
 
Laatst bewerkt:
dat lijkt me redelijk goed wim daar zitten ook de meeste krachten op als ze moeten gehezn worden.
 
Dirk, krachten zijn zo inderdaad redelijk verdeeld over zeker de 2 grootste zeilen.
Inmiddels een sterke Chinese matroos aangenomen voor het kleinste zeil :).

Dank je Davey.

Het einde nadert, daarom nog 1 foto.

1_Jonk114.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jammer genoeg geen documentatie over die "braadspillen" (= beter woord voor die toestellen dan winches), vindt ik toch.
Normaal hebben die toestellen een terugslagpin op een raderachtige werk aan de hoofdas.
Deze spil is de voorloper van de kaapstander. Al het zware werk werd hiermee uitgevoerd.
Anker optrekken, masten en stengen bij hertsellingen verplaatsen. Het schip uit een ellendige positie trekken, enz.
Het laden en lossen van de goederen gebeurd altijd met mankracht of gewone drieschijfkatrollen.
De goederen werden nooit in zware containers of kisten gestoken. Dit is juist begonnen in de jaren rond 1850-1900 bij het vrachtverkeer.
Verder zie ik ook dat de redenering wel juist zal geweest zijn.
Groetjes
Ward
 
Heel erg mooi hoor Wim, zo'n jonk staat bij mij ook al eeuwen op het verlanglijstje.
Maar wat je vraag betreft, vrees ik dat dit weer zo'n gevalletje is dat niet altijd even logisch te verklaren is wtb kit tov van echte schuit. Jonken worden naar mijn weten al een tijdje niet meer gebruikt, al zullen er waarschijnlijk wel nog steeds een paar drijvende zijn... en daar zit em nu net het knellende schoentje... de producent wil een kit op de markt brengen van een oude jonk, maar gebruikt als referentie de laatst resterende jonken die nog drijven.

Bovendien, zoals bij zovele generische scheepsmodellen, denk ik dat het heel wel mogelijk is om er vanalles mee aan te vangen wat je zelf interessant vindt :)
 
Dany, ook hiervan zijn voldoende afbeeldingen van vroeger. (schilderijen, prenten, aardewerken, enz, enz.) Om er zeker van te zijn dat het wel ongeveer klopt.

Als je naar de meeste oude afbeeldingen kijkt dan klopt het geheel toch best goed hoor. :)

En verder ze begint al een echte dame te worden zo vol getuigd... :)
 
Ward, bedankt voor de uitleg.
Een braadspil klinkt inderdaad veel beter. Op de Jonk zijn ze in ieder geval in gebruik genomen.

Dany, tijdens mijn zoektochten naar referentiemateriaal ben ik genoeg Jonken tegen gekomen. De speciale tuigage wordt zelfs op nieuwe zeilboten gebruikt.
En een kit als deze zal altijd een afgeleide zijn van een echte Jonk, bij deze is de tuigage (gelukkig) wat vereenvoudigd.

Rik, denk dat we dezelfde plaatjes bedoelen.
 
Prachtig resultaat Wim, ben echt benieuwd om deze in het echt te zien op de volgende ledendag.

Christophe
 
Dank je Christophe, ik ga zeker mijn best doen om op de ledendag te komen met de Jonk.

Eindelijk is ze dan echt klaar en heb ik diverse foto's geschoten.
Als preview even 1 foto, de rest komt later.

1_Jonk115.jpg
 
Laatst bewerkt:
wat een plaatje wim.

een pracht van een scheepje heel mooi werk dat je hier geleverd hebt
 
Hoi Wim,

Het is een schoonheid geworden, perfect Wim, hij mag zeker gezien worden.:wow::wow::wow:
 
Mooi hoor. Een mooi scheepje waarmee je echt mag pronken.... Een heuse jonk... :)

Enne niet 10 foto's opsturen voor de galarij als je dat wilt.
 
Dirk, Bart en Rik, bedankt !! :)

Rik, PB is verstuurd.

De foto's staan reeds in mijn album op PhotoPlog.
 
Hallo mannen en de meisjes ook natuurlijk, ik kan gewoonweg niet meer volgen van al dat moois dat hier gebouwd wordt, ik vindt het zeer jammer dat ik julie niet allemaal kan antwoorden maar wat julie hier laten zien benadrukt nog eens dat we goed bezig zijn. Blijf gewoon rondhangen op dit leuke forum, stel uw vragen en er is wel iemand die een passend antwoord heeft. Gewoon verder doen, weet ge iets niet vraag maar raak! En natuurlijk veel -foto- kes posten dan zijn wij allemaal ^^
 
moooooooooooooooooooi
 
Dank heren voor de mooie woorden.
De dame staat inmiddels in de huiskamer (de Bon Retour heeft plaats moeten maken).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan