Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
gelukkig vis ik nogal veel op karper dus dit gaat een maatje te groot zijn wim :D

alhoewel ik ben nog maar 6 keer gaan vissen dit jaar :ohmy:

de visloodjes zien er heel goed uit wim zeker op deze schaal is het de oplossing om je kanonnen te tuigen 8)
 
gelukkig vis ik nogal veel op karper dus dit gaat een maatje te groot zijn wim :D

alhoewel ik ben nog maar 6 keer gaan vissen dit jaar :ohmy:

de visloodjes zien er heel goed uit wim zeker op deze schaal is het de oplossing om je kanonnen te tuigen 8)

Dank je Dirk, en een volgende keer doe ik het eens met kralen.
Het lood voor karpervissen heb ik ook nog liggen, maar het is mij dit jaar nog niet gelukt één keer uit te werpen :(. Wellicht volgend voorjaar eens een keer.
 
vislood nodig ?
ik hoor het wel

Nee hoor, je merkt het wel als het uit je kist weg is :), maar eerst de andere kisten hier plunderen......

Gekkigheid natuurlijk, voorlopig ben ik klaar met het lood en de scratchjonk wordt een handelsschip (dus zonder kanonnen).
 
Toch nog wat gedaan, geen grote dingen, maar toch een grijsgroenig touw voor de ankers omgetoverd naar een donkerkleurig touw.
Gedaan met een bruin, blauw en grijs (geen zwart). Van Fred (The Mouse) heb ik laatst eens wat bijenwas gekregen. Een aantal schilfers met terpentine in een potje gedaan en het wordt bijna vanzelf een lekkere smurrie.
Weet niet zeker of het touwtje wel of niet synthetisch is, toch maar eens uitgeprobeerd dat touwtje eens in de was te zetten
en dat gaat eigenlijk heel makkelijk. Mag een aantal dagen drogen nu en dan ben ik benieuwd hoe het er uitziet.

Jonk87.jpg


En altijd vooruit blijven denken, totdat je het weer eens vergeet
icon_redface.gif
.
In de ophanging aan de achterzijde moesten nog 2 gaatjes komen voor het touw van de sloep.
Nu kwam de boorstandaard van de dremel en een 1 mm boortje mooi van pas.
Heel voorzichtig gaatjes gemaakt en vervolgens een 0,25 mm stukje messing er dwars in.
Het had misschien iets symmetrischer gekund, maar viel mij nog mee.

Jonk88.jpg


Alle kanonnen hebben hun plaatsje gevonden, alleen de touwen nog eens netjes neerleggen.
Huisje gemaakt, winches vastgezet, ankerhouders/uitzetters vastgezet, etc.
Het dek begint zich zo lekker te vullen.

Jonk89.jpg


Jonk90.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer mooi uit hoor Wim .
dat dek begint inderdaad al aardig te vullen .
 
Ziet er weer mooi uit hoor Wim .
dat dek begint inderdaad al aardig te vullen .

Dank je Davey.
Alles wat de kit voorschrijft staat er nu op.
Ik had nog plannen er meer op te zetten, maar daar wacht ik nog even mee totdat de zeilen staan.
Dan eens kijken of er nog ruimte voor is.
 
ziet er goed uit wim.
ga je nu aan de masten beginnen ?
 
ziet er goed uit wim.
ga je nu aan de masten beginnen ?

Moet nog wel wat aan het schip zelf doen, weliswaar kleine dingen, maar die kosten vaak meer tijd als je tevoren bedacht.
Daarna ga ik inderdaad verder met de masten, die heb ik inmiddels al grof opgebouwd.
 
Ziet er weer netjes verzord uit Wim.

de touwen zullen nu wel lekker ruiken.... bijenwas met terpentine ;)

Fred
 
Ehh.. Terpentine? Een sovent?? bij de bijenwas?? Waarom doe je dat? gebruik eens lijnzaat olie.. verwarmen tot 60gr ongeveer. (nattevingerwerk) en blijft goed.
 
Ehh.. Terpentine? Een sovent?? bij de bijenwas?? Waarom doe je dat? gebruik eens lijnzaat olie.. verwarmen tot 60gr ongeveer. (nattevingerwerk) en blijft goed.

Rik, gelezen dat dit de koude oplosmethode is voor bijenwas en het werkt prima.Zonder op te warmen, enkel een beetje geduld en wat roeren geeft een mooie emulsie.Het is wel een goed idee het eens met de lijnzaadolie te proberen, ben zelf ook benieuwd hoe dat uitpakt.
 
Vandaag weer wat kunnen rommelen aan de Jonk.

Bezig met de ankers en de ankertouwen. Touwen gaan precies door de ogen van de tekeningen, redelijk uitgemikt dus allemaal.
Wegens een niet geheel duidelijke BB zelf eens een ankerknoop opgezocht en gemaakt. Naar mijn idee ook nog wel een beetje gelukt.

Jonk91.jpg


Jonk92.jpg


Verder de touwtjes van de kanonnen een beetje rommelig op het dek gelegd.
Voor nette ringetjes was het te laat, dus dan maar zo.

Jonk93.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er best goed uit wim. het zijn best wel grote ankers als ik het vergelijk met de kanonnen . maar het ziet er tog geloofwaardig uit zo
 
Dank je Dirk en het klopt dat de ankers best groot zijn, maar ze zijn niet te groot voor een Jonk.
Op sommige Jonken zie je ze trouwens nog wel groter.
 
Vindt het gewoon een mooi scheepje worden;)

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan