Hoofdsponsor

1/72 W.W.II Würzburg-Riese radar station diorama ... [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo bouwers ,,,

Er was een verzoek van een Oorlogs museum ( deelen )voor het bouwen van een diorama betrekking uit de tweede wereld oorlog van een Duits radar station .... de
Würzburg-Riese van Telefunken type FuSE-65.

oo%7E7.jpg

053710.jpg 051245.jpg
049993.jpg

Het leek me wel wat ook om iets anders te bouwen dan alleen ruimtevaart .... na wat verdiepen erin kwam ik toch al te de conclussie dat men toch zeer ver was in die tijd ,,, het op de eerste plaats het storen met frequentie,s met de( Freya storingszender)

479px-Freya-radar-lz.jpg FreyaRadarAnt.jpg

tegen de engelse bommewerpers die dan niet meer hun juiste route volgden maar zo gegezegt een een fuik liepen bij de duitsers

U486P27T28D1609F424DT20040423174159.jpg


.... en dan kwam het radar station de Würzburg-Riese voor Lokaliseren en een tegenaanval met hun vliegtuigen ....

hier een filmpje via youtube , hoe dat ging het storen , hij is vrij lang maar geeft toch te zien hoe de duitsers dit geraffineerd aanpakte

YouTube - HIGH FREQUENCY AS A WEAPON

Dit radar station heeft ook aan de rijnkade in arnhem gestaan in de tweede wereld oorlog .... ik krijg daar nog wat foto,s van om een beter diorama te kunnen maken ....

tot zover ...
 
Pascal,
Hier kijk ik naar uit! Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in dergelijke zaken en ik ben dan ook benieuwd hoe je het fijne werk van die 'radar' gaat aanpakken. In elk geval veel plezier ermee!
 
Bij mijn weten bestaat er maar één bouwdoor van deze radar en dan nog bijna volledig in photoetching. Het is een kit uit het vroegere Oostblok en nog zeer duur ook.
Ik heb wel een fotoreportage van de radar in Douvres-la-Delivrande, Normandië indien gewenst.
 
Als ik zie wat jij allemaal bouwt, heb jij nog tijd om te gaan werken, tussen al je hobbygeweld?

Erik.
 
Dankje Luitjes ,,,

Erwin ,,, heb je toevallig ook foto,s die vanuit arnhem ... ? en je bedoelt zeker deze bouwdoos :

Afbeelding_006~9.jpg



en Erik ,,, werken mag ik niet meer sinds ik in een rolstoel zit ... dus dit is het enigste waar ik nog voldoening uit haal inplaats van gefrustreert te raken om niet meer te kunnen werken ...dus ik heb altijd een aantal modellen ondere handen om te rouleren ....
 
Bubblegum, dat wist ik niet.
Dan is het inderdaad nog een geluk dat je graag modelbouwt.

Je pikt er wel altijd speciale modelletjes uit.
Deze volg ik ook.

Erik.
 
in oostende op het prins karel domein
da atlantick wal museum
zijn ook bezig om zo iets te plaseren ne echte dus
en dat zou zo iets zijn dat op een trein stond
greets scott
 
Hey, :)

Ha, @ scotty, da wist ik niet, blijkbaar voor in de gaten te houden.;)
Tx.
 
Dankje luitjes ,,,,

Ja Scotty , daar had ik ook een photo van gezien .....



Maar zoals ik verwachte , niet zo moeilijk model voor me , voor ik het in de gaten had zat de schotel al in elkaar ... je moet wel vaste hand hebben ivm de 10 seconden lijm, eerst goed maat maken en passen vooraf en dan in een keer monteren ,,, vast is vast , anders trek je het dunne photoetch kapot ... , hier kan nu een dunne laag primer erop dan eerst goed laten drogen voor het german gray erop kan en als alles gemonteerd een dirty wasch op sommige delen ....

Maar morgen eerst de resin stukken slijpen en in elkaar zetten .....

Afbeelding_142%7E3.jpg

Afbeelding_143%7E2.jpg

Afbeelding_144%7E3.jpg

Afbeelding_145%7E1.jpg

Afbeelding_146%7E3.jpg

Afbeelding_147%7E3.jpg

Afbeelding_149%7E2.jpg

Afbeelding_151%7E4.jpg

Afbeelding_153%7E2.jpg

Afbeelding_154%7E1.jpg

Afbeelding_155%7E1.jpg

Afbeelding_156%7E1.jpg

Afbeelding_157%7E1.jpg

Afbeelding_160%7E0.jpg

Afbeelding_161%7E0.jpg

Tot zover .........
 
Tot, zover..... zegt hij dan. :O

Je gaat als een speer, en zoals we gewoon zijn van je, het ziet er weer gelikt uit.

Is deze PE gelijmd of gesoldeerd?
Heb je moeten plooien?
 
Ongelooflijk mooi, meer kan ik er niet van zeggen !
 
Wat een mooi PE-werk.
En is nog redelijk groot voor schaal 1/72.

Erik.
 
Dank je Luitjes .... en ExSerCo de enkel verbindingen met 2 sec lijm de drukke knooppunten drupje tin ...


Maar de diorama gaat lekker zijn gangetje ,,,, de radat zit in de hoofdkleur , het huisje ook en de betonnen voet en draagsysteem in de primer ..... het was flink resin schuren en mooi vlak maken met fijn schuur papier ...morgen kan daar ook de hoofdklkeur erop en dan het verweren als laatste.... verder kan ik dan niet meer , het is dan wachten hoe ie moet komen te staan qua ongeving , ik zet um dan ook in een keer vast in juiste positie .....

Afbeelding_162%7E1.jpg

Afbeelding_163%7E0.jpg

Afbeelding_166%7E1.jpg

Afbeelding_168%7E1.jpg

Afbeelding_170%7E1.jpg

Afbeelding_171%7E1.jpg

Afbeelding_172.jpg

Afbeelding_173%7E1.jpg

Afbeelding_176%7E3.jpg

Afbeelding_178%7E0.jpg

Afbeelding_180%7E1.jpg

Afbeelding_181%7E1.jpg

Afbeelding_182%7E2.jpg

Afbeelding_183%7E2.jpg

Afbeelding_184%7E3.jpg

Afbeelding_187%7E1.jpg

Tot zover .....
 
Hoi Big Jim,

een vraagje midden in je foto reportage zie ik dat je gaatje boord.
Zijn deze voor extra verstevigings staafjes in te brengen?
Ik heb deze manier nog niet gezien!!!
 
He JOHN ,

Ja dat doe ik voor de zekerheid , resin heeft de eigenschap na een bepaalde tijd wel eens los te laten op gelijmde oppervlakken omdat de lijm erin trekt ..... ...
 
He JOHN ,

Ja dat doe ik voor de zekerheid , resin heeft de eigenschap na een bepaalde tijd wel eens los te laten op gelijmde oppervlakken omdat de lijm erin trekt ..... ...

bedankt voor de info man!!!!!!;);)
 
Resin is vrij moeilijk te lijmen, maar met de gelvorm van cyanolijm is het toch goed te doen hoor.
 
Dit is gewoon heel mooi gedaan hier kreeg ik echt kippevel van...;)
 
Nou luitjes ,,, het is weer ee ntijdje geleden ,,, maar na een tijd lang wachten op de extra info van het museum over het mysterieuze plateau dat voor het radar station staat weten we meer ,, het is volgens het museum is het gewoon een klein storings radertje ( kleine schotel op een draaiende as ,,, )

De plank voor de bodem is er afgetekent waar moet komen ,,, ik heb vele spulletjes al maar begin eerst met de straat en zal bestaande 1/72 steentje bewerken in een kinderkopje model , die steentjes komen van de week binnen hoop ik ... en er moet veel kapot spul komen ,, zoals profielen ,,, huishoudelijke dingen ,,, zoals op de laatste foto ....


Afbeelding_296%7E0.jpg Afbeelding_297%7E1.jpg


pp%7E9.jpg

Tot zover .............
 
Waauw, prachtig.

Twee jaar terug heb ik het radar museum van Douvres la Delivrande bezocht (Normandie). Gewoon schitterend hoe je deze Wurtzburg korte golf radar nagebouwd hebt !

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan