Hoofdsponsor

1/35 German Light Saloon Coach '37. (Bronco) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo,

Omdat ik nog op aftermarket spullen wacht voor de Comet A34, ga ik ondertussen deze eenvoudige kit bouwen en afwerken. Omdat ik momenteel toch into oldtimers van het WOII era ben, lag deze keuze voor de hand.

De kit :

bronco200l382000-1.jpg

Het gaat dus eigenlijk gewoon om de Opel Olympia model 1937.

Morgen zal ik de doosinhoud fotograferen bij daglicht.
Een eerste, vluchtige blik in de doos verraadt niks speciaals eigenlijk, weinig onderdelen, weinig uitdaging vrees ik. Wellicht valt er weinig te schratchen, het model is net iets te spartaans binnenin om de deuren open te gooien.

Ik wil dit model wel aantrekkelijk maken en ik ga hem zeker niet zwart spuiten. Het wordt een militaire versie, Panzergrau dus wellicht.

Hook up maatjes, ik kan dit niet zonder jullie !
 
Er zitten ook koffers in voor in de kofferbak............. alleen kan de kofferbak niet open :laugh:

Maar weer een grappig modelletje met een civiel trekje.

Ron
 
Ben heel benieuwd wat je hiervan gaat maken :)
 
Er toevallig een mooi artikel in de nieuwe "art of modelling" van de bouw van dit model. Ben benieuwd, veel plezier met de bouw:)
 
Er zitten ook koffers in voor in de kofferbak............. alleen kan de kofferbak niet open :laugh:

Misschien om Guy toch de extra uitdaging te geven: koffer en deuren opensnijden en voorzien van lechten zodat deze functioneel worden? Zo kun je toch aan het interieur prutsen en later showen.
 
heheh, yeah, you're right (ik dacht al dat er iet niets klopte in mijn zinnetje)
 
Een eerste, vluchtige blik in de doos verraadt niks speciaals eigenlijk, weinig onderdelen, weinig uitdaging vrees ik. Wellicht valt er weinig te schratchen.......

Ja Guy, we kennen je é :dry: , ik heb zo'n vermoeden dat ge het interieur wel een beetje zal aanpassen dat er toch 1 deur op een kiertje zal kunnen staan ;)
In ieder geval zou je veel gelijk hebben.
 
Hey, :)

Guy, is dat ook eentje voor het Wilkommen-dio???:wub:
Ik volg terug, meestal in stilte.;)
 
I'm hooked GUnit, benieuwd hoe je deze terug zal omtoveren in een echt voertuig... :)
 
Knappe kit, laat de eerste pics maar komen.
 
Hallo jongens, blij dat jullie er weer bij zijn.
Ik moet mijn mening omtrent de kit toch gedeeltelijk herzien. Het is wel zo dat bepaalde zaken leuker waren geweest, mochten ze apart opgelijmd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de grille die vastgegoten zit aan de body. Maar anderzijds zijn er drie pedaaltjes, poken, propere zeteltjes, en vooral...de stuurinrichting onderaan, die erg fijn uitgevoerd is, met erg kleine stukjes én desnoods beweegbaar.
Een heel onnozel iets vind ik dan weer de bandjes die uit 8 delen bestaan, uit een materiaal dat het midden houdt tussen rubber en plastic, qua bewerken.
Het gaat wel plezant worden, ik heb er zin in, heb vandaag pigmenten fixer gekocht, dus die risico's worden al uitgesloten.
De nieuwe TA is besteld en zou over drie weken voorradig zijn.
Die Ta is trouwens razend populair in de zaak waar ik hem aangeschaft heb, de kit wordt continu bijbesteld door klanten.

Tot later !
 
Was de body niet meer schoon te maken dan van de Citroën????


Ron
 
Nee Ron, er zaten fijne onderdeeltjes op de body en ik had echt geen zin om die allemaal nog maar es door de vingers te laten gaan. Een nieuwe bouwen is gewoon handiger. Ik ga deze nieuwe wel snel kunnen bouwen omdat ik de kit nu goed ken.
 
De bouw.

Chassis : enige tricky punt is de stuurinrichting, in het bouwplan wordt deze als beweegbaar geconstrueerd. Deze onderdelen zijn echter zeer klein, erg fragiel en dienen minutieus te worden bevestigd. Voor het overige ziet het chassis er best goed uit, fijne details voor de liefhebber, niet te spartaans, ik was aangenaam verrast na assemblage.

Wielen : deze bestaan uit 7,8 onderdelen, erg overbodig en eigenlijk niet mooier dan wat we gewend zijn. De bandenprofielen zijn eigenlijk te nadrukkelijk aanwezig. Het in mekaar zetten vereist geduld als je dit goed wil doen. Ik heb twee exemplaren wat uitgevuld met Tamiya putty, om het idee van kale banden te benaderen. De reserveband achterop mag dan weer wel een sterk profiel hebben dacht ik.

Deuren : zeer goed uitgedacht van Bronco. Het vensterglas zelf dient niet zichtbaar verlijmd te worden en het is telkens voorzien van twee gaatjes die je over pinnetjes in een deurhelft plaatst. De binnenzijden van de deuren kan je apart schilderen en dat geeft veel hier straks veel gemak bij het afwerken. De binnenklinken zijn meegegoten maar daar zie je niet veel van, ik ga deze deuren gesloten houden.
Buiten heb je dan weer fijne klinkjes die meer dan welkom zijn.

Body : op het eerste zicht ziet het er een beetje simpel uit, maar wanneer alles geassembleerd is, komt alles op z'n pootjes terecht. De grille is meegegoten, een beetje spijtig maar wellicht komt dat goed met gericht schilderwerk.
Leuke toevoegingen zijn een fijn zijspiegeltje, geëtste nummerborden met beugels, een pe Opelplaatje dat op de grille verlijmd moet worden, het zeppelin-achtige vormpje op de neus van de motorkap, transparante achterlichtjes die op de bumper komen, opgebouwde brandstofkoker met tankdop.

Interieur : drie pedalen, een schakelpook, stuur, simpel maar best overtuigend instrumentenpaneel, zonnekleppen in pe, een binnenspiegel, de voorste zetels hebben een buisframe dat eroverheen loopt, eindigend in geplooide steunen. Wellicht kan je de frames beter vervangen door koperdraad, maar met wat extra werk maak je er toch wat van.

Eigen toevoeging in deze fase van het avontuur : de oorlogslichten. Deze zijn afkomstig van de Tamiya Citroën. Er was wel wat schuurwerk nodig om deze passend te maken. Maar niks moeilijks eigenlijk.

1-10.jpg

De onderdelen zijn in een ontvettend bad geweest en werden te drogen gezet.

Bijna recht uit de doos, het was plezierig bouwen !

Tot de volgende keer, met een update van mijn airbrushescapades.
 
Veel succes met deze prachtige kit!
 
Wielen : De bandenprofielen zijn eigenlijk te nadrukkelijk aanwezig...... Ik heb twee exemplaren wat uitgevuld met Tamiya putty, om het idee van kale banden te benaderen......
Kan je doen, maar ik wrijf de banden gewoon af met schuurpapier om zo een versleten effect te krijgen.
Nu ja , elk zijn manier é Guy.
 
Wielen : De bandenprofielen zijn eigenlijk te nadrukkelijk aanwezig...... Ik heb twee exemplaren wat uitgevuld met Tamiya putty, om het idee van kale banden te benaderen......
Kan je doen, maar ik wrijf de banden gewoon af met schuurpapier om zo een versleten effect te krijgen.
Nu ja , elk zijn manier é Guy.

Met plastic zou ik dat ook zo gedaan hebben.
Dat was hier geen optie, omdat de grondstof het midden houdt tussen rubber en plastic. De profielen behandelen met schuurpapier zou eerder beschadigde en geen gladde resultaten opleveren. Er ontstonden kleine oprollende velletjes bij het vlakken van de onderkant.

Ik denk dat jij het op dezelfde manier zou gedaan hebben, mocht je de banden gevoeld hebben.

GUnit.
 
Interieur :

Eerst een zwarte matlaag gegeven.

Daarna werd de vloer in een matgrijs gespoten met wat maskeertape waar nodig.

Pedalen werden gemetalliseerd.

Poken en stuur met het penseel geschilderd en afgewerkt met een glanslaag.

Zetels eerst in een satijn zwart, daarna satijn bruin. Wat lichter bruin op de meest belichte delen ervan. Glansvernis, gebrande sienna olieverfwash en een behandeling met gebrande omber op de donkerder plaatsen en voor het ledereffect.

De buizen rond de zetels vooraan alsook de buispoten werden gemetalliseerd. Hooglichten met zilverpotlood en grafietpotlood.

2-12.jpg

Interieur vergt nog wat aandacht na droging van de werken. Ondermeer washes en pigmentjes op de vloer...

Ondertussen werk ik aan de wielen/banden.

3-9.jpg

Groeten GUnit.

Ps voor de toekomstige Olympiabouwers : de zetels zijn eigenlijk van een roder bruin, maar omdat ik dit niet mooi vond heb ik ze afgezwakt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan