Hoofdsponsor

1/144 ""from the ground up,, 1/144 saturn v LUT Tower

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo Bouwers ,,,,,

Mijn uiteindelijke droom is binnen gekomen ..... waar ik lang naar heb uitgekeken .... hij is in princiepe niet van mij , maar mag hem wel bouwen .....
De mijne hoop ik over een paar weken te krijgen .....
Het betreft de Apollo Saturn LUT Tower oftewel in engels ( launch umbilical tower ) .

apmisc-66-H-507.jpg apmisc-KSC-66C-4722.jpg
Dit is de lanceertoren met platvorm waarop de beroemde saturn v stond en vanaf werd geschoten .... naar de maan .
Dit model is voor 80% uit photo etch delen hout , kunstof , resin , ijzer , ect ...
Hij wordt plus minus 100 cm hoog met een oppervlak van 50 by 40 cm ....
Het bouwen zal naar mijn doen enkelen maanden in beslag nemen , ik ga niet haasten en kan zeker niet haasten want er is een opstakel bij deze kit .... de ontwerper van deze kit heeft 80 % van de bouwbeschrijving niet afgemaakt en nog steeds niet gepubliciteert... ,,,, ik mis dus een hele hoop info en zal dmv van foto,s en tekening die al wel heb ( bleuprints ) het beste er van moeten maken .....
Er zijn van deze kit 100 exemplaren gemaakt en allen hebben het zelfde probleem, de bouwers zijn er niet aan begonnen of gedeeltelijk gebouwd tot missende bouwinstruktie,s .....

Ik stort me gewoon erop en we zullen wel zien waar het schip strand ....

Tot zover .....
 
Dat ziet er serieus projectje uit :O Succes ermee, maar jou werk kennende komt dat vast wel goed :)
 
Dat word een heleboel scratsch werk. :ohmy:

En daar ga ik natuurlijk erg naar uitkijken. Ben zeer benieuwd naar de inhoud hiervan.

Ben er al helemaal klaar voor. :P:P:P
 
Pascal.....dit is pionierswerk van de bovenste plank..:O:O:O..dit is een uitdaging...en weer een projekt....om op de éérste rij te volgen.....:nowink::nowink::nowink:
 
Holy sh... full multimedia, ben razend benieuwd naar de inhoud van de kit...Suc6 met deze !
 
Nou De eerste delen heb ik uit de doos gehaalt ..... voor het platvorm ,, het betreft veel acryl plexieglas delen die inelkaar gezet moet worden .... en daana het bekleden met de fotoetch delen ( het zijn 9 A4 fotoetch sheets.... ) en dan vele details aanbrengen ,, niet alles breng ik gelijk aan op het opppervlak van het platvorm ... ,, het kan immers in de weg zitten bij het optrekken van de toren ....



m280b.jpg s141.jpg

Afbeelding_221%7E0.jpg

Afbeelding_222%7E0.jpg

Afbeelding_223_%286%29.jpg

Afbeelding_224_%286%29.jpg

Afbeelding_225%7E1.jpg

Afbeelding_226%7E1.jpg

Afbeelding_230%7E0.jpg

Afbeelding_232%7E2.jpg

Tot zover .......
 
Dat is pas een boel PE.
En nu goed over de planning nadenken, want dat ziet er niet simpel uit.
Ik blijf alvast volgen.

Erik.
 
Ken je dat gevoel, dat je aan een puzzel van 1000 stukjes begint en niks vind dat past ?

Dat gevoel zou ik hebben als ik met dit zou beginnen, te complex voor me :) heb je hem "complex" :)

Ik volg alvast ook :)
 
En ik maar denken dat mijn bouwkitje ingewikkeld was :wacko:

Alvast veel sucses en veel bouwplezier.
Net als vele anderen zal ik dit project volgen van het begin tot het eind :)
 
dankje luitjes ...

Nou het binnnenwerk van plexiglas zit al inelkaar ,,,, nu alle buitendelen uit de foto etch platen knippen en afwerken ( verbindingstandjes ) ... je moet er rustig voor gaan zitten en eerst de kwetsbare delen als eerst inknippen ,, als men het andersom doet kan het onherstelbaar kapot buigen ...
Ik merk de delen waar ik ze wil gaan hebben en gebruik een berg aan ach
tergrond info die ik al reeds had ,, zoals de eerste twee tekeningen ....
na het knippen van de foto etch delen worden de buitenwand delen voorgemonteerd en als laatste opde plexiglas buitenkant gemonteerd ...
Nou het begin is er .... :)

naamloos.gif arm7iso.jpg

Afbeelding_233%7E2.jpg

Afbeelding_234%7E0.jpg

Afbeelding_235%7E1.jpg

Afbeelding_236%7E1.jpg

Afbeelding_237.jpg

Afbeelding_238%7E0.jpg

Afbeelding_239%7E0.jpg

Afbeelding_240%7E1.jpg

Afbeelding_241%7E0.jpg

Afbeelding_242%7E1.jpg

Tot zover ........
 
Ik ben en blijf benieuwd welk meesterstukje hier weer uit je mouw gaat komen.
 
Ik ben en blijf benieuwd welk meesterstukje hier weer uit je mouw gaat komen.

Ge hebt gelijk Dominiek....daar komen zeker geen konijnen uit zijn mouw...maar wel degelijk...prachtige meesterstukken.....:O:O:O
 
Nou het lanceerplatvorm zit dicht ..... de grote oppervlakken met bison uit een blikje met spatel besmeerd en toen na iets drogen op het plexiglas geplakt... daarna de het gat waar de f1 motoren ontstoken worden rondom bekleed ... met photo etch ...
voor het sluiten van het platvorm heb ik nog een afvoer aangebracht ....
Nu kan ik beginnen met het aankleden met details in het lanceergat ,, zoals de steunen zie eenerlaatste foto ,,, en dan met stryeen strips de buitenkant zijkant voorzien van ribben ... zie laatste foto en ook de hoekprofielen ....

Hij weegt nu al 1100 gram ...... dus dit wordt een heavy one als ie klaar is ....

Afbeelding_244%7E3.jpg

Afbeelding_245%7E2.jpg

Afbeelding_246%7E4.jpg

Afbeelding_247%7E3.jpg

Afbeelding_249%7E2.jpg

Afbeelding_251_%286%29.jpg

Afbeelding_253_%286%29.jpg

Afbeelding_254_%287%29.jpg

Afbeelding_255_%286%29.jpg

Afbeelding_256_%286%29.jpg

Afbeelding_258_%286%29.jpg

Afbeelding_260%7E1.jpg

Afbeelding_262%7E0.jpg

Afbeelding_264_%286%29.jpg

vukivfuik.gif

pp.gif

Tot zover ..............
 
Maar het gaat naar tevredenheid ,,,, ik heb nu de ribben om de draaggaten waar later de poten van het platvorm eronder komen inelkaar gemonteerd .... en geplaats ,eerst deeltjes uitknippen dan tandjes verwijderen en daarna passen en met een tandestoker plakken ..., een klein beetje op de tandestokerpunt en door de capilaire werking kun je zo met minium lijmen .... en alles naar de binnezijde ...
nu zitten alle ribben op zijn plaats ... daarna heb ik de open acrylglas bodem afgeplakt en een eerste laag primer na iets opruwen erop gespoten ... hij zit nu mooi dicht .... toen een lijstje op het lanceergat heen voor de afwerking ....


naamloos%7E10.jpg

Afbeelding_280_%286%29.jpg

Afbeelding_281_%286%29.jpg

Afbeelding_282.jpg

Afbeelding_283%7E0.jpg

Afbeelding_290_%286%29.jpg

Afbeelding_284%7E0.jpg

Afbeelding_285%7E0.jpg

Afbeelding_288_%286%29.jpg

Afbeelding_292_%286%29.jpg

Afbeelding_294%7E0.jpg

Afbeelding_287_%286%29.jpg

Afbeelding_296_%286%29.jpg

Afbeelding_297%7E0.jpg

Afbeelding_298_%286%29.jpg

Afbeelding_300%7E0.jpg

Tot zover ...
 
Wat een project.
Vooral de manier van bouwen.
Maar ik blijf volgen.
Ziet er gewoon goed uit.

Erik.
 
Dankje Erik ,,,,


Nou het eerste dek ( level 30 ) is een feit ..... eerst een papieren malletje gemaakt om tekijken van hoe en wat .... het vouw idee was niet al te moeilijk , maar wel in kracht en ook weer niet te veel .... al de photo etch tools die ik had aangeschaft konden zowaar de prullen mand in ,,, gewoon tangetje voor het aanzetten een houten klein hamertje en schuinblokje hout deden wonderen en natuurlijk Fingerspitsengeful ...
Maar na de platte delen eerst te hebben uitgeknipt en daana de zijkanten in een H profiel te hebben gevouwd konden de delen tegen elkaar en toen druppie lijm en en zat zo vast als een huis ...
De onderkant krijgt nu nog H profiel delen en dan is in princiepe het draag gedeelte van een dek klaar en dat is moet precies het zelfde voor de andere 17 deks ....

Afbeelding_302_%287%29.jpg

Afbeelding_303_%286%29.jpg

Afbeelding_304%7E1.jpg

Afbeelding_305%7E2.jpg

Afbeelding_306%7E2.jpg

Afbeelding_307%7E1.jpg

Afbeelding_308%7E0.jpg

Afbeelding_309%7E1.jpg

Tot zover ....
 
Maar mijn messing profielen zijn binnen , wat H en I en L en U en flink wat rond massief en buis varianten ,,, ik kan je zeggen : een rip uit me lijf !! ,,, ik wist niet dat het zo duur was ..
Maar de eerste liftschacht staat op het platvorm ,, daarna de eerst buizen aangebracht op de plaats van de liftschacht .
Ik ga voor de telescope contrucktie ,,, vier hoofdbuizen met bepaalde lengte en daarin weer massief messing ,, als ik het einde bijna heb gehaalt hup erop weer een op schuiven tot hoogte van 125 cm ...,
Toen die stonden het eerste deck erover heen geschoven ... en het past allemaal precies ... ook een even de buitenste schuin massief vierkant gepast en en klopt precies ...
Alleen de buitenste massief vierkant vervang ik ook door messing , toen als laatste een trapje geprobeert inelkaar te zetten ,,, niet al te moeilijk ,, wel oppassen met door buigen , iets teveel en breek het is door , het is allemaal flinter dun...

Afbeelding_003%7E9.jpg

Afbeelding_004%7E11.jpg

Afbeelding_005%7E8.jpg

Afbeelding_006%7E9.jpg

Afbeelding_007%7E9.jpg

Afbeelding_009%7E11.jpg

Afbeelding_008%7E8.jpg

Afbeelding_011%7E8.jpg

Afbeelding_012%7E9.jpg

Afbeelding_013%7E8.jpg

Afbeelding_014%7E8.jpg

Afbeelding_015%7E9.jpg

Afbeelding_016%7E10.jpg

Afbeelding_017%7E10.jpg

Afbeelding_018%7E11.jpg

Afbeelding_020%7E8.jpg

Afbeelding_022%7E13.jpg

Tot zover ...........
 
ziet er echt al heel mooi uit ik kijk weral uit naar je volgende update .
 
Zeer veel succes toegewenst met dit prachtige bouwproject bubblegum ....
 
Dankje Luitjes ,

Iemand verstand van glasvezel verlichting , zo,n prietje, kan je die ook buigen in hoek van 45 graden en dan werkt hij nog ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan