Hoofdsponsor

1/72 dubbelbouw Alouette III (M1 en OO-PCB) [DONE]

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
de Fokker D.XXI gaar voor even de koelkast in tot ik vlodoende onderdelen heb gevonden om een cockpit te scratchen. in afwachting daarvan ga ik ondertussen beginnen met mijn volgende project, niet 1 maar 2 Alouette III's.

de eerste word er een SA316 van onze eigen Belgische Marine. ik heb gekozen om de M-1 te bouwen, met als reden dat ik in 2008 het geluk heb gehad om er een luchtdoop in te doen :$
hieronder een foto van de M1 op Oostende Voor Anker in 2009 8)

013800x600.png

de 2de word een versie die velen onder jullie mischien niet (meer) ga herinneren, met name de SA319 ALouette III van de Civiele Bescherming, de voorloper van de huidige West-Vlaamse MUG heli. het verschil met de marine versie is voornamelijk de motor, de PCB gebruikte voornamelijk de Artazou Motor in tegenstelling tot de Artouste motor van de marine heli's.

(meer info: http://www.alouettelama.com/articles/pcb.pdf)

OOPCB1.png

de doosjes die ik ga gebruiken zijn 2 1/72 Alouette III kits van Heller, die zowel met de Artazou als met de Artouste motor komen. het ontwerp voor de decals is klaar en zal worden afgedrukt zodra ik weer een spuitbus transparante verf (Tamiya TS-13) weer in voorraad heb (denk dinsdag)

IMG_3216.png
 
UPDATE:

Gisteravond ben ik begonnen met het bouwen van de cockpit onderdelen, motoren en enkele extra's voor de PCB. de instrumenten-decals zijn van de kit zelf, wat de decals betreft, ik ga deze namiddag in Oostende enkele vooraden ophalen (verf, ed..) en ga een spuitbus transparante verf halen zodat ik deze namiddag, rond de avond al de decals kan maken. (ga ze uitprinten op foto formaat 15x10, moet dan niet speciaal een heel A4 formaat blad gebruiken)

001.png

deze morgen zijn de cockpits van beide heli's in elkaar gestopt, die met de stretcher is voor de PCB, de andere voor de M-1. de stretcher is een reserve die bij de Revell 1/72 EC145 zat, heb ervoor wat kussens gescratcht, de deken is een stukje van een oude vod.

005.png

003.png

006.png

hier de Artazou turbine van de PCB.

008.png

en de Artouste gas-turbine van de M-1, de reden dat men voor de PCB in de tijd had gekozen voor een andere motor is omdat de artazou, vergeleken met de artouste, hetzelfde vermogen had, maar zuiniger was en zo de all3 een groter vliegbereik gaf. er moet nog 1 en ander aan aangepast worden ;)

007.png
 
laatste update voor vandaag,

de rompen zijn gemaakt en ik heb de cabines nu op hun plaats gezet. morgen word het landinsgestel (die nu aan het drogen is) erop gezet, maar eerst ga ik kijken om de ramen in elkaar te steken en te schilderen, zal hier en daar veel afplakwerk worden, maar ik ga toch proberen een zo goed mogelijk resultaat te bekomen 8)

002.png

003-1.png

004.png
 
deze morgen:

nadat het landinggestel een nachtje kon drogen, was het tijd om ze erop te plaatsen. omdat witte verf echt moeilijk is om aan te brengen heb ik de plekken op de rome van PCB al een eerste grondlaag gegeven. ook heb ik nog de PCB een grondlaag zijdemat oranje gegeven, om later dayglo op aan te brengen.

ook de ramen zijn al gedeeltelijk geschilderd, maar ik ga morgenochtend de oneffenheden wegwerken, omdat de raampjes zo klein zijn is het te moeilijk om ze af te plakken, nog een reden is dat de transparante onderdelen van de kits heel broos zijn en makkelijk breken, dus durfde ik er niet te veel druk op te zetten.

001-1.png

002-1.png

zonet heb ik nu de ramen al gemonteerd, maar ga nog overal met plamuur moeten rondgaan om enkele spleten op te vullen. ook de naden moeten nog wegewerkt worden, maar dat is voor morgen, samen met de rotors 8)
de PCB heeft al een eerste laag dayglo gehad, morgen komt de 2de laag. ook de M-1 heeft zijn onderlaag gehad, maar ik weet nog niet zeker of ik de vaste laag zwart of midnight blauw ga doen, omwille van het erg donkere blauw van de helikopter.

003-2.png

004-1.png
 
Nils,

Jij bouwt zo snel dat wij nauwelijks tijd krijgen om je vorderingen te becommentariëren of er is al weer een nieuwe update klaar!
Als ik aan hetzelfde strakke tempo zou kunnen doorwerken aan mijn kits zou ik misschien toch nog ooit mijn stapel afgewerkt krijgen :nowink:

De foto's zijn niet 100% duidelijk maar het lijkt me dat enkele onderdelen best nog een tweede laag kunnen gebruiken én iets strakker geverfd / gespoten kunnen worden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je een mooier resultaat zou kunnen bekomen indien je iets meer je tijd zou nemen.
Maar zo lang jij er plezier aan beleefd is het voor mij ok...
 
Hij gaat er nogal een gang mee. Ik moet nog tijd gaan zoeken tegenwoordig.
 
Vooral de versie van de marine ziet er veelbelovend uit!

Jeroen
 
en ze zijn klaar :lol:

001-2.png

002-2.png

003-3.png

004-2.png

005-1.png

007-1.png

008-1.png

009.png

en als kleine extra, een kleine voorsteling van het 40ste, vroeger en nu 8)

010.png
 
Is mooi gedaan Nils, voor zo'n kleine schaal vind ik deze wel leuk gemaakt hoor, proficiat.
 
Knap gedaan :-)

Hoe noemt die grijze klei die alle modelbouwers gebruiken om stukjes vast te maken voor het schilderen ?
Ik weet de naam niet maar wil het ook hebben :-)
 
hey mooi gedaan vraagje , voor de winch op de marine versie is dit scrash of zat dit in de kit, heb de versie nu gekocht met de abl decals erin maar zie nergens de onderdelen voor de winch ,
 
normaal zitten de onderdelen vor de winch in de kit zelf.
 
Mooi werk! Die oude Heller kitjes zijn nog altijd de moeite waard om te bouwen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan