Hoofdsponsor

1/35 Schienenpanzerspähwagens op wacht [!]

P

PeterC

Guest
Daar mijn tunnelportaal ver aan het eindstadium is (http://www.modelbouwen.be/treinen/3404-tunnelportaal-1-35-a.html), werd het weer tijd om aan de rest verder te werken.

Het probleem met mijn 'mislukt diorama' heb ik beschreven in http://www.modelbouwen.be/show-uw-afgewerkte-projecten-hier/3302-schwerer-panzerspahwagen.html.

Het diorama moet flink onder handen genomen worden om wat meer uitstraling te hebben. In plaats van één Schienenpanzerspähwagen komen er twee op (van de tweede beschrijf ik de bouw in http://www.modelbouwen.be/treinen/3469-schienenpanzerspaehwagen-kommandowagens.html). Daar het gras en het groen teveel overheersen, moet er achter de wagens een loskade komen om de achterkant wat hoger te zetten. Voor een gans nieuw diorama had ik geen zin. Het stuk spoor en de bedding kan ik met veel verf nog aanpassen.

Ik ben begonnen met de achterkant 'groenvrij' te maken. De ondergrond bestaat uit fijn zand dat met verdunde houtlijm tot een papje werd gemaakt en dan uitgesmeerd. Omdat de lijm terug loskomt wanneer die met water in contact komt, heb ik alles bespoten met ontspannen water (in een grote parfumdispenser - water met wat spoelglansmiddel van de vaatwas). Nadat het vocht wat ingetrokken was, kon ik met een beitel grote stukken losmaken. Hier en daar zat ik wel met de beitel in de ondergrond, maar dat kan hersteld worden.

Een mock-up van de loskade werd uit papier gesneden en eens bekeken. Op het einde van de loskade (die stopt een eindje voor de stopbuffer op het spoor) wil ik nog een rommelhoekje met her en der wat (spoorweg)materiaal. Van de loskade naar dat rommelhoekje moet een trap komen.

_IMG_2905.jpg

_IMG_2910.jpg

Wordt vervolgd...
Commentaar? Graag...
 
Vandaag aan de slag gegaan met een experiment voor de loskade:

_IMG_2924.jpg

_IMG_2927.jpg

Of het experiment zal lukken, zie ik wel binnen enkele dagen...
 
Peter.....met welke substantie heb je hier gewerkt...ik moet zeggen ziet er héél belovend uit....:8:8:8:8...knap man....
 
@Swa, het gebruikte materiaal voor het gietstuk is ordinaire (giet)plaaster uit de kunstenaarswinkel. De mal bestaat uit een (schuim)styrenen omhulsel (voor de stevigheid) binnenin afgewerkt architectenkarton. Op sommige plaatsen werd het papier eraf getrokken om een afdruk te krijgen van de schuimlaag. Op andere plaatsen werd het papier erop gelaten (om reliëf) in het gietstuk te krijgen

Ik kon geen dagen wachten om de mal te openen en het resultaat te zien. De mal was bedoeld om enkele gietstukken in te maken, maar door de gebruikte materialen werd het een eenmalige mal (alles voor de vuilbak). Gelukkig is het gietstuk zoals verwacht:

_IMG_2935.jpg

Daar waar het papier afgescheurd was, is er een ruwe textuur ontstaan (gecementeerde muur) en daar waar het karton werd opgelaten is een vlakke structuur ontstaan (die nu met een baksteenmotief moet afgewerkt worden).

Nu nog heel wat teken-, kras- en schuurwerk om er iets deftigs van te maken:

_IMG_2932.jpg


Commentaar? Graag...
Wordt vervolgd...
 
ziet er héél geslaagd uit hoor. het is net of de beton er is afgevallen zoals je het in het echt zoveel ziet. knap werk;)
 
Ik vind het detail van de plankenstructuur tijdens de bekisting zeer mooi gedaan, net echt !
 
Ik vind het detail van de plankenstructuur tijdens de bekisting zeer mooi gedaan, net echt !

Guy, dat is nu net voor mij het meest niet geslaagde deel. Op die plaats moet een bakstenen muurtje komen (zonder cement bezetting). Het feit dat die laagjes zichtbaar zijn is omdat de trap negatief werd gemaakt in de mal met architectenkarton. Bij het snijden een half graadje naar links of naar rechts geeft een onregelmatige zijkant van de trap. Het geheel van onregelmatigheden ga ik nog wegwerken met een guts en dan baksteentjes in krassen.

Voor diegene die interesse hebben in metselverbanden, volgende link heb ik gevonden: BouwCenter Filippo Beverwijk - Muren.Info.
 
Tja, ik blijf dit wel wat hebben vinden hoor.
 
Een kleine update:
De baksteentjes, tegels en boordstenen zijn getekend met potlood en nu kan het graveren beginnen...

_IMG_2963.jpg
 
Ziet er idd al goed uit, nu ben ik benieuwd naar het graveerwerk. Je zal de groeven wel niet TE diep mogen maken hoor, want je zit hier nog altijd op schaal aan het werk.
 
Dominiek,
Ik ga heel voorzichtig de voegen proberen te graveren. Hier en daar zal de voeg wel wat dieper zijn (uitgesleten) en zal er een baksteen wat afgebrokkeld zijn. Ik ga een (versleten) scalpel gebruikten (omgekeerd, met de achterkant graveren) om de voegen te maken.
 
Peter, let er zéér goed op dat je de steentjes volledig uitkrast, want onvolledige voegen zijn zeer lelijk. Heb laatst nog zo'n muur gezien, zo sterk gedaan, en dan die voegen (!). Met een uurtje extra werk was het een winner geweest, nu een sisser.

Dat terzijde, ik vind dit er zeer goed uitzien, daar niet van...
 
Guy,
Bedankt voor de raad, maar ik ga er zeker niet onbezonnen aan beginnen. Ik heb slechts één gietstuk en wil dit niet om zeep helpen. Ik ga voorzichtig de voegen er in krassen en zie wel hoe het gaat. Ik heb momenteel weinig tijd om verder te werken (teveel op mijn werk aanwezig :( ) en als ik slecht een half uurtje heb, begin ik er niet aan. Misschien deze week heb ik 's avonds wat tijd (als 'madam' voor de TV zit ^^ ).
 
Het graveren (eerder krassen met de achterkant van een versleten scalpel) is begonnen. Nu ben ik voor een tijdje zoet:

_IMG_2964.jpg
 
Knap werk dit zeker, als er hier en daar een los steentje tussen zit die er net niet uitvalt, benieuwd naar het vervolg :nowink:
 
Even een stand van zaken:

_IMG_2968.jpg

De steentjes zijn zo goed als allemaal 'gekrast' (buiten enkele aan de trap) en de tegels van de loskade zelf ook:

_IMG_2970.jpg

Na de laatste steentjes komt er er verflaagje (meerdere laagjes) over...

Wordt vervolgd...
Commentaar? Graag...
 
Euh, geen commentaar.
Ziet er goed uit Peter.
Ben benieuwd naar het kleurtje.

Erik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan