Hoofdsponsor

1/35 Main Battle Tank Comet A34.[???]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja Guy dat was inderdaad te mooi om niet na te maken.
Zo te zien is het nog mooi gelukt ook. Goe aangepakt zou ik zeggen.
 
Het is goed meegevallen om die brede las zo te doen.

Nu heeft het volgende scratchwerk zich aangediend, nl. de beugel waarop het zoeklicht rust (is reeds klaar!), alsmede het licht zelf waar ik het vage detail vanaf gehaald heb om het te vervangen door accurater gemaakt uit plastic card, koperdraad...etc.

Morgen plaats ik een paar foto's van hopelijk een afgewerkt zoeklicht. Btw. compleet belachelijk van Bronco om het glaasje in groen (!) plastic te gieten, niks geen doorzichtig glaasje...dus dan maar weer zelf beginnen experimenteren (opgewarmd plastic doorzichtig folie over het onderdeeltje trekken).
 
Ik denk dat hier het meeste volk niet veel kan bijleren van mij hoor Danny, maar toch bedankt!

Mijn streefdoel om vandaag het zoeklicht 100% af te hebben, werd niet gehaald. Maar dat heeft alles te maken met het feit dat ik niet zomaar genoegen wou nemen met mijn werk.

Het grootste deel van de dag ben ik braaf geweest door een lens te maken want zoals gezegd was die van Bronco gewoon en onbeschaamd gegoten in groen plastic !!!


Iedereen zal de truuk al wel kennen :

Ik heb eerst de lampbehuizing helemaal uitgehold want deze was niet diep genoeg.

Ineens de wand dunner gemaakt want die was veel te dik.

De boel binnenin mooi glad gezet en voorzien van enkele dunne laagjes Humbrol Chrome Silver.

Na goede droging met een wattenstaafje de verf opgeblonken.



Dan was de lens aan de beurt.

Het Bronco-gedrocht op een vijltje gelijmd zodat het kon dienen als master.

Een dun transparant blad verwarmd boven een vuurtje (niet te bruusk, heel voorzichtig), zodat dit week werd.

Mijn dochter erbij gehaald om het vijltje met opgelijmde master vast te houden en het zachte sheet eroverheen getrokken. Meerdere exemplaren.

Met een scalpel de lensjes losgesneden en zachtjes over een schuurpapiertje gewreven om de cirkelvorm mooi gelijkmatig af te vlakken.

Hier zie je de vijl met de vorm die ik nodig had, een getrokken stuk transparant mét en eentje waarvan de lens werd afgesneden.

1002.jpg

Op de zelfgemaakte standaard, naar een aantal referentiefoto's (de Bronco standaard was te klein en had niet de juiste vorm). Als je goed kijkt, zie je mij zitten en merk je het Velux raam op...

1004.jpg

Een sfeerbeeldje :

1003.jpg

Nu is het tijd voor de afwerking van het zoeklicht, de opgegoten details werden weggehaald om te vervangen door accurater home made.

Groeten ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer wat verder gestudeerd op de Comet foto's en het zoeklicht even gelaten voor wat het was omdat iets anders mijn aandacht trok.

De opbouw vlak achter de turret was te vereenvoudigd weergegeven door Bronco, dus heb ik die eerst even aangepakt. De opgegoten details werden afgeschuurd. Een plaat plastic van 0,2 mm werd op maat gesneden en over de opbouw gekleefd en netjes afgewerkt met een lasnaad rondom, conform de foto's die ik heb. Er werd ook een luikje voorzien in het midden. Nu rest het opbrengen van de details nog, dus snel foto's.

Deze zal ik jullie alvast niet onthouden :

Bron : Prime Portal.

comet_117_of_211.jpg
Bedankt Koekie voor je reactie ! Voor mij is het een Heilige Koe aan het worden, hoe meer ik eraan werk, hoe onbegrijpelijker ik het vind dat ik dit model zo weinig (niet) tegenkom op de fora.
 
Ook dit onderdeel is nu naar mijn zin. De verzonken handgrepen zitten in het deksel op de plaat. De lasnaden zijn tevens aanwezig.

1005.jpg

Morgen het zoeklicht.
 
Laatst bewerkt:
Hey Guy,

Ik kan weinig zeggen over het model, maar ik vind het prachtig om te zien hoe jij kompleet in gaat op je model.

Echt petje af daarvoor en niets anders dan lof

Gr, Reitze
 
Ja echt Guy mooi gedaan dat zoeklicht en een mooie uitleg.
De plaat met het luik en de verzonken handvaten ziet er ook niet verkeerd uit.
 
Ik heb hier nog niets geschreven, maar ik moet nu eenmaal wel zeggen, een schitterend topic, bijna een scratschmodel. Ik vind het toch wel heel leuk om te zien hoe je de onderdelen ook zelf maakt en aanpast. Mijn complimenten hiervoor. Ik blijf op de achtergrond mee gluren.
 
De dochter komt al helpen !! Hola meneer werkt al met volk !!!!!

De lens is zeer goed gedaan. Allez en de rest ook é Guy.
 
prachtig model wordt dit! op en top modelbouw. Guy heb nog een vraagje: hoe bekom je die mooie oneffenheid (metaalstructuur) op de koepel?
 
Famo : de taken wat verdelen he. De lens viel eigenlijk goed mee, heb me er wel zorgen in gemaakt, voor niks dus.

mad ice : dank je, de gegoten structuur verscheen als volgt : eerst plasticlijm over het te behandelen oppervlak aanbrengen, dan tamponneren met een ruwe varkensharen borstel (korte haren zijn het handigst) en na droging de boel met een fijn schuurpapiertje afvlakken naar eigen voorkeur. Je kan de procedure gemakkelijk herhalen tot je tevreden bent.

Hier heb ik foto's van het op de standaard gemonteerde zoeklicht. Het werd gecompleteerd met een paar beugels, boutjes, bedrading en een sluiting bovenop om lampen te kunnen vervangen. Verder werden er buisjes van plastic uitgeboord voor de geleiding van de bedrading. De voet van de lamp was te dun en werd verzwaard naar een referentiefoto.

1006.jpg

1007.jpg

Morgen probeer ik de laatste storende puntjes weg te werken want ik moet ook nog werken ipv. naar die megaretekoele ledendag te komen !!! Er moet één boutje opnieuw geplaatst worden omdat dit net niet op de goede plek stond. Ze zijn wel onooglijk klein, dat wel...
 
Laatst bewerkt:
Boutje groot of klein ,hij moet juist staan ! Ge kunt het zowel goed doen ,dan verkeerd .
 
Eindelijk is m'n lamp bijna klaar, nog één nitpick die ik vond op een pas gevonden referentie, namelijk een vijs onderaan het lensraampje.

1008.jpg

Morgen ga ik me na het werk eens goed bezighouden met het zetten van de laatste lasnaadjes op de turret en de koffer achterop. En dan nog gezwegen van mini-boutjes/rivetjes die ik op alweer een andere foto ontdekte...
 
Bwaah, ik vind al dat plastic en metaal maar niks...Geef mij maar papier. :18:



He he, nee hoor,knappe dingen die we hier zien, zoals we gewend zijn van jou.

Ik heb ondertussen nog een extra PE setje en een Metalen loop aangeschaft voor m'n Cromwell.
Ik zal hier nog dikwijls komen kijken als ik daar aan begin.
 
Hey GUnit,

Ik ben na lange afwezigheid eens terug komen loeren op het forum, en nu bezorg jij mij uren werk om alles te lezen, bekijken en te watertanden naar al dit moois...

Manmanman, wat ben jij toch een artiest ;)
 
Ja Guy mooi gedaan echt met oog voor detail
 
Danny, dank u, ook omdat u regelmatig een hart onder de riem steekt.

Beyond, ik mis uw werk en uw aanwezigheid hier, wanneer vlieg jij er terug in vriend ?

DJs, ook jij alweer bedankt voor de reactie, dit wordt telkens zeer geapprecieerd. Ik probeer elke keer wat beter te doen...



Letterlijk en figuurlijk een kleine update vandaag, want ik heb me de praktisch de hele dag bezig gehouden met het fabriceren van 4 onooglijke (jup 4) maar belangrijke vlindermoertjes.

Ik had ze kunnen bestellen her of der maar dan had ik enkele dagen moeten wachten voor ik weer verder kon... en die dingen zelf maken zou een echte uitdaging zijn want ze moéten 99,9% identiek zijn, dus ben

ik aan de slag gegaan.

Een stuk of 20 vlindermoertjes en u-ren later had ik er 4 die de selectie haalden. Ze waren nog niet volledig perfect van vorm, maar van zodra ze op het model vastzaten kon ik ze voorzichtig verder bewerken

met een stukje heel fijn en bijna afgesleten schuurpapier dat ik op een scalpelmesje had gekleefd, prima voor fijn werk trouwens. Een grove structuur van het schuurpapier zou alles waarschijnlijk lostrekken.

De 4 exemplaartjes zitten nu op de houders van het boordgereedschap, zijnde een grote koevoet en zo'n tool om te rippen.

Hier zie je ze, omcirkeld in blauw :

1009.jpg

En wat korterbij :

1010.jpg

Eerder had ik al een paar nieuwe lasnaden gemaakt op het achterdek en de schuine pantserplaat op de turret bij de commandotoren.

Ook zijn de koffers op hun plek gelijmd, ik begin er zowaar een beetje moed van te krijgen...

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan