Hoofdsponsor

1/35 Main Battle Tank Comet A34.[???]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Merci voor de comments heren!

Dank je Peter.

Ik ben heel erg druk met het veranderen van de geschutstoren want daar schort wel een en ander aan wil je een vrij accuraat model bouwen..

Zo is er de bak die achterop zit. De zijkanten waren opgegoten tegen de flanken links en rechts, terwijl hier een ruimte tussen moet zitten, met opgelaste vierkante blokjes die als spacers dienen en waarin de koffer met bouten vastzit tegen de turret. Deze operatie heb ik achter de rug.

Ook heb ik de opgegoten details op de zijkanten allemaal weggehaald om een gegoten structuur te kunnen plaatsen met de gekende plasticlijm/afschuurbehandeling.

De onderdelen die ik eraf gesloopt heb moet ik zelf namaken. Ook bovenop moet ik de bak aanpassen. Goede referentiefoto's zoek ik nog want mijn model betreft de MK I A en daarvan heb ik vooralsnog geen bruikbare afbeeldingen gevonden. De latere postwar types hebben telkens weer mineure aanpassingen aan de bak dus dit is wel dik kl*ten momenteel. Anyway ik zoek gewoon verder tot ik iets vind wat plausibel lijkt.

Ik heb even geen camera bij de hand want de dochter heeft die aangeslagen voor haar Londen tripje.

Mocht er iemand over een foto beschikken van de bovenkant van de laadkoffer achteraan de turret, dan mag die natuurlijk altijd hier getoond worden, ik zou er helemaal gered door zijn.

Greetz en tot later!
 
De bovenkant van de turretkoffer is niet langer een geheim ! En ja, die heb ik ondertussen zelfs helemaal nagebouwd uit plastic sheet.

Ik kan wel meegeven dat de hoop aan informatie die ik bij mekaar gesprokkeld heb, ertoe heeft geleid dat ik vrij accuraat tewerk kan gaan bij het detailleren van het voertuig.

Foutjes zullen er allicht insluipen al zal ik mijn best doen om dit te vermijden...

De Legend aftermarket turret onderdelen vond ik afwisselend erg goed, dan weer heel teleurstellend. Met de nodige zelffabricaten gaan we verder detailleren, echt gecompliceerde zaken zitten er niet tussen tot nu.

Morgen beelden van het rampgebied.
 
Een paar foto's van de werken :

910.jpg

911.jpg

Nog vele aanvullingen en correcties volgen.

Groeten, tot morgen wellicht op KMK.
 
Guy...het is een puzzel...die héél perfekt in elkaar past...prachtig man...:8:8:8
 
Jeetje wat een constructie om die kist aan de toren te bevestigen zoiets kan je toch niet zelf verzinnen :O
Maar weer een knapje stukje werk afgeleverd Gunit.

Ron
 
Goed bezig.
Machtig mooie kist hangt daar aan te bengelen ;)

Erik.
 
Ik volg je op de voet GUnit en steel met men ogen ;),prachtig staaltje modelbouw laat je ons hier zien
 
Ja Guy, soms is het beter dat je zelf je stukken maakt.
Nu ja , in ieder geval goe bezig .
 
ardennenoffensief : ik maak er ditmaal een puzzel van, de kitonderdelen zijn goed maar voor een min of meer 'accuraat' model is het net onvoldoende vrees ik. Maar dit is best leuk om te doen.

Ron : de bevestiging is nu niet bepaald simpel en effectief te noemen maar ik moest erdoor om het te laten lijken.

modelbouwerke : gelukkig bengelt ze niet meer, met acht bouten door de cupola zou dat straffe kost zijn. Heb er wel wat werk aan gehad eer het zover was.

Danny Jeurissen : na een dwergtank met dito onderdelen is dit gewoon reuze leuk werken, lekker stevig en stootvast allemaal.

Famo : soms is het vloeken en sloten koffie drinken om afstand te nemen, maar al bij al is het tot nu toe meegevallen. Sommige dingen moet je gewoon 10 keer herdoen omdat het nét niet dat is wat je wil.



Er hangen ondertussen weer enkele stukjes bij.

- de gun mantlet is aangepast en verlijmd op de turret.

- de gun hole werd uitgeboord en de barrel werd gedryfit, past perfect (Legend en Bronco, dank u).

- de rechthoekige randen waar zijplaten en bovenkant van de turret samenkomen aangepakt, zodat er nu een schuine rand aan zit zoals op het echte spul.

- 4 kleine hengsels links en 4 rechts op de zijkanten van de koffer gemonteerd (deze worden nog aangekleed).

- 4 hijsogen gelijmd en voorzien van lasnaden.

- 4 haken voor de 2 stukken reservetracks links en rechts op de turret (telkens 4 schakels) bevestigd.

- 2 u-profieltjes aangebracht om deze tracks mooi uit te lijnen (niet zichtbaar en ook op ware schaal aanwezig, om de turretkoffer-opbouw mee te nivelleren).

- 4 beugels gelijmd om de tracks onderaan mee te verzekeren tegen de turret dmv. klemming (hiervoor heb ik het plastic card een knikje gegeven, je ziet er niks van, een mens bouwt voor zijn eigen geweten).

- handgreep koffer afgewerkt.

- geconstateerd dat er nog meer komt...

De pics na het lullen :

912.jpg

913.jpg

Tot later jongens.
 
Weer een mooie update Guy, soms lijkt het net of er weinig aan gedaan is maar al die (kleine)dingentjes vreten aardig wat tijd op.
Maar was het dak van Tamiya zo slecht dat er hier een update set voor is gebruikt?

Ron
 
Kan alleen maar bevestigen wat hier boven is vermeld,weeral een mooie update...
 
tof é , met dat gescratch
 
Ferme update, mooi scratch werk.
 
Mannen, maar er was een foutje in de turretkoffer geslopen.

Omdat ik geen WOII versie walkarounds heb en er slechts een handjevol foto's bestaan van de MKI A (eind van WOII) was dit eigenlijk onvermijdelijk.

Nu, geen probleem, de scalpel bracht de oplossing door het rechthoekige plaatje achterop de koffer te verwijderen. Enkel de Ierse Comets (post WOII) hadden dit (nummerplaat!).

Morgen weer wat verder prullen :

- haakjes en oogjes om de turretkoffer mee te sluiten,

- de lamp op de turret links van de commandotoren...
 
Hey,:)

Ja Guy, ge zijt weer goe bezig mijn gedacht...;):laugh:
 
Dank u Swaken, vandaag heb ik het sluitwerk van het kofferdeksel gedaan.

Ondermeer heel dun metaaldraad uit een oude pc bedrading die ik ooit van Erik (Modelbouwerke) kreeg bleek de oplossing om in schaal te blijven. De delen zijn dan ook amper dikker dan een haartje. Het was het 100% goed verlijmen dat de grote uitdaging was, ik wou nergens lijmspoortjes want dit zou het fijne uitzicht verknoeien.

De referentie (Prime Portal) :

a34_gynaeolator_17_of_21.jpg

Voor alle duidelijkheid heb ik het werk van vandaag even omcirkeld :

914.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer een mooi stukje werk, maar kijk even naar de tiedown die links onder zit die heeft een pintje teveel op ;-)

Ik heb geen idee hoe jij deze tiedowns heeft bevestigd en misschien ook wel op dezelfde manier dat ik het doe, eerst 0,5mm gaatjes boren op de breedte van van zo`n tiedown en dan pas de koperen tiedown erin steken en een drupje lijm geven.
Het voordeel hiervan is dat ze er nooit meer vanaf komen en dat je ze allemaal even hoog kan plaatsen.
Heb je het ook op deze manier gedaan dan heb ik niets gezegd.

Ron
 
Hoi Ron, ik maak de tiedowns inderdaad vast via boorgaatjes. De vervormde tiedown links is een beschadiging naar een foto, maar ik zou 'm wel kunnen vervangen/terugwringen...

...ik ga proberen om de Comet zoveel mogelijk extra body te geven door hem vol te laden met allerlei gesculpteerde zakken, tassen, gescratchte kisten en meer van die zooi. Dan zul je van zo'n beschadigde tiedown toch niks meer zien. Ik bekijk't morgen eens !

Dank voor je reactie Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga de tiedown zo laten hoor Ron, praktisch alle foto's tonen ingedrukte, verwrongen en beschadigde (zelfs ontbrekende!) exemplaren.

Maar dit was eigenlijk het enige wat ik op deze zondag aan dit project zou doen (dit nakijken dus)... en voor ik er erg in had was ik alweer verleid...dus een kleine update.



De turret heeft achteraan van onderen een brede lasnaad, je kan dit zien op deze foto :

a34_gynaeolator_13_of_21.jpg

Dit is té mooi om niet na te maken, toch ?

Dus heb ik gedacht aan een oplossing om dit zo risicoloos mogelijk na te maken. Ik wilde geen plasticlijm op de turret zelf aanbrengen.

Het principe van ATAK zimmerit indachtig ben ik dan gaan experimenteren met een dun stukje plastic card. Eerst maakte ik het zacht met plasticlijm.

Het gerief :

999.jpg

- plasticlijm

- klein zaagje

- stug varkensharen borsteltje

- scalpel

- schuurpapiertje.

Om de verticale structuur weer te geven ben ik dan in het zachte plastic gaan drukken met het gladde kantje van het zaagje.

Daarna heb ik opnieuw lijm aangebracht en gebruikte ik de stugge borstel om te tamponneren, om het geheel wat te breken en de lasnaad echter te maken. De draden die dit trekt kunnen geen kwaad.

De foto kan beter maar het geeft toch een indruk :

1000.jpg

Toen het plastic uitgedroogd was, werd het op z'n plek gelijmd.

Later (na een bak koffie natuurlijk, het word m'n dood nog 'ns!), maakte ik de lasnaden terug zacht met plastic lijm om alles met mekaar te verweven.

Dit deed ik met een tandenstoker die ik wat heb bijgewerkt.

1001.jpg

Nu staat alles uit te harden. Volgende keer kan ik een afgewerkte lasnaad posten. Nu is alles een kwestie van schuurpapier om op te poetsen.

Goeie zondag.
 
Ja Guy, dat ziet er goed uit en weer een uit te proberen bewerking erbij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan