Hoofdsponsor

1/72 de mannekes van de bren-dio, 1/72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey, :)

Zoals beloofd ga ik hier een topicje openen over hoe ik mijn figuren schilder. :wub:

Voor het schilderen van de figuren gebruik ik Vallejo acrylverf welke wordt verdund met gedistilleerd water. Bij het schlderen gebruik ik de methode 'licht van boven', waarbij de schaduwen meestal aan de onderkant komen.

Hierbij kun je uiteraard schilderen met vb 'licht van links' waarbij men de meeste oplichting aan de linkerkant van de figuren schilder en waarbij de rechterkant in de schaduw zal komen te staan. Denk hierbij aan een figuurtje die in een donkere hoek van een gebouw staat. :wub:

Bij deze fotoreportage neem ik tevens foto's van de gebruikte kleurflesjes met hun respectievelijke kleurnummers zodat degene die het wil uitproberen de juiste kleurnummers bij de hand heeft.;)

Eerst en vooral worden de figuren in een laagje grondverf geplaatst, ik gebruik hiervoor Humbrol 1. Als deze laag droog is plaats ik mijn basiskleur voor huidskleuren, zijn V876. Reken maar dat je hievoor minstens een laag of 8 nodig hebt, totdat je een goeie dekking hebt opgebouwd.

1_model_138.jpg

1_model_139.jpg

Daarna worden de huidplooien opgelicht. Hierbij gebruik ik een mengsel van V876 met V815. Hierbij gebruik ik de regel van 3 waarbij het eerste mengsel bestaat uit 1/3 815 op 2/3 876, daarna 1/2 815 op 1/2 876 en 2/3 815 op 1/3 876, eindigen doe je met 815 puur.

1_model_140.jpg

1_model_141.jpg ]
Het resultaat.

Nadat de plooien zijn opgelicht, kunnen beginnen met het schaduwen. Je zult zien dat er nu meer leven in het figuurtje zal komen. Hierbij gebruiken we 2 stappen, zijnde 1/2 814 met 1/2 876, om te eindigen met 2/3 814 op 1/3 876. Bij de laatste stap neem je de ogen mee.

1_model_142.jpg

1_model_143.jpg

Nadien breng je de laatste schaduwkleur aan, alle schaduwwerken nadien dienen om alles uit te lijnen. De laatste schaduwkleur is V859, welke je puur mag gebruiken (uiteraard altijd te verdunnen tot een waterige oplossing).

1_model_145.jpg

1_model_146.jpg

Nu kun je beginnen met het uitlijnen van je figuurtje. Hierbij gebruik je 822, maar puur. Verdun dit zeer goed daar het dient om de diepere gedeelten van de plooien te schaduwen/uitlijnen.

1_model_147.jpg

1_model_148.jpg

Normaal heb je nu gedaan met het beschilderen van de huidskleur. Wil je nog een stoppelbaardje aanbrengen kan je dit doen, door gebruik te maken van V899, maar dan zeer verdund, het moet eigenlijk gekleurd water zijn.

1_model_149.jpg

1_model_150.jpg

Voila, je hebt nu een reportage over het schilderen van huidskleuren. Uiteraard is dit niet dé methode voor het schilderen van de figuren, maar slechts eentje van...

Nadien komt een vervolgje over het schilderen van de uniformen, maar reken maar dat op dezelfde leest wordt verdergeschilderd.
Het neemt een iets meer tijd in beslag om figuren, en zeker van 1/72, te schilderen op deze manier, maar het resultaat achteraf is steeds, voor mij althans, bevredigend.

Hopelijk heb je er iets aan, aan mijn kleine bijdrage.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, :)

Hier ben ik terug.
Ik zien nu pas maar da je het resultaat niet of slecht kan zien op foto. Spijtig, maar foto's op macro-functie blijken niet altijd bevredigend te zijn. :(:(:tongue:
Nochthans is het resultaat zeer bevredigend.
 
Het ziet er toch goed uit hoor Swaken.
Zelfs op deze foto's is toch duidelijk te zien hoe het veranderd.

Zeer leerrijke post, dat is alvast zeker ;)
Ik blijf je volgen...
 
Supertopic Swaken, hier kan ik wat mee voor in 't vervolg ^^ Al zal het nog lang duren eer ik zoiets in de vingers zal hebben, ongeduldig als ik ben :wacko: :laugh:
 
Hey, :)

Thomas, oefenen is de kunst....:D8);)
 
Goed gedaan Swaken.
Mag ik zo vrij zijn om voor alle zekerheid ook nog eens de benaming van de verfjes te vermelden ? Kwestie van duidelijkheid.

V876: Brown Sand
V815: Basic Skintone
V814: Burnt Cadmium Red
V859: Black Red (Cadmium Brown)
V822: German Camouflage Black Brown
V899: Dark Prussian Blue
 
Swaken, da's, zoals we van jou gewend zijn, ne mega duidenlijken uitleg... meer van da...

Je uitleg is de spreekwoordelijke I, waar Erwin, zoals we het van hem gewend zijn, het puntje heeft opgezet.

Tot dinsdag, de 4den @ IPMS-Gent.

Heligroeten,

Nick
 
Kijk, weer een topic waar iedereen de vruchten van kan plukken zie.
Heel duidelijke uitleg en bijna een how to !
 
Hey, :)

Bedankt voor de commentaren, en ja GUnit, ik had de bedoeling om een soort how to te maken, kwestie van zij die dit willen proberen een hulp te bieden. :$:wub:

Met deze update, doen we verder met onze figuren.

Gezien het Engelse soldaten zijn gebruiken we vervolgens English uniform, V921, om hun uniform in de basiskleur te schilderen. Ook hier, gebruik sterk verdunde verven om zo weinig mogelijk detail weg te schilderen. Je kunt hier gerust een laag of 6 à 8 leggen voordat je een goeie dekking hebt opgebouwd. :wub:

1_model_151.jpg

1_model_152.jpg

Vervolgens kunnen we beginnen met het oplichten van de 'rimpels', de plooien van het uniform. Hiervoor gebruiken we light flesh, V928, vermengd met V921, English uniform, en dit in de verhoudingen zoals hiervoor al beschreven, 1/3 - 2/3, 1/2 - 1/2, 2/3 - 1/3 en daarna puur met het oplichtkleur.

1_model_153.jpg

Op deze foto zie je het eindresultaat van een volledig opgelicht uniformpje van het figuurtje.

1_model_154.jpg

Om daarna de schaduw erin te steken gebruiken we V822, German camou. black brown, uiteraard weeral gemengd met V921, English uniform, zoals hierboven terug beschreven. Bij het schilderen moet je wel in het achterhoofd houden dat het met licht van boven komt, dus alle schaduwen komen naar onder toe te liggen.

1_model_155.jpg

Met als eindresultaat dit...

1_model_156.jpg

1_model_157.jpg

Zo, voorlopig is dit beëindigd voor de uniform. Uiteraard hebben we nog meer te schilderen, zoals schoenen, beenbeschermers, petten,..enz. :wacko:

Dit wordt dan verder besproken op later tijdstip. Hopelijk heb je hier iets aan zodat je dit ook kan proberen.:wub:
Tot later.8)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waaauuw, waaauuw waauuw, ... mega schitterend.
Mensen, mensen, ik heb deze kunstwerkjes live kunnen zien en ze zelfs mogen vasthouden...
Hiermee bewijst "daddy" Swa nog maar eens dat 1/72 een schaal is voor kerels met modelbouwb...en (ja just).

Heligroeten enne deze fan blijft je volgen vanop de eerste rij,

Nick
 
Zeg Swaken...een klein beetje zot zijt ge toch zenne....:):

Maar wat een formidrastich resultaat.... jammer dat ik er vrijdag niet bij kon zijn, had ze graag live gezien
 
Zeer degelijk geschilderd tot zover, met kennis van zaken iig.
 
Hey, :)

Bedankt voor de commentaren. 8);)

Nu gaan wij dit draadje afwerken. :8

Voor het beschilderen van de beenbeschermers gebruiken we V819, Iraqui sand als basiskleur. Om wat op te lichten gebruiken sand light, V837 en om te schaduwen gebruiken we V822.

Voor de schoenen, de baret en het stuur in de handen van de ‘driver’ gebruiken we V950, zwart als basiskleur. Terug om op te lichten gebruiken we sand light V837 en om te schaduwen zuiver zwart.

De helmen van beide begeleiders in de bren worden geschilderd met V896, extra dark green. De ene helm heeft geen netje over de helm zodat deze wordt opgelicht met V837 om te eindigen met zuivere V837 in zeer verdunde vorm. De helm met het netje wordt gedrybrusht, met flat earth, V983, waarbij sand light, V837, geleidelijk wordt aan toegevoegd om op te lichten aan de bovenzijde. De riempjes aan de helm worden geschilderd met V912, tan yellow (webbing), waarbij men oplicht met V837 en schaduwt met V822. Na het vernissen worden beide helmen lichtjes voorzien van een metalen glans via een potlood. :wub:

Het haar van enkele figurines wordt geschilderd met V822 als basiskleur. Daarna wordt het opgelicht met flat brown, V984, maar gedrybrusht om de kleine niveauverschillen in het haar naar boven te brengen. Daarna wordt nog fijn gedrybrusht met tan yellow, V912, om te highlighten. Uiteraard breng je bij de ene wat meer aan dan bij de andere zodat een verschillende haardos wordt verkregen. :wub:

Het papier in de handen van de officier wordt vervolgens in het wit geschilderd met V951, en wel op een zodanige manier dat er schaduw blijft in de hoeken waardoor er schaduw vrijkomt. Je kunt als het ware 'spelen' met de intensiteit van je kleur. :wub:

Voor de koperen onderdelen aan het uniform gebruiken we bronze, V998, wat een doffere koperkleur oplevert.

Voila se, hopelijk heb je iets aan dit draadje.
Nu genoeg gekletst, foto's.....:D

1_model_167.jpg

1_model_168.jpg

1_model_165.jpg

1_model_166.jpg

1_model_161.jpg

1_model_160.jpg

1_model_162.jpg

1_model_159.jpg

1_model_158.jpg

1_model_164.jpg

1_model_163.jpg

Tot het diorama....:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je deze mannetjes zo ziet, zou je durven denken dat het op 1/35 is...
Zeer mooi, ik heb hier al veel bijgeleerd ;)
 
Erg goed geschilderd ! Een beetje spijtig van de foto's zelfs, ik durf wedden dat ze er bij daglicht nog netter uitzien !
 
Hey, :)

Mercie-kes voor iedereen.:P;)
Inderdaad, ik weet niet hoe het komt maar de belichting is niet echt goed te noemen. Nochthans had ik een extra licht geplaatst van bovenaf, maar blijkbaar wat mislukt. :tongue::@

Er zullen wel nieuwe foto's geplaatst worden bij het diorama dan zelf, maar dan in zijn geheel. :wub:
Tot later.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan