Hoofdsponsor

1/72 Fouga Magister, MT25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
nudat ik vrijwel klaar ben met de Seaking, maar niet ogenblikkelijk de zin heb om aan de 2de (RS03 met "30 years" sticker) te beginnen, dacht ik even iets te nemen als tussendoortje om een winterdipje weg te werken. en ook voor een speciale reden, met name dat het in 2010 precies 50 jaar geleden is dat België zn eerste fouga in gebruik nam :)

ik dacht te beginnen met de welbekende Fouga Magister 8)
dyn004_original_500_312_pjpeg_18974_ed1476ea98bc68d7ed165c0d9feacc78.jpg


het toestel dat ik ga bouwen is de MT-25, die heeft hetzelde kleurenschema. het model dat als basis zal dienen is de bekende en erg goede Heller 1/72 Fouga. decals heb ik eerder al zelf gemaakt.

008.png
 
Laatst bewerkt:
Veel succes met deze klassieker. Eén van de top vliegtuigen uit de BAF geschiedenis.
 
lang geleden dat ik dat vliegtuig nog zag, veel plezier met de bouw;)
 
de cockpit heeft zijn eerste verflaag gehad, maar ik zal eens moeten kijken of ik niet iets kan doen aan die instrumenten ;)

de stoelen blijken van de eerste keer goed gedekt te zijn, de binnenkant van de cockpit gaat nog een lag nodig hebben.

de canopy is bijna klaar, maar moet nog op een paar plekjes worden geretoucheerd :)

009.png

011.png

de binnenkant van de vleugels moet opnieuw worden gedaan, er zit kennelijk iets teveel verdunner in de verf :8

010.png
 
UPDATE:

de bouw van de fouga gaat lekker vlot, hrt landingsgestel is gemaakt, de cockpit is ook al klaar en de romphelften zijn samengevoegd 8)

014.png

013.png

de kenmerkende V-staart staat er ook al op.

015.png

en de wielen zijn aan het drogen, morgen plaats ik ze op het gestel :)

012.png

heb net ontdekt dat ik een paar finflashes te weinig heb afgedrukt :nowink:
maar na wat zoekwerk door mijn berg reserve-decals heb ik toch iets bruikbaars kunnen vinden om dit probleem op te lossen ^^
 
Amai, je gaat er goed tegenaan.

Ben al blij als ik iets al kan gedaan krijgen elke dag.

Verder al fijn werk!
 
Ah, de Fouga Magister... Ik heb twee kits (Airfix en Heller 1/72) die in mijn stock slapen...
Wel begonnen, Nils! En proficiat voor je zelf-gemaakt decals!
 
Deze morgen zijn de wielen erop geplaatst, gisteravond nog snel even de laag aluminium verf aangebracht.
alvorens de dayglo op het toestel te schilderen, heb ik eerst een grondlaagje oranje aangebracht (Humbrol 82), als deze droog is zal de dayglo verf (Humbrol 209) erop worden geschilderd.

Dayglo verf is echt een nachtmerrie om te schilderen vanwege dat het meer transparrant is dan dekkend. op de eerste foto zie je de oranje neus van het toestel en de plekken waar de lijnen afgeplakt zijn komt er daar ook hetzelfde.

op de 2de foto zie je de fouga met 1 laag oranje en daarop 1 laag dayglo, zodra deze droog is zal ik nag een 2de laag aanbrengen. de metallic verf moet op een paar plekjes nog eens gedekt worden maar al bij al ziet het er goed strak uit ^^

001.png

003.png
 
Fouga Magister

Op bovenstaande link een paar mooie gedetailleerde foto's van de Fouga Magister bij de Belgische Luchtmacht.
Is altijd nuttig wat referentie materiaal.
 
hij is klaar :)

004.png

005.png

007.png

006.png

008-1.png

OOPS, een plekje vergeten, zie het nu nog maar pas, snel even rechtzetten ;)

009-1.png
 
Laatst bewerkt:
Je bent er goed tegenaan gegaan Nils en je hebt vlug proper werk geleverd maar ik vrees toch dat je iets vergeten bent.

Op de laatste foto's zie ik nog duidelijk de centrale lasnaad aan boven en onderzijde van het toestel en dat is erg spijtig zeker omdat het aluminium geschilderd is en dat laat geen fouten toe.

Wel proficiat met je zelf gemaakte decals, dat is iets dat mij tot nu toe nog niet gelukt is.
Wat ik ook jammer vind is dat het geel van je mooie decals niet goed uitkomt op dat aluminium. Ik zou je aanraden om een volgende keer eerst een witte ondergrond te spuiten waar je roundel moet komen.

Laat dit niet overkomen als afbrekende kritiek hé, je levert op korte tijd mooi werk maar daardoor riskeer je misschien vlugger iets over het hoofd te zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan