Hoofdsponsor

1/32 3x 1/32 apollo 15 , 16 ,17 lrv lunar surface micro diorama .[!F]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo bouwers,

hier een bouwverslag in grotere stappen van drie micro diorama,s elk eigen thema van apollo 15 , 16 en 17 ..

jj%7E1.jpg

kk.jpg

Ik heb al eens 1/32 lrv diorama gebouwt in 2 delen en een prijs mee gewonnen , er was ontzettend veel vraag naar verkoop van die , maar ik heb steeds geweigerd ... en nu heb ik een aantal mensen belooft voor hun een te bouwen en elk met eigen inbreng qua thema .
net zoals de vorige keer zijn deze kleine resin setje niet echt goed van kwaliteit en moeten er delen bij gemaakt worden van messing .
Ik heb de helft al bewerkt en gemonteerd en in de primer gezet ....

de mini diorama,s krijgen een afmeting van 25 cm bij 25 cm en 25 cm hoog .

de eerste is dat lrv met twee astronauten zittend erop tegen een heuvel oprijden .

de tweede wordt omgedraait en rijdt een geul in met een astronaut staande op die rand .

de derde is de lrv leeg en zijn astronauten in de buurt aan de gang ....


Afbeelding_206%7E1.jpg

Afbeelding_207%7E1.jpg

Afbeelding_208%7E1.jpg

Afbeelding_209%7E2.jpg

Afbeelding_210%7E0.jpg

Afbeelding_211%7E1.jpg

Afbeelding_212%7E0.jpg

Afbeelding_213%7E1.jpg

Afbeelding_214%7E1.jpg

Afbeelding_215%7E0.jpg

Afbeelding_216%7E0.jpg

Afbeelding_217%7E0.jpg

Afbeelding_218%7E0.jpg

Afbeelding_219%7E1.jpg

Afbeelding_220%7E0.jpg

Tot zover .....
 
He gaaf weer zo mooie, en wat een schaal. Die kun je nog eens ergen kwijt. Ik ga je natuurlijk wel weer volgen.
 
Hallo Bouwers ,,,,

Voor iedereen een goed 2010 toegewenst ..... ik heb een eenderde van de onderdelen in de hoofdkleur gezet , met name de het chassy, de wielen en zittingen met rugleuningen ect .

Morgen ga ik met de wielen verder en plaats ik de photoetch track sporen op alle wieltjes en monteer de wieltjes erop en dan wat wash op de zijkanten van de wielen ......

op%7E1.jpg
gh%7E0.jpg


Tot zover ...............
 
Maar vandaag flink wat gedaan aan de 3 LRV,s ,,,,, de wielen zijn afgemaakt ...
er is aan deze wieltjes altijd flink werk en voorzichtig werk geboden ivm met de fijne fotoetch delen .... eenmaal 10 seconden lijm erop en plakken het gaat er niet meer af zonder schade .... dus het moet in een keer goed ...
Verder zou ik altijd een brilletje dragen omdat het fotoetch matriaal een zwiepend efeckt kan hebben en dan kun je een druppel 10 seconden lijm in je ogen krijgen .......
Verder heb ik de frame buizen van de stoeltjes geschildert en de achter unit met maan zakken en gereedschap rek aan elkaar gemonteerd .... en de elektronica ( voor de tv camera) kast voorop ...
Morgen gaan de wielen erop dat word een flink gefriemel met messing draad deeltjes van 0,4 mm

Afbeelding_009_%282%29.jpg


Afbeelding_010_%282%29.jpg


Afbeelding_012%7E4.jpg


Afbeelding_013_%282%29%7E0.jpg


Afbeelding_014%7E3.jpg


Afbeelding_015%7E3.jpg


Afbeelding_016%7E6.jpg


Afbeelding_017%7E4.jpg


Afbeelding_019_%282%29.jpg


Afbeelding_018%7E5.jpg


Afbeelding_021_%282%29%7E0.jpg


Afbeelding_020%7E3.jpg


Afbeelding_022%7E7.jpg


Afbeelding_024%7E3.jpg


Afbeelding_025_%282%29.jpg


Afbeelding_026_%282%29%7E0.jpg


Afbeelding_027_%282%29.jpg


Afbeelding_028_%282%29.jpg


Afbeelding_029_%282%29.jpg


Afbeelding_030_%282%29.jpg


Tot zover ......
 
Laatst bewerkt:
Prachtig....man...man...man...dit zijn zo een prachtige updates van een zo een prachtig projekt....ik zit hier gewoon te kwijlen......gewoon voort doen ....en ik zal gewoon blijven volgen.........:O:O:O:O
 
Dankje ardennenoffensief



Maar na twee dagen de wielen erop gekregen .... eerst alle draad stukjes geknip op lengte 0.8 en 0,4 mm draad , die toen bol geslepen en toen alle openingen met bol frees je even de verf er weer uit en toen eerst de draad 0,4 mm in horizontale lengte aangebracht .
toen dit proces in het wiel gedeelte gedaan met 0,8 mm draad , toen eerst de resin hoofdasjes bijgewerkt en miliscuul zaagsnede gemaakt in hoofdeind van 0,4 mm , die kon dan weer over het asje passen van het ophangings frame .......
Daarna komt het aanbrengen , ik doe het altijd eerst hoofdasjes met diagonaal onder/boven , het blijf dan al stevig hangen ... en dan met de pincet de twee anderen plaatsen en het wiel in correct axiaal radiaal positie zetten en rustig laten uitharden ........

onder de bodem plaat heb ik alvast twee gaatjes gemaakt voor twee messing pennen om later de lrv niet belasten op zijn wielen met het verder monteren ..... dan rust ie op piepschuim , deze kleine dingen zijn zeer fragiel ......

Afbeelding_040%7E2.jpg


Afbeelding_041%7E2.jpg


Afbeelding_042%7E1.jpg


Afbeelding_044%7E3.jpg


Afbeelding_045%7E1.jpg


Afbeelding_049%7E2.jpg


Afbeelding_052%7E2.jpg


Afbeelding_053%7E2.jpg


Afbeelding_054%7E0.jpg


Afbeelding_057%7E2.jpg


Afbeelding_056_%282%29.jpg


Afbeelding_055%7E2.jpg


Tot zover ...................
 
Tjonge jonge, dit is echt braille schaal. :unsure:

Maar het ziet er wel goed uit.
 
ziet er prachtig uit

dit zijn themas die je niet alle dagen ziet verschijnen

grtz

peter alias hugemikus
 
Dankje luitjes en Jadefalconguard

dat zal ik morgen met de kleinste delen wel proberen .....je kunt de onderdelen zien met het mesje als referentie .....

Maar vandaag bezig geweest met de spatborden ,,, was een pas slijp pas werkje ... het resin is soms zo dun dat je moet oppassen .... de orginelen kit die ik heb van EVA models , daar is de resin stukken beter en dikker ....
Het spatbord bestaat uit twee delen .... en voor zelfs drie ( klein spatlapje... maar die komt er nog op ) het spatbord voorop heeft voorop een uitschuifbaar gedeelte in het echt ......

Morgen rustig alle resterende delen zeer klein resin delen afsnijden en afschuren voor vervolgens een laagje primer ....


Afbeelding_001%7E6.jpg


Afbeelding_002%7E6.jpg


Afbeelding_004%7E6.jpg


Afbeelding_005%7E3.jpg


Afbeelding_006%7E5.jpg


Afbeelding_007%7E5.jpg


Afbeelding_008%7E4.jpg


Afbeelding_010%7E5.jpg


tot zover......................en keep it warm
 
Het gaat lekker zijn gangetje , ik heb de achter module met zakken voor de maanstenen en apperatuur achter op de lrv geplaats , daarna de onderdelen zoals kleine antennes .... en de maansteentjes in de zakken gedaan .

Toen de gaas schotels maken .... een toch wel moeilijk werkje waar veel gedult voor nodig is ....

Als eerste de gaasjes goed verwarmen en koolstofatomen op hun donder geven en dan afkoelen in de olie ( olijfolie uit koelkast voLstaat ook )

Daarna kan het vervormen buigen over rond bolvormige vormt veel makkelijker ...., het gaas aan de onderkant vast maken , aan de bovenkant een messing pinnetje plaatsen .
Dan de fotoetch delen uit de raampjes knippen en dan aan de bovenzijde eerst aanhechten met lijm zodat de onderkant met soldeer gedaan kan worden ....
het beste is om eerst alle uiteinden een likje S-39 te geven dan bolletje tin erop , dan een likje S-39 op het gaas en dan rondom hechten maar ....

Dit hechten of solderen zou ik met een pincet doen anders staat het fotoetch deel qua vorm gebrand in je vingers . ( fotoetch is een super geleider qua wamte ....

Als alles rondom is gehecht kan het centrale kop van resin over het pinnetje heen en aanschuiven naar de messing fotoetch armpjes , zodat het verdeelt ingesloten kan worden ...

Dan met het slijpschijfje via de rand het gaas door snijden ,,, een bril is een must , gaas spat millescuul alle kanten op ......

Het lossen van de resin vorm is nog wel het moeilijkste ...je kunt niet meer torsie zetten anders verwormt het ... als het solderen goed gegaan is ( dus met niet overtollige tin ) dan lost ie het mooist ....

en dan kan alles verder worden afemomteerd met details en kan later worden geplaats .....


Afbeelding_029%7E2.jpg


Afbeelding_030%7E4.jpg


Afbeelding_032%7E3.jpg


Afbeelding_033%7E3.jpg


Afbeelding_012%7E5.jpg


Afbeelding_013%7E6.jpg


Afbeelding_015%7E5.jpg


Afbeelding_017%7E6.jpg


Afbeelding_018%7E7.jpg


Afbeelding_020%7E5.jpg


Afbeelding_022%7E9.jpg


Afbeelding_023%7E6.jpg


Afbeelding_024%7E5.jpg


Afbeelding_025%7E4.jpg


Afbeelding_026%7E3.jpg


Tot zover ............
 
Sharp eye ExSerCo ,,,,

Zag ik ook , maar ze zaten nog niet definitief vast ivm de plaatsing van de astronauten in lengte .... die zijn namelijk niet gelijk .....
 
Maar het splitsen naar een voor een is gekomen ,,,,,, alle onderdelen zitten in de hoofdkleur en het komt nu op het detaileren aan ....

de spatborden hebben glimbeurt gehad dmv zachtborsteltje van van sigaretten as met likje speeksel en glimmen maar ... :lol:

Ik heb de eerst bedienings/besturings kolom klaar en de tv camera in de details ,, de schotel antena,s zijn goed als af en de rest van de foto,s etch deeltjes komen erop , verder de assen voor het dragen van de schotel zijn klaar ... ik heb ze deze keer voorzien van een ijzer asjes ( 0,3 mm)
bij mijn vorige is na een tijdje het resin zwak geworden en is ie gaan hangen als een bloem zonder water ..... die moet ik nog eens voorzien van een asje .....

Gezien het drie thema,s zijn begin ik eerst met de het voltooien van de apollo 15 uitvoering ,,,, twee astronauten zittend erop de tegen een lichte helling op rijden .... dan volgt de rest ......

Afbeelding_034%7E3.jpg


Afbeelding_035%7E4.jpg


Afbeelding_036%7E4.jpg


Afbeelding_037%7E2.jpg


Afbeelding_038%7E3.jpg


Afbeelding_039%7E2.jpg


Afbeelding_040%7E4.jpg


Afbeelding_041%7E3.jpg


Afbeelding_042%7E2.jpg


Afbeelding_043%7E3.jpg


Tot zover ........................
 
Blijf met verbazing volgen.
Knap werk.
Het ziet er in mijn ogen toch redelijk fragiel uit.
Best voorzichtig mee zijn.;)

Erik.
 
dankje modelbouwerke ,,,,

Maar de eerste is weer na 101 onderdeeltje op 7 bij 5 cm klaar ,, ik moet zeggen ben zeer tevreden met deze kleine donder .... ik heb de astronaut als passagier een usa flag in zijn hand gegeven en ze rijden tegen een helling op ....... de draden zijn als laatste aangebracht een pieter peuter werkje ....

De andere 2 diorama,s komen nog , daar moet ik eerst de kant en klare acryl kappen voor binnen krijgen .....

Afbeelding_046%7E4.jpg


Afbeelding_047%7E4.jpg


Afbeelding_048%7E4.jpg


Afbeelding_049%7E3.jpg


Afbeelding_050%7E3.jpg


Afbeelding_052%7E3.jpg


Afbeelding_053%7E3.jpg


Afbeelding_054%7E1.jpg


Afbeelding_056%7E4.jpg


Afbeelding_057%7E3.jpg


Afbeelding_058%7E4.jpg


Afbeelding_060%7E2.jpg


Afbeelding_061%7E5.jpg


Afbeelding_063%7E4.jpg


Tot zover ...............
 
Bubble,

Wat je hier toont,is werkelijk fenomenaal.
Ik heb echter een bedenking. Als die astronauten met hun"rugzak" zo op hun stoel moeten zitten als in dit dio, dan gaan ze toch niet wreed comfortabel kunnen rijden denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan