Hoofdsponsor

1/20 Von Braun,s Saturn V - F1 Engine 1/20 [!F]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo bouwers ,

Hier het begin van de bouw van de meest geavanceerd power full ( voor die periode ) raket motor, de saturn V F1 .

9903405.jpg
6521629.jpg


SaturnF1EngineDiagram.jpg
486px-S-IC_engines_and_Von_Braun.jpg


hier een engine test via youtube :

YouTube - Saturn V - S-1C Stage Testing

Dit model is maar voor een bepaalde oplage gemaakt , en een must have voor de realspace collectors .
Het is een schaal 1/20 versie met vele delen resin , photo etch , zink delen en ijzer en koper en kunstof ...

hier foto van de doos met inhoud :

accuratemodels001.jpg
am001.jpg


inhoud in aparte delen ...

am008.jpg


am006.jpg


am010.jpg


am011.jpg


am013.jpg


am014.jpg


am016.jpg


am018.jpg


am019.jpg


am020.jpg


( foto,s van ninfinger ) met dank aan Sven Knudson ...

tot zover .............
 
Waar blijf je 1/ de inspiratie halen, 2/ de kits opsnorren?
 
Ziet er op zich al een mooi gedetailleerde kit uit.
En F1, zit dit in de racewagens????

Erik.
 
Als realspace bouwer weet je je adresjes ExSerCo , en modelbouwerke , ik had nog niet lang geleden een saturn v gemaakt ( horizontaal , en het is een van deze motoren :

Afbeelding_072%7E2.jpg


alleen dat was 1/96 en dit 1/20

Gr bubble
 
dat vraag ik me ook af,wist zelfs niet dat dit op1/20 bestond:8


ziet er wel mooi gedetailleerd uit


grtz

peter alias hugemikus
 
Hm... I love the smell of resine in the morning :): Ziet er een mooi kitje uit.

Hoe is de kwaliteit van de resine ?
 
He Jadefalconguard ,

Vrij zacht is het en breekbaar , ik laat er daaron ook een laag koper overheen dompelen ....

hij wordt alleen iets zwaarder ....
 
He Jadefalconguard ,

Vrij zacht is het en breekbaar , ik laat er daaron ook een laag koper overheen dompelen ....

hij wordt alleen iets zwaarder ....

Dit moet je eens nader uitleggen en demonstreren aan de hand van foto's. Van deze techniek heb ik nog nooit gehoord.
 
WOW, dat ziet er een prachtige kit uit ^^ Leuk dat ze dit - zeer indrukwekkend - onderdeel van de Saturn V apart maken.


Wat staat er eigenlijk op die CD-rom ?

Groeten

"Wet Sellery"
 
amai,,,, weer zo´n schone. :O

Ga je natuurlijk weer volgen. En ben zeer benieuwd naar de extra details die je hierin kunt gaan verwerken. :P
 
He Jadefalconguard ,

Vrij zacht is het en breekbaar , ik laat er daaron ook een laag koper overheen dompelen ....

hij wordt alleen iets zwaarder ....

:ohmy: Daar wil ik ook wel meer uitleg over... hoe kun je warme koper gieten over de resine zonder dat ze haar vorm verliest?

Met welk doel laat je dit doen ?
 
Uh Jadefalconguard ,,,

Deze techniek wordt tegenwoordig veel op kunstof delen toegepast om de kosten te drukken en het matriaal (kunstof ) steviger , harde , slijtvast te maken .....
Het kunststof zal niet gauw vervormen omdat men niet boven de dertig graden komt .....

Hier een filmpie :

YouTube - Taiwan Hsin Chang,plastic electroplate, plastic electroplating,

dar kun je vele toepassingen zien , koper , goud , zilver platina , chrome ect ...

alleen een nadeel , als je met een modelbouw onderdeel komt zal het gewoon duurder zijn in plaats van massa produktie ...... en sommige mensen kunnen het zelfs thuis , maar is wel gevaarlijk ivm met sommige gassen die vrij komen .... je moet er wel verstand van hebben , waarom doe ik het ? , na de laag koper die die het resin onbreekbaar maakt komt er nog een dun laagje chrome op , sommige delen zijn in het echt ook verchroomt die plak ik af en dan de spuitbus erover en zo krijg je de meer iron industrie look ....

deze techniek wordt ook veel gebruikt in de auto model diecast reeks ...
 
Nou bouwers ....

Het begin is er ......

Ik ben nu begonnen met het schuuren van de vier grootste delen ... namelijk de :

nozzle extension ( onderste gedeelte van de kelk )

turbine exhaust manifold ( middenring gedeelte , turbo gas compressor )

thrust chamber ( bovenste coniche gedeelte , versnellingskamer )

heat exchanger ( verbonden aan turbine exhaust , warmtewisselaar )

Er zitten toch nog flink wat bramen die verwijdert moeten worden en dan licht schuuren in volgorde ...

de juiste voorbereiding voor het resin slijpen is een must ivm vervelende stofdeeltjes , een goede afzuiging, rubberen handschoenen , die handschoenen zijn ook handig on geen vet vingers achter te laten ivm het verkoperen later .....
Op de close up foto,s is goed de verfijnde details te zien .... .... dus beter voorzichtig te werk gaan en de tijd nemen ....

Afbeelding_241.jpg


Afbeelding_242.jpg
Afbeelding_243%7E0.jpg


Afbeelding_244%7E1.jpg
Afbeelding_245%7E1.jpg


Afbeelding_246%7E2.jpg
Afbeelding_247%7E1.jpg


Afbeelding_255%7E1.jpg


Afbeelding_251%7E1.jpg


Afbeelding_252%7E0.jpg


Afbeelding_253%7E1.jpg


Afbeelding_254%7E2.jpg


Tot zover ............
 
Gisteren en vandaag flink bezig geweest met de kelk van de F-1 engine van de saturn V ,, gezien deze kelk een elektroplating behandeling krijgt is het gewenst de twee delen bijna lijm vrij te houden ,daarom heb ik gekozen om metalen pinnentjes te gebruiken om de boel aan elkaar te monteren ... het zijn er nogal wat , maar het zit vast als een huis ... daarna de omtrek milescuul een lijn gelegt met filler en die dan daarna na goed drogen weg te schuren tot een geheel ...
Verder moet nu de turbine exhaust de ring afgewerkt worden en die is ook al voorzien van twee pinnen en kan daarna erop geklikt worden zonder lijm , deze plaasting moet een een keer goed ( met mini waterpas ) anders krijg ik later problemen met het monteren van heat exchanger naar de gimbal zoals te zien is op het plaatje voorgaand ... de leidingen zouden wel dan eens niet meer goed aansluiten .....

Afbeelding_126%7E3.jpg


Afbeelding_128%7E2.jpg


Afbeelding_129%7E3.jpg


Afbeelding_130%7E1.jpg


Afbeelding_131%7E1.jpg


Afbeelding_132%7E2.jpg


Afbeelding_134%7E1.jpg


Afbeelding_137%7E1.jpg


Afbeelding_138%7E2.jpg


Tot zover ....
 
pascal.......knap man....je legt de lat wel héél hoog...en dan die speciale technieken...maar je resultaten zijn dan ook zo prachtig......je verdienste hier op het forum...om dit allemaal zo netjes te vertellen,waardering ten volle....:):):):)
prachtig ..man...en bedankt dat we hier zo mogen meegenieten........:D:D:D
 
Dankje luitjes ....

Maar vandaag bezig geweest met de motor ,, eerst wat spuitjes bij de apotheek gehaald in de ochtend ... en het was donders koud in de scootmobiel ,7 km op en neer .... Maar naar een tijdje opwarmen heb ik de rand ( kier ) tussen de turbine exhaust manifold en thrust chamber afgekit ... toen gedeelte laten uitharden en toen stukje bij stukje glad ingedrukt , dit moet nog wat worden bij geslepen ... in de tussen tijd hiervan de turbine exhaust manifold ring goed waterpas gelegt en dit kan nu drogen .
toen in de turbine exhaust overloop 2 gaten op maat geboort en toen een ring met twee bevestegings punt afgewerkt en die geplaats (Weer waterpas) ,deze ring of verstevigingsring zorgt voor de stabiliteit van de turbine exhaust en heat exchanger .... morgen de boel netjes afschuren en sommige bevestegingsgaten preparen zodat als er een laag metaal over ligt ik ze gemakelijk weer kan uitboren ....

Afbeelding_200%7E1.jpg


Afbeelding_192%7E2.jpg


Afbeelding_193%7E3.jpg


Afbeelding_198%7E1.jpg


Afbeelding_197%7E1.jpg


Afbeelding_201%7E2.jpg


Afbeelding_203%7E1.jpg


Afbeelding_205%7E2.jpg


Afbeelding_207%7E2.jpg


Afbeelding_208%7E2.jpg


Afbeelding_210%7E1.jpg


Tot zover ..................
 
Weerom super gedemonstreerd hier.
Wat ik me wel afvraag is: wat voor mengsel zit er in de spuit op de foto?
 
He ExSerCo, Daar zit een filler in van het merk airco ....niet geschikt voor gewoon plastick modellen ...

Vandaag de laatste dingetjes afgwerkt , voordat ie ingepakt weg kon ... Eerst alle gaatjes iets dieper gemaakt, randen en contouren iets dieper gelegd inverband met de twee laagjes metalen ... en daarna schoon gemaakt en vet vrijgemaakt ....

Ik kan nu verder met de heat exchanger ( op de laatste foto ) deze eerst mooie afbramen en licht opschuren een kraag aan brengen ,dan in de primer en dan in de kleuren .... en de gaten dan weer iets uitboren ...

Afbeelding_211%7E2.jpg


Afbeelding_212%7E1.jpg
Afbeelding_213%7E2.jpg


naamloos%7E7.jpg


Afbeelding_214%7E2.jpg


Tot zover ...
 
Wat een werk.
Gewoon prachtig.
Ben benieuwd naar het resultaat van het metaliseren.

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan