Hoofdsponsor

1/20 Von Braun,s Saturn V - F1 Engine 1/20 [!F]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja hij gaat lekker Modelbouwerke ,,,,,

vandaag gestart met het hart ( Combustion Chamber ) van de F1 engine , namelijk de onderdelen ...:

:throttle body : Gimbal
:Feul manifold : Gimbal plate
:LOX manifold : Turbopump
:Feul inlet valves : F-1 injector plate

kkk.jpg




Alle onderdelen moeten worden afgeschuurt en pas worden gemaakt voor ze inelkaar gezet kunnen worden ....en dan pas in de primer en verf zetten ..

Voor degen die niet zo goed weten hoe zo,n motor werkt ,,,, hier een voorbeeld :

[img]http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/11717/ghmjn.jpg

er wordt als brandstof gebruikt vloeibare zuurstof en een soort kerosine als dit bij elkaar wordt gebracht krijg je een aardig explosief goedje .. maar dan ben je er nog niet ....deze brandstoffen moet op de zelfde druk naar de verbrandingskamer gepomp ( door pompen en turbine,s ) worden en door een soort zeef ( F-1 injector plate ) geperst worden voor een zo goed mogelijk gelijkmatige stabiele verbranding ,,,, er is veel gesleuteld aan deze motor om stabiel te krijgen om er voor te zorgen dat ie door zeer hoge trillingen niet kapot ( ontplofde ) ging ... hier op een filmpje van youtube zie kort maar goed hoe een klep open gaat en de brandstof door de injector plaat heen ...komt ... deze beelden zijn van een schitternde serie van de BBC : Space Race :

YouTube - BBC Space Race episode 4 (2) Problems Saturn Engine

Maar nu eerst bewerken voor de verf erop komt met de details ......

Afbeelding_215%7E1.jpg


Afbeelding_216%7E1.jpg


Afbeelding_217%7E1.jpg


Afbeelding_218%7E1.jpg


Afbeelding_220%7E1.jpg


Afbeelding_221.jpg


Afbeelding_223%7E1.jpg


Afbeelding_224%7E0.jpg


Afbeelding_225%7E0.jpg


Afbeelding_226%7E0.jpg


Afbeelding_227%7E1.jpg


Tot zover ................
 
Na alles eerst goed te hebben geschuurt en toen de onderdelen voorzien van enkelen dunne lagen primer en toen nog eens licht opgeschuurt konden de eerste lagen hoofdkleuren verf erop .... de kleurencombo voor de Combustion Chamber ( mangaanstaal vind ik zelf zeer geslaagt ) , de heat exchanger moet nog enkelen tinten krijgen en dan kunnen sommige onderdelen inelekaar gemonteerd worden en worden afgewerkt met details .......

Afbeelding_242%7E0.jpg


Afbeelding_228%7E1.jpg


Afbeelding_229%7E0.jpg


Afbeelding_231%7E0.jpg


Afbeelding_232%7E1.jpg


Afbeelding_233%7E1.jpg


Afbeelding_235%7E0.jpg
Afbeelding_236%7E0.jpg


Tot zover ...............
 
Dankje modelbouwerke ,,,

Vandaag grote deels bezig geweest met detaillering van de onderdelen van de Combustion Chamber en de Heat exchanger ect ... ze zijn nog niet 100 % qua details , dat wordt op het laatste moment als alles in elkaar gezet wordt .....
Om de hals van de heat exchanger zit nu de rode kraag bescherming om sommige pijpen komt dat ook ,, ik ben nu nog met een decal bezig , een oud Rockwell logo ( de R ) die er nog opkomt ... verder zijn de onderdelen in de wash gezet voor een meer using look ....
Ik leg dit nu aan de kant en ga eerst verder met de support stand ( stalen verrijdbaar wagen ...

Afbeelding_243%7E1.jpg
Afbeelding_244%7E2.jpg


Afbeelding_246%7E3.jpg
Afbeelding_247%7E2.jpg


Afbeelding_248%7E0.jpg
Afbeelding_249%7E1.jpg


Afbeelding_251%7E2.jpg


Afbeelding_252%7E1.jpg


Afbeelding_253%7E2.jpg


Afbeelding_254%7E3.jpg


Afbeelding_255%7E2.jpg


Afbeelding_256%7E1.jpg


Afbeelding_257%7E0.jpg


Afbeelding_258%7E0.jpg


Afbeelding_261%7E0.jpg
Afbeelding_260%7E0.jpg


Tot zover ........................
 
Mooie kleuren hoor maar heb je hiervoor Aclad verf gebruikt?

Maar toch enkelen kleine puntjes van kritiek ;) ik zie hier en daar nog enkelen naadjes zitten waar de mallen elkaar raken oftewel gietnaden (in kleinfout)

Voor de rest een mooi project.

Ron
 
He ron welke gietnaden bedoel je ,, en ik begruikt motip verf gecombineerd tamiya .....
 
Motip en Tammy ;) maar ziet er goed hoor.

Deze naadjes dus,


Afbeelding_255%7E2.jpg


Bovenkant zilveren geval.
Afbeelding_257%7E0.jpg


Waarschijnlijk komen er nog anderen onderdelen op dat zilveren geval? maar het viel mij op en dacht ik maak er even melding van omdat het toch zonde is als deze motor klaar is en je zal ze eventueel nog blijven zien.

Ron
 
Oh ,, dat is geen probleem ,, daar moet nog wat op komen ,,,, ik moet het me zelf ook niet te moeilijk maken ,,, als er nog iets opkomt zie je dat niet meer er moet nog iets afgehaald worden ivm lijmen ....



Maar sharp eyes .....
 
Okee gelukkig dan maar :) ik dacht ik meld het maar even bij de directie voor het geval.

Ron
 
Ik vind het alleen maar goed als anderen bouwers je scherp houden ...... je kan dan nog ingrijpen inplv wat je zei als ie al dan af is .....
 
Maar de support wagen voor de F1 motor is op de decals en white metal parts na zo goed als af .... een modelletje op zich ....

Eerst moest alles goed pas gemaakt worden en toen wel nauwkeurig pas leggen (haaks) en toen dmv aanhechtingspunten aanlijmen ...toen kon alles inelkaar en kijken of het goed waterpas lag .....
Naar goed drogen en schuuren kon de eerste laag ( dun filler ) erop , toen na drogen weer schuuren , het zelfde voor de primer, en toen in dunne laagjes de industrie geel kleur erop, toen de wielen gedaan , een beetje gebruikt er laten uitzien ( beetje vuil ) .
Toen konden alle details erop en wallaah hij is bijna af ,,, alleen morgen de beugels en een paar decals en likje clear coat ....


Afbeelding_263%7E0.jpg


Afbeelding_266.jpg


Afbeelding_264%7E0.jpg


Afbeelding_265%7E0.jpg


Afbeelding_267%7E0.jpg


Afbeelding_268%7E0.jpg


Afbeelding_269%7E0.jpg


Afbeelding_270.jpg


Afbeelding_271.jpg


Afbeelding_275%7E0.jpg


Afbeelding_277%7E0.jpg


Afbeelding_278%7E0.jpg


Afbeelding_279.jpg


Afbeelding_280.jpg


Afbeelding_281.jpg


Afbeelding_286%7E0.jpg


Afbeelding_287%7E0.jpg


Afbeelding_288%7E1.jpg


Afbeelding_289%7E1.jpg


Afbeelding_290%7E0.jpg


Tot zover .............
 
Maar de support stand is klaar , hef en draag construktie zit erop verbonden na alles was geschildert ..... toen de decals erop en nu morgen een beetje clear coat erop .....
ik heb er nog een safty label er ook aangehangen .....

Het is nu wachten op de kelk van de elektroplater .....

Afbeelding_291%7E1.jpg


Afbeelding_292%7E0.jpg


Afbeelding_295%7E0.jpg


Afbeelding_296.jpg


Afbeelding_298%7E0.jpg


Afbeelding_299%7E1.jpg


Afbeelding_301%7E0.jpg


Afbeelding_302%7E0.jpg


Afbeelding_303%7E0.jpg


Afbeelding_291%7E0.jpg


Tot zover ........
 
Tjonge, jonge, jonge.

Ik blijf dit met verbazing volgen.

Toch een klein kritiek puntje voor je. De bouten op de zwarte platen zitten op het randje van de h-balken. Deze horen iets dichter naar elkaar toe te zitten. Anders zit het gat te dicht bij de rand. En dan heeft te weinig draagkracht. Maar echt, dit is muggenziften met een vergrootglas hoor.
 
hee bebblegum ik zie dat je weer aan een kunst werkje bezig bent.

het ziet er weer heel strak uit .
 
Dankje Luitjes ,,,,

Ja modelengeneer ,,, nou zie ik het ook ,,, ik zal het nog veranderen ....

Maar de engine bell kwam vandaag binnen en zo snel had ik het niet verwacht ,, ik kon zowat het licht uitdoen bij deze zilver bling bling ..... de man heeft een meesterwerkje afgeleverd ,, alle details zijn super gebleven qua diepte en randen ....

Ik kan nu met gedeelte,s afplakken beginnen .....

Afbeelding_006%7E7.jpg
Afbeelding_003%7E6.jpg


Afbeelding_001%7E8.jpg
Afbeelding_004%7E9.jpg


Afbeelding_005%7E6.jpg
Afbeelding_007%7E7.jpg


Afbeelding_008%7E6.jpg


Tot zover ...............
 
Daar kun je je haren idd in kammen. Maar het ziet er wel heel strak uit hoor.
 
Nou bouwers ,, een kleine update ,,, de Masking tape was gisteren binnen gekomen ,,,en het afplakken kon beginnen ...een heleboel moet er worden afgeplakt met vele kleine details .... alleen het weer wil niet mee werken voor het spuiten van een eerste primer laag , dus dat wordt wachten ....

Afbeelding_002%7E8.jpg


Tot zover ....
 
Nou de eerste laag primer en laklagen liggen erop ... maar de boel te hebben afgeplakt moesten overige delen zilver nog iets worden opgescheurt .
Ik heb daar sigaretten as voor gebruikt met een nat waxrolletje met hoge toeren opgescheurt , toen de eerste laag lichte primer erop , die goed laten drogen , en toen de kleuren mix erop , toen zeer snel alle afplakdelen eraf gepeld ,, voor het ging opdrogen anders kon de verf gaan doortrekken ....
Ik ben tevreden over het eerst resultaat , de harde zilveren randen contouren komen mooi na voren en de details ,, nu moet er morgen nog de donker wash erop voor de dieper gelegen delen en details ..... en dan de binnenkant spuiten ...

Afbeelding_005%7E7.jpg
Afbeelding_006%7E8.jpg
Afbeelding_007%7E8.jpg


Afbeelding_008%7E7.jpg
Afbeelding_009%7E10.jpg
Afbeelding_010%7E7.jpg


Afbeelding_011%7E7.jpg
Afbeelding_012%7E8.jpg


Afbeelding_013%7E7.jpg


Tot zover ....
 
Vandaag very bussy geweest ,,, eerst de wash erop dan gedeeltelijk verweren .... met tamiya masking .... toen de kelk aan de binnenkant gepoten in iron gun metal dark met dark zink en vleugje smoke ... toen even niet warm de fohn erop ....
toen de injector plate en over ring gespoten en toen geplaats in de kop , toen kon de kop erop .... en daarna de heat exchanger erop gemonteerd door middel van wel messing pinnetjes .....
Morgen kan het loodgieters werkjes beginnen ,met de onderdelen pijpleidingen ....

Afbeelding_015%7E7.jpg
Afbeelding_016%7E9.jpg
Afbeelding_018%7E10.jpg


Afbeelding_019%7E8.jpg


Afbeelding_020%7E7.jpg


Afbeelding_023%7E7.jpg


Afbeelding_024%7E6.jpg


Afbeelding_028%7E3.jpg
Afbeelding_029%7E3.jpg
Afbeelding_030%7E6.jpg


uu%7E4.jpg


Afbeelding_031%7E4.jpg


Afbeelding_027%7E6.jpg


Tot zover ...........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan