Hoofdsponsor

1/16 sculpt Britse para + Brengun [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reneduret

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
1.391
Nog geen wilde schetsen en gevouwen ijzerdraad.
Heb een kleinood van Arno Riedel te leen dat kennelijk zeldzaam is op deze schaal.

Zijn wat zaken die opnieuw vorm gegeven moeten worden.
Mondingsloop, tweepoot (ingeklapt en uitgeklapt), handvat loop maar begin met het magazijn.

DSCF0096.jpg

fimo is mijn lieveling...

DSCF0098.jpg

had bedacht dat er ergens in huis ronde vormen moeten liggen waar ik het magazijn mee kan vormen...
DSCF0099.jpg

gebogen ijzerdraad om de inkepingen in het magzijn te zekeren.

DSCF0101.jpg

mijn lief oventje...

DSCF0103.jpg

DSCF0105.jpg

ben niet zo tevreden.
Voor de buiging van het magazijn heb ik kleinere radialen nodig voor een scherpere buiging maar de methode bevalt me.

en daar dubte ik over.
Wil het in een paar hoofdgroepen afgieten later.

René
 
Dat je hieraan begint Rene, echt durven noem ik dit. Zoiets moet echt messcherp van grootte, detail en lijn zijn. Kan je dit dan niet op de kop tikken ? Maar ik wed dat je volgende attempt zeker dik in orde zal komen, ook dit wat je laat zien is niet verkeerd.
 
was lastig aan te komen...geloof me.

ik neem deze keer de tijd.
Wil hem graag nagieten.

Zal fier zijn als het lukt en heb dan zeker goede groove voor de para.
 
Ge moet er maar opkomen ,om van je proxxon een draaibank te maken
 
beter is het aluminium te gebruiken, accurater.
ga binnenkort wat staafjes kopen.

in principe kan je tot zekere lengte zo heus lopen draaien.
Of handgranaten.
of tafelpootjes.
kogeltjes.
etc..
etc..
 
Zeer intrigerend werk Rene, dit ziet er serieus uit als een Bren !
 
haha :D

al wérd het een Krengun, het is een mooie manier om alvast meditatief bezig te zijn met je nieuwe figuur.

Zie het helemaal voor me, gehavende Brit, die Bren aan een riem om zijn schouder, arm rustend op bovenkant.

Of gehurkt, dat ding ladend terwijl hij schreeuwt.

de bipod is lastig. Niet om te maken, maar te reproduceren straks.

Als het goed lukt ga ik toch eens kijken of ik een piat kan fabriceren, met zo'n trommeltje erbij.
 
Mijn keuze zou de Piat zijn, omdat de granaten er zeer imposant van vorm uitzien, met uiteenlopende kleurtjes naargelang het doelwit.

Maar dat neemt niet weg dat je Bren top is !
 
Als jij Guy, of iemand daar iets mee over weet hoor ik het graag.

Ik had waarschijnlijk de granaat groen gemaakt met een geel randje of zo.

ik denk ook dat de piat in de basis een ronde buis is die je zijdelings plet.
Het koffertje zijn feitelijk ook drie buisjes, toch?


heerlijk, dat analyseren :$
 
zeer bedankt Guy, wat mooi...

mijn vorderingen van het tweepootje...

DSCF0121.jpg

DSCF0125.jpg

alles is afneembaar om het te gieten.
 
ik ook Bert.

Magazijn, pootjes en handvat giet ik los.
Bren moet te doen zijn in éen stuk.

DSCF0135.jpg

maakte een nieuw magazijn vanavond...

was een toer het plaatje rond te krijgen maar ging goed.

Dit is het principe om de inkepingen van het magazijn parallel te krijgen

DSCF0136.jpg

DSCF0138.jpg

even gewassen voor het zicht. Blijft een stuk doorzichtig sprue.
 
Mooi Rene, zeer scherpe details !
 
ik had nog eens ergens beloofd aandacht te schenken aan mijn huisgietsels.

Ik wil de Bren graag vermenigvuldigen.

Ik bestelde een kilopot siliconen met een flesje harder.
Het komt er op neer dat je op 500 gram rubber 1 gram harder gebruikt. Er zijn ook 1 op 1 siliconen verkrijgbaar maar heb gewoon deze via Dirks artist supplier in Nederland besteld voor € 25,-
Voor specifieke mallen kom je dan niet onder een digitale weegschaal uit, een rekenmachine ( in mijn geval).
DSCF0149.jpg

Ik zorg er voor dat ik genoeg objecten geprepareerd heb met legosteentjes en schilderstape zodat ik gewoon een kilo kan aanmengen met de verharder, die ook precies genoeg is voor een kilo.

DSCF0145.jpg

DSCF0147.jpg

plak de deeltjes die wilt afgieten vast met houtlijm, later laat het fijner los en zorg er voor dat er geen rubber onder kan kruipen.
De meeste resin onderdelen hebben al een soort blokje wat je mooi kan vastlijmen.

Wapens voorzie ik op tactische plaatsen van lolliestokjes, extra vulplekken voor de resin later waar de resin ook kan ontsnappen.
Je moet het een paar keer gedaan hebben, dan begrijp je de problemen waar je tegenaan loopt met gieten beter.

DSCF0151.jpg

rubber handschoenen dragen.
Voorzichtig vanuit een hoek gieten zodat de rubber overal goed bij kan en er geen lucht ingesloten wordt.

De rechter mal ging het me om, de Bren met de onderdelen.
De linkermal kwam ik net iets te kort, maar dat geeft niet.
De meeste onderdelen die ik wilde dupliceren zitten onder het rubber en ben zo economisch omgegaan met mijn kilo siliconen. Je kan ook de mallen vullen met rijstkorrels en zo een schatting maken van de hoeveelheid rubber, maar het is goed zo.


Het zal 24 uur moeten harden.

Met een heel scherp mesje maak ik later in de lengte van de Bren een snede zodat ik het blokje open kan vouwen.
Het trekkergedeelte is bijvoorbeeld een gesloten gedeelte en is omhuld door rubber.
Dit kan je niet lossen zonder een snede.
De rubber zelf geeft echter ieder detail weer en sluit naadloos aan bij dichtvouwen.

Hierover meer als ik de mal geslaagd beschouw.
 
Dit afgieten lijkt mij zeer interessant voor alle modelbouwers hier op het forum!!

Daarom zou ik je als Mod willen vragen of je hier geen aparte topic over wil starten??
Niet alle modelbouwers komen de figuren bekijken, maar zullen wel iets hebben aan dit onderdeel van de hobby ;)
 
Dit lijkt me ook een goed plan, Beyond.

Maar laten we dan eerst afwachten hoe de resultaten in deze topic uitpakken.
Het vormt een onderdeel van mijn inspiratie tot de man met de Bren.
Kan dezelfde foto's met tekst straks opmaken in een andere rubriek.

goed?
 
Kijk eens een goede respons. Natuurlijk is het altijd leuk en zeer handig dit in een appart topic te plaatsen, dan kunnen mensen het makkelijker terug vinden. ;)

Of eentje aan Dominiek op een word doc. toezenden, komt deze in de sectie howto te staan. :laugh:
 
Zoals Modelengeneer zegt, natuurlijk kan dat :)

Een nieuwe topic kan je gerust aanmaken als je alle foto's hebt en het afgewerkte product kan tonen ;)

(Of in een Word document doorsturen naar ExSerCo ;) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan