Hoofdsponsor

WIP 1e buste of a britisch RAF Spitfirepilot sculpting part [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

BertUS

Guest
Hallo
Ik had het er een tijdje geleden met Rene DUret al eens over om zelf eens een buste te maken..uhh, te sculpten...maar je weet hoe het gaat, praten is 1, doen is 2. Volgens kon ik het wel aan, al zag hij liever dat ik een duits volfiguur ging sculpten. En, tja, dat zijn 2 missers van hem, ten eerste ben ik nog lang niet toe aan een volfiguur en zeker geen duitser, ja, onder de tracks van een Sherman misschien, al is dat wat wreed.

Van de week, na lang twijfelen en zoeken naar referentiefoto's van zo'n piloot, de stoute schoenen aangetrokken en een basivorm gemaakt. De kop is van een 200 mm figuur en eigenlijk helemaal geen britse uiterlijk, maar what the heck, er vloog van alles rond in de Spits.

Ik zal hieronder een hele rits foto's zetten van de stappen die ik tot nu toe heb gedaan cq gemaakt. Het is werkelijk de eerste keer dat ik zo iets maak, maar je moet alles eens uitproberen toch? Ik werk met Fimo wat ik tussendoor steeds even afbak, je leert gaanderweg steeds meer, maar je krijgt er ook steeds meer lol in. MIjn betere helft vond dat ik me weer uitsloofde zeker toen ik foto's liet zien van andere figuren
"waarom moet jij er nu weer zoveel detail in willen doen en dat voor de eerste keer"

Het duurde even voor ik het doorhad, maar ze had het dus over de buste, maar het is wel waar, ik maak het mezelf weer eens niet gemakkelijk

de basisvorm blijkt achteraf niet helemaal goed te zijn, het was nog te groot hoewel ik er al heel wat van afgehaald had.
Maar goed, mijn eerste stapjes in de wondere wereld van het sculpten zijn gezet en tot nu toe bevalt het mij prima, al moet ik nog heel wat leren.

De volgende (als er een volgende komt, wil ik het eens gaan proberen met spul zoals magic Sculpt, miliput, green stuff of whatever

pilootbuste.jpg
pilootbuste1.jpg
pilootbuste2.jpg
pilootbuste3.jpg
pilootbuste4.jpg

de eerste 5 foto's laten zien hoe ik de uniformjas en overhemd incl stropdas maak. De engelse piloot was toch goed herkenbaar aan het feit dat zij een stropdas droegen, vaak ging er nog een sjaaltje overheen en droegen de heren een spencer, de laatste twee heb ik weggelaten. Ik maak alleen de zichtbare delen (al bleek dat ik de rechterborstzak dus voor Jan met de korte achternaam heb gemaakt. Het groezelige komt van een penseel wat blijkbaar niet geheel goed was uitgespoeld en op de foto komt het wel heel erg naar voren. Ook de schouders gemaakt, ziet er nu wat beter uit


pilootbuste5.jpg
pilootbuste6.jpg

Dit is de achterkant van de 1941 Mae West pattern. OP de originele foto's zie je vaak dit dit een erg geplooid iets is, terwijl je op modellen dit juist erg glad ziet, ik heb er dus voor gekozen om het geplooid te maken
pilootbuste7.jpg
pilootbuste8.jpg

Hier heb ik de linkervoorkant van de Mae West gemaakt (uhh dat klinkt wel raar eigenlijk, maar ik bedoelde het vest en niet de dame) aan de rechterkant alvast de overslag gemaakt. de nekkraag is helaas nog niet te zien, maar om deze te maken moest ik eerst een stukje helm maken omdat ik er anders misschien niet goed meer bij zou kunnen komen, ziet er alleen nu uit als een Screaming Eagle airborner

pilootbuste9.jpg

En de rechterkant zit er ook op, incl zakje, riempje en meer van dat spul, heb ik daarvoor dat rechterborstzakje gemaakt? De riempjes zijn eigenlijk iets te dik, maar ik wilde puur eens proberen met fimo te werken ipv loodfolie, al zou dat mss mooier zijn geweest. Jammer dat toch alles in 1 kleur is, ik ben toch zo benieuwd hoe het in kleur gaat tonen

pilootbuste10.jpg

Eindelijk, de kraag is in beeld, en de versterkings strippen inmiddels er ook opgezet

pilootbuste11.jpg

Het vest werd bij elkaar gebonden door straps, ik heb ze dus hier geknoopt.......ja ja, ik weet het, het ziet er niet uit. aan de beide voorkanten nog twee vaste riemen gezet

pilootbuste12.jpg

Omdat ik, net als jullie de eerste poging van de samenknoopstraps niet goed vond, een nieuwe poging gewaagd, en dit bevalt mij beter, ook wat op de linkervoorkant geplakt. het gat wat jullie al is opgevallen op de rechterzijde is voor een luchtslang

pilootbuste13.jpg

Hier nog even een beeld van de linkerzijde met zakjes in zij en voorkant

pilootbuste15.jpg

En hier is de luchtslang die aan de bovenzijde in een zak verdwijnt. De vorm bevalt mij nog niet, maar na 2 uur klunzen en niet mee willen werken laat ik het maar zo


OK wat verder...............Er moet nog een helm incl vliegbril en radioplug gemaakt worden en een zuurstofmasker incl slang

Okee, wat vinden jullie tot zover?

Zelf heb ik al gezien dat ik de grondvorm dus dunner moet maken, de fimo oid dunner moet uitrollen (wat een okkeklus om het dan netjes los te halen, zelfs met talkpoeder is het geen feest, dus mss toch maar smokkelen en loodfolie gebruiken als ik weer zoiets doe.

Over de armen ben ik nog niet geheel uit, enerzijds wil ik twee complete armen gebruken voor een soort actiepose, anderzijds de gewone standaardstompjes, of misschien 1 arm die op een stukje vliegtuigvleugel leunt
 
Heb de kap, de bril en het radiosnoer ook af
Het zijn vaak de simpelste dingen waar je het langst mee bezig bent
pilootbuste16.jpg
pilootbuste17.jpg
pilootbuste18.jpg


bertUS
 
BertUS,

Als dit je eerst sculpt-werkje is, dan sta ik met open mond te kijken.
Die figurine-mannen zijn de meest gekke op dit forum denk ik.
Commentaar durf ik gewoon niet geven. De reden? Gebrek aan ervaring hiermee en zeker zijn dat je nooit zo'n resultaat zelf kunt neerzetten.
 
Waaw, en dit is je eerste keer dat je sculpt?
:ohmy:

Er zitten hier toch wel echte kraks op het forum hoor, en ja, jij bent er één van ;)

Prachtig werk hoor...

Werk je aan de hand van foto's?
 
Bedankt
ja het is de eerste keer dat zoiets doe, het koppie was al kant en klaar want dat is mij toch te moeilijk.
ik werk idd van foto's en ben al maanden bezig om te zoeken en te kijken en een keuze te maken in de referentie, want zoveel fantasie en kennis heb ik niet om zoiets zo uit het hoofd te doen. het is een kwestie van goed kijken en namaken.
Ik heb enkele jaren geleden eens een goede mailwisseling gehad met een amerikaanse sculpter en veel over de technieken gepraat. Blijkbaar is er toch veel blijven hangen.
Maar echt, het smaakt naar meer, figuurlijk dan,w ant letterlijk isde FImo niet te vreten
 
:laugh::laugh:

Ik dacht nochtans gehoord te hebben dat Fimo eetbaar was :P

Mooi werk, we hebben hier alweer echt talent in huis ;)
 
Fimo is zeker eetbaar maar je moet goed kruiden.
Het plakt wel tussen de tanden...

Over de buste en dus iets serieuzer nu,

Bertus, dit is je eerste keer en het werk ziet er allesbehalve zo uit.
Er zitten erg goede zones in, zoals bijvoorbeeld de straps, overtuigend 'geknoopt'. Ik vind het bijna spijtig dat je koppie al geschilderd is, volgens mij kan je dat beter even strippen, om het daarna samen met de rest van de buste mooi uit te werken.

En ik vind 'm er best Brittish uitzien hoor !

Mijn complimenten, ik kijk al uit naar je tweede !
 
Harstikke netjes Bert,
zoals je over diverse sites mijn bewondering voor je 'leap' zal kunnen aanschouwen.

netjes in mijn opinion :
- bustes zijn je lief, maar je houdt niet van 'half' werk, kun je zien.
- voor een eerste poging de klei te bewerken kan je je afvragen waar de voorgaande vijf gebleven zijn
- rekening houdend met 'iets te schilderen hebben', wat een riempjes heej...

éen vraag...

istie nu al gebakken.....?
(mogelijk kan je erna met iets scherps nog structuren aanbrengen)
 
GUnit
het koppie wordt sowieso overgedaan, het is nu te bruin

Rene
hij is al diverse malen gebakken, want je kent mij grote handen en hoe gauw druk je dan iets in elkaar wanneer je iets anders aan het richten bent.
ik heb al wat dingen bijgewerkt, maar ik moet proberen de randjes van de straps wat verder af te ronden
 
ziet er wel mooi uit

die figuurgasten / bustegasten laten op het forum ongeloofelijk mooie
dingen zien EN I LOVE IT:laugh:
grtz

peter alias hugemikus
 
Kijk bert, ik denk dat je hier toch je draai gevonden hebt met het sculpten. Man wat een talent. :O

Vol bewondering zal ik je zeker blijven volgen.
 
dank je rik, eerst maar eens kijken hoe het uitpakt, deze is dan tot nu toe goed gelukt, maar ik moet de armen nog maken en dan schilderen, eerst de beer maar schieten voor ik de huid te koop zet, toch?
 
ik heb al wat dingen bijgewerkt, maar ik moet proberen de randjes van de straps wat verder af te ronden

Dat kan je prima doen met een zacht aquarelpenseel dat je vochtig hebt gemaakt. Je vermijdt dan bruuske veranderingen aan je werkzone en het werkt subtiel.
 
Ja klopt, maar na het bakken viel het me op dat het nog te scherpe randen waren, beginnersfoutjes. Ach polijstpapier werkt ook, kost alleen wat meer tijd
 
Tja, als het zo simpel was kon iedereen het

Dat realiseerde ik mij toen ik na 2 dagen met FImo klooien zat te kijken naar de armen. De rechterarm klopt wel, zo te zien. hij komt trouwens te leunen op een stukje vleugel of boordkanon.
Maar de linkerarm spoort niet helemaal en ik weet niet precies waar ik het moet zoeken, mss de voor en achterkant van de bovenarm wat dikker maken en de plooien net onder de elleboog zijn ook niet je van het.

De handschoen is even een teststukje voor de beeldvorming, grappig genoeg past het idee wel heel goed bij de gelaatsuitdrukking van Hugh

pilootbuste19.jpg


pilootbuste20.jpg


pilootbuste21.jpg


pilootbuste22.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De armen zien er inderdaad niet goed uit.
Volgens mij zijn de bovenarmen aan de korte kant?
Moest je die wat langer maken, je zou een heel ander effect krijgen....
Dikker? kweet het niet, ik denk dat je daar wel goed zit hoor...

[Mod aan] even een kleine opmerking, kan je tussen de foto's twee spaties zetten? Zo krijg je een scheiding tussen de foto's, en dat oogt wat mooier ;) [Mod uit]
 
Aangepaste foto's

Rechts klopt het wel, maar links niet, ik weet niet, volgens de berekeningen klopt de bovenarm wel, vaak een hoofdlengte lang
 
No comment.
Ik geniet alleen al van het kijken naar zo'n meesterwerk.

Erik.
 
Na een aantal mogelijkheden bekeken te hebben en uitgeprobeerd, toch de arm iets verlengd, ik laat het maar zo
 
Bertus, 100% zeker weten dat het probleem zit bij de bovenarm.Het zou kunnen dat je onbewust hebt geprobeerd om hem zoveel mogelijk arm te geven, om het mooier te maken. Maar op die manier krijg je dus die anatomische fout...

Ik hoop dat je de nieuwe situatie post, zodat we gerust mogen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan