Hoofdsponsor

1/200 RN Duilio

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Zoal reeds aangehaald in een ander topic, heb ik rond deze feestdagen geen werkplaats ter beschikking voor de verdere bouw van Cazador.
Aangezien ik toch niet heel werkeloos wil blijven wat modelbouw betreft, ben ik zonet eventjes begonnen met een Italiaanse monitor uit 1876. Naar mijn weten bestaat er van dit schip slechts één andere kit, en dat is een tamelijk duur resin stuk op veel kleinere schaal.

Enfin, de Duilio dus, de kit wordt geleverd als een boek op A3-formaat, en de bladzijdes hebben verschillende diktes al naar gelang waar de stukken moeten komen.
P1030746.jpg

Bij de dit model heb ik me de luxe veroorloofd om ook de lasergenseden spanten (in karton) bij te bestellen.
P1030743.jpg

Aangezien ik straks naar m'n werk moet, heb ik nog niets verlijmd, maar ik kon het toch niet laten om eventjes alle spanten te dryfitten op de valse kiel.
P1030745.jpg

P1030744.jpg

Hoewel hier nog niets verlijmd is, is het toch al een redelijk solide romp aan het worden.

Voor sommigen onder jullie, zal deze romp misschien enigszins bekend voorkomen, dat klopt, ongeveer 2 jaar geleden ben ik eens aan een scratchbouw ervan begonnen, echter zonder de kit zelf te hebben... helaas daar heb ik geen foto's meer van ter beschikking.

PS: dit wil niet zeggen dat ik niet meer aan Santa Leocadia zal verder werken hé, ik wilde gewoon eventjes een iets eenvoudiger cardmodel tussendoor maken, om de kwaliteit van Leocadia te verbeteren.
 
Hoi Dany,

de romp ziet er zeker strak uit zeg!!!ApplausApplaus
En dat is karton, zeg schitterend! -fck--fck-
Ik moet toegeven ik ben er een beetje bang van.
Om er zelf aan te beginnen!(aan te kopen)>(>(
ik krijg ongeveer maandelijks een mail van een leverancier uit Goes die me een lijst met verschillende modelen toestuurt!!
Ik probeer op geregelde tijd stippen een kijkje te komen nemen SUC 6 man!!!
Waar je die tijd toch vandaan haalt schapo hoor!!!!;););)
 
ziet er iets leuk uit, ga dit met veel aandacht volgen, succes met de bouw;)
 
Die papierbouw dat vind ik toch iets speciaals hoor, petje af ! Als ik het goed begrijp is dat dus niet zo slap als papier doet vermoeden ?
 
Die papierbouw dat vind ik toch iets speciaals hoor, petje af ! Als ik het goed begrijp is dat dus niet zo slap als papier doet vermoeden ?

Dat het niet zo slap is als doet vermoeden, is omdat de frames uit 1mm dik karton gemaakt zijn, Guy.
Ook het papier dat later gebruikt zal worden is toch net iets steviger dan het standaard 80- of zelfs 120 grams papier dat we gebruiken voor formulieren.
 
Zo, hier zijn we weer met een kleine update, en een beetje uitleg.

Behalve een valse kiel en spanten, zijn er ook drie horizontale verstevigingen in het frame, op deze foto zien we hoe één van de bovenste verstevigingen geplaatst word?
In eerste instantie "droog" (dus zonder lijm) to ongeveer zover : P1030748.jpg

Dan wat lijm aanbrengen op de randen, en aandrukken tegen de valse kiel :
P1030749.jpg
Daarna, leg ik eventjes het dek op de stuktuur om te zien of alles past...
P1030747.jpg

Ok, alles past, dus lijm d'erop en kleven, hier hebben we wel even wat gewicht nodig om alles mooi te laten aansluiten tot de lijm droog is, bij voorkeur, bij het gebruik van boeken, hebben wel iets zwaardere lectuur nodig dan dan de libelle of de flair...
P1030750.jpg
 
Blijft toch knap om volgen, zo'n papieren scheepje.
 
En meteen is m'n geheime smaak wtb lectuur niet langer meer geheim ;)

Blijft toch knap om volgen, zo'n papieren scheepje.

Ja, hé, Dominiek, maar ik moet bekennen dat het karton van de laser-gesneden onderdelen wel een pak handelbaarder is dan het grijze spul dat je in de kunsthandel koopt. Ik denk dat ik voortaan dat spul zal kopen in Polen ipv het iets goedkopere mesjesvreter dinges van hier.
 
Laatst bewerkt:
Nog eens geprobeerd om te mailen danny naar polen dus he
 
Spoedig volgen (eindelijk) nieuwe updates... en misschien nog een een tussendoor modelleke ook, van zodra de nieuwe laserprinter is gearriveerd over een tweetal weekjes :D
 
He mooi om volgen Danny
En ik zie dat je ook fan bent van 3ds max, heb je al wat kunnen tekenen in 3D?
Graag eens een foto of zo als je iets hebt gemaakt Danny, ik heb dit ook samen met Autodesk Inventor, maar ben er niet meer mee bezig.
 
Helaas, lukt het me niet meer om mijn 3ds te installeren onder Vista, ik heb wel al Rhino op de kop kunnen tikken, maar op het vlak van 3D sta ik echt nog nergens hoor.
 
Eventjes een dry-fit van het papieren dek om te zien of het karton nauwkeurig is ...
P1030773.jpg
hmm, 1 millimetertje verschil, valt dus wel om bij te werken.

De volgende stap is het opvullen van het onderwaterschip, dit doe ik omdat ik nog onevervaren ben met dit soort modellen ;
P1030774.jpg
Het blauwe spul is styropore, hetzelfde spul wordt ook gebruikt in de bouw van rc vliegtuigjes.

Dan mijn grootste nachtmerrie bij dit model : de boeg ; deze bestaat uit een ram, met daarin nog eens een (torpedo?)buis, niet simpel, enfin we zien wel wat ervan komt ;
P1030777.jpg

Tot ziens.
 
maatje..die styropore...ziet er mooi matriaal uit om op te vullen.......is het kostelijk......maar voor de rest blijf ik hier mooi van genieten..................:D:D:D
 
De kostprijs valt wel mee hoor, Swa, ik heb die plaat al een paar jaar op de zolder liggen, dus kan ik er niet meteen een cijfer op plakken.
 
Dat styropor is idd best duur als je het moet kopen, maar ja als je het op zolder legt en niet gebruikt is het ook zonde. Dus gewoon gebruiken zullen we maar zeggen.
Een tip voor de mensen die het niet hebben en wel moeten aanschaffen voor dit soort projecten.

Damwand profielen met schuim ertussen dat in de bouw gebruikt word voor isolatie. Dat is het zelfde spul als pur schuim, maar dan in plaat vorm van ong 10 cm dik. Dit kun je als afval gewoon op de bouwplaats voor nieuwbouw afhalen uit de container. Dit gebruik ik vaak voor landschappen in de warhammer spellen. Gemakkelijk te verlijmen, schilderen en glad te krijgen door schuren. Wel een mondkapje gebruiken voor je gezondheid. Kun je veel mee doen en kost niets en is vederlicht. ;)
 
Zo, ondanks de drukke periode (voorbereidingen voor sportkamp en nog eens twee lentefeestjes), heb ik toch nog een hele kleine update.
Er werd nog wat styropor aan het ows toegevoegd (er moet nog bij komen), en alvast in vorm geschuurd.

P1030783.jpg

P1030784.jpg
 
Hoi dany,

blij te zie dat je weer een opdate hebt gemaakt in deze drukken tijden.:D:D
Blijf op geregeld tijd een kijkje nemen hoe de vorderingen gaan!!!;);)
 
Ok, Rik, het is inderdaad tijd voor een nieuwe update.

Na een bouwdipje die veel te lang heeft geduurd (kennen we dat niet allemaal wel eens?), ben ik weer aan het prutsen errrr... bouwen geslagen aan deze pittige Italiaanse.
Nieuwe fotootjes heb ik nog niet, omdat ik vooralsnog bezig ben haar slanke leest te vullen met stukjes styropor, me dunkt dat dat nu niet bepaald opwindende foto's zijn.
Ik begin stilletjes aan minder en minder lege openingen te hebben in haar romp, en van zodra de laatste dicht is, zal ik haar eens lekker insmeren met een massage.... errr, ik bedoel met plamuur natuurlijk hé ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan