Hoofdsponsor

1/200 RN Duilio

Zo, tijd voor een update :

De meeste openingen waren dus met styropor gevuld, en als test had ik een relatief klein stuk met plamuur gesmeerd.
Echter, waar ik geen rekening mee had gehouden, was dat de plamuur zou invreten op de styropor, met als gevolg dat die begon te krimpen.

P1030862.jpg

P1030863.jpg

Dus, moest ik een andere strategie gaan volgen, daarom ben ik een blad cursuspapier in stroken gaan snijden om de styropor mee te beplakken,

P1030865.jpg
zo, te zien zijn we weer op de juiste weg, en kan ik nadat de romp volledig met papier beplakt is, alsnog met plamuur gaan werken :)
 
Je kunt styropor heel goed behandelen met verdunde houtlijm. Deze er op schilderen als het ware. Meerdere dunne lagen en dan kun je daarna plamuur op aanbrengen. Maar wat is de meerwaarde van de plamuur?? Als je styropor goed schuurt dan krijg je vanzelf een mooi glad en egaal geheel. Dat is een prima ondergrond om papier op te lijmen. Ik zou echt wel voor stroken gaan zoals beplanking als het ware.
 
De bedoeling was van de plamuur was dus om te zien of ik de papieren beplating van het ows achterwege kon laten, omdat ik met nogal zorgen maakte over de nogal ongebruikelijke boeg (ram), maar ik heb eventjes een dryfit gedaan van enkele van de papieren stukken waarmee het ows "beplaat" wordt, en ik denk dat het allemaal wel orde komt.
Maar voor ik aan de eigenlijke beplating begin zal ik een andere lijmsoort zoeken die niet op waterbasis is.
 
hoi dany raar dat de styropor wegvreed met plamuur maar het zal dan zo wel zijn.

maar ik zie dat je de oplossing al gevonden hebt en het ziet er goed uit zo . lekker doorgaan
 
is dat papier verfbestendig krolt het niet als het in aanraking komt met vocht of verf
 
Kijk, er zijn weer vorderingen hier....:8:8


Fred
 
is dat papier verfbestendig krolt het niet als het in aanraking komt met vocht of verf

Niet als het goed vastgekleefd is, anders krult het natuurlijk wel, maar ik zal sowieso de "beplating" uit de kit (boekje) gebruiken.
 
Eindelijk weer wat kleur op de romp.

Nog verre van perfekt natuurlijk, maar gelieve er rekening mee te houden dat het de eerste keer is dat ik een dergelijk romp in dit medium probeer te maken hé.

P1030873.jpg

Morgen zal ik proberen het achterste deel van de romp aan te pakken.
 
Wat ga je met die "witte" strepen op de romp doen Dany?
Ga je die inkleuren of moet er nog een "extra" band over geplakt worden?

verder ziet dit er netjes uit! :)

Fred
 
De romp zal nog met G4 behandeld worden en geschilderd achteraf, echter, eerst moet er nog een anti-torpedoband aangebracht worden... logisch toch, aangezien het schip zelf voorzien was van een torpedo-buis - en nog eens een ram, dachten ze er wel aan om aan de waterlijn een extra armor aan te brengen ter hoogte van de meeste vitale delen (de ketels dus).
 
Voorlopig nog geen update, is een mens dan eens in verlof... Vos is dus ook in verlof, en ik kan (durf) voorlopig niet verder te gaan zonder G4. Echter ondertussen heb ik alweer een nieuw boekje binnen, dit keer heb ik Pat laten kiezen wat m'n volgende papier (karton) model gaat worden.
Ik verklap nog niets, behalve dan ... dat ik al uren zitten studeren heb in het volgende boekje, en nog altijd niet goed weet hoe alles in elkaar zal moeten gepuzzeld worden :ohmy: ... oh ja, en dat het een onderwerp is dat me ook niet echt vertrouwd is :ph34r:
 
Vandaag eens gaan kijken om een potje G4, hopelijk is het nu open.
 
Eindelijk aan een potteke G4 geraakt :D 10,45 euro voor een halve liter, per liter is het weliswaar goedkoper, maar ik vrees dat ik een liter bus van ze leven nie zal kunnen opsouperen :)

Morgen vlieg ik er weer in met deze Italiaanse schone ;)
 
Misschien eens demonstreren hoe je tewerk gaat met die G4?
 
G4 is een vloeibare resin die je met een borstel "verft", dit impregneert het papier zodanig dat het niet langer papier is maar kunststof met de bijhorende hardheid en duurzaamheid.
Er was op ons forum zelfs een lid die rc schepen bouwde met papier als bekleding... met G4 erop... alles waterdicht.
 
Is dat iets voor de Vmax en andere projecten?
Waar kan ik dit eventueel kopen?

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan