Hoofdsponsor

highlander van pilipili [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
:))zoals ik al zei zal de highlander de kleuren dragen van de mcarthur clan, velen onder jullie zullen zich wel afvragen " diene maerlandt zeg da wel maarre over welke kilt spreekt hij dan?" wel beste modelbouwerfreaks hier is een foto met de juiste colours.
1_colors.jpg
de groenekleur overtreft de zwarte kleur en waarbij er een gele lijn door wordt getrokken.
meestal hebben de clans twee soorten tartans namelijk de normale ( dus hun dagelijkse ) en èèn die ze alleen dragen tijdens gevechten de batlle tartans.
de kleuren van deze kunnen soms enorm verschillen.
de kleuren van de clans gaan over van vader tot zoon (mac= zoon van) en is net als de heraldiek een kleur of lijn( wat het grootste deel gebeurt) bijvoegbaar .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maerlandt, kan jij me vertellen hoever het dragen van deze geruite tartans teruggaat in de geschiedenis ? Dit interesseert mij enorm.

Ik heb de film Braveheart gezien en weet dat een en ander wat bij de haren getrokken is, maar er was toentertijd ook een discussie gaande over de geruite stof die de krijgers in de film droegen, was het terecht om het dragen ervan in twijfel te trekken ?

Ik kijk uit naar progress van je figuur.

GUnit.
 
Maerlandt, kan jij me vertellen hoever het dragen van deze geruite tartans teruggaat in de geschiedenis ? Dit interesseert mij enorm.

Ik hoop niet dat ik onder uw duiven schiet Maerlandt als ik al antwoord.

De oude Kelten droegen al geruite kleding en de goede kwaliteit was zelfs in het Romeinse Rijk bekend. Het patroon van een tartan wordt gemaakt door met afwisselende stroken gekleurde draden te weven, zowel in de schering als in de inslag, met rechte hoeken ten opzichte van elkaar. Op de kruispunten van dezelfde kleur, wordt deze helderder, dan als de draad een andere kleur kruist. De resulterende kleurenblokken herhalen zich in verticale en horizontale richting. Dit soort weefpatronen worden al aangetroffen in China in 3500 voor Christus.


Heb even gegoogeld en bovenstaande gevonden.
Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen, maar dus ten tijde van Braveheart waren er met zekerheid al geruite tartans en mag men aannemen dat één en ander geschiedkundig juist is.

Erik.
 
wat erik hierboven vermeldt klopt als een bus, de geruite klederdracht gaat inderdaad ver terug in de tijd.
wat bravehaert betreft,man man,ten eerste de beschildering voor de aanval was een kleine eeuw later en de kleuren die hij droeg waren niet van hem maar van een andere clan.
de verdeling van de lichaamsdelen waren wel correct.
dat is typisch voor de amerikaanse film, overdrijven en zich niet goed laten informeren.
mijn vrouw houdt altijd haar hart vast als we naar een historische film kijken, want detaillering is voor mij een ziekte,
toch als het over middeleeuwse situaties gaan.:nowink:
 
Ik kan me ook zo druk maken in die dingen, je zit dan een film te kijken, hebt hoge verwachtingen, en dan zie je uniformen waarop uiteenlopende divisionele kentekens genaaid werden, te gek voor woorden !
 
De duitse panzers gezien in "Saving private Ryan" ?
Een Tiger op het onderstel van een T-34, enz......
Ik geef toe ,het heeft niets met een tartan te maken é, maar ik heb het over de correctheid van filmattributen.

Komaan Maerlant neem je verfrol terhand en begin er aan !:O........... :laugh:
 
hier zijn we dan met de basiskleuren voor de kilt,ik gebruik meestal olieverf van "windsor en newton" omwille de goede pigmentkleuren. alleen voor kraplak gebruik ik deze van rembrandt.
de kleuren die ik voor de kilt gebruik is titanium white,terra verte, oxide of chromium en een puntje french ultramarine om de iets wat blauwe schijn te bekomen van het groen.
1_de_basis.jpg
1_de_mix.jpg
hierboven ziet u de mix (waar het blauwe stokje naartoe wijst).
de linkse is voor de oplichting.dat zijn de kleuren waar deze op de foto staan beneden.
1_colours_voor_schaduwen.jpg
omdat groen een niet dekkende kleur is bij olieverf, moet je minstens tweemaal de basiskleur gebruiken.
1_eerste_basislaag.jpg
ik probeer zo realistisch mogelijk te mixen van kleur.
nu kun je op twee manieren tewerk gaan om schaduwen te leggen, 1: ofwel ie nog nat is of 2: na het drogen maar dan meer washen. ik kies voor het tweede nu omdat de lijnen ook een donkere kleur moeten bekrijgen op het einde.dan valt de schaduwen er het meest in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit even aan zitten kijken maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit met plezier volg. Het schilderen in olie verf is toch een vak appart. Zelf schilder ik altijd met acryl. Dat is toch een ander resultaat he.

Maar dit ook wel een stukje favoriete figuur voor mij. Schotten, kelten, vikingen etc. :P
 
Olala nog een olieverffigurenschilder ! Zelf werk ik ook steevast met olieverf. GUnit.
 
Hoe kom je eigenlijk tot het maken van zo'n mix om een bepaald kleur te verkrijgen ?
Allez , dat begrijp ik soms niet bij figuurschilders .
Ge moet toch min of meer weten wat je waar moet bijdoen en hoeveel .
Het klinkt misschien een beetje een onnozele vraag:$, maar dat is het probleem dat me weerhoud om een figuur te schilderen .
Ik denk dat je het hebt of niet hebt
 
tja dat is een beetje een probleem bij de meeste mensen,
toen ik 16jaar geleden in contact kwam met het figuren schilderen heeft de persoon die me dit heeft geleerd alle dagen met kleuren te spelen en mixen. heb alle dagen , 1 jaar aan een stuk niets anders dan paletten vol geklieterd.
nu kan ik zeggen als ik bepaalde kleuren mix al weet welk kleur ik uitkom en je moet constant de kleuren uit de kleren lucht ,mensen enz... kunnen filteren.
en dan het belangrijkste van allemaal... je persoonlijke bijbel!
:)
 
Hoe kom je eigenlijk tot het maken van zo'n mix om een bepaald kleur te verkrijgen ?
Allez , dat begrijp ik soms niet bij figuurschilders .
Ge moet toch min of meer weten wat je waar moet bijdoen en hoeveel .
Het klinkt misschien een beetje een onnozele vraag:$, maar dat is het probleem dat me weerhoud om een figuur te schilderen .
Ik denk dat je het hebt of niet hebt


Daarom ben ik al een tijdje (helaas vruchteloos) op zoek naar een kleurwiel. Ikzelf heb bv problemen om realistische huidskleur bijeen te mengen.
 
voor een blank gezicht gebruik ik : titanium white, napels yellow en een tipje mars brown ( let wel ! ik gebruik winsor & newton,da kan verschillen bij andere, omdat de fabrikant een ander pigment gebruikt) gebruik als ondergrond wit en begin eerst met de omranding en dieptes van het gezicht met het aanbrengen van mars brown, daarna de nog openplekken je basismix in tamponeren en dan lichtjes aan van donker naar licht in brengen. dwz je penseel in mars brown naarje basis in mixen.
voor de oplichting neem ik eerst veel titanium white en doe er een beetje basismix bij. die drybrush je lichtjes en met veel geduld op de hoogtes.
voor de lippen gebruik ik basismix met een puntje brown madder alizarine en bestrijk ik de lippen.
hieronder heb ik wa voorbeeldjes van twee bustes.
1_vb_gezicht_schilderen1.jpg

1_gezichten_3.jpg
1_gezichten_2.jpg
1_vb_gezichten_schilderen2.jpg
en hier is een tamelijk goed boekje die je kan vinden in zo'n voordeel boekenwinkeltjes voor een appel en een ei.
ook een kleurenwiel staat erin.
1_boekje_olieverf.jpg
1_kleurenwiel.jpg
hopelijk heb je hier wat aan :|
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nee, da was ene van brugge ,achiel, maar da was samen met laurant.
sorry boys da ik niks meer heb verstuurt vanmijn schot, mar maandag doe ik verder ( tja werk in ploegen en zit in men namiddag week , heb dan niet veel tijd om wat te doen).:wacko:
 
Gelukkig, nog een olieschilder. hoewel ik niet alle belgische woorden ken snap ik wel wat er bedoelt wordt. Ik heb dan niet hoeven oefenen op een palet, maar het verbaasd mij soms dat er zoveel modelbouwes zijn die zo gefixeerd zijn op kleurnummers dat er gelijk paniek ontstaat waarneer de voorgeschreven kleur niet aanwezig is. Ik schilder nu een tijdje met alleen olieverf en zoals Maerlandt al zegt, je weet op een gegeven moment wat voor kleuren je bij elkaar moet voegen om een gewenste kleur te verkrijgen (nu moet ik bekennen dat ik dit jaar niet veel geschilderd heb en de feeling een beetje kwijt geraakt ben).
Maar de kleuren die jij gebruikt voor de vleeskleur, gebruik ik ook als basis en om te testen wrijf ik een beetje uit op de rug van mijn hand, als ik geen verschil zie is het goed (je kan bij dus zien welke figuren in de winter en welke in de zomer gedaan zijn)
 
Ik gebruik zelf een eerder beperkt kleurenpalet en vind het zeer bevrijdend werken als je niet afhangt van nummers en mengverhoudingen, wat een stress brengt dat met zich mee...en maar naar de winkel hollen voor een tubetje olieverf van Abteilung terwijl er zoveel ronduit topverfmerken in de handel zijn voor de beeldende kunstenaars-olieverfschilders. Als je de Rembrandt lijn van Talens neemt bijvoorbeeld, heb je verven die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen, veel pigment, hoge lichtechtheid.

Ik heb ook altijd een hand die als testplatform dient, werkt vies maar het werkt wel !
 
@ Bertus en GUnit: verf uittesten op de hand om het juiste kleur te vinden....... zeer slim gezien, had zelfs nog zo ver niet gedacht ^^
 
dat met de huidskleur op de hand uitproberen is geen slechte truc , maar dat kan niet op alle soort figuren worden toegepast, voorbeeld bij 54 mm fig is da niet mogelijk , want je moet rekening houden met afstanden, een 54mm is dus een "ver" figuur ,dus als je de truc met de hand toepast zal je een "bleek" figuur hebben maw hoe dichter de "persoon " bij je komt hoe "witter" hij wordt, daarvoor gebruiken wij de afstands truc, je neemt je figuurtje beet en brengt het een armlengte van je vandaan , zo zie je een persoon in de verte zijn huidskleur.
als je op straat loopt moet je observeren en de mensen uit de verte bekijken en ze naderbij laten komen.
klinkt ingewikkeld?
heb hierbij een foto bijgestoken die misschien een beetje helpt.
1_afstanden.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan