Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV ausf.F (early). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
Na een weekje verlof in de assemblage is het weer maar eens tijd om aan de slag te gaan met een nieuw model. Deze keer heb ik een doos uit mijn voorraad genomen. Het wordt een "Jagdpanzer IV ausf.F early"

3_20.jpg

Het was een tankjager dat in de jaren '42 ontworpen werd door Vomag. Het is zoals je kan zien een torenloze tank met de loop (kal.7,5 cm Pak L/48 ) vooraan gemonteerd in de bovenbouw van de romp.
Het grote voordeel van zo'n tank is dat hij vrij laag is wat zeer interressant op het terrein .
Het grote nadeel van zo'n tank is dat hij maar kleine zijwaartse bewegingen met zijn loop kon maken. Daardoor moet praktisch het ganse gevaarte zich richten op het uitgekozen doel.
De loop kon echter wel een grote vertikale beweging maken.
naast het hoofd wapen was er ook nog MG 42 ingebouwd vooraan in de romp en kon er ook nog een supplementaire MG42 opgebouwd worden bovenaan op de romp.
Tot zover dit stukje geschiedenis die naast eigen kennis ook aangevuld met de info dat op het plan staat.

Bon de inhoud, enkele sprue's die toch tamelijk gedetailleerd zijn. Vooral de onderkant van de romp!! tot nu toe vraag ik mij nog steeds af waar dat eigenlijk goed voor is, ge kijkt toch niet naar de onderkant of zet hem toch niet op een spiegel ? allez ik toch niet.

3_21.jpg

Zoals je ziet ben ik reeds begonnen aan de wielen voordat ik de voorstelling deed op het forum, maar gisteren ben ik naar de modelbouwclub geweest en ben er dan maar aan begonnen.

2_22.jpg

De aluminium loop is van Jordi Rubio en is het exemplaar met de afgedraaide noozle

3_24.jpg

De tracks; Friul natuurlijk. Als er iemand is die geinterresseerd is in de tracks uit de doos , awel ge moogt ze hebben. Gratis en voor niets of ze gaan richting vuilbak.

2_23.jpg

De PE-set is van Aber, eigenlijk werk ik liever met Eduard. De reden daarvoor is dat bij Eduard alles overzichterlijker is zowel op het metalen rastertje als op het plannetje. Dat plannetje is een echt kluwen van pijltjes allerhande.
Ooit eens meegemaakt dat een collegabouwer van start ging gaan met zijn eerste PE-set maar gewoon door het zien van het plannetje en rastertje dat idee liet varen. Kan hem begrijpen !

2_25.jpg 2_26.jpg

Enfin, tis een doos van Revell en we zullen er wel het beste van maken want zo'n slechte ervaringen met Revell heb ik eigenlijk niet eerlijk gezegd. Het moeten niet altijd hype merken zijn ;).

Allez, tot de volgende update
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allee de assamblage conge zit er op. :8

Zie uit naar de bouw, de onderdelen zien er alvast niet slecht uit :nowink:
 
word weer een juweeltje, veel plezier en succes met de bouw;)
 
We zullen er het beste van maken !
En nu de pc toe , eten en naar Cercle - Anderlecht gaan zien in het J. breydelstadion. groen zwart, groen zwart,......
 
We zullen er het beste van maken !
En nu de pc toe , eten en naar Cercle - Anderlecht gaan zien in het J. breydelstadion. groen zwart, groen zwart,......

Allez, zeg waar zijn we hier mee bezig, modelbouw is toch veel belangrijker dan 22 miljonairs die achter een bal aanlopen zekers. :ohmy:

Wat betreft "enfin, tis een doos van Revell ...", ik heb nog nooit een panzer van Revell gekocht, maar ik had begrepen dat de nieuwe generatie toch een hele verbetering is, of is dat een heruitgave ?
 
Schoon beestje die je daar van stal haalt :)

Al een idee welke uitvoering je gaat schilderen?

En wat die gedetailleerde onderkant betreft, als je de bovenkant maar niks vindt, dan kan je hem nog altijd onderste boven in een gracht parkeren op een dio :laugh: :laugh:

Grtz,
Beyond
 
@ Dancooper : Ik zou het begot nie weten als het de nieuwe generatie of een heruitgave is. Die doos ligt hier al een 10-tal jaar in mijn kast.
Ik bedoelde dat niet minachtend ,maar zei dat alleen maar omdat er sommigen zijn ,als ze Revell horen, hun neus al een beetje ophalen.
Maar zoals gezegd heb ik tot nu toe geen noemenswaardige problemen gehad met dat merk.

@ Beyond : welke painting ik er zal opzetten weet ik nog niet juist, maar ik denk dat ik voor de versie van het oostfront ga zoals afgebeeld op de voorkant (en gedetaailleerder op de zijkant )van de doos.
Dat is 3-tone camo met afgelopen (afgevloeide) wintercamo. De techniek voor de afgelopen camo is wintercamo opspuiten en terwijl de verf nog niet uitgehard is weer vertikaal afwassen. Heb dat vroeger al eens gedaan en wil dat nog eens herhalen omdat het toendertijd in de verdere afwerking van het model een beetje misliep.
En wat het dio betreft, ....... bwaa, ik weet het niet. Wat ik nu zal zeggen is mijn persoonlijke mening en zeg ik niet verkeerd bedoeld naar andere bouwers toe , maar ik hou graag van detailafwerking en als je een model strak op een sokkel zet blijven die details goed zichtbaar. Zet je een model in een dio ,gaan die details op in het geheel en verdwijnen dan ook een beetje.
Nogmaals dat is mijn mening en die is NIET heilig.
Normaal stond mijn sneeuwruimer op een klein dio-tje maar heb dat weer veranderd om die reden. Dio-bouwers zetten zeer prachtige dingen neer waar ik kan van genieten zowel van de bouwtechniek, het schilderen en het eindresultaat, maar ik hou het liever strak.
 
zoals ik u ken zal da wel weer dik in orde zijn!!!
uw afwerking is subliem te noemen als ge ze ziet staan.
-fck--foto-
 
Zijn je ogen achteruit gegaan na je Famo Famo dat je nu 1/35 gaat bouwen :laugh:

Maar ik ga deze zeker volgen omdat dit soort tankjagers wel mijn voorkeur hebben en dan vooral eigenlijk de StuG III vroege uitvoeringen maar deze IV mag er zeker ook wezen 8)

Tja wat Revell betreft je heb goede kitjes en slechte kitjes van hun dus het is maar net geluk hebben en een beetje bouwer maakt het niet zoveel uit wat hij onder zijn handen heeft.

Ron
 
Als deze op dezelfde wijze door jouw handen gaat als de Famo, dan verschijnt hier binnenkort een mega (!) knappe schietbuis op tracks !
 
@ Maerlandt en GUnit : badankt é
@ Ron : om te modelbouwen doe ik mijn bril zelfs af , anders begint het na een tijdje te draaien,:wacko:....... ik draag een bril om ver te zien.:8
 
Deze namiddag (en gisteren ook) een beetje zitten prutsen aan het onderstel.
De draagstukken voor baan- trek- en draagwielen en voor- en achterpanelen gemonteerd.

1_31.jpg 1_30.jpg

Verder de trek - en draagwielen gemaakt , maar deze moeten nog opgekuist worden.

1_32.jpg

Nu, wat de bouw van de romp betreft. Alle tuutjes en taptjes moesten nog gemonteerd worden (voor mij niet gelaten), wat je bij andere modellen meestal niet moet doen op de onderstruktuur. Ik denk dat dat doelbewust gedaan werd om de bouwer toch een beetje werk te geven.
Moest je dat model zonder dit bijkomend werk SFTB maken, awel : "t'zou rap gedaan zijn !"

Tot één dezer......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga dit zeker volgen Famo!
De lat ga je neem ik aan wel hoog leggen als ik zo naar je andere werkjes kijk :8

Succes ermee!
 
Ach Wim, terwijl je bezig bent kan je het zowel maar goed i.p.v. slecht, tis hetzelfde werk é ^^
 
SFTB wil je mij niet meer gek maken met dit soort afkortingen famo :laugh:

Ik moest er Google op los laten om te weten wat je nu weer bedoelde ;) zeg gewoon OOTB of RUDD.;)

On topic de stapjes zijn gezet en succes met het schoonmaken van al die loop wielen.

Ron
 
Ok Ron ,zal er op letten :wub:
 
new update gasten
Bon ,wat hebben we gedaan ! zoals ge ziet ,toch al een iets,
Nee serieus, eerst verder gebouwd aan de grote niet te vervangen door PE stukken. alhoewel de tracks en loop zijn updates.

13_1.jpg 14_4.jpg 15_2.jpg 14_3.jpg

Alles tot nu toe past treffelijk mag je zeggen, al moest ik wel eens mijn macht gebruiken om bepaalde stukken te doen passen ,daar krommigheid van het bovenste gedeelte van de romp een feit was.
Natuurlijk heb je nog het nodige opstopwerk aan sommige naden, maar ja das normaal me dunkt.
Misschien heb je al gezien dat er een achterste fender ontbreekt ,maar das opzettelijk gedaan daar ik uitgeschoten was met mijn mes in de antislipnoppen op die fender en er niet direct een oplossing voor vond. Nu je kunt zeggen,awel koop de fenders in PE. Das waar ,maar ge moogt niet overdrijven ook é, was wel van plan ze te kopen maar ja....
Weet je wat , we zeggen dat het "batlledamage" is en zwijgen erover.
De tracks dan maar. Een plezier é , tot dat ik eraan bezig was en zag dat de trekwielen in het doosje ontbraken (was dat vergeten te controleren). Dus dan maar eens de tracks op de trekwielen uit de doos gelegd en inderdaad ze pasten dus.......niet!!
Allez dan maar die trekwielen aangepast é

Detailfoto van de loop met zijn bescherming

10_6.jpg

Op de loopbescherming liep er een naad die moest verwijderd worden maar daardoor werd het gemoffelde pantsermotief geschonden. Dat heb ik dan gereconstrueerd met de puttymanier. Het is dezelfde manier zoals Ron toegepast heeft op zijn SU-100 maar met dat verschil, nadat ik de putty aangebracht heb en heb laten drogen, moeten de oneffenheden ligt gewreven worden. Zo bekom je dat motief.
Ook moest de loop een beetje aangepast worden (kan je niet zien) om tot een goed resultaat te komen.

Detailfoto van de pantserplaten.

12_5.jpg

De kopse (dikte)kanten van die platen vertonen altijd zo van die zaagkappen of brandkappen, ge weet wel zo van die dwarse lijnen . Nu ik verdenk dat degene die de moule van dat model gemaakt heeft ,ofwel geen goesting had ofwel niet zo goed op de hoogte is van bepaalde zaken. Ofwel voorzie je alle stukken daarvan die ze nodig hebben ofwel voorzie je geen enkele, maar geen half werk é !!!
Nu we lossen dat dan maar op door ze zelf te maken. op de foto zie je dat ik al de voorste schuine plaat van deze strepen heb voorzien. Op de andere fotoos staan er groene stippen. Dat is om aan te tonen waar er nog moeten komen en om zo geen 2 maal dezelfde fotoos te moeten zetten ;)

Aja, de tracks heb ik al gedaan zoals ge ziet , en eigenlijk leg ik die altijd het laatst. heb ik change zeg!!

Enfin, tot de volgende
 
Laatst bewerkt:
En toen stond er een panzerjager :) mooi mooi.

Maar wat zijn die coole groene stipjes op je model ?? alvast een start van een camouflage patroon :laugh:

Wel jammer dat er wat fout is gegaan met de fender maar je ziet nu wel meer van de Fruils tracks ;)

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan