Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV ausf.F (early). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
..... jammer heb ik weer niks om aan te merken

We doen het erom :P

@ Guy : Als ik de PE aan het lijmen ben zitten er soms wel restjes op de PE en plastiek.
Ik laat dat zeer goed drogen. Daarna neem ik een zeer scherp mes en schraap ik voorzichtig de opgedroogde lijm eraf. Das is wel een tamelijk secuur werkstje vooral op de pvc. Daar moet je eigenlijk bijna de snijkant over het vlak laten glijden in dwarse richting . Aja , want anders ben je aan het snijden:P.
De lijm van de PE is zelfde manier van doen maar daar moet je niet zo bang zijn van krassen en mag je zelfs voorzichtig met de punt van het mes schrapen.
Wanneer dat gedaan is ,kan het gebeuren dat ik er nog eens moet overgaan met zeer fijn schuurpapier. In ieder geval ga ik er nog eens over met een glasvezelpen en alles staat fijn.
De glasvezelpen is wel een zachte want je hebt er ook die veel weghebben van een bundel ijzerdraad
 
Superstrak PE werk, een lust voor het oog. Sucses zaterdag met de boodschappen voor het spuitwerk, wij wachten weer geduldig af tot de volgende update.
 
Voila sè, de verf is er !!
We zullen hem hier eens demonteren en eens in het zeepsop gaan steken, M.a.w. we zullen dat varkentje eens wassen :))
 
Zeer mooi werk met die PE.
Hier kan ik nog wat van leren hopelijk gaat het bij mij ook zo goed lukken.

Mark
 
En zo drogen we gewassen varkentjes



Het was zondag toch aan het stormen buiten ,dus waren we thuis gevraagd en dat leent zich zeer goed om de AB terhand te nemen.
Na dat ik al een tijdje verschillende grondlagen van verschillende merken uitgeprobeerd had (op proefstukken) ,greep ik maar weer terug naar gewone Humbrolverf als grondlaag. Want ofwel bleef de ene zitten op de pvc en niet op de PE of omgekeerd. Dus het ganse zootje aan de kant en zoals altijd, verder gedaan.

Als je boodschappen gaat doen moet je altijd iets vergeten zoals bv. witte humbrol voor je grondlaag. Dan neem je een ander bleek kleur zoals light stone, da gaat ook.





Maandag : De volgende stap bij mij is preshading en vanaf daar schakel ik over op Acryl verf . In dit geval Flat black van Tamiya





Donderdag : Ik had de update van DJs gelezen over zijn AB-werk op zijn 251 en als preshading spoot hij het ganse binnenwerk zwart. Aangezien ik ook eens zal proberen met verschillende lichtgradaties van mijn kleuren (uitleg ergens gelezen van GUnit) heb ik dan maar de onderromp verder in het zwart gespoten, niet overdreven pikzwart maar genoeg om zwart te zijn.



Met die lichtgradaties bedoel ik dat de kleuren op de onderbouw niet verbleekt of toch in ieder geval minder sterk verbleekt zullen zijn dan de bovenbouw en daardoor donkerder zullen uitvallen. Met gewone preshading heb ik zowiezo kleurlicht gradaties maar ik bedoel hier grotere vlakken die verschillen.Diegenen waar ik iets van probeer te leren of tips gebruikt mogen ook eens vermeld worden é

Nog steeds donderdag : Uit een boek hier op mijn pc heb ik tekeningen afgeprint en die zijn exact de afmetingen van een model op 1/35, daar heb ik het camo-patroon op getekend om zo malletjes te kunnen maken om te AB-en. De kleuren zullen harde randen hebben , allez tis toch de bedoeling, want het kan al eens verkeren hier ten huize Famo !
Zulke malletjes uitsnijden is niets maar ze op je model plaatsen is minder evident met alle uitsteekseltjes, tuitjes en taptjes op je model.



Waarschijnlijk is het je al opgevallen dat mijn model op een blokje staat. Dat diend om mijn model te kunnen vastpakken zonder aan het model te komen. Een handvatje zoals je wil.
Voordat ik het geheel met de loop erin op de romp lijmde heb ik een gaatje gemaakt in de onderkant om dan de romp vast te vijzen op het blokje. Dat is zeer handig vind ik, vooral als je begint met de afwerking (vanaf grondlaag). Dat is iets dat ik altijd doe bij mijn panzers. Model afgewerkt ,vijs eruit en blokje is los. Bij dit model kan ik aan de vijs via een opening van een periscoop. Als vijs gebruik je best een parker vijs van 4,5mm dik. Parkervijs omdat de onderkant ven de kop plat is wat dan weer je model goed aantrekt tegen het blokje en 4,5 mm omdat de schroefdraad moeilijker zotdraaid in het kopshout van je blokje.



Als je dan een stuk isomo pakt en je snijd daar een opening uit die een beetje groter is dan je blokje , heb je een voetstukje daarvoor en kan je model niet omver vallen als je hem aan de kant zet.



Als ik een koepel moet afwerken heb ik een ander systeemtje. Ik werk met 2 zweetjes. 1 staat gevezen op een blokje, een ander kleef ik vast met secondelijm in de koepel en die 2 verbind ik dan met een boutje en een vleugelmoertje. Het voordeel daarvan is, als dat blokje in zijn isomo blokje staat, hem kan verstellen en schuin plaatsen om zo bv. de zijkanten van je koepel af te werken



Het enige nadeel is dat het gekleefde zweetje verloren is ,want als je hem probeerd los te wrikken zou je wel eens je ganse koepel kunnen loswrikken .
Nu in het geval mijn jagdpanzer is het vijsje in de romp ook verloren en zal het erin blijven ronddolen. Tja ,als je het model verhandeld kan je het vijsje horen weg en weer rollen, maar dat geeft niet want het is nu ook niet de bedoeling om mij model te gebruiken als samba-bal.
Als je een model hebt met interieur is deze "handvatmethode" natuurlijker een beetje moeilijker é
Maar enfin tis maar eens uitleggen hoe ik het doe.

Tot in den draai
 
Laatst bewerkt:
Haarzuivere uitleg Famo, hier gaan velen wat aan hebben. Dit zou meer moeten gebeuren, dit is leerzaam !
 
we doen ons best Guy.
Dat grijs kan geen field grey zijn want dat is groenachtig.
Ik heb een beetje zitten mengen en bekom een soort grijs die op het eerste zicht dat kleur op de fotoo goed benaderd
 
Laatst bewerkt:
Ronde 1.

Daar het een 3-tonen camo is zal ik beginnen met het lichtste kleur eerst te spuiten. Daarna
de rode en daarna nog eens de blauwgrijze. Ik moet wel nog uitproberen als ik die volgorde wel kan aanhouden (wat betreft de rode en grijze) omdat hoe je ook probeerd , de kleuren elkaar toch hier en daar een beetje zullen overlappen en dat rood zeer moeilijk dekt en van grijs wel beter dekt. Nu ja grijs ,het is een mengeling van een soort blauw en lichtblauwgrijs. De namen zal ik wel geven als het zover is ,ik weet ze niet van buiten.:nowink:

Eerst de malletjes uitknippen en voorzichtjes vastkleven met Tamiya kleefband. Trouwens dat rolletje heb ik gewonnen verleden jaar in de tombola op de ledendag . AHAAAAA !!!!!
Ik snij de gele camo ervan tussen (uit de ingekleurde copie) en kleef de rode en blauwe op het model. Als je een ronding in je camo hebt snij je de top eraf, kleef een stukje kleefband op je mal en snij de ronding er opnieuw aan. Zo kleef ik dan mijn mal-letje vast. ;)



Na 6 uur knippen en plakken kon ik eindelijk beginnen met AB-en . Voor de lichtste kleur heb ik pale sand genomen van Valleyo. Deze lichte kleur krijgt nog filters en washes over zich heen en het is de bedoeling dat het daardoor zal verkleuren. Ik heb een 3-tal verkleuringen (groen-, blauw- of roodachtig) in gedachte maar zal hier ook eerst uittesten.
Zoals je zult zien op de foto is het Valleyo-flesje geen spuitklare verf (wit kopje) maar om te handschilderen, dus goed verdunnen met gedistilleerd water en je hebt spuitklare verf (zwart kopje).
AB-en maar, malletjes eraf en ziehier einde ronde 1





salukes

Oeps vergeten te zeggen : k'heb er ook een beetje blinkende vernis in gedaan
 
Hey, :)

Mooi gespoten hoor, is altijd moeilijk om een drietonen camou te spuiten. Goed gezien om de papieren camou uit te knippen.8)
Ik heb mij in Engeland een soort van "sjieke" gekocht dat geen vetsporen achter laat op het model, ga dat eens moeten proberen. Zou ideaal zijn om zulke camou's te spuiten.:8
 
Bangelijk resultaat alvast Famo !
 
Ja Famo dat ziet er inderdaad al bangelijk uit. Al dat knip en plak werk
is ook al de moeite en een schonen uitleg erbij is altijd goe meegenomen. :D

>w Heb in hoboken aan de stand van airbrush almere een brochure meegekregen over
vallejo air verf en heb daar in gelezen dat ze de air verf ook nog een klein beetje
verdunnen namelijk 1 druppel verdunner op 3 druppels verf. Het is maar eens vermelden he
moest je eens met vallejo air spuiten.

Ben al benieuwd naar de rest van je AB werk ;)
 
Hey, :)

@Famo, neen, geen blue tack, ik heb dit ook liggen, maar in heel kleine hoeveelheid. Ik gebruik dit enkel om iets vast te zetten tijdens de droogpassing. Ik vind dat deze teveel plakt om op een model te leggen. :unsure:

Die 'sjieke' is wit en ge kunt er heel fijne worstjes mee draaien, goed voor zo'n camou waarmee ge bezig zijt. Natuurlijk, omdat ge fijne worstjes kunt draaien, is dit interessant voor mij omdat ik altijd op schaal 72 werk, vandaar de aankoop, maar op 1/35 zou dit inderdaad ook gaan. Ik vermoed wel dat het ongeveer dezelfde materie zal zijn al blue tack. :unsure::wub:
 
Famo, tot op heden strak spuitwerk man. En de uitleg erbij daar kunnen we weer wat mee, thanks for sharing.
 
Bedankt gasten voor de comments.

@DJs : best interressant om te weten anders is het zo altijd een beetje van is het genoeg of nie ?

@ Swaken : zal eens uitkijken als ik ergens die stuff tegenkom.

Indien er iemand de verdunning voor Tamiyaverf wil weten : 1 verf op 8 verdunning

En nu vlug een douche nemen en weer gaan afplakken.
Gasten, ik zal zeker op jullie topics komen snuisteren, want ik loop achter. Maar heb een beetje tijdsgebrek wegens het vele plakwerk en kijk daarom eens "in een haaste" op dit topicstje. Ge moogt me verwachtende zijn, beloofd

@ Ron : ik gooi tenminste mijn modellen niet van de trap :tongue::laugh::laugh::laugh::laugh:
 
Yoooo Ron, had het door dat het om te lachen was hoor !;) best dat een mens nog eens kan lachen é.^^
 
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd ;) dat is mijn lijfspreuk.

Ron
 
Ondertussen ten huize Famo.......

Om het 2° kleur te spuiten moest alles weer afgeplakt worden. Ik was opnieuw begonnen met mijn malletjes uit te knippen en te plakken, maar algauw bleek dat dat niet zomaar ging lukken.
De nieuwe uitgeknipte malletjes sloten niet zo goed aan op de light stone vormen en daardoor moest ik veranderen van werkwijze. Het werd : een stukje plakband op de camovorm kleven op het model, aftekenen door de plakband, voorzichtig de plakband aftrekken en op mijn plankje Trespa kleven, de vorm uitsnijden langs de doorgetekende lijn en dan de uitgesneden vorm terug op het model kleven.
De grotere vlakken tussen het plaklint, die niet mochten bespoten worden, dekte ik dan toch af met een stukje papier en deze werd dan ook op zijn beurt rondom afgeplakt.
Het is zoals ze in onze streek zeggen :"een apewerk".



De 2° kleur dat ik er wilde opzetten was "roodmenie" maar aangezien die kleur niet te vinden is moest ik hem zelf mengen. Tamiya Flat red in een potje doen en geleidelijk Flat brown van Tamiya bijvoegen en telkens eens een beetje spuiten op een proefstuk om de tint te controleren. Dan een beetje vernis erbij en hier het resultaat.





Enfin derde kleur dan maar é, weer de ganse rompslomp met plaklint. ik heb er wel fotoos van genomen maar zal ze jullie besparen om niet te ééntonig te worden.
De verf. Ik heb toch mijn gedacht doorgedreven en een blauwachtige kleur gemaakt. Het is Flat blue gemengd met dark sea grey en een scheutje vernis erbij. Dat grijs zit erbij om het blauw zachter te maken en tegelijkertijd een grijze tint mee te geven. En ik moet eerlijk zijn voor mij zijn de camokleuren precies hetgeen ik wilde.
Ik overdrijf misschien maar zeg toch met volle enthousiasme : EAT THIS !!!









Verder moeten er nog enkele hoekjes in de camorondingen (door het plaklint) en enkele spuitneveltjes verwijdere worden.
Maar dat is voor een volgende update
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan