Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV ausf.F (early). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Knappe gietstructuren op de pantserdelen. Voor het overige, ik denk dat iedere kit z'n onhebbelijkheden heeft, ik hoef nog niet verder te denken dan mijn Citroën...
In jouw handen komt alles in orde !
 
Een leuk detail, misschien zijn er al bouwers die het weten.
Weet je hoe dat gedeelte van de loopbescherming genoemd word ?

11_6.jpg

De "Saukopf" : het zwijnhoofd of varkenskop. Sau staat ook voor zeug.
Je kan er wel het model in zien.
Als de loop de neus is, is het een varkentje met een lange snuit...............en het verhaaltje is uit. :laugh::laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, ik kon het niet laten.....:$

10_7.jpg

PE-set van de fenders. Was in de buurt en heb ze aangeschaft.
Moet nu wel al reeds geplaatste PE weer afbreken, but who cares ? ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het had wel iets zonder die fender hoor....

Maar het zal wel terug iets (anders ;) ) worden hé?
 
Goede verbetering Famo ! Een beetje battledamage maakt het nog karaktervoller eventueel.
 
Het had wel iets zonder die fender hoor....

Was ook niet van plan daar opnieuw een fender te plaatsen.:nowink:
De andere te plaatsen fenders zien er een beetje eleganter uit en zijn ook realistischer als je er een beetje blutsen in aanbrengt ;)
 
Famo wat zijn die groene stipjes op je foto`s?

14_4.jpg

Ben niet nieuwsgierig hoor maar wil wel alles weten :P

Ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot op heden al een zeer knap resultaat! En met de verdere built gaat het ook goed komen.

De tracks geven daarbij net dat beetje meer aan je model.

Verder ben ik benieuwd naar hoe je de fenders precies gaat maken, solderen, lijmen enz. Dit omdat ik die zelf ook nog voor een paar projecten heb liggen.
 
Famo wat zijn die groene stipjes op je foto`s?

die puntjes zijn om aan te tonen waar ik nog krasjes moet aanbrengen. Ge weet wel dat die panzerplaten op hun dikte kant altijd zo van die zaagkappen of brandkappen hebben.Of hoe noem je zulke strepen die je krijgt door metaal door te branden met een snijbrander?
Op het model hebben ze hier en daar maar die zaagkappen gemaakt en de rest is voor de liefhebbers moeten ze gedacht hebben bij Revell.
Als ik mij niet vergis staat die uitleg bij die fotoos (op het einde van de update) :8.
Nu ik kan het begrijpen hoor Ron, de feesten é.....:P:laugh::laugh::laugh:
 
Verder ben ik benieuwd naar hoe je de fenders precies gaat maken, solderen, lijmen enz.....

Die aangekochte fenders ga ik lijmen met zapp-a-cap secondelijm, daar ik het niet betrouw met mijn soldeerbout .
Die is niet fijn genoeg naar mijn gedacht en zal voorzichtig eens uitkijken voor een heel fijne.
Het vetlaagje (denk toch dat dat vet is)dat op de PE zit ,wrijf ik eraf met zeer fijn schuurpapier (korrel 380). dat doe ik om meer "grip" te hebben met mijn lijm, want ruwe oppervlakten hechten beter dan gepolijste oppervlakten. Enfin tis een beetje hetzelfde als solderen é.
 
Famo, bedankt voor het antwoord, zal zeker blijven volgen omdat ik zelf ook nog de nodige fenders moet maken. En ge weet het hé, twee weten meer dan een.
 
@ Swa: als er iets is en ik kan helpen moet je maar eens roepen é ;)

Updating time.

Fenders plaatsen in PE ! Ja,ik had beter een andere hobby gekozen.
Eerst heb ik de pvc fenders van de romp verwijderd en de verwijderde PE van de secondelijm ontdaan en weer een beetje rechtgeplooid waar nodig.
PE en de scharnierpinnen geplooid van koperdraad en erop gemonteerd. .
Ook hier en daar een beetje batlle en andere damage aangebracht.
Voor de arendsogen onder ons, jullie zullen zien dat er nog hier en daar nog naadjes opgevuld moeten worden en dat zal ik doen met magic sculp en niet met milliput. Deze laatste had ik al gebruikt bij de aanvang van de bouw, maar het kwam weer los. Dus dan maar de oude methode (soms nog de beste).

14_1.jpg 16_2.jpg

Nu heb ik er voor gezorgd dat de scharnieren kunnen blijven functioneren zodanig dat ik later de voorste fenders nog kan plaatsen zoals ik wil en het voelt ook een beetje goed aan als een statisch model bewegende delen heeft (tis 't gedacht é):8
Onderkant en zijkant van fenders voorzien van geslagen (selfmade) rivetten.

15_3.jpg10_8.jpg

Nu moet ik er wel bij zeggen dat het allemaal wel niet zo vlug ging als gezegd.
Om te beginnen moest ik de langse fenders aan de zijkant insnijden (rode lijn) in de romp daar die PE fender een lang geplooide L is. Indien ik hem gewoon zou gemonteerd hebben aan de onderkant van de bovenbouw zou het niet meer uitkomen met de voorste fenders die vrijhangen.
Het onderkader van de laatst genoemden waren te lang aan de kant die in de romp moest komen (afsnijden dus) en die moesten dan ook nog eens ingesneden worden in de romp (groene lijn). Nu ,op zich niet slecht want anders hingen ze daar te zweven. Nu kwam het erop aan om niet te diep te snijden, anders kon ik het bovenstuk lossnijden van het onderstuk en dat gelde ook voor de langse fenders. M.a.w. de fenders kwamen te zitten in de lijmnaden van de pvc ! Prettig is iets anders !

De achterfenders dan maar. Mooi geplooid en dan moesten de scharnieren gemaakt worden. Een stuk van de scharnier zit vast in het langste gedeelte van de fender. En raad eens .... inderdaad ,ze pasten niet in elkaar. Dus dan maar heel voorzichtig zitten aanpassen en bijsnijden en bijwrijven en gezellig erop los vloeken.
Ik heb van die foute bedoening geen fotoos getrokken want mijn goesting was een beetje over.
Toen dat dan uiteindelijk mooi gelukt was zag ik dat er een fout in de PE zat. Het vast en los gedeelte worden ter hoogte van de scharnier dichtgehouden d.m.v. een veer die aan de zijkant verzonken zit in een uitsparing. In de PE zat die uitsparing niet ....... dus heb ik het dan maar zelf gedaan é.

15_4.jpg 13_5.jpg

Daarna heb ik mijn hamer terhand genomen en ........ rivetten geslagen om de boel een beetje af te werken.

12_6.jpg

Ook deze scharnier kan bewegen om de zelfde redenen als de voorste.
Nu is het ook wel goed dat ik me goed gedocumenteerd heb over deze panzer, want als ik maar rivetten zou zetten waar Aber zegt dan zou in werkelijkheid die panzer uit elkaar vallen denk ik. Op sommige plaatsen staat het aangeduid en dan op plaatsen waar er ook moeten komen staat er niks, raar é of zou het aan mij liggen ? kweet het nie !
En nu verder hopen dat de PE een beetje past é.
Enne veel bouwgenot in 2010
 
Laatst bewerkt:
Je zou denken 'ik zet er pe op voor het accurate detail !', niet dus, soms moet je echt nog verder kijken en constateren dat het beter kan.
Fijne toevoegingen Famo.

Veel bouwplezier dit jaar !
 
Tis lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb, maar allez we zijn weer in gang.
Eerst eens een vraagje over een bepaald kleur

vol.150_-_Jagdpanzer_Iv.pdf_-_Adobe_Reader_-_kopie.jpg

Het betreft dat blauw. Kan er mij iemand zeggen welk soort blauw dat is. Soms zie je dat hier en daar eens opduiken op één of ander model of op een foto ,maar ja blauw is blauw é !
Of valt dat soms onder de categorie grijs ? ik denk het nie, maar ja, in de benaming kan er soms grijs in komen.

Om eerlijk te zijn zal het waarschijnlijk zo'n camo-schema zijn dat ie zal krijgen. tis ne schone ^^

Er zal vandaag of morgen nog een update geplaatst worden over het verloop van de bouw (van de panzer)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze camo past helemaal bij dit model Famo !
 
Mooie camo, maar ik denk dat het eerder in de grijstinten te zoeken is, niet echt in het blauw...
 
@ Beyond: dat is het probleem é , grijs of blauw ?
De britten hadden een soort lichtblauw om in de woestijn en ik heb eens een Panther (1/35) gezien met zo'n camokleuren.
Dat leunde meer over naar een soort blauw en om eerlijk te zijn, dat is één van de mooiste modellen die ik ken.
Enfin, alle tips zijn welkom.

Bon, update-time.
Heb er een beetje met horten en stoten aan voortgedaan, maar zoals eerder gezegd we zijn weer in ganggeschoten.

Eerst een globaal beeldje.

15_1.jpg


17_2.jpg

Op de linkerfender ligt er een soort haak. Nu het zijn eigenlijk 2 haken die op elkaar liggen en verbonden zijn met elkaar d.m.v. een scharnier. Kan er mij iemand zeggen voor wat die eigenlijk diende ?:$
Ge kunt het misschien niet goed zien dat het er 2 zijn, maar ja dat is dan het nadeel van PE

16_4.jpg

De achterste bovenskirt staat er voorlopig opgemonteerd met bluetack. De reden voor dat is omdat het onderliggend gedeelte nog moet geverfd worden. Dat geldt ook voor andere stukken die hier en daar vastgezet zijn op die manier.
De beugels om de reservewielen in te plaatsen heb ik gescratcht en gesoldeerd. Die stukken uit de doos zagen er nogal serieus bombastisch uit en voorzien van een gietnaad om U tegen te zeggen. Het probleem met zulke gietnaden op fijne stukken is, tegen dat die weggewreven is ,is je stuk al geplooid en meestal al gebroken, dus.....scratchen ;)

16_3.jpg

Om dezelfde reden is de steel van de schop een stukje wit pvc of hoe heet dat wit pvc alweer ? in ieder geval iets met green.
Tevens een zichtje van het achterdek.
Zoals je kan zien zullen niet alle werktuigen op het voertuig gezet worden. Kniptang, koevoet,zwengel en platte sleutels (grote) zullen ontbreken. Hoe dat komt ? kweet nie ,ge moet het eens vragen aan de bemanning !:O Nee, ik vind dat ook eens niet mis ,lege klembeugels, al dan niet opengelaten.


11_8.jpg

Op die achterste fenders heb in de uitsparing die ik gemaakt heb nog 2 vertikale wandjes en 2 bevestigingen gezet om de veer die het achterste gedeelte tegenhoud aan te monteren.
Het pinnetje is scratch, het "oogje" is PE, en de veer moet nog gemaakt worden.

14_5.jpg

Zichtje van de houten blok om de jack op te plaatsen. misschien is het niet zo goed zichtbaar ,maar de houtnerven zijn gemaakt door eerst revell lijm op te smeren ( fijn laagje). een beetje laten de pvc smelten en dan met een fijn mesje de nerven trekken. Deze methode heb ik gezien hier op het forum. Als ik niet mis ben ,was het bij Churchill die op die manier lassen maakte op zijn Russisch tankstje (T-70 M).


13_6.jpg 11_7.jpg

De ophanging van de achterste fender op de rechterkant blijft zichtbaar. Het is de bedoeling dat de bovenste rechterskirt en rechter achterfender niet gemonteerd worden. Het zou kunnen gebeuren dat ik die 2 stukken toch afwerk maar gewoon naast het model op de sokkel leg. Tis eens iets anders.
Op beide fotoos kan je ook een gedeelte van de uitlaat zien met PE-geplooide stukken.
Indien ge nog naden of andere dingen ziet, geen paniek, als hetgeen die erop moet, gemonteerd is doe ik mijn toer met de putty en aanverwanten.

Voila, tot de volgende
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoonweg super Famo hoe de PE erop zit, knap werk.

Mijn inziens is de kleur van de camo te zoeken in een grijstint en niet in het blauwe. Vergeet echter niet dat er bij panzergrijs er een wat blauwige gloed overheen zit. Ik weet niet of je met Tamiya spuit anders kan ik indien gewenst, je het kleurenpallet doorgeven zo ik het normaliter doe. Tot de volgende;)
 
@ Swa : we doen ons best é
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan