Hoofdsponsor

1/12 Nieuw figuur tutorial [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Jiver, ik heb nog een vraagje, heb je behalve mannekes-kaarten, ook vrouwtjes-kaarten ? (echt wel een serieus bedoelde vraag hoor omdat er nu toch ook een beetje verschil is in breedteverhoudingen dacht ik).
En nog een tweede vraag als dat niet geeft, zit er in het hoofdje ook iets ? Hetzij een metalen lus, hetzij een prop(je) aluminiumfolie ?

1)Spijtig genoeg (nog) geen vrouwenkaarten.Er zijn inderdaad wel wat verschillen zoals schouderbreedte, heupen, kleiner hoofd enz.Ik zal eens uitkijken.
2)Bij mij niet, maar het kan zeker geen kwaad.Zolang het maar niet in de weg zit als je materiaal dient weg te snijden, want da's redelijk vervelend.
 
ja he, die poly meer
welk merk is dit of waar vind ik dit
ik wil daar echt wel es iets mee proberen
en ook voor enkele klanten die geen modelbouw doen
maar steeds om klei en zo vragen
voor hun hobby

Polymeerklei:

Super Sculpey en Sculpey Firm: ::Vosschemie Lier::
Ik raad aan om deze twee te mengen

Creall-Therm: :: dox.be ::
Dit is een Nederlands produkt(Havo b.v.), dus het zou niet moeilijk te vinden zijn daarzo.
 
Ik begin steeds met het hoofd.Als dat goed zit, werkt het motiverend voor de rest.Zoals al bleek uit vorige fases, belangrijk is de kennis van anatomie, anatomie en anatomie.Zelfs voor abnormale bekketrekkers:P
Tutorial8.gif
Tutorial9.gif
Tutorial10.gif
 
Blijkbaar te veel naar Blade gekeken:laugh::laugh:
Ziet er mooi uit.

Erik.
 
Is echt niet te doen
Zeer mooi hoe alles vorm krijgt, maar voor iemand dit kan nabootsen zal hij of zij toch wel enige kilo's van dit stuff hebben verprutst, den ik :D

Zeer mooi tut tot nu toe, bedankt
 
Ik zeg niets, maar volg vol interresse.
tis den eerste keer dat ik dat zie .
 
een persoonlijk iets...

..Jimmy, waar schep je het meeste plezier in, het sculpten of het schilderen?
Gezien het een tweede natuur van je is vroeg ik me af in hoeverre je gevorderde schildertechnieken onderhuids je sculpts beïnvloeden en mogelijk omgekeerd.

En hoe sta je tegenover het begrip 'schaal'?
is een schaalverkleining voor jou iets dat te maken heeft met een bepaalde afstand tot een object of subject, onder figuurschilders zal je diverse stromingen aantreffen..

..of vind je dat ieder detail dat aangebracht kan worden, ook aangebracht dient?

Worstel ( of vors...) al een poos om iets in de trant van claire obscure uit te beelden.
Dat je zowaar vanuit duister iets over ziet gaan in kleur.
Het is niet nieuw, maar zag het nog niet in modelbouw.

Dat zeg, het lijkt alsof er een rechte straal licht over een figuur valt terwijl hij door een bos waadt.

Bedacht het me opeens omdat ik ook je wat schimmerige figuren bezie.
Een vampier vanuit het donker, hoej!

;)
 
een persoonlijk iets...

..Jimmy, waar schep je het meeste plezier in, het sculpten of het schilderen?
Gezien het een tweede natuur van je is vroeg ik me af in hoeverre je gevorderde schildertechnieken onderhuids je sculpts beïnvloeden en mogelijk omgekeerd.

En hoe sta je tegenover het begrip 'schaal'?
is een schaalverkleining voor jou iets dat te maken heeft met een bepaalde afstand tot een object of subject, onder figuurschilders zal je diverse stromingen aantreffen..

..of vind je dat ieder detail dat aangebracht kan worden, ook aangebracht dient?

Worstel ( of vors...) al een poos om iets in de trant van claire obscure uit te beelden.
Dat je zowaar vanuit duister iets over ziet gaan in kleur.
Het is niet nieuw, maar zag het nog niet in modelbouw.

Dat zeg, het lijkt alsof er een rechte straal licht over een figuur valt terwijl hij door een bos waadt.

Bedacht het me opeens omdat ik ook je wat schimmerige figuren bezie.
Een vampier vanuit het donker, hoej!

;)

Beiden zijn belangrijk, maar sculpteren is scheppen, terwijl schilderen meer 'tot leven wekken' is.
Maar, schilderen zal bij mij nooit een rol spelen tijdens het sculpteren van een stuk.Ik heb wel een beeld in mijn hoofd van hoe het er ongeveer gaat uitzien.De twee fases blijven echter gescheiden.

Schaal bekijk ik eerder simpel, pure verkleining in de letterlijke zin van het woord.
Details kunnen een belangrijke rol spelen.Soms bepalen ze de juiste uitstraling van een character.Dus altijd goed overwegen en indien twijfel: aanbrengen!

Wat betreft die schildertechniek die je bezig houdt: Geen makkelijke opdracht.Het moet perfect uitgewerkt zijn of het mist compleet zijn doel.Ik heb ooit iets dergelijks gezien op Euromilitair: De kapitein van een Duitse U-boot aan zijn periscoop, geschilderd volgens de lichtinval van rode alarmlichten.

Mijn figuren zijn met opzet zo gefotografeerd.Met weinig licht.
Past goed bij mijn website:laugh:
 
haha :)

bedankt!
maar nu we toch een 'interview with the vampire' hebben, vertel dan toch ook hoe het begon met je.

Ik ben er nog lang niet, maar er klikte iets in mijn hoofd toen ik een leeuwtje, gesculpt door de hand en geest van Guy zag.
Daarvoor had ik weleens een broek geconverteerd maar iets creëren vanuit het niets..?

Als ik iets doe, wil ik het beheersen ook. Maar weet ook dat het tijd nodig heeft.
Gitaarstukjes moeten ook rijpen.

ben er blij om dat je er bent en dat je dit zo toegankelijk maakt voor ons.

René
 
Laatst bewerkt:
maar nu we toch een 'interview with the vampire' hebben, vertel dan toch ook hoe het begon met je.


René

Zo dadelijk enkele progressiefoto's, eerst even antwoorden, al is het maar om aan te tonen hoe simpel iets kan beginnen.
Begin jaren 90 stortte ik mij op Amerikaanse en Japanse kits van filmfiguren, die langzaam hun weg naar onze markt vonden.Toen ik plannen had om een eerste keer aan een schilderwedstrijd mee te doen, wou ik iets speciaals maken.Ik had een Screamin 'Red dragon of Kyrin' kit(enorm groot) en de 'Zarlon raider' van Verlinden.Het idee was om een groot diorama te bouwen met die 2 in duel.Maar ik wou allerhande accessoires inwerken om het geheel interessanter te maken.En toen botste ik toevallig op Creall-therm toen ik bij Dox rondkuierde.Nu, die Zarlon Raider had een tweede hoofdje in de kit.Ik heb toen van dat hoofd een afdruk gemaakt in een mal van gewone klei en die laten drogen.Met CT kon ik dan ook weer een afdruk maken in de mal.De hoofdjes van CT kon ik dan bewerken en zo creeerde ik een plas op het diorama, waar de afgehakte hoofden van ridders in ronddreven.Dan nog een gebroken zwaardje links en rechts en voila, het ding woog 10 kg, was ongelooflijk lomp, maar leverde mij in mijn eerste schilderwedstrijd(was in '95 in Lier) een 'Best of show' op, en nog 2 eerste plaatsen ook.Niet slecht, hé.
In ieder geval, ik had de smaak te pakken en begon meer en meer te boetseren, maar alleen fantasie.Er zijn genoeg mensen die mij liever andere, populairdere dingen hadden zien maken, maar ik ben op dat gebied een nogal koppig baasje.En kijk nu, de meeste grote fabrikanten hebben wel iets van fantasie in huis.Voor mij is wel duidelijk, dat met de huidige stand van zaken, na deze generatie er niet veel meer interesse zal zijn voor WWII modelbouw.

Dank voor uw waandacht
 
En verder.Ik ben nu bezig met het fijner detailleren van het hoofd, tot nu toe enkel de linker zijde.Hier komen zeer fijne penseeltjes aan te pas, oa om miniscule rinkels af te werken, zoals in de ooghoeken.De binnenkant van de open kaken gebeurt pas na de baksessie, dit om te vermijden dat hun positie veranderd.
Tutorial11.gif
Tutorial12.gif
 
Dit is en wordt de tutorial der tutorials...
Zalig om te zien hoe je het allemaal doet.
Fan van je werk was ik al, nu heb je er nog een kijkleerling bij.

Heligroeten,

Nick
 
En een fan ben ik ook, evenals leerling, evenals ik ook fan ben van fantasy en sci-fi, mijn aandacht wordt nog meer op did draadje gespitst :)
 
Mooi man.

is Creall zo zacht dat het met een droog penseeltje te bewerken valt? of reageert het met water?
Bij fimo kan je dat vergeten ja, is inderdaad erg taai.

Bedankt voor je antwoord anyways.
Vraag me af of deze of komende generatie zijn interesse verliest voor WO II. Hollywood blijft het voeden, het ermee bezig zijn houdt het kind in me in stand dat er toen al zijn gevoel in stopte.
Vooralsnog beïnvloedt het mij wel in mijn sculptdrang omdat sommige camo's een aantrekking op me uitoefenen.

omdat ik zo met muziek bezig ben wil ik ook een cellist sculpteren, maar het moet dan weer een officier zijn die hem bespeelt :ph34r:
Misschien is het wel algehele gemakzucht van me om bij een kijker meteen een somber WO II gevoel op te roepen door alleen al deze figuren te behandelen.

Somber kan ik zijn, als mede defensieman misschien ook op het militante af soms.

Kijk graag naar mooie dingen, maar ben net zo geïnteresseerd in de persoon die erachter zit ;)
 
omdat ik zo met muziek bezig ben wil ik ook een cellist sculpteren, maar het moet dan weer een officier zijn die hem bespeelt :ph34r:

Als viool ook goed is ; Cpt Jack Aubrey speelt altijd viool aan boord van zijn schip, de cello wordt echter door z'n beste vriend en scheepscirugijn Dr Maturin bespeeld (geheim agent overigens, wat niet in de film tot uiting gekomen is). Is eens wat anders dan WWII hé, da's nog van voor de tijd dat officieren geen gentlemen meer hoefden te zijn (groot verlies van traditie als je de geschiedenis objectief bekijkt). Ja, aristocratie had zo z'n mooie kanten in slechte tijden.
 
er is ook zo'n aflevering van Startrek waarin hagedissen rondlopen in Duitse pakken...

ah toe, zeg ja Jimmy :wacko:

Ben ook idolaat van de viool, met name de Bach partita's.
Vind ik ook wel wat hebben, aristocratie inderdaad en zo de oorlog verleggen naar de salonjonker.
Dat het barst!
Ik sculpt mezelf met de cello, mét Duitse pet.
Dat zal me leren!
 
[mod aan]

Graag on-topic blijven en dit schitterende draadje niet vervuilen aub.

[/mod aan]
 
is Creall zo zacht dat het met een droog penseeltje te bewerken valt? of reageert het met water?

Bij Creall gaat dat droog wel, maar niet voor alles.En het laat borstelsporen na.Het beste om af te werken is alcohol.Het is agressief genoeg om mooi uit te 'smoothen', maar niet té om het materiaal in een papje te veranderen, zoals dat met Magic sculp en co weleens het geval is bij te veel watergebruik.
Nog een tip voor het werken met polymeerklei.Vers materiaal hecht niet zo denderend op gebakken oppervlakken.Hiervoor neem ik de 083 of 084 van Thalens.Dat is paintingmedium op terpentijnbasis.Wél agressief genoeg om papjes te brouwen, dus voorzichtig ermee.Gewoon het gebakken deel lichtjes inwrijven en klaar.
 
effe een persoonlijk vraagje, heb je eens iets niet gemaakt van star was , en van de "thing"? want ik heb geloof al eens wat bepaalde dingen moeten schilderen voor mensen ,en dacht dat deze van jou hand waren.
subliem werk trouwens en een goede les voor ons!!!!!!
;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan