Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het weer in belgie is een beetje slechter geworden dus kunnen we een beetje door bouwen.

De eerste spanten zijn uitgezaagd volgens het plan op schaal 1/50

en ik heb ondertussen ook een bouwstatief gemaakt.
(voorbeeld spant is ongeveer 30cm op 30 cm)

Afbeelding_021.jpg

Afbeelding_022.jpg

Afbeelding_023.jpg

Afbeelding_024.jpg

ook heb ik ondertussen besloten om de aandrijving uit te voeren met de boegschroef van Raboesch uitgedacht door Luc(Droop)waarvoor mijn dank voor dit geweldig idee.Nu weet ik tenminste dat ik een goede aandrijving heb.
Merci Luc(Droop):D
 
indrukwekkend qua grootte, moet ik toegeven.
Maak er iets moois van.
 
Newbie, ik ben helemaal onder de indruk. Die bouwhelling ziet er spectaculair uit. En zo te zien krijg je zo een perfect rechte romp. Gaat zo door. Dat doet mij goed om zo te zien. :D
 
da gaat een groot ding worden ;)
zorg dat je er nog mee buiten kan :p
kan niet wachten voor de volgende fotos
ps het weer wordt weer mooi hehe
 
Hoi naamgenoot,

Dat beloofd hier een serieus bouwwerk te worden. :eek:

Als je de boegsschroef plaatst, zorg er dan voor dat ze zo ver mogelijk naar achteren (tegen het de spiegel) staat zodat je een minimum aan vermogenverlies én genoeg waterverplaatsing langs het roer hebt.

Veel succes en natuurlijk volg ik dit op de voet.

Droop
 
Hoi Luc,

Dat ziet er al prachtig en veelbelovend uit , zeg.
Ben je er ook uit gekomen met de onderlinge schaalverschillen tussen de tekeningen ?
 
Droop zei :
Als je de boegsschroef plaatst, zorg er dan voor dat ze zo ver mogelijk naar achteren (tegen het de spiegel) staat zodat je een minimum aan vermogenverlies én genoeg waterverplaatsing langs het roer hebt.

Ik wil er nog wel een versmalling inzetten van 32mm diameter naar 12mm, zodat ik alles mooi kan wegwerken in de kiel.
Wat ik nog weet van vroeger is dat als de opening kleiner wordt het debiet daalt maar de druk (voorstuwingskracht) stijgt, wat nodig is omwille van de grote afmetingen.Ben soms zelf nog aan het twijfelen om een boegschroef voorkant te zetten omwille van de grote afmetingen (198cm lengte)

Geurt zei:
Ben je er ook uit gekomen met de onderlinge schaalverschillen tussen de tekeningen ?

Ga er morgen nog eens achter zoeken op het werk ,staat een fotokopieerapp.zodat ik eventjes kan experimenteren.
Had ook al rekening gehouden met de eventuele huidbeplanking die er vanaf getrokken moest worden(mogelijke optie).
Onertussen kan ik het plan redelijk goed lezen, begrijpen en dit is eigenlijk schaal 1/1 zodat ik nu gemakkelijk kan werken zonder omrekeningen.

yoni zei:
da gaat een groot ding worden
zorg dat je er nog mee buiten kan

gelukkig heb ik een buitendeur vanuit de kelder ,dus dit gaat wel lukken.

Heb is eventjes een omrekening gedaan.
Lengte over alles 198 cm
Hoogte 165 cm
Breedte 31.5 cm

Gelukkig heb ik een 11jaar oude Ford Galaxy met 5 verwijderbare zetels,moet lukken.wacko


Ps Allemaal bedankt voor de reacties en de goede tips.:D
 
Ga er morgen nog eens achter zoeken op het werk ,staat een fotokopieerapp.zodat ik eventjes kan experimenteren.
Had ook al rekening gehouden met de eventuele huidbeplanking die er vanaf getrokken moest worden(mogelijke optie).
Onertussen kan ik het plan redelijk goed lezen, begrijpen en dit is eigenlijk schaal 1/1 zodat ik nu gemakkelijk kan werken zonder omrekeningen.

Dit is een modelbouw tekening. Dus daar is al rekening mee gehouden. De plankdikte die de site opgeeft is 2mm in totaal. Voor twee lagen. Dus per laag een mm.
 
Dit is een modelbouw tekening. Dus daar is al rekening mee gehouden. De plankdikte die de site opgeeft is 2mm in totaal. Voor twee lagen. Dus per laag een mm.

Dat zou betekenen dat het in één keer goed moet. De meeste gangbare latjes zijn nl 2 mm. Geen ruimte voor fineer dus. Klopt dat, of zit ik er naast ?
 
Nee hoor, het fineer is vaak zo dun, dat je daar geen drukte over hoeft te maken.
 
Ik zit al een tijdje met een probleem,dat ik niet echt opgelost krijg.

Eventjes een foto geleend uit geurt zijn topic.
ST90-02_klein.jpg
Bron:Construccin modelo de navo Santsima Trinidad 140 caones
Construccin modelo de navo Santsima Trinidad 140 caones



Men ziet 2 horizontale balkje lopen door gans het schip uit.
Deze dienen om later nadat het gat is gemaakt het kanon op te bevestigen.
Dit kan ik zo niet maken ,anders heb ik 140 gaten in mijn boot.
Dacht eerst tussen de spanten (12 cm hoog= 3 dekken) met vol balsahout op te vullen .
Maar 10cm x 3 cm op 100cm kost 12euro
na een snelle berekening zou mij dit rond de 65 euro kosten alleen aan balsahout. dure oplossing.

Na het topic te hebben gelezen over de pershing 72 van homeghost die piepschuim gebruikt ben ik daar over aan het nadenken.
Maar ik heb schrik dat later de g4 de piepschuim aantast.
En hoe sterk zal de bevestiging van de kanonnen zijn in piepschuim.
De spanten opvullen met vol dennehout bijvoorbeeld is ook een nadeel.Ik vermoed dat dan het gewicht te groot wordt dat hoog boven het wateroppervlakte uit steekt waardoor de boot gaat rollen. Denk aan de "Wasa".

Dus als iemand mij een goede tip kan geven ???:D
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zou doen in jou geval is toch met grenen of vuren latjes gaan werken. Dan simpelweg met lijnen gaan werken. Dus net zoals de twee rijen die je bij jou geleende foto al ziet staan. En dan ook dezelfde werkwijze aanhouden. Dus gaten boren en deze langwerpig uivijlen zodat de laten daarin kunnen bevestigd worden. Als je een dunne lat hebt kun je deze ook in stroken zagen. Maar denk dan ook is aan multiplex. Hier kun je ook heel goed stroken van zagen. Dit is niet zo heel zwaar. En omdat je daar stroken van zaagt zal dit ook goed werken. Daarbij hoef je je dan geen zorgen te maken over de stevigheid. En komt het de algehele stevigheid ten goede.

Even voor de correctheid. Zet even de link erbij vanwaar je de foto geleend hebt. Dan zit je altijd safe.
 
Ik zit al een tijdje met een probleem,dat ik niet echt opgelost krijg.

Men ziet 2 horizontale balkje lopen door gans het schip uit.
Deze dienen om later nadat het gat is gemaakt het kanon op te bevestigen.
Dit kan ik zo niet maken ,anders heb ik 140 gaten in mijn boot.

Dus als iemand mij een goede tip kan geven ???:D

Hoi Luc,

Kun je dat nader toelichten ? Ben je bang om water binnen te krijgen ? Wil je gesloten geschutspoorten ? Of is het bedoeling dat je gesloten compartimenten krijgt waar je kanonnen in moeten komen, zodat eventueel inkomend water niet door het hele schip hen loopt. In dat geval zul je die latten wel kunnen plaatsen, maar dan moet je er een soort waterdichte kast omheen bouwen, om er voor te zorgen dat het water niet verder kan komen.
 
hoi,luk
als je zoals rik het komt te zeggen latten tussen de spanten lymt op de lynnen zoals op de foto.
iets breder dan de lengte van de kanonen.
hier achter een opstaande lat;en dit later met g4 insmeren dan heb je volgens my waterdichte kastjes waar de kanonen in staan
enne het pompje met het motortje uit de 12volt boormachine werkt.
moet nog iets uitvinden om het deksel waterdicht te krygen.
groetjes,ronny
 
Inderdaad ,gesloten compartimenten.

Of is het bedoeling dat je gesloten compartimenten krijgt waar je kanonnen in moeten komen, zodat eventueel inkomend water niet door het hele schip hen loopt. In dat geval zul je die latten wel kunnen plaatsen, maar dan moet je er een soort waterdichte kast omheen bouwen, om er voor te zorgen dat het water niet verder kan komen.

Het probleem met de waterdichte kast is dat er dan water ik kan achterblijven wat misschien aantasting kan veroorzaken.
Daarom dacht ik eerst met vol blokken balsahout te werken en daar waar de kanonnen moeten komen met een boor diameter 25bv een gat in te maken (4 cm diep) waar dan later het kanon in gemonteerd is.
Dit hout kan ik insmeren met G8 .
en als het mogelijk is schuin omhoog te boren (bv 5°) dan blijft het water niet achterkant staan maar loopt het gewoon terug naar voren uit het kanonsgat.
Het enigste probleem is dat er zoveel balsa ingaat ,voor 65 euro.
Als ik dennehout neem is het veel goedkoper maar dan wordt het gewicht boven de waterspiegel veel groter waardoor het schip gaat rollen.
Indien jullie denken dat dit rollen niet gaat gebeuren,dan vul ik alles op met dennehout en aan de voorkant tussen de spanten bv 1cm balsahout zodat ik alles gemakkelijk in de vorm van het schip kan schuren.
 
Indien jullie denken dat dit rollen niet gaat gebeuren,dan vul ik alles op met dennehout en aan de voorkant tussen de spanten bv 1cm balsahout zodat ik alles gemakkelijk in de vorm van het schip kan schuren.
Naamgenootje,

Ik denk dat door de vorm van de romp en de hoogte van de masten, je schip juist uitermate rolgevoelig zal zijn.
Als je vreest dat het gewicht boven de waterspiegel te groot zal worden, dan raad ik je aan om onder de waterspiegel -zo laag mogelijk- genoeg plaats te voorzien om ballast (lood!) te plaatsen zodat het rollen tot een minimum zal herleid worden.


Droop
 
hoi,luc
ben je niet in het bezit van het boek historische schepen rc- gestuurd?
meschien staat er een oplosing in vermeld.
groetjes,ronny
ps,het is meschien ook verstandig,om een valse kiel stuk uit byvoorbeeld lood onder de kiel te plaatsen zoals een gewoon jacht zeg maar is maar een gedacht
niets moet alles mag.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt,allemaal om mee te denken over dit probleem.:D

Ben het boek aan het lezen maar duits is niet mijn sterkste vak en het is technisch duits + termen uit de modelbouw en zeilen die ik in het nederlands al moeilijk snap.

Maar ik ga afleidend uit Luc zijn antwoord vol hout gebruiken en ervoor zorgen dat alle ruimtes beschikbaar zijn om lood erin te gooien + ronny zijn raad ga ik opvolgen en een ballastbombe (D) eronder hangen.
 
Omdat ik nu zo jou probleem lees. Zou ik echt gaan voor die extra opzetbare valse kiel. Deze is dan te plaatsen wanneer je gaat varen. het rollen zul je zoiezo kunnen voorkomen met diepgang, en die heb je anders niet genoeg. Gezien de maat van jou schip, zal deze niet zo snel te zwaar gaan worden. Dus dat zou dan flink beladen worden. Maar een laaghangend lood geeft ook een betere en stabielere vaart, dit omdat je masten alleen al windgevoelig zullen zijn. Dus dan zal je schip minder loef gaan maken.
 
Citaat:
Of is het bedoeling dat je gesloten compartimenten krijgt waar je kanonnen in moeten komen, zodat eventueel inkomend water niet door het hele schip hen loopt. In dat geval zul je die latten wel kunnen plaatsen, maar dan moet je er een soort waterdichte kast omheen bouwen, om er voor te zorgen dat het water niet verder kan komen.

hallo
in plaats van dennehout
kun je ook ceder gebruiken
is lichter en het rot niet ;)
kost wel wat meer dan dennehout:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan