Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier zit idd een mooie mogelijkheid in. En dan kun je de uitstroom gewoon langs het roer zetten. Zie je bijna niets van.

Maar die pomp die je gevonden hebt moet wel voorzien zijn van water anders werkt de pomp niet. Hij is niet zelf aanzuigend. Dus daar zul je iets op moeten vinden.
 
Dat zou je kunnen oplossen door de uitstroombuis(en) iets opwaarts te laten lopen, zodat de lucht vanzelf ontsnapt.
 
Dat is idd een hele goede. Had ik niet aan gedacht. Is dit ook weer opgelost. :D
 
vandaag is gaan kijken of de plaat binnen was.zou na 4 dagen daar zijn ,is al 2 weken geleden.

Antwoord :machine is al 2 weken stuk wanneer de plaat binnenkomt kunnen ze niet zeggen.

Er was wel een plaat van 10 mm,dus heb ik die genomen.

Met als gevolg dat na wat aanpassingen van 8 naar 10 mm het begin stilletjes aan in het zicht komt.

Nu alleen nog beslissen welke aandrijving.
 
Het is een heftige spant. Maar dat voldoet toch ook. Zaag je met het handje dus old school zoals ik of heb je hier een machine voor. Want dan is 10mm best wel even zagen. :confused:
 
machintje gekocht ,staat op de voorgrond.
Afbeelding_141.jpg
 
Ik weet niet of ik een poll kan plaatsen maar ik vraag eventjes de mening van al jullie experten op het rc-gebied.

welke aandrijving kiezen :
De boegschroef :
voordeel :bedrijfszeker robust, genoeg stuwkracht ,gemakkelijk aan reserveonderdelen te komen, en snelheid perfect regelbaar.
nadeel uit de kiel van 14 mm zal een buis tevoorschijn komen van 32 mm, dus een ronding van 9mm links en een ronding van 9mm rechts te zien.

de pomp :
voordeel : zeer gemakkelijk in te bouwen , zo goed als onzichtbaar. (koperen buis van 12mm die achterkant uitkomt.

nadeel : snelheid moeilijker regelbaar (pomp aan/uit zetten heel de tijd als ik naar de kade vaar), reserveonderdelen voor later of pomp zelf?, is ze wel geschikt voor dit werk(kan tegen ietjes vuil water maar algen enz)

als ik zo kijk naar de voor-en nadelen van de beide aandrijving ,gaat de boegschroef de beste keus zijn,denk ik.

Laat mij aub iets weten als ik ergens verkeerd redeneer of als er argumenten zijn die de wijzer naar de andere kant doen overslaan.

alvast bedankt voor jullie raad.:D
 
inderdaad rik.:D

had totaal geen zin in dat lam armpje en ik verzamel graag werkmachines (is nooit geld weggegooid):rolleyes:
 
Met die boegschroef lijkt het mij wel te doen. Maar dan zou je de opening niet aan de onderkant van de kiel moeten maken maar doormiddel van een versplitsing aan weerskanten van het roer. Dan kun je ook nog sturen door middel van het roer. Dan neem je geen 32 mm maar iets van 16mm doorsnede pijp. En dat is dan de helft kleiner en ook nog te sturen via het roer.
 
rik die 32 mm-buis komt gewoon in het midden van het roer uit , dus kan ik het roer perfect gebruiken.
Als ik 2 pijpjes lang elkaar zet van 16 mm geeft dit toch hetzelfde resultaat.(32 mm breed)
 
Dan heb je idd het zelfde resultaat, maar het voordeel is dan dat je dekiel niet hoeft te verboren en te verbouwen tot zo groot. En dat je de straal dan naast het roer hebt zitten. Daarbij ook de gaten dus naast het roer hebt zitten, dus naast de kiel. Hierdoor maak je jezelf net iets gemakkelijker qua bouw.
 
Ik wilde vandaag eens beginnen aan de S.T. maar direct zware problemen.

Afbeelding_159.jpg

de voorste papier is een pdf-file uitgeprint en op schaal 1/50 gebracht.
het grote plan is op schaal 1/50. het verschil is dus duidelijk te zien.

Ergens zwaar de mist in gegaan.

Het groot plan heb ik laten uitplotten en dit komt eruit op schaal 1/75 ,dus als ik naar schaal 1/50 wil gaan moet ik 150% vergroten.

De pdf-files komen eruit op schaal 1/90 (1vakje =1 cm) daarna 180% vergroot voor naar 1/50 te gaan en toch is er dit verschil.arghh

Afbeelding_003%7E0.jpg

Ik kan nu wel het grote plan de spanten 16 maal kopieren en uitknippen maar dan heb ik nog altijd geen kiel.

Kan iemand zien waar ik de mist ben ingegaan.
 
Het groot plan heb ik laten uitplotten en dit komt eruit op schaal 1/75 ,dus als ik naar schaal 1/50 wil gaan moet ik 150% vergroten.

Volgens mij ben je daar de mist in gegaan.

Mijn advies is om het geheel idd gewoon te copieren en vandaaruit verder te gaan.
 
Heb de laatste 2 uur alles zitten na te rekenen, meten ,opzoeken op internet hoe andere het doen en mijn conclusie is dat de plot-bestanden verschillend zijn van de pdf-bestanden.

Construccin modelo de navo Santsima Trinidad 140 caones
onder plans vind je de 10 plottekeningen en als je verder naar beneden gaat vind je de pdf-bestanden.
 
Die moet je zeker niet door elkaar heenhalen. Dit is echt vervelend. Je had toch nog niets uitgezaagd? Dat zou jammer zijn.
 
neen, maar moet nu alles opnieuw kopieren uitsnijden en zelf een valse kiel gaan uittekenen en met mijn ervaring zal dat niet gemakkelijk zijn en een paar grijze haren opleveren.
 
en een paar grijze haren opleveren.

He, he, he, welkom bij de club. :D

Maar ach dat zal wel meevallen. Dan zou ik al volledig grijs geworden zijn. :eek:

Gewoon doen. En dan passen de stukjes zo voordat je het weet wel in elkaar. Gewoon de spanten dan netjes uitzagen en dat eerst uitleggen. Dan krijg je al een hele goede indruk van wat het resultaat van de kiel zou moeten zijn. De rest volgt dan vanzelf.
 
ik vind een geweldige tak en wat een lady is ze.
ik probeer te volgen wat hier gezegd word, maar ik versta er geen woord van :haha:

spijtig dat de tekeningen niet echt lukken, maar dat zal wel in orde komen
nog veel succes en ik volg jou met deze beauty
 
Hoi Luc

cutecutecute

Ik begrijp dat je (alweer) wat problemen hebt met het op schaal brengen van je tekeningen.
als ik je goed begrijp, ga je er van uit dat de grote overzichtstekeningen de juiste zijn. Maar wie zegt dat dat inderdaad zo is. Ik heb vanaf de andere kant geredeneerd, en ben uitgegaan van de stelling dat 1 blokje= 1 cm, de tekeningen weergeeft in een schaal van 1:90. Dit wordt gesteld door de spaanse auteur, en daar ben ik van uit gegaan. Verder heb ik nog niet gekekene wat de exacte verhouding is tussen de pdf bestanden, en de grote tekeningen, maar als ik dat gedaan heb, laat ik het je wel even weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan