Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij is dit toch een van de beste oplossingen tot nu toe. Hier zou ik persoonlijk dan ook voor gaan. Daar heb ik nooit aan gedacht. :D
 
Mag op de voorste straalpijp een bocht van 90° worden gezet dan ligt de motor horizontaal of is deze onder een bepaalde hoek getekend en waarom dan.
 
Theoretisch zou een bocht van 90° in de aanzuigpijp mogelijk moeten zijn en dit zolang de gehele installatie zich volledig(!) onder de waterspiegel zal bevinden.

Ik heb op het schema'tje bewust voor een rechte pijp gekozen omdat je dan volgens mij de beste voorwaarden hebt om het water zonder problemen én te overwinnen hindernissen (de 90° bocht) te laten doorstromen.
Hoe langer de aanzuigpijp, hoe verder ze naar de boeg van het model zal komen en hoe horizontaler de motor zal liggen.


Droop
 
Ok bedankt ,zal er eens een paar nachten over wakker liggen,kijken of het mogelijk is.

heb gezien dat er een kleinere is maar deze heeft hoogwaarschijnlijk niet genoeg power (met sierzeilen en tegenwindje) om de boot vooruit te doen gaan.
 
Een kleinere uitvoering zal meestal met een lepeltje aangedreven worden en niet met schroeven. Daar zal al veel vermogen verloren gaan plus dat een kleinere motor het ook moeilijker zal hebben.
En dan heb je ook nog het lawaai dat zo'n klein boegschroefje maakt. :confused:


Droop
 
Hoi Luc,

Ik schaam me diep dat ik jouw prachtige verslag nu pas ontdekt heb. Maar het ziet er veelbelovend uit, en je begrijpt dat ik je vanaf nu geen moment meer uit het oog zal gaan verliezen, he. Zo als eerder al gezegd: Doe je ding, en maak er iets mooi's van.
 
Totaal geen probleem geurt :D
,aan de uren te zien waarop je nog bezig zijt zie ik dat je een zeer druk persoon zijt met weinig tijd.

eventjes een foto geleend van geurt die de S.T scratchbouw (statisch)gaat maken.
Zodoende hebben de andere bouwers al meer inzicht, als ik van die lastige vragen stel.:D

DSC01644.jpg

Bedoeling is (voorlopig) de 3 eerste en de 4 laatste spanten te laten staan en de rest ertussen uithalen.(geen vol hout).
het roer via buisjes waar kabel/ ketting doorloopt bedienen, dus servo roer zit in de buik.

nadeel van het aandrijfmechanisme(boegschroef) is dat ik de volledig valse kiel achterkant moet doorzagen en dit voordat de huidplanken staan.Ik heb er een oplossing voor maar toch gevaarlijk vind ik.

Ben ook nog aan het speculeren hoe ik de masten op lagers kan bevestigen ,wil ik ooit eens dit schip zeilend maken(nu is dat mogelijk , ene keer af niet meer.)

pas als ik in een stadium (valse kiel , 3 eerste en 4 laatste spanten)zit waar geurt zich bevind heb ik er een betere kijk op wat ik moet doen
 
Voor de masten kun je lagers gebuiken uit oude skeelers. Die zijn daar perfect voor. De mast kun je dan hier uitstekend in laten draaien.
 
luc,
gezien de lengte van uw kiel,zou ik persoonlyk een hoogte van ongeveer een drie cm midscheeps aan houden voor de kiel.
ook zou ik de vier en zelf vyf eerste spanten niets aan de kiel veranderen.
wat betreft het in bouwen voort stuwing,is het meschien handig
om als het ware een valse kiel te maken zoals een vierkante buis ,waneer je dan de kiel door zaagt en het voortstuwings mekaniek geeft geplaatst is het zeer een vouwdig aan byde zyden een lat te lymen.is zo maar iets wat my te binnen schiet.
kan echter niet tekenen wat ik bedoel,maar rik of droop helpen u wel verder uit de brand.
groetjes,ronny
 
Sorry mannen nog één belangrijk detail vergeten te zeggen en dat is dat de foto van de boot 1/90 is en ik ga op 1/50 bouwen.

Dus bijna dubbel zo groot.

sorry.
 
tip van ronny
gezien de lengte van uw kiel,zou ik persoonlyk een hoogte van ongeveer een drie cm midscheeps aan houden voor de kiel

dit was bij schaal 1/90 ,nog altijd 3cm ook bij schaal 1/50 :confused:(lengte zonder boegspriet 120cm)

De spanten die ik ga uitzagen (uithollen) welke breedte zal ik daar voor moeten aan houden.

De huidplanken ga ik hoogwaarschijnlijk 4 mm dik en 10-15 mm hoog (afh van wat ik vind) maken.

:( Ik weet het sorry veel vragen,maar we leren er allemaal van,alle ik toch zeker :confused:

wacko Oeps nog 1 vraagje ,luc kan je eens de exacte maten (inwendig + uitwendig)van de boegschroef buis opmeten,zodat ik kan controleren of ik een sanitaire pvc-bocht van 45° kan gebruiken.
Alvast bedankt voor de moeite.:D
 
wacko Oeps nog 1 vraagje ,luc kan je eens de exacte maten (inwendig + uitwendig)van de boegschroef buis opmeten,zodat ik kan controleren of ik een sanitaire pvc-bocht van 45° kan gebruiken.
Alvast bedankt voor de moeite.:D
Geen probleem hoor.
De binnenmaat van de buis is 29,75 mm en de buitenmaat is 33,10 mm.
Dit kunnen we dus afronden naar 30 mm voor de binnenkant en 33 mm voor de buitenkant. ;)


Droop
 
newbie,
drie cm hoog is ruim voldoende.
maar hoe dik word de kiel?
met een pvc bocht word deze 30mm op zyn minst
dit is volgens my over dreven .
ik zou een valse kiel van 12 m/m nemen, en langs byde kanten een lat van twee m/m kom je nog op 16 m/m uit wat nog aan de dike kant is.
waarom 12m/m er zyn gas fitings in de handel in die maat kan je alle kanten mee weg.
en je moet eens water door een buusje van die dikte pompen je zal versteld staan van de druk als je ten minste een pomp met een redelyk debiet neemt.
op die 12 m/m kan je een mof solderen kan je ook zelf vervaardigen waar dan een behoorlyke pomp op past.
er is volgens my plaats genoeg in uw toekomstige romp
groetjes,ronny
 
De plaat die ik heb besteld is 8mm (15jaar garantie op verlijming, 15euro /m2 zbtw, plaat is 3m2)dus hiermee moet ik het doen.

Probleem met de pomp is ,dat ze als hoofdaandrijving moet dienen dus bv 1uur kunnen draaien, zoals droop/luc al aangaf kan bv de graupnerpomp maar 5 minuten draaien en dan moet ze afkoelen.

Ben nog op informatie aan het wachten van de middelste aero-naut pomp.Weet jij mischien een pomp die constant kan leveren.

Indien zo'n pomp niet bestaat zal ik de boegschroef gebruiken, is nog altijd veel beter dan een zichtbare schroef .
 
Ik heb dit eens zitten aankijken. (Lezen) en weet niet echt een goede oplossing. Maar mischien heb ik wel een suggestie. Je zou ook een aquarium pompje kunnen gebruiken. Ik ken ze met een trafo ertussen ivm de veiligheid. Die nemen dus maar iets van 6 volt af. En zijn vaak niet zo duur. Daar zitten verschillende modellen bij waar je allerlei koppelmateriaal voor hebt. En dan kan je dit gemakkelijk inbouwen. Gewoon eens langs een dieren speciaalzaak gaan om eens rond te kijken.
 
newbie.
ik zal een proef opstelling in elkaar flensen vertrekende met een motor uit een 12 volt boormachine.
op de as een schroef monteren zal de uikomst volgende week
wel melden.
twee kansen,het lukt of de boel ontploft.en ik ook
 
alvast bedankt ronny

, ben gaan google naar aquariumpompen na de reuze tip van rik en heb dit gevonden bij conrad.







de pomp van aeronaut deed 13l/min bij een opvoerhoogte van 5 meter,dus deze pomp is sterk genoeg.
Deze pomp kan tot 6 uur droogdraaien zonder schade.

---------------------------------------------------------
Ondertussen ook de plannen laten vergroten op schaal 1: 50.

De bruine plaat is 250cm op 125 cm ,heb je een idee van de grote die het gaat worden.

Afbeelding_141.jpg

Links zie je dat de figuurzaag is gearriveerd.

------------------------------------------------------------
Dan nog een doorsnede hoe ik het geraamte wil bouwen,getekend voordat ik de pomp gevonden had.






mijn grote bedenking die ik nu nog heb voor de pompsturing is dat :

nadeel :
de pomp kan ik alleen maar aan /uit geschakeld worden.
geen snelheid regelen niks
voordeel :
zeer gemakkelijke inbouw


boegschroef:
moeilijke inbouw
perfect regelbaar.


dus ,wat denken jullie ,pomp of boegschroef.
 
Hoi Luc,

Prachtig om de tekeningen op deze schaal terug te zien, begint al aardig op een scheepswerf te lijken, toch ? :D
Ik zie dat je exact dezelfde figuurzaagmachine aangeschaft hebt, daar zul je zeker veel plezier van gaan beleven. De mijne heeft zijn geld de afgelopen weken dubbel en dwars opgebracht.;):D

Wat je aquariumpomp betreft, zou ik toch denken dat ie het vanaf zo'n 8 á 9 Volt al wel zou moeten doen, en dat zou de mogelijkheid bieden om toch enigzins de snelheid te kunnen regelen. Je kunt gaan tot max 14 Volt, dus zit er volgens mij genoeg speelruimte ;)
 
Ik heb eens een model gezien van een schip type Bounty met een gelijkaardige systeem. De man ik kwestie had TWEE pompen ingebouwd en stuurde deels met het aan en uitzetten van een van de pompen. In de romp waren twee (kleine) uitstroom gaten te zien van koperbuisjes die mee de vorm van de romp volgden. Dit was een bijna onzichtbaar systeem. Dus Als je plaats genoeg hebt kan dit misschien een optie zijn.

Grts

Johan
 
Is inderdaad een optie, wat Singha hier aangeeft. Je zou met twee motoren kunnen sturen, en zelfs een derde kunnen plaatsen om op die manier trapsgewijs verschillende snelheden te kunnen realiseren.
Persoonlijk denk dat het niet verkeerd zou zijn om over wat meer stuwkracht te beschikken. Het wordt immers nog al een model, hé.
wat dat aangaat, voor de ruimte hoef je het niet te laten cute;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan